Jump to content

Lyman gen 6 vs RCBS chargemaster?


icarus

Recommended Posts

Vurderer en digital kruttmåler/vekt.

Er det noen som har erfaring med lyman gen6 eller rcbs chargemaster combo`en?

 

Lyman sin tar mindre plass, og er endel rimeligere, men hvordan er den opp i mot rcbs sin chargemaster?

 

Noen som har prøvd begge og kan si noe om forskjeller i kvalitet/bruk/nøyaktighet?

Lyman sin er jo nyere, men betyr gen 6 at de 5 forrige gen. ikke har vært gode nok? RCBS sin har jo vært uendret i ganske lang tid...

Link to comment
Share on other sites

Lyman gen 5 og 6 kom samtidig. Det er bare forskjell i funksjoner. Jeg har den dyreste, men skulle jeg kjøpt på ny hadde det blitt den billigste. Jeg bruker ikke ekstrafunksjonene uansett.

 

Jeg har ikke RCBS sin selv, men jeg kan ikke se at den skal være noe bedre på noe vis. Den gjør akkurat det samme som Lyman sin.

 

Jeg har ladd mange tusen skudd på min nå og den funker like bra enda.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Først, jeg har ikke testet Lyman Gen 5-6. Men, jeg har en RCBS Chargemaster 1500 Combo.

De erfaringene jeg har er følgende:

Vekten er stabil rett etter den er slått på og trenger ingen tid til oppvarming. (Mener å huske at Lyman Gen 6 har 3 minutter.)

Du kan programmere systemet slik at doseringen går langt hurtigere enn hos mange konkurrenter.

Den er dønn presis, skjeldent den doserer over/under ønsket vekt.

Du drenerer vekten greit uten å børste og pille for å få ut kruttrester.

Jeg ville ha kjøpt RCBS sin hvis ikke pris var avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Kan null om Chargemaster, men 350 Rem Mag har rett i at det er 3 minutter oppvarming på Lyman, og for å få ut alt av krutt må du demontere litt og bruke en børste for å få ut alle kruttkorna.

Oppvarmingen er null stress, da tar jeg ut krutt fra skapet og ordner annet. Demontering/puss synes jeg er helt greit, veldig enkelt, men det tar et par minutter ekstra i forhold til å bare tømme ut kruttet. Ellers funker den helt fint (Gen 5).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for inputs!

Etter å ha kikket litt både på lyman, hornady og rcbs, endte jeg på chargemateren til rcbs. Ikke rukket å fikle så mye på den ennå, men ser lovende ut så langt. Likte "tømme/ unngå å søle krutt overalt" funksjonen bedre på denne enn lyman sin.

Bare å glede seg til mer lading nå :D

Link to comment
Share on other sites

ja, enig i at den koster skjorta.. men landrø ligger jo godt over en del andre da. Brownells selger chargemastren til rundt 5, og P.I Jacobsen til 4700,- fortsatt grisedyrt, men får satse på at den varer noen år :)

 

Vurderte å kjøpe fra utlandet, men greit å ha en norsk forhandler å gå til dersom det skulle bli noe krøll.

 

http://www.pijacobsen.no/product_detail ... pgId=10008

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749008398

 

http://www.landro.no/Lading/Rcbs-ladeut ... trisk-vekt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

Jeg har hatt en lyman gen 5 og har nå en RCBS chargemaster.

Sistnevnte er den beste. Hovedgrunnen er at man kan programmere hastighet og jeg mener også at vekten er bedre.

 

Begge er mer enn nøyaktig nok for å skyte meget tette samlinger.

 

Dersom pris er uvesentlig så hadde jeg glatt valgt RCBS sin

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hvordan man lader. Jeg fyller på krutt, så setter jeg kula mens neste kruttladning blir veid opp. Opptil 50 grs og med kruttsorter som ikke trenger restriksjonen i, så går det i ett uten dødtid. Litt treigere med 338 LM, da det er 90 grs 570 med restriksjonen i. Men da lader jeg som regel ikke så mange om gangen.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...