Jump to content

Glock karabin lovlig i norge?


legolars

Recommended Posts

Tenkte med en gang på Roni-stokken til CAA, som jo faktisk selges av enkelte webshopper her til lands. Jeg er usikker på om påmontering av en slik bryter med våpenlovens bestemmelse om vesentlig endring. Hva forskriften angår, skal den være uproblematisk, forutsatt at man ikke også inkluderer et annet av de fem kriteriene:

 

§ 2.Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven sier ikke noe om hva som defineres som rifle og hva som defineres som håndvåpen. Det gjør derimot forskriften:

 

§ 2.Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

Spørsmålet blir da om en Roni-stokk gjør at pistolen blir en rifle, i lovens øyne. Jeg vil tro at svaret på det er "ja", men jeg vet ikke.

 

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Link to comment
Share on other sites

Siden det står i tidligere nevnte §2 at "to eller flere" av egenskapene må være tilstede for at våpnet er ulovlig så er det implisitt at en enkeltstående av de nevnte egenskapene er lov.

 

Det er et godt poeng, j-aa, og en av grunnene til at jeg er usikker på hva som er rett tolkning.

 

Spørsmålet blir også om noe kan anses å være en vesentlig endring dersom den ikke gjør noen permanent endring av våpenet? Forøvrig kan jeg levende se for meg at POD vil mene at det ikke er tillatt, med henvisning til nettopp vesentlig endring. Bestemmelsen finnes i våpenloven:

 

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

Når særlige forhold tilsier det kan tillatelse gis for et bestemt tidsrom.

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Det springende punkt er altså om dette anses som en vesentlig endring. Om svaret er ja, så kan forskrift om forbudte osv. si hva den vil; våpenloven er den sterkere rettskilden, og overstyrer.

 

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Roni er jo helt klart forbudt, bare se på razumny sitat fra forskriften.

 

 

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep, Nei

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper, Nei

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent, Ja

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller Ja

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk. Ja

 

 

Det var tre av fem

 

 

Dvs for dem som argumenterer at den fremdeles er en pistol så ryker den på det over.

For dem som argumenterer det er ei rifle og således gjelder ikke det over, så ryker du på lengde og siden det er en halvauto, må den også godkjennes av POD

 

 

uansett, forbudt

Link to comment
Share on other sites

Det sagt, så vil jeg sitere følgende to innlegg fra en annen tråd om nettopp Roni-kitet:

 

Det er mye mulig at politiet vil kunne se på det som en "vesentig endring", men problemet med det begrepet kjenner du sikkert.

Det er noe som er så uklart at, svaret er "hva POD tolker det til i dag."

 

Et at problemene med våpen loven og forskriftene nå og antagelig i fremtiden, de kan tolken i alt for mange rettninger.

 

I dette tilfellet vil de ha god grunn til å regne det som en "vesentlig endring" siden man endrer våpenets karakter fra håndvåpen til rifle (tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring). I praksis kan en nok regne endringer av karakter, type eller funksjon som går innunder forskriftens § 1-3 som vesentlige. POD kan ha ytterlige kriterier, men disse burde være ganske åpenbare.

 

Jeg vil si meg sterkt enig med Erlend Meyer her; det er ingen grunn til å anta at kitet ikke vil anses som en vesentlig endring.

 

Kilde: viewtopic.php?f=15&t=79197

Link to comment
Share on other sites

"Vesentlig endring" er desverre et nokså vagt begrep og gjenstand for forvaltningens såkalte "frie skjønn". Alle modifikasjoner av våpen som gjør at de ikke lenger er tillatt til det bruk de er ervervet til vil falle inn under dette.

 

Hvis du leter etter en lovparagraf som gir deg dette inn med teskje vil du nok bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

En sak som dukker opp i mitt hode i slike saker er, USA og dere SBR og pistol regler.

SBR (short barreled rifle) er en rifle med kortere løp enn 16" og har skulderkolbe og total lengde under et visst tall husker ikke.

Man må heller ikke glemme det koster 200$ for et såkalt tax stamp, og en ventetid som ligner evigheten.

 

Men en SBR kan også bli en pistol ganske lett der borte. I norge benyttes jo slike regler for å bygge seg en siluettpistol som har startet livet som rifle, og får kappet løpet under lovlig lengde for rifle, og mister også skulderstokken sin.

 

 

Slik jeg har forstått så er det maks totallengde, ingen skulderstokk osv som gjelder.

Smutthullet kommer med en såkalt armstøtte, Franchi spas 12 ble levert ca en sånn, dette er en støtte som man låser mot armen for å ikke vingle med f.eks. en tung draco pistol.

Denne støtten er også så lang at man kan støtte den mot skuldra.

 

Her tipper jeg man må være forsiktig med begrepen man benytter, støtte, kolbe og skulderkolbe.

 

Dette er bare mine tanker. Jo mere jeg tenker på dette jo mere rom finner jeg for tolkning.

Link to comment
Share on other sites

For å spikke fliser så skilles det mellom SBR og "pistol" i statene. En "pistol" (rifle bygd fra grunnen av uten kolbe og med kort pipe, ment for en/tohåndsskyting uten støtte mot skulder) er ikke det samme som SBR (et tohåndsvåpen med kort pipe og kolbe). Å sette kolbe på en pistol eller lage en SBR uten lov er fy-fy med følgende straff fra BATFE og andre bokstavsuppekontor.

Pistol_v_SBR.jpg

Forskjellen på disse to?

Den øverste ble bygget for å være en pistol, og låskassen er dermed en "pistol"-låskasse. Denne er permanent en pistol-kasse til den evt. skjæres i tre biter med plasmakutter el. tilsvarende.

Den nederste ble bygget som/om til å være en SBR, og er dermed en SBR-kasse..

 

 

Franchi SPAS-12 sin innfellbare kolbe er nettopp det, en kolbe.. med den kroken som en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Nå tok du meg veldig på ordet og det er jo bra.

Men som du ser på din sbr og pistol du har lagt ved, så er eneste forskjell at det er kolbe på sbr og den er registrert og tax merket.

Mens pistolen som har et polstret bufferrør, er det ikke noe spesielt med der borte.

 

Kan man legge dette bufferrøret til skuldra? Ja jeg vil si det, oppfyller da denne pistolen nesten egenskapene til sbren. Vil si ganske nerme ja, hvertfall om en sig brace blir brukt.

 

Som jeg også sier i forrige innlegg kan man bruke disse reglene som inspirasjon til tolkninger av norsk lov.

 

Vi har dog noen faste regler ang vekt andre punkter som må oppfylles.

 

Så kan man ta opp dette med pistol og nsf eller andre forbund. I reglene der så er jo ikke slikt tillatt og man har vel søkt på våpnene i spesielle grener også.

Tolke tolke tolke :roll:

 

Jeg kommer hvertfall aldri til å lage noen pistol"karabin".

Link to comment
Share on other sites

man kan altså ikke lovlig konvertere en pistol heller?
Liten presisering, etter våpenloven §8 kan du søke om å få konvertere "Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren." Men hvis du skal bygge tilbake må du søke på nytt om det :trist:

 

Det er heller ikke noe i veien for at en fabrikk lager en rifle basert på en pistol og selger den som rifle, men det må være en av delen, kan ikke være begge.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy om en eller annen gærning hadde søkt på et slikt ombyggingssett sammen med lengre pipe med begrunnelse IPSC rifle semiauto minor :) forutsatt at riggen da faller inn i IPSCs definisjon av rifle vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Lar seg gjøre å bygge en IPSC SAO minor rifle som konverteringssett til glock som innendørsstevner/mengdetrening etc

9mm har null praktiske egenskaper for å skyte IPSC rifle ellers. kulefall på 300 meter er enormt og klarer neppe å slå ned en popper over 200 meter

 

IGB har 16" karabinpiper(PVAS) og hera arms triarii(2alfa) med fast kolbe vil muligens krabbe akkurat innenfor 840mm kravet.

 

Så var det om du får det godkjent...

Link to comment
Share on other sites

pistol/rifle kombinasjoner finnes, men de er ikke mange. T/C contender og Encore er nok de vanligste eksemplene. Der er det mulig å få godkjent våpenet som låskasse/løp, men det gjelder å ha tunga rett i munnen i forhold til hvordan du setter den sammen. pistol= kortere løp enn 40cm, rifle=minst 40 cm løp. Våpenet får altså den egenskapen at om du monterer feil kolbe/grep så har du i praksis et ulovlig våpen. Fyller du kravene kan samme låskasse benyttes til begge deler.

 

Dersom man kan få Mectech til å falle inn under noe som kan anses som aktverdig formål, er det forsåvidt bare å sende inn et eksemplar til godkjennelse hos POD. Dette koster jo noen kroner, og man må vel beregne at det innsendte eksemplaret blir ødelagt i prosessen, men du kan altså gjerne prøve. Om du gjør det håper jeg du sier noe om det her inne. Det er bare fint å få flere valgmuligheter godkjent, så lykke til.

 

mvh

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...