Jump to content

Fra .308 til .260Rem eller 6.5Creedmoor


SirfStar

Recommended Posts

Jeg har fått smaken på langhold og merker at de med 6.5x55 har en fordel pga BC og fart.

Jeg har puttet en del penger i våpenet/chassis og vegrer meg for å bytte ut alt.

Tenker derfor å bytte pipe til et annet short-action kaliber når den nåværende er brent ut.

Aktuelle kaliber for å oppnå den ønskede ballistiske oppgraderingen synes å være .260Rem og 6.5Creedmoor.

 

Er det ene kaliberet mer egnet enn det andre rent ytelsesmessig? Jeg får inntrykk av at de er tilnærmet identiske.

 

Er det lettere å lage hylser til det ene kaliberet enn det andre, med utgangspunkt i .308 hylser? Jeg tror Creedmoor lettere kan kollapse inn i seg selv ved omforming pga brattere vinkel på hals.

 

Har noen andre vært igjennom samme kaliberbytte? Er du fornøyd, eller var det ikke så stas som man tenkte?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kasse er det på børsa? Jeg har en TRG i 308 og 260. Den er ganske raus i magasin og det går 75mm patroner nedi. Da får en satt kulene i en 260 langt ut. Tror ikke det har så mye å si, men jakter du de siste få m/s så kanskje. Jeg bruker 8 går Scenar i ca 880 til seriøst og 140gr Nosler cc i 760-790 avhengig av pipe til trening og generell kort "langhold". Hylsene jeg har nå er formet fra Lapua .308 hylser. Kom litt ut av telling etter at de hadde gått 17 ganger, men de holder lenge. Litt jobb siden jeg bør dreie halsen litt, men det er en engangsjobb. Jeg ville gått for .260 pga enkel billig tilgang på hylser. De andre er laget for å gi enda bedre presisjon, men om det er merkbart om jobben med alle er gjort riktig vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilken kasse du har, som andre her sier. 6.5 Creedmoor går i kort kasse og korte magasiner. Det gjør vel ikke 260 rem.

 

Jeg har gått for 6.5 Saum, som går i kort kasse, men da må du ha magnum bolt.

 

Jeg ville valgt 6.5 Creedmoor hvis det var meg. Det går an å få tak i hylser fra Hornady. Det er en mer moderne patron, sagt å være "the .260 done right".

 

Når det er sagt, hvis børsa di og chassiet lar seg bruke med 6,5x55 så hadde jeg gått for den pga. Komponenttilgang osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem700 SA, ellers hadde 6.5x55 vært på bordet.

Saum er nok utelukket pga rekyl. Jeg har både kvinner og barn som lærer å skyte med min rifle, og reduksjon i rekyl er en sekundær årsak til kaliberbytte.

Jeg heller mot .260rem slik det er nå. Hva vil det koste for ny pipe og montasje?

Link to comment
Share on other sites

Hedde lett gått for 260Rem.

 

Creedmooren har en betydelig mindre hylse en 260Rem.

Samt at du skal søren meg lade hardt for å klare 830ms med en 140grs kule. Dette vet jeg for jeg hadde nettopp en creedmoor i hende, men ombestemte meg da jeg fikk prøvd dette ut.

 

Creedmoor er vel bygget for lette 6,5 kuler. 120grs A-max har hatt stor sukses. Men vi nordmenn er glade i 140grs kuler :P

 

Skal prøve å sammenligne 260Rem hylse vs Creedmoor.

260Rem = 308 hylse

Creedmoor = 30 30 hylse Nesten. nermeste jeg kom på :oops:

 

Selv endte jeg opp med 6,5-284.

PS: Denne kan også benyttes i korte kasser. Må bare ikke brotsje så dyp kuleskrå.

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Det simpleste trikset med magasinlengde på 75mm er å kamre om til 6,5x55 og trykke inn kula et par mm med billig DFS-ammo. Man får AI-klonemagasiner for 75mm patroner.

 

Tid man bruker bak ei ladepresse som man kunne brukt på banen er bortkastet tid. Ihvertfall for dem som sitter i tidsklemma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser på mulighetene for AR-10 upper som kan spise litt av det store lageret jeg av nosler 140gr .264 kuler

 

Man får løp i både 6,5 creedmoor og 260 rem, har tittet på hylsepriser, og ser ut som 260 rem hylser på landrø er billigere enn ca alt av creedmoor, og når det da er lapua heller jeg litt dit.

 

Er det noen i landet som har kastet sammen noe slikt allerede? hva får man av hastighet og hva er egnede krutt her? surra litt i QL og ser jo ikke til å være sååå langt unna 6,5x55 hva krutt og beregning angår.

 

308 er jo parent case til 260 rem, hvordan blir kulelengden og mating i magasin, går vanlig mags for 308, får lage en test og sjekke om spissinga på kula begynner komme forran halsen, da kan jo mating i halvauto fort bli køddent.

 

Bør klare major kravet i ipsc ganske greit i teorien, og ha masse gass/lett kule/bra kulebane.

Link to comment
Share on other sites

AR10 mater 6.5 Creedmoor helt greit.

 

Du kan presse om Norma/Lapua .308 hylser i en FL die.

Det er mye engangsskutte hylser å få fatt i nå før høstjakten.

Eneste du må tenke på er case neck trimming når du omformer hylsene.

Halsen blir for tykk og kan gi problemer med kammring.

 

Dette settet fikser det problemet:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749007343

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...