Jump to content

7 mm eller .30 cal.?


jeger bombom

Recommended Posts

Hei!

Ønsket om et nytt løp til Blasern har for alvor meldt seg, nå som både feriepenger og skattepenger er på vei....

Har forsøkt å pløye meg gjennom div tråder her på forumet, men er fremdeles usikker på hva jeg skal velge.

 

Jeg har en Blaser R8 med både Professional og GRS stokk, samt løp i 308W og 9.3x62, begge kappet til ca. 50 cm.

Bruksområdet så langt for disse to løpene har vært hjorte- og reinsdyrjakt, samt to Afrikaturer. Har også mulighet for skyting på blink opp til 400 meter.

Begge løpene har fungert utmerket til mitt behov så langt, men nå har jeg altså bestemt meg for å anskaffe et nytt løp. Jeg har planer om en berg-/fjelljakt (med stor sannsynlighet for dryge hold) etter div. geiter om ikke så lenge. Afrika frister også, så jeg har definitivt ikke hatt min siste tur der!

 

Savnet etter et flattskytende kaliber/patron (løp) har nå for alvor truffet meg, men hva skal man velge?

 

300 WSM/300 Win.Mag/300 Blaser Mag (riflestigning 11") er alternativene i .30.kal., mens 7mm Rem.Mag. (riflestigning 9.5") er det jeg står igjen med i 7 mm. Alle løpslengder er/blir 65 cm og skal ha demper.

Ph-en jeg hadde i Namibia lovpriste 7 mm Rem.mag, også til større antiloper, flattskytende-lite rekyl-nok punch!

Magefølelsen min pr. i dag tilsier 300 WSM, men trenger noen konstruktive innspill for å lande valget for godt!

(Optikk til løpet blir enten Zeiss V8 2.8-20 x 56 eller Swaro Z6i 2.5 -15 x 56 med komp.)

 

NB! Jeg lader min egen ammo!

 

Takker for alle gode innspill :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg stod foran det samme valget for en stund siden.. Jeg valgte 7x64, standard sluttstykkehode, belteløs hylse og en meget sexy patron.. Når det gjelder kjøpe ammo så blir det bare bedre og bedre.. Norma har flere ferdigladda alternativer, Blaser sin nye homogene ammo serie CDC er å finne i 7x64.. Sako lader i kaliberet med homogen Barnes kule samt barnes selv.. RWS har en bråte alternativer.. Norma selger hylser og utvalget kuler i 7mm er meget bra..jeg valgte zeiss V8 2.8-20x56 på mitt løp.. Som den eneste zeiss jeg eier.. Sverger ellers til Swarovski.. Det er forøvrig et meget utbredt kaliber både i Afrika og i Europa..

Link to comment
Share on other sites

Veeeellll.... vil du ha motforestillinger? :D

Jeg har hatt en hel HAUG med forskjellige kalibre, i en rekke ulike våpen. Jeg har et 30wsm løp til min Blaser. Jeg for min del har kommet til at det er ikke så mye et magnumkaliber kan gjøre som man ikke greit kan gjøre med et standardkaliber. Du kank glatt skyte på blink på 400 meter med din 308. Den holder i anslag til det du vil skyte. Magnumkalibrene har magrinalt bedre kulebane enn standardkalibrene. Det du må spørre deg selv er: på hvilket hold er kulefallet så stort at jeg må jeg begynne å skru på kikkertsiktet? Og er det relevant? Hvis du med din 308 må begynne å klikke på 180 meters hold, og du med en 300wsm må begynne å klikke på 220, betyr det noe da? Jeg bruker 300 wsm fordi jeg har en pipe i det kaliberet, og fordi det er et kaliber som dekker et hull i min kalibergarderobe. Men på banen og til langhold gjør ikke 300wsm noe som ikke 6.5x55 gjør like godt.

 

til syvende og sist er det "må ha" refleksen som bil avgjøre. Gudene vet at det har avgjort mange ganger for min del! Rent objektivt finnes det neppe gode grunner for å kjøpe nytt løp, så jeg foreslår at du ikke leter etter grunner, men går for det ditt hjerte begjærer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde før "kun" en 6,5x55 og var ute etter en tyngre patron som fremdeles skulle brukes primært til fjell-jakt og brukes med demper. Rifla er en R8, så det var snakk om ny pipe.

 

Kriteriet var at det måtte være meningsfylt kraftigere enn 6,5`en og presist. Vurderte mest 7mm og 7,62mm da det ikke primært skulle brukes mot elg eller større dyr. Vurderte 3006, men ettersom jeg aldri har hatt noe pipe i 3006 som har gått veldig bra var jeg skeptisk, samtidig ville jeg egentlig også ha litt mer snert.

 

Endte opp med en 300 WSM da jeg anså den som best egnet til litt kapping og bruk av demper. I tillegg har all research på nett vist at de fleste opplever den som veldig presis og lett å lade presise patroner til.

 

Et poeng for meg var å velge en patron som ikke egentlig trenger laaangt løp. Brukte oversikten som ligger her som utgangspunkt: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=50259&hilit=l%C3%B8pslengde+tabell

 

I dag er WSM`en kappet til ca 58 cm og påmontert en Hausken jaktfeltdemper på ca 254g. Presisjonen er tre skudd som berører hverandre når jeg gjør mitt. :-)

 

Jeg er fornøyd! :-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill så langt...

 

Skaubjønn, du har helt sikkert rett :-)! Det praktiske behovet og nytten blir underordnet når lysten på noe nytt slår en med full kraft...

 

Halve moroa for meg er selve prosessen før en foretar et endelig valg; sjekke ut ulike alternativ, innhente informasjon, lese seg opp og ligge våken om nettene og spekulere :shock: .

 

Jeg har null kjennskap til disse patronene, så det hadde vært kjekt og få flere innspill fra de som sitter inne med kunnskap og praktisk erfaring, slik som tilbakemeldingene fra Tordenkjeppen og Sunnmøring :-)!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en R93 i 7mm Rem Mag, pipa er 62,5cm kappet den litt for å få vekk skruen til forsiktet når den ble gjenget for demper.

 

Er godt fornøyd med mitt valg, har dog ingen personlig erfaring med WSM patroner. Men de jeg har sett på banen har gått meget bra.

Det gjør også min 7mm

Har brukt 3 kuler i min

- 140grs Accubond, V0:950ms

- 160grs Accubond, V0: 890ms

- 162grs A-max, V0: 890ms

 

Har skutt mange rådyr og hjort (+1 svartbjørn) med godt resultat. Har hatt flere grupper under 20mm @ 200mtr (3-skudds grupper) Står en god del om dette på min hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem Mag, 7x64 og 300 WSM er alle meget gode kalibre, og jeg er vel enig med Skaubjønn i at du først og fremst går for det som evt. hjertet begjærer mest :D

 

Alle 3 vil gjøre en god jobb i Afrika og på fjellgeiter, og de er alle kalibre som jeg selv har vurdert sterkt ved et evt. nyinnkjøp og jeg hadde vel allerede hatt 2 av dem i våpenskapet, hadde det ikke vært for den idiotiske jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre kan jeg ikke uttale meg om ytelsen til 300 WSM, fordi jeg har ingen egne erfaringer med denne patronen. Noe jeg overhodet ikke like er den feite hylsen som tar magasinkapasitet og som eventuell forstyrrer raske, presise omladninger. Både 7RM og 7x64 er med god grunn favoritter av meg og leverer alltid. Anbefales!

 

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange konstruktive tilbakemeldinger :-)

 

300 WSM er min favoritt så langt, men er litt usikker i forhold til hva jeg evt. "taper" i de tyngre kulevektene i forhold til 300 Win.Mag.

Er det sånn at WSM og Win.Mag er noenlunde "like" i kulevekter opp til ca. 180 grains, mens Win.Magen "drar fra" i de tyngre kulevektene? Hva er da egentlig fordelen med WSM fremfor Win.Mag hvis så er tilfelle? :roll:

(Mulig dette blir svært teoretisk og at forskjellene blir marginale under praktisk jakt/skyting!)

Link to comment
Share on other sites

Patrondesign som teoretisk skal gi bedre presisjon gjennom gjevnere tenning osv.. betyr ikke en dritt i en jaktrifle.

 

Min vurdering for patronvalg mellom disse to, for jaktbruk på til dels lange hold og i ulendt terreng, i en lett jaktrifle utspiller seg omtrent slik:

 

-Velg patronen som gir best forhold mellom vindavdrift og rekyl.

 

Uansett hvor dyktig man er til å skyte vil mer rekyl føre til dårligere skyting og spessielt førsteskuddstreff. Man kan lett få en forandring i nullpunkt når man skal skyte i en krøpete skytestilling, som det ofte blir der det er bratt.. Med en lett jaktrifle med mye rekyl. Ofte går man glipp av muligheten til demper også på utenlandsjakt..

 

Nå er ikke forskjellen så stor mellom 7mm Rem, og 300WSM, men mitt valg ble og hadde blitt 7mm, min 65cm Sauer pipe skyter jeg 168gr Accubond LR i 925 m/s. 3-3,5 cm samlinger i snitt på 250 m.

 

Ett annet godt valg er en hurtig 6,5. 6,5-284, eller 6,5x65 med 129/142gr Accubond LR.

Link to comment
Share on other sites

WSM`en holder ikke følge med en WM fra 180grs kule. Skal du dra nytte av 30 kalibernes overlegne BC kuler (http://www.nosler.com/accubond-long-range-bullet/) bør du gå for en WM.

 

Jeg valgte min 300 WSM fordi det var det nærmeste hakket over 3006 i kraft (og Skaubjønn har rett, man trenger ikke egentlig magnumene). All erfaring jeg har lest meg opp på og erfart med feite hylser i moderne konstruksjoner som 6XC og 300 WSM tilsier at de er mer litt mer presise enn eldre design, uten at det er så enkelt å komme opp med en god forklaring ("teori") for hvorfor dette er. Jeg har valgt å bare godta at de stutt-tjukke er generelt bedre for presisjon (selv om man kan få like presise rifler med eldre konstruksjoner).

 

WSM`en har ca 10% mindre krutt enn en 300 WM og mange mener det bidrar til mindre følt rekyl. I Norge har vi fri tilgang til dempere, dermed kan vi enkelt skyte større patroner enn man ellers vil anbefale som optimale mtp rekyl vs presisjon under feltmessige forhold. Med rekyl-kompensatorer skrudd inn på de samme gjengene som til dempere kan man også redusere rekyl og dermed skyte bra med disse patronene, også i utlandet, men for Guds skyld husk hørselsvern! :-)

 

Hvis du ser på lenken jeg henviser til ang kalibrenes behov for lange piper ser man raskt at 7,62 er mer "harmonisk" med kortere løp enn 7mm eller 6,5mm patroner med tilsvarende volum krutt bak.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke helt igjen dette med att .300wsm taper mot .300wm med tyngre kuler, jeg har ikke noen erfaring med .300wsm men ser de får samme hastighet som meg med 220gr kuler, de ligger rundt 900ms med max ladninger akkurat som meg med samme løpslengde..

 

Mulig jeg tar feil altså!

 

Sofus her på kammeret har en tråd der han skyter 230 berger i en .300wsm med 28" løp og ligger rundt 860-870ms, jeg tror ikke jeg klarer å få noe særlig mer fart i min .300wm, det er isåfall marginalt og sjansen for att det klaffer med max fart og max presisjon er uansett liten så den lille forskjellen tror jeg man skal være heldig om man klarer og utnytte.. Jeg kommertil og velge .300wsm nestegang da denne serut til og være enkel og få super pressisjon med, jeg velger lett presisjon fremmfor noen ms ekstra i fart:)

 

Knall fornøyd med .300wm min og altså men når det kommer til sexyness er .300wsm milevis forran, det er en viktig faktor!;)

 

Edit: Der fant jeg linken til Sofus sin tråd: viewtopic.php?f=43&t=100066&start=40

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

I Min WSM i 63 cm pipe får jeg 893 ms med 220 Scenar L, ikke noen rekruttladning men jeg har ladet samme ladningen mange ganger i samme hylser uten å måtte kaste så helt ille er det ikke.

Hatt både 300WM og 300WSM å WSM er den jeg virkelig liker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

300wsm er lett å lade til, oftest presis, en patron uten kluss. Det jeg liker minst med den er at den er så feit. Jeg synes det ser bra ut, for all del, men det tar patronkapasitet. I min Blaser R93 går det en i løpet og to i magasinet med 300 wsm. Det er greit til jakt i Norge, til drevjakt bruker jeg heller 375 løpet, da er det tre i magasinet og en på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke helt igjen dette med att .300wsm taper mot .300wm med tyngre kuler, jeg har ikke noen erfaring med .300wsm men ser de får samme hastighet som meg med 220gr kuler, de ligger rundt 900ms med max ladninger akkurat som meg med samme løpslengde..

 

Mulig jeg tar feil altså!

 

Sofus her på kammeret har en tråd der han skyter 230 berger i en .300wsm med 28" løp og ligger rundt 860-870ms, jeg tror ikke jeg klarer å få noe særlig mer fart i min .300wm, det er isåfall marginalt og sjansen for att det klaffer med max fart og max presisjon er uansett liten så den lille forskjellen tror jeg man skal være heldig om man klarer og utnytte.. Jeg kommertil og velge .300wsm nestegang da denne serut til og være enkel og få super pressisjon med, jeg velger lett presisjon fremmfor noen ms ekstra i fart:)

 

Knall fornøyd med .300wm min og altså men når det kommer til sexyness er .300wsm milevis forran, det er en viktig faktor!;)

 

Edit: Der fant jeg linken til Sofus sin tråd: viewtopic.php?f=43&t=100066&start=40

 

 

Aannerud

 

Helt enig med deg.

Det er første gang jeg har lest eller hørt at noen hevder at 300 wm drar ifra 300 wsm når man bruker tyngre kuler.

Det er i alle fall ikke i samsvar med min virkelighet og erfaringer.

 

Og som du sier, så er 300 wm og 300 wsm så like hverandre i hastighet i forskjellige kulevekter at man får fort større forskjeller i bytte av våpen med samme løpslengde i samme kaliber enn man nødvendigvis får mellom de to kalibrene.

 

Jeg er også enig i at 300 wsm er mer sexy enn 300 wm, men der er vel smaken som baken :)

 

Rask og problemfri repitisjon med 300 wsm er overhode ikke noe problem i våpen som er lagd som de skal.

 

Har du lyst på en 300 wsm jeger bombom, så kjøp deg en 300 wsm.

Jeg er helt sikker på at du vil bli fornøyd med den.

Og det er jeg sikker på om valget faller på en 7mm mag også :)

Link to comment
Share on other sites

Det var jaggu bra fart Niclas!! Jeg fikk 905ms som max i min med 71cm løp og det har gitt romme hettelommer så har gått ned litt.. Det bekrefter igjen att .300wsm yter minst like godt! I tillegg har jeg tro på att den er bedre i litt kortere løp en .300wm noe Niclas sine hastigheter bekrefter..

 

Ja den tar kanskje litt mer plass i magasinet, noe som kanskje ikke er idielt i noen rifler men når det kommer til max patronlengde har den en kjempe fordel! De fleste rifler får ikke utnyttet .300wm sitt potensial med tunge kuler pga. Manglende plass i magasinet. (I lengderetning;)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta i 2 år med min Tikka T3 i 300 Win mag, uten magasin. Da kunne jeg skyte 230 grs Berger satt til 95mm col med 75 grs 570 bak. Fikk 887 m/sek i 66 cm pipe , verifisert ut til 1600 ish meter både her og under bukkejakta i Skottland. Med litt planlegging skyter man enkelt 3 dyr på 20 sek uten magasin. Har gjort det noen ganger.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at noen mener WSM`en holder følge med WM`en også med tyngre kuler. Stort sett gav det jeg leste meg opp på, før jeg valgte 300 WSM som nytt løp i Blaseren, meg et inntrykk av det ikke er tilfellet. Også i siste " Våpen & lading" fastslår Jørund Lien at det har vært "ei sanning med modifikasjonar..." og skriver videre at "300 Winchester Magnum har enkelt forklara større plass til meir seintbrennande krut, særlig passar 300 Win Mag betre til tunge kuler".

 

MEN - nå må jeg selvsagt holde meg for god til å "rakke ned" på WSM`en. Det er jo WSM jeg valgte, og i all Kammerånd er den jo derfor den beste til alt! :P

 

Faktisk er 300 WSM så overlegen at vi kanskje har kommet til "The End of History": http://rifleshooter.com/2011/07/the-300-wsm-the-end-of-history/

 

8):lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jakt på lengre avstander, så kommer man ikke unna at en magnum vil gi mye høyere "impact velocity". En 308 kan enkelt brukes til 400 meter og lenger, men effektmessig vil den nok mangle endel. Alle dyr jeg har skutt med 300 Win mag har gått rett ned, til og med med vomskyting. Da jeg gikk fra 6.5x55 til 6.5x65 RWS, noe som utgjorde en økning i mv på over 150 m/sek, var det også en formidabel økning i rein drepeevne.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...