Jump to content

Hvilket utstyr har du på/med posteringsjakt?


superted

Recommended Posts

Tenker det hadde vært interessant å høre hva folk har med seg og har på seg på posteringsjakt utover høsten. Det er sikkert mye gode tips ute og går :D

 

Her er min liste:

Ullsokker (foretrekker Chevalier)

Høye jaktstøvler (Hunter) - veier et kilo men beste skoene jeg har hatt

Ullbokser

Aclima Netting polozip og longs (fantastisk god og regulerer temperatur fint)

Mammut varmetrøye

Fleece jakke med på kalde dager

Finnskogen jaktdress (hold den langt unna gnister - brenner hull på milisekunder)

Vanlige bommulhansker (trenger gode tips her!)

God tykk ull-lue fra XXL (oransj - husker ikke merke)

(har alltid med signalfarget vest)

Snyltekopp og thermos light&compact (plast rundt koppen - lite støy)

Jaktsekken er en liten bergans som ikke er noe å skryte av.

Ørepropper henger alltid rundt halsen

Ammoen henger på kolben

 

Tenker å gå til innkjøp av en posteringspose om noen har noe å anbefale. Liker heller ikke å fryse på fingrene, så tips på gode jakthansker setter jeg pris på.

Kikkerten min er en gammel Nikon i 1000kr klassen, vurderer kanskje å kjøpe en ny av det også, men en god en koster flesk - og sydentur ble det i år også 8)

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på hvor du skal jakte, hvor langt en skal bevege seg for å jakte,- om en har mulighet for maskinell transport inn/ ut av jaktområdet etc. Bøjakt på innmark/ like utenfor husdøra i flere minus om natta krever et annet opplegg en posting langt inni skogen tidlig i september.

 

Det som uansett er viktig er at en kler på seg tørre klær før en setter seg ned for å poste. I og med at en skal sitte flere timer i ro,- gjør det ikke noe om en kler på seg godt med klær. Lue og caps, kikkert og rifle m/ kikkertsikte, kniv og hyssing er i alle fall standard hos meg ++++++++++++++...+++++++ alt etter hvem, hva , når, hvordan, hvorfor jakten foregår.

Link to comment
Share on other sites

Bekledningen er ull fra inners til ytterst når jeg er ferdig med å svette etter ankomst post. På vei til post er det så lett antrekk som mulig. Det skal jo av så snart jeg er fremme på post. Jervensekk å sitte i, en skyggehatt så jeg slipper liten pupill. På hendene er det også ullvotter (hjemmestrikket). Masse kaffi og en kanne til å pisse i. Kaffikoppen er en plastsak som har lav vekt. Kikkert avhenger litt av hvor lange hold det er snakk om - aldri feil å kjøpe en i mellomprisklassen. Ammo i en liten pose som legges på posten. Er litt tilhenger av nogenlunde lik temperatur på patronene som allerede er i børsen og de som eventuelt må suppleres. Mulig det er litt overtro med treffpunktavvik pga temperaturforskjell på korte hold men jeg har nå lagt meg til den vanen. Støvler har variert opp gjennom årene. En gang gikk jeg i seilerstøvler og det ble med den ene gangen. Nå bruker jeg Varg støvler med god støtte for føttene og godt grep i solen.

Link to comment
Share on other sites

Rifle med fullt magasin.

Klær etter vær og temperatur.

Avstandsmåler hvis det er fare for lange hold.

Håndkikkert på natt.

Lokkefløyte etter rev og i bukkejakta.

Radio, samt astro på drivjakt. Hundebånd hvis jeg er fører..

Kniv

En taustump og noen strips hvis jeg posterer på badedammer/brunstgroper på fjellet.

 

Ikke dra med for mye pikkpakk som tar oppmerksomhet er en god regel.

 

Forresten, skal jeg utøve den kjedeligste formen for hjortejakt - å sitte i tårn har jeg med sovepose merket -30grader. Da slipper man å fryse..

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter kun på elg og postene er type velt ut av bilen og labb maks 20m og medbringer følgende utstyr:

 

Rifle med fullt magasin.

Ekstra magasin.

Ekstra ammo (Blir liggende i bilen).

Fleecejakke i norsk camo.

feltskjorte.

feltbukser.

feltstøvler.

hansker.

Stilongs.

Ullsokker.

Kniv.

Vannflaske.

Sekk type de du sitter på.

I sekken ligger det ekstra genser og sokkeskift.

 

Har ikke regntøy, for jeg gidder ikke jakte i regnvær og bli våt og greier.

Link to comment
Share on other sites

Stolsekk, alfa og omega for en posteringsjeger med respekt for seg selv 8)

Innhold:

Tykk genser

Pelslue

Fleece fingervanter med klaff

Stormlighter

Hvite tennposer

kaffekjele

Kokekaffe

Turstekepanne

BACON

Tursag

Samekniv utpå høsten når tre blir for vått og må kløyves

Deer drag

Lifestraw

Signalfarget caps

 

Bekledning

Ullfrotte genser evt. underdel

Ullsokker

Gore-tex jaktdress

Filthatt

Fleecelue

Vanntette Swedteam hansker

Gore tex jaktstøvler i glatt skinn

Link to comment
Share on other sites

Tannpirker/Tanntråd:

High Quality 25pcs Healthy Dental Teeth Floss Flossing Toothpick

http://www.ebay.com/itm/High-Quality-25 ... 2a554fe084

Noen av oss har tenna sittende skikkelig trangt og en sytråd er ikke ett alternativ.

 

En liten, billig og lett USB nødlader med håndsveiv og USB Ladekabel til mobilen. Den får jeg forhåpentligvis aldri bruk for.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakt.

 

Bekledning:

Vadmelsuniform M39 - Jakka ligger som oftest i sekken, klar til postering.

Hansker fra Bergans

Vanntett hatt fra Bergans (Fælt å få regn i nakken)

Grønn myggnetting - Super kamuflering for ansikt

Ullsokker

Ullgenser - (Koma / Forsvaret)

Stilongs/ulltrøye

Jaktstøvler, Gronell eller Muck Boots.

Fleecejakke, Bergans.

 

Utstyr:

Sekk fra Bergans, lydløst stoff, 35 l.

Tursag

Taustump

Kniv / + knivsliper

Regnklær hvis det regner mye.

Lommelykt

Hjortelokk

Jaktradio med GPS. Garmin Rino 650N

Mobiltelefon

Ammunisjonstaske i beltet. Har ett ekstra skudd i lomma.

Sitteunderlag, men pleier å sitte på sekken hvis det er nødvendig.

 

Det varierer selvsagt med hvor mye av dette jeg tar med, avhengig av turlengde og værforhold.

Link to comment
Share on other sites

Er flere faktorer inne i bildet her. Men feks typisk høstjakt, hvor det kan bli litt kaldt, tar jeg som regel endel med meg. Skal jeg gå et bestemt sted å poste, hvor jeg vet at svetten kommer, har jeg alltid med en ekstra ullundertrøye, som byttes like før ankomst av post. Har med to fot, Termos med te eller kaffi og div mat, alltid ullsokker, to sett hansker, bomull og sealskin type som er gode og varme. Caps og oranskjefarget lue, oranskjefarget vest, som oftst høye jaktsko, ansiktskamo i form av nylon. I lommene i jakken er det alltid med avstandsmåler, bånd til å dra hjorten, hodelykt, i bukselomme er det tørkeklut til kikkert og kikkertsikte. Videre er der ekstra lommelykt i sekken, sprit til å vaske hender, tørkerull. Tørre pinner i emballasje inntørket i brennbar væske, lighter og gnist tenner. Jervenduken, sitteunderlag. Bruker fleece jakke over ullundertrøyen og så jakken. Jaktradio, totalt 10 skudd, 5 i våpenet. Kniv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...