Jump to content

105gr a-max i .243win


Dusty

Recommended Posts

Heisann.

 

Nå har jeg da skiftet fra 85gr partition i min .243win til å prøve 105gr a-max! Jeg er klar over at 1-9 twist ikke er helt optimalt for denne kula, men leste at om man får litt hastighet på kula bør den stabilisere bra. Det er uansett en billig kule med gode egenskaper for rådyrjakt så jeg vil teste dette.

Problemet mitt er at jeg ikke helt veit hvor jeg skal begynne mtp kruttmengder. Jeg har varget og N160 for hånden, og vil tippe sånn uten videre at det vil bli en jobb for N160.

Kan jeg f.eks gå ut ifra en 100gr kule hvor det er anbefalt 38-40gr N160?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått gjort noen tester og jeg endte opp med å lade 42grains N160! Det er 0,3grains over anbefalt maks i VV sin tabell, men hos meg er det ingen tegn til overtrykk! De samler godt nå og jeg er fornøyd!

Skøyt årets bukk med 105grains a-max nå og den hadde god effekt, kanskje litt for god... Inngangshull på ca 6cm og utgangshull på 2cm! Blodslått hele bogen på inngangs siden! Dyret gikk 10m med ett rent hjerteskudd...

daabdf9fcdde539bacb584aa2fc8a516.jpg28991217b539c141f3a4bd2c52b6e44d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan tyde på at kula har fragmentert voldsomt umiddelbart etter kontakt med huden og så har en mindre del klart å komme gjennom og ut. Hvordan ser lungene ut? De Berger kulene jeg har drept hjort med, har også fragmentert noe, og lungene ser ut til å vere strimla opp i store biter. Amax er nok kanskje litt hissig i høy hastighet og egner seg nok bedre når avstanden øker og farta kommer ned.

Jeg har veldig lyst på ei 243 Ai pipe til T3'n min, med 1:8 snurr for de tyngste kulene.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått gjort noen tester og jeg endte opp med å lade 42grains N160! Det er 0,3grains over anbefalt maks i VV sin tabell, men hos meg er det ingen tegn til overtrykk! De samler godt nå og jeg er fornøyd!

Skøyt årets bukk med 105grains a-max nå og den hadde god effekt, kanskje litt for god... Inngangshull på ca 6cm og utgangshull på 2cm! Blodslått hele bogen på inngangs siden! Dyret gikk 10m med ett rent hjerteskudd...

daabdf9fcdde539bacb584aa2fc8a516.jpg28991217b539c141f3a4bd2c52b6e44d.jpg

 

 

Hvilken fart har du på kulene ved denne ladningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke, har ikke tillgang på chrono desverre! Så det dere sier er egentlig å kaste a-max og heller prøve noe annet?

Synes nosler partition var for dyr for min lommebok... Så da må jeg finne ei anna god kule for rundt 3kr da...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har råd til å spandere mer enn 3 kr pr kule du skal bruke på rådyr har du feil fokus.

Jeg tviler på at du skyter så mange dyr at kuleprisen sprenger budsjettet.

Min anbefaling er å finne en kule som gjør den jobben du vil ha gjort på en skikkelig måte, og så driter du i prisen. Sammenlignet med andre utgifter med jakten er kuleprisen et musepiss i havet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke, har ikke tillgang på chrono desverre! Så det dere sier er egentlig å kaste a-max og heller prøve noe annet?

Synes nosler partition var for dyr for min lommebok... Så da må jeg finne ei anna god kule for rundt 3kr da...

 

 

Dette er fra samme kula, i 6xc. Ca 860ms.

Rett bak bogen, ble ikke så ille slaktet syns jeg.

Heller en kule som stopper dyret effektivt, enn å lete rådyr i skumringen.

 

DSC_0028_zpsvfgm5gsx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å finne ei kule jeg både kan trene OG jakte med da prisen på de billigste matchkulene er så og si det samme som f.eks a-max... Og slik jeg forstod det så var det jo så mange som lovpriset a-max om at det var en så bra kule! Derfor prøvde jeg a-max nå istedet for å fortsette med den dobbelt så dyre nosler partition som jeg var fornøyd med fra før! Å skyte rundt 300skudd av nosler partition til ca9kr skuddet kontra å skyte 300skudd a-max i året til ca 3kr skuddet er STOR forskjell! Spesiellt hvis jeg faktisk KUNNE bruke a-max, men så heldig viser det seg ikke at jeg skal være da jeg føler den ikke behandlet viltet særlig pent!

Så da får jeg gå for alternativ 3 da, kjøpe a-max eller noe annet ræl som koster rundt 3kr smellen for trening og så koste på meg en boks med nosler partition med godladninga mi til jakt. Så istedet for å ha ei kule til både trening og jakt så må jeg da ut med det dobbelte av penger og mer til, alikevel fordi jeg må ha to kuletyper!

 

Dere kan si hva dere vil om at man skal koste på seg gode kuler for matvilt, og jeg er forsåvidt enig med dere, men dere må da se poenget mitt her også? Jeg føler jeg bør trene så mye som mulig i året på banen, og da hadde det vært genialt å finne ei kule som funka bra til både jakt og trening for ei billig penge...

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har formulert meg litt feil og misforstått litt i tillegg og det kan jeg bare beklage. Ser hva du mener med og bruke ei kule til begge deler. Men da ville jeg ikke bruke bogskudd med ei kule av a-max utgave. Ser at de som bruker disse kulene til denne jakten skyter bak bogen,nakke og hodeskudd. For meg er det kun skudd bak bok og eventuelt skudd i bog som teller, og da bruker jeg nå barnes tsx i min .243 :)

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene om dette problemet, men til storviltjakt er det ikke lett å finne gode jaktkuler som er billige. De fleste ender med to kuletyper, en for jakt, og en for trening.

I grove kalibre bruker jeg støpte blykuler, i 9,3, 375, 416 og 45 gir de god presisjon og mer enn nok hastighet for trening, i finkaliber får jeg sjelden god nok presisjon med bly..

Link to comment
Share on other sites

Så da får jeg gå for alternativ 3 da, kjøpe a-max eller noe annet ræl som koster rundt 3kr smellen for trening og så koste på meg en boks med nosler partition med godladninga mi til jakt. Så istedet for å ha ei kule til både trening og jakt så må jeg da ut med det dobbelte av penger og mer til, alikevel fordi jeg må ha to kuletyper!

 

mener du skal kunne finne billigere treningskuler enn 3,- - sjekk feks hva som fins av Lapua scenar (mener jeg kjøpte til 2,- pr stk sist?)

 

Og til rådyr så tror jeg en vanlig , prisgunstig blyspiss som Hornady 100grs interlock vil holde bedre sammen enn a-maxen, og samtidig gi mer brukbar presisjon til trening.

 

Ser nå at hjemmelading har inne interlock til 285,- , og lodda interbond til 550,- for 100 stk. Mens Lapua prisene ikke var noe å skryte av... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se problemet med to ulike kuler. Skyt inn rifla med jaktkula, deretter trener du med den andre. Treffpunktet er der det er. Hvis det kun skiller i høyde, så tren på en annen avstand. Eller skru det du trenger på kikkerten. Nullstill skalaene med jaktkula, og skriv opp kneppene til treningskula. Eller sett tape på skalaene og bruk rød og blå tusj e.l.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative svar!

 

Flatin, det er ikke noe problem med å ha to kuletyper! Men jeg prøver å holde kostnadene nede og da hadde det vært genialt å finne ei kule som funker til begge deler for ei forholdvsi rimelig penge. Thats it... :)

 

Partisan kulene aner jeg ikkenoe om, noen her inne som har erfaring med den kula som vil fortelle noe om den?

 

Interlocken kan jo være intressang og det samme med interbond! Interbond sier dem jo skal ha veldig gode egenskaper i alle fall og prisen var jo bra i tillegg! :) Mye bedre enn 9kr skuddet i alle fall!

Skal nok få til noe fornuftig her i alle fall! :D

Link to comment
Share on other sites

Flatin, det er ikke noe problem med å ha to kuletyper! Men jeg prøver å holde kostnadene nede og da hadde det vært genialt å finne ei kule som funker til begge deler for ei forholdvsi rimelig penge. Thats it... :)

 

Så hvorfor ikke bare kjøpe ei eneste pakke med gode jaktkuler? Tar du kostnaden med 50 jaktkuler, så kan du blåse i jaktegenskapene til treningskulene. Skulle ikke forundre meg om det blir billigere totalt sett. Ei pakke jaktkuler kan potensielt vare mange sesonger. Det blir et regnestykke med prisdifferanse på kulene og hvor mye du tenker å skyte. F.eks hvis ei jaktbar treningskule koster 1,- kr mer enn ei vanlig treningskule og du skyter 1000 treningsskudd i året, så har du 1000,- kr å bruke på gode jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker rådyr og ikke elg her...

Brystkassa på rådyret er ikke stort over 30 cm dyp sett fra siden, og gjennom årene har jeg foraøkt det meste fra Barnes X via Sierra Gameking, Lapua Mega, Norma SP, Alaska og Oryx i 243W, 270W, 8 x 68S, 9,3 x 62 og 9,3 x 74R.

Resultatet har vært det samme...gjennomskudd (med 1 unntak) og ingen splinter funnet i skrotten under slakting. Ingen dyr har kommet seg lenger enn 75m (og den ble skutt med 9,3)...

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker rådyr og ikke elg.[/

 

Det er akkurat det. Rådyr er så små at de krever lite av kula, og det er heller ikke så mye kjøtt å ødelegge i framparten av et rådyr. At de er små gjør de også vanskeligere å finne, og maksimal kjøttødeleggelse har man når man ikke finner igjen dyret...

 

Jeg har iallfall ikke brydd meg med solide kuler til rådyr, og har brukt 87grn V-Max i 980m/s i 243 de siste to åra. For meg har det betydd i underkant av tjue fellinger, og sammen med bekjente sine dyr fellinger med samme ladning kjenner jeg til omtrent 50 fellinger med den landingen. Det har fungert fint, med ett unntak. Da sto dyret skrått på langt hold (300m) og kula ga mindre penetrasjon en optimalt. Nå var det riktignok penetrasjon til å mose både hjerte og lunger, men fluktstekningen ble 60-100m og med beskjedent blodspor. Ellers har det vært lite å klage over. På de femti dyra har skuddplassering hvert som normalt, stort sett i bredsiden, med et og annet unntak i nakken eller forfra.

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal bruke flere kuler, men det er jo opptil deg. Som deg, så syns jeg det er praktisk å trene og jakte med samme kula når det er mulig, og ift rådyr så er det mulig. At 105grn A-Max skal være "for dårlig" for rådyr har jeg liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informativt og intressant lesestoff!

Jeg må innrømme at jeg blei skuffa over kjøttødeleggelsene jeg fikk nå på rådyret jeg skøyt, men ved litt ettertanke er det jo faktisk ikke mye kjøtt som blei ødelagt. Det var den ene bogen, thats it!

A-Maxen går jo godt nå med denne ladninga... Kanskje jeg rett og slett skulle fortsette med den og se hvordan jeg føler det blir ved neste fall av dyr! (Beklageligvis har jeg bare ett rådyr per år selv, men det er mulig det blir flere fall på en kompis sitt terreng)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...