Jump to content

Kalashnikov prototype basert på AK-107/108


kammerlås

Recommended Posts

11426469_10152835835337665_1007024841_n.jpg

 

Som konkurranserifle for IPSC denne gang. Deler går i hver sin retning

for å motvirke deler av rekylbevegelsen, hentet fra AK-107/108. Den

bare vibrerer litt og smeller fælt når du trekker i spaken, ganske gøy å

skyte med :) Tiden vil vise om de får et konkurransedyktig produkt ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog, jeg har tatt bildet selv og kjenner ikke til noen link. Det var

en offentlig demo. Teknologien er gammel, med tannhjul og motvekt,

det er innpakkning og bruksområde som er nytt.

 

Ok. Har du noe mer info da? Noe som kommer på godkjentlista her med det første, eller er det bare noe på eksperimentstadiet i utlandet et sted? Noen som har testet den til IPSC rifle, 3 gun eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Artige saker, men aldri i livet om jeg skal ha en slik.

 

Den følelsen og lyden når man tar ladegrep kan ikke beskrives.. Får frysninger på ryggen bare jeg tenker på det.

 

Kinnkontakt med kolben-glem det. (dette var dog noe de jobbet med sa russeren)

 

Men det var vel den roligste semi auto rifla jeg har prøvd tror jeg.

 

Det som er litt betenkelig er jo at ryktet der nede var at det blir en egen Kalashnikov klasse i IPSC. Da skjønner man at de putter for mye penger inn i forbundet.

Link to comment
Share on other sites

@ master

 

det finnes, heter arak 21 og kommer både som komplett våpen og bare upper. upper'en kunne du teoretisk sett fått hit til gården som "ekstra løp til rifle x" for ipsc, tror jeg....

 

http://faxonfirearms.com/arak-21-upper-receiver/" target="_blank" target="_blank

 

 

Close but no cigar...

 

Ser ut som det er en high end hybrid design og pretty much the motsatte av det jeg har i tankene som er en upper som virkelig er en AK upper, laget etter kalashnikov prinsipet og som en kalashnikov, av stål, med Ak tolleranser og bygd for og tåle misshandling, DET hadde virkelig vært det beste av begge verdner, hvis den klarte 2 moa eller bedre så vil det ha vært så nært den perfekte strids/praktisk riflen som man kan komme.

 

Holder ikke akkurat pusten over at noen skal prestere og koke noe slikt i profduksjon men det er jo lov og håpe... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke akkurat så mye deler i loweren som kan påvirke påliteligheten, det eneste jeg har hørt om som innimellom ryker er avtrekket, men avtrekk velger man jo selv av et lass forskjellige produsenter. Jeg har også rimelig bra med upper/lowerslark i børsa mi, men det spiller jo strengt tatt ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Mye av påliteligheten i AK ligger i romslige toleranser i deler i kassen, bruker du en AR-lower så har du med det samme myyyyye trangere toleranser blant deler.

 

Største forskjellen mellom AR15 og AK47/74 ligger i bolten og gass systemet og hvordan det repeterer, gass hullet i løpet på AK er stort og grovt, gass stempelet er også stort og grovt og konstruert for å fungere under alle omstendigheter, de fungerer selv med en neve grus i seg, store toleranser.

7,62x39 patronen er også med å gjøre det mye mer pålitelig en 5,56 Nato og den russiske mot part. AK47 repeterer på en brutal måte med hamring stål mot stål på tur og retur å hiver hylsene skrått ut til høyre en 5-6 meter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...