Jump to content

Skyte/bruke opp gammel ammo!


arvegutt

Recommended Posts

I dag byttet jeg til meg flere esker, dvs 90-100 skudd, med tysk mauser (8x57js) ammunisjon fra 1939. Jeg er aktiv skytter og driver bla med militærhistorisk skyting. Testet en av patronene og den funket som den skulle. Jeg tenkte jeg skulle bruke disse i et stevne om noen uker. Så begynte jeg å tenke på om dette er som å banne i kjerka...dvs bruke opp gammel ammo som er nesten museumsgjenstander. Vil det være det samme som å drikke opp en 300 år gammel flaske med fransk champagne på et eller annet trøndersk vorspiel eller er det ikke noe bemerkelsesverdig med denne ammoen, og at jeg kan bruke den med god samvittighet?? Noen som kan svare meg på dette? Patronene og eskene som de er i er veldig "fine" og godt bevart!

Link to comment
Share on other sites

Å kaste perler for svin er det noen som sier.

Det er vanskelig å svare på uten å vite hva du har. Hvis du kan, ta et bilde og legg det ut her.

 

En annen ting.

Gammel ammo kan være noe dritt. Kvikksølv=hetter med rustdannende belegg i våpenet. Du vet heller ikke hvordan dette er lagret? At EN patron virker OK er dermed ikke sagt at alle patronene er like OK. Innse at 70 -80 år er nok. Det er en tid for alt. Gammel ammo bør en ikke stole 100% på. At noen sier at dette gikk greit for 20 - 30 år siden er ikke en kvalitetssikring for samme lott i år 2015, du bør ikke bli en pioner som har en dårlig erfaring med at krigsammo har gått ut på dato. Jeg har åpnet patroner fra denne tiden hvor kruttet har klumpet seg. Det kan for din del gå bra, men ingenting er garantert.

Det finnes ny og sikker ammo for dette kaliberet. TING HAR SIN TID.

 

For noen år siden kom jeg over en STYGG Krag som skulle destrueres, løpet innvendig så ut som et kloakkrør, jeg hadde noen patroner fra 20 tallet og satte i gang en funksjonstest. På 60 meter samlet jeg skuddene innenfor 3-5cm. Jeg hadde heller ingen "synlige" tegn på overtrykk, alt virket normalt. Denne testen bekrefter ikke at all gammel ammo er like trygg.

 

Var jeg deg, ville jeg stå over :forvirra:

 

NB. Det skal mye til for at Riksantikvaren kommer å tar deg.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt? Det er lov til å destruere selv også. :) Men, ganske praktisk å levere det til politiet.

 

Både jeg og mange andre her, har da "destruert" mange komplette patroner, men som regel av en spessiel grunn til at vi tok jobben. Bl.a. hjemmeladere gjør det en gang i blandt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar imot gammel 7,92 mauser ammunisjon for "destruksjon", har skutt en god del av dette uten noen alvorlige problemer. Imidlertid med god våpenpuss etterpå. Dessverre må jeg innrømme at en god del av tysk ammunisjon fra krigen har bedre presisjon enn RA fra 50 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon med samlerverdi bør vel ikke ødelegges, ved å brukes til det formålet den opprinnelig var tiltenkt? Og er den såpass gammel at den har samlerverdi, og ingen vil "samle" den, eller den har korrosive hetter, ville jeg nok heller fulgt den oppskriften jeg ga i en annen tråd:

Norma - ukjent type 14 stk
Slike remedier er det to ting man kan gjøre med:

 

1: Trekke kulene - og ser de sånn noenlunde ut, og kan sorteres etter vekt/type, kan de lades, i ikke alt for heftige ladninger. Patronene med krutt og tennhette kan få alternativ 2, sammen med ammo som ser enda mer tvilsom ut:

 

2: Fyre opp et bål med mange fine bjørkekubber, og mens ilden tar skikkelig tak, graver man et dypt hull i jorda, med bratte kanter. Så raker man glørne ned i hullet, slipper sammensurium-ammoen oppå, og løper unna. Fin salutt ei stund - og man har (minst!) et problem mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits i å destruere (skytebort, kaste, levere til politiet etc.) gammel ammo da det kan ha samleverdi for de mange seriøse og godkjente patronsamlere her tillands. Flere er aktive brukere her inne på kammeret.

 

Send heller en PM til en patronsamler er du heldig får du en god flaske vin i innbytte eller kanskje noe tilsvarende ammo av nyere type som du selv har bruk for :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...