Jump to content

Ladedata for Nosler CC 155 gr i 308win med Norma 202/203-B?


Streamdip

Recommended Posts

Hei,

 

Skal i gang med å utvikle treningsladninger for meg sjøl og sambo med Nosler CC 155 grain i 308. Win.

 

Jeg bruker bare Norma-krutt fra før, og har ambisjoner om å fortsette med det. Jeg har derfor skumma ladeboka, nettet og kammeret for å finne et utgangspunkt for startladning, men finner ingenting for Norma 202 eller 203-B.

 

Er det noen som har erfaring med denne kombinasjonen, og som kan hjelpe meg?

 

Bruker forøvrig Norma-hylser og RWS tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uerfaren hjemmelader, og ville ha en presis ladning som gikk likt med 180gn Oryx fabrikk. Første ladningen var 42g N202, CCI200 hetter, norma hylser og 155gn Nosler CC. Lenger trengte ikke jeg eksperimentere i min Tikka T3. Vet ikke farten, men synes heller ikke det er vesentlig. Ingen forskjell i treffpunkt opp til 42,5 gn ladning.

Link to comment
Share on other sites

Ladedata for sierra 155 grains MK er greit å bruke, start på minimum og jobb deg oppover mot max om det er behov for det.

 

Jeg ville for eksempel brukt N140, N150,N540, N11, Ra11, N550, N203B eller noe annet man finner ladedata for 155 grains kuler til.

 

N11/Ra11 har ladedata på boks for 150 og 168 grains kuler, man kan bare bruke ladedata på boksen for 168 grains kuler for letthetsskyld ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser i andre tråder at det benyttes COL 71 mm til nosler cc, og at dette blir nevnt som en standard i 308.

 

Hva da med kulehold? Skal ikke kuleholdet tilsvare kulediameter? Og/eller at kulas bæreflate skal ha fullt hold i hele hylsehalsens lengde?

 

Er i ferd med å rigge meg til for lading nå, men når jeg måler ut ifra ovenstående får jeg ikke lenger col enn 68 mm. Til sammenligning er col på ferdigrulla jaktmatch 66,8.

 

hva er forklaringen til at det da benyttes col 71 eller lenger?

Link to comment
Share on other sites

71mm col = 0 i friflukt i min t3. Jeg har derfor lagt meg på ca 69mm for å være på den sikre siden. Kulelengden på nosler cc varierer voldsomt, og col'en varierer med +- 1 mm. Presisjonen er fortsatt god.

 

Ettersom det bl.a. er T3 jeg skal lade til går jeg å måler friflukt på begge børsene tvert.

 

Jeg klinka likegodt til med 1000 stk med engang, så da slipper i hvertfall å bekymre meg variasjoner fra lot til lot. Skal kontrollere noen kuler for å se hva slags variasjoner jeg finner i samme lot.

 

kjekt å vite om potensielle variasjoner for ettertiden.

 

spørsmålet om kulehold står fortsatt ubesvart....

Link to comment
Share on other sites

1 kaliber kulehold er en grei huskeregel. Om man har 0,9 eller 1,1 kaliber er kansje ikke så viktig? Men at man har et visst minstemål for at kulene skal henge på plass er viktig. Og da er 1 kaliber en lett huskeregel.

 

Om 1 kaliber med nosler kula gir en col på 69,5mm, og 0,9 kaliber gir en col på ca 71mm så duger nok begge deler.

71mm brukes ofte som std col i 308win siden dette er ca max patronlengde i magasinene på mange våpen i kaliberet..

 

Det er mange hjemmeladdere som fokuserer voldsomt på kort friflukt, kansje derfor mange ønsker seg lange patroner? Og 71mm er max i mange 308win magasin.

Link to comment
Share on other sites

Her er det ladedata på denne kula med N135 og N140 krutt, ikke akkurat det du etterspør men det kan være greit å kikke litt på alikevel.

http://www.nosler.com/nosler-load-data/308-winchester/

 

Hadde nok brukt Norma 11 eller N140 krutt til trening jeg, da det er billigere.

 

Bruker i utgangspunket den col som er oppgitt i ladedataene, hvis jeg da har nok friflukt og de funker i magasinet. Setter kula dypere hvis det soter. ( Ikke på maks ladinger, men det bruker jeg ytterst skjelden.) Lader meg opp til grei presisjon og er fornøyd med det. Som regel en lading midt på treet med Norma krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklarende svar.

 

Etter måling av friflukt i børsene hadde Heym'n overraskende nok kortere kammer enn T3'n. På den annen side var det ikke mye plass i magasinet til T3'n, så jeg endte opp med col på 69 mm som gir meg godt kulehold og en funksjonell lengde med litt marginer i begge børsene.

 

Test viste at 42,5 gr ladning med Norma 202 ga best presisjon i begge våpen (+/- 20 mm). Mere enn godt nok til trening, så da er det bare å få satt i gang produksjon...

Link to comment
Share on other sites

@muntjac: jeg testa 42gr, 42,5 gr og 43gr i begge børsene. 5 skudd x 3 ladninger x2 børser=30 skudd i benk med sandsekk som anlegg. Jeg hadde samlinger på 30-35mm med 42 og 43 gr. Begge seriene med 42,5 gr hadde jeg ett "slenger"skudd men resterende fire skudd satt innenfor ca. 20 mm. Sa meg dermed fornøyd med det. Jeg har ikke målt hastighet. Det er også uten betydning for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er ny i ladeverdenen og vil bare høre om jeg har forstått dette riktig :)

Sitter med en del Nosler Custom Competition kuler i 155 grs og en flaske med Vihtavuori N-150 krutt, men finner ikke ladedata for dette. Det skal lades i .308Win..

 

Sån som jeg har forstått det i denne tråden kan man bruke ladedata for Sierra MK ved å starte på "starting load" for 155grs og jobbe seg opp mot "maximum load" til 168grs.

Så blar jeg opp i Vihtavuori sine ladedata, men finner bare Sierra HPBT (Hollow Point Boat Tail). Er dette det samme som MK ?

 

Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg trygt lade mine 155grs Nosler Custom Competition kuler med N-150 krutt ved å begynne på 40,6grs og jobbe meg opp mot 44,5grs

 

Finnes det ladedata for Nosler CC 155grs og N-150 i Ladeboken #7 ? Jeg har bare #6 tilgjengelig her for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar også

1 kaliber kulehold er en grei huskeregel. Om man har 0,9 eller 1,1 kaliber er kansje ikke så viktig? Men at man har et visst minstemål for at kulene skal henge på plass er viktig. Og da er 1 kaliber en lett huskeregel.

 

Om 1 kaliber med nosler kula gir en col på 69,5mm, og 0,9 kaliber gir en col på ca 71mm så duger nok begge deler.

71mm brukes ofte som std col i 308win siden dette er ca max patronlengde i magasinene på mange våpen i kaliberet..

 

Det er mange hjemmeladdere som fokuserer voldsomt på kort friflukt, kansje derfor mange ønsker seg lange patroner? Og 71mm er max i mange 308win magasin.

Link to comment
Share on other sites

I Nosler #7 bruker de N135 og N140. Sistnevnte er det kruttet de har fått best resultat med i denne kulevekta. Lengden har de satt til 2.800"

Du kan laste ned ladeboka rimelig på nettet.

 

Ellers har jeg av og til med stor forsiktighet gjort som nevnt i tråden. Brukt ladedata for en kule til en annen kule. Hvis en sammenligner forskjellige ladebøker, ser en at mange av produsentene ofte bruker samme data for tilsvarende kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...