Jump to content

Mauser M12 vs Sauer 202


JKDahl

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal ha meg ny rifle til elgjakta.

 

Jeg hadde egentlig sett meg ut en Mauser M12 til 12000kr. Liker ladearmen veldig godt, og synes avtrekk, sikring og stokk er godt laget.

 

Nå har det seg sånn at jeg har fått et tilbud på en helt ny Sauer 202 til samme pris. Var ikke så fan av ladearmen her (litt tørr i butikken, blir nok bedre med olje), men ellers virker det som et supert våpen.

 

Er det dumt å ikke slå til på saueren til den prisen?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg heller mot Saueren ja. Det er en Gresvig mod, noen som vet hva det innebærer?

 

Lyddemper til herligheten blir en Hausken WD60, og kikkert trooor jeg blir en Swarovski 1.7-10x42 Z6.

Sikler også litt på en GRS stokk om det blir sauer, men den kan jeg vente noen år med.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler i valget av Mauser M12 som er en meget smekker og presis rifle med et helt utrolig godt avtrekk. Den har i tillegg 3-punkt sikring som også fysisk låser tennstempelet. M12 har en svakhet, den leveres ikke i links :twisted:

 

Tror ikke at Sauer 202 vil stige i verdi, etter introduksjonen av 404 vil den gamle modellen være mindre attraktiv. Har sett endel 202 som har blitt omsatt til langt rimeligere priser de siste månedene.

Link to comment
Share on other sites

Sauer uten å mukke. Disse 202 har vært flotte våpen siden dem kom for ca 25 år siden. Den Mauseren er og flott, men tror det er den som må sendes tilbake til Tyskland om løpet må skiftes, å det synes jeg er dum løsning. Så her er Sauern det fornuftige valget.

Link to comment
Share on other sites

Siden prisen er den samme, så hadde jeg valgt en Sauer 202 uten tvil.

Godt avtrekk, ladegrepet blir nok mye bedre med litt olje (som smør)

I tillegg får du jo et systemvåpen. Du kan velge mellom mange kaliber om du ønsker å kjøpe nytt løp (som du bytter selv)

Link to comment
Share on other sites

Uten å være negativ til Sauer 202, synes jeg det høres litt rart ut, at sluttstykket trenger å smøres for å ha en "smoothie" gange. Det er mange rifler som har et sluttstykke som går som en kniv gjennom et stykke smør! Jeg sier ikke at det gjør det i Mauseren! At mitt personlige valg ville vært Mauseren, har Skarvekongen skrevet noe om, og det har heller ikke noe med at jeg har noe imot Sauer, for det har jeg heller ikke, det er bare et mer personlig valg, at for min del, så ville valget blitt Mauser!

Link to comment
Share on other sites

Nok et argument for M12, den er belagt med samme type overflatebehandling som Blaser og Sauer 404. Dette er svært motstandsdyktig mot rust.

 

Argumentet med at man ikke kan bytte pipe i M12 er ikke spesielt relevant for ei jaktrifle, velger du f.eks 308 win tåler den 10-12 tusen skudd før pipa er utskutt. For de aller fleste holder dette til at rifla kan gå i arv i flere generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Kikka på Mauser, slo det fra meg tvert etter å kjent på den.

Ble forelska i Sauer 202 og kjøpte en, forelskelsen gikk over fort.

Endte opp med en S&L, den er jeg faktisk blitt ganske så fornøyd med.

Uansett, begge riflene du vurderer er topp kvalitet, så velg den du liker best.

Link to comment
Share on other sites

Ble Sauer 202 kal 6,5x55 til slutt :)

De oljet våpnet før jeg var der i dag, og nå var ladearmen som en drøm.

 

En swarovski habicht pv 1,5-6 x42 på toppen, og en Hausken WD60 demper.

25k for hele pakken, må si jeg er ganske fornøyd.

 

Nå står jeg foran noen lange uker med gleding før alt er på plass!

Link to comment
Share on other sites

Du gjorde et klokt valg, disse 202 er rå flotte våpen, det beste avtrekket og topp presisjon. Har siden jeg var en pur ung jeger på 90 tallet sikla etter disse Sauerene. Har Blaser sjøl, men skal ikke se bort i fra at det kommer en 202 el 404 meg i hende en vakker dag.

Link to comment
Share on other sites

Du gjorde et riktig valg i å gå for 202 pga løpsbytte systemet. Hvis løpsbytte ikke hadde vært tema i det heletatt så ville jeg i stede for å vurdere M12 vurdert Sauer 101, 101 og M12 er rimelig like men 101 har etter min mening en bedre sikrings løsning og større modell utvalg.

Ser man bort fra muligheten med pipe bytte og mindre robust kasse så er 101 en bedre rifle enn 202, doble utstøtere i bolten, dobbel rad magasin (kryss mating) 5 skudd som ikke bygger utenfor rifla, et avtrekk som brekker som glass (det beste jeg har kjent) og en utrolig god balanse, hvordan den er med demper vet jeg ikke ennå, får se ettersom samboeren har en 101 som skal gjenges snart :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Min skyteerfaring kommer fra det forsvaret har å tilby + en mauser M98. Så jeg synes alt av avrekk på nyere våpen er helt gull.

 

Det jeg synes var negativt var at jeg måtte velge 6,5x55 for å få tilbudet, noe jeg ikke er helt komfortabel med til elgjakt. Vet at det er helt innenfor, men jeg har alltid jaktet med 13 grams 30-06 (vil ikke starte nok en kaliberdiskusjon her). Det er derimot et godt kaliber på banen, så det kan fort bli et ekstra løp til neste års elgjakt. Da i 30-06 eller 9,3x62 tror jeg. Da vil jeg ha to kaliber som dekker mine behov i lang tid fremover med mindre jeg trapper opp jaktingen :)

Link to comment
Share on other sites

Sikringen var det jeg likte minst med 101 :roll: Hard og avsikre i butikk, hvordan vil det da være i f.eks -5gr?? Vi var flere som reagerte på det.

Avtrekket er meget godt da :wink:

 

Merkelig, står akkurat å fikler med en 101 nå, det er en knapp som må trykkes inn for å sikre avsikre, denne knappen må bare touches for å betjene sikringen, når denne blir trykket litt inn så går sikringen så lett som bare det, det er teknikk som skal til, hadde du sakt sikre så skulle jeg vært litt mer enig men det er bare å legge tommelen oppå med litt trykk så går sikringen opp og ned som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...