Jump to content

Kjøpe tynt rifleløp?


Midt-I

Recommended Posts

Har lyst å bygge lett rifle, men lurer på om det er dumt å velge et av de absolutt tynneste løpene?

 

Ble i utgangspunktet anbefalt BCM 18" som et generelt bra alternativ (1133 g, http://www.bravocompanyusa.com/BCM-18-SPR-SS410-Barrel-with-Rifle-Length-Gas-p/bcm-brl-rec-18ss.htm), men lurer på om jeg skal gå for en litt lettere profil, f.eks.:

- CMMG 18" (?) g: https://www.cmmginc.com/shop/barrel-sub-assm-18-0-mt-416ss-5-56mm/

- Noveske 18" Lightweight Contour, 907 g: http://www.shopnoveske.com/products/lightweight-5-56mm-stainless-barrel

- JP Light Contour, 878 g: http://www.jprifles.com/buy.php?item=JPSM223-18L8

 

Ønsker forslag på gode løp til fornuftige priser. Det må være 18" med rifle lengde gassrør. Men hvis det er galskap med lett løp må dere si ifra. :) Tynne piper er vel generelt mer utsatt for å endre treffpunkt når de blir varme, men det spørs hvor merkbart det er for vår bruk..

Link to comment
Share on other sites

Av å lese litt rundt får jeg inntrykket av at presisjonen i tynne løp er god nok. JP garanterer iallefall under 1 MOA på alle sine løp, men sier de som regel er bedre. En del billige, tynne løp mister kanskje oftere presisjon når de blir varme.

 

Neste spørsmål er hvordan riflen kommer til å balansere med ulike deler.

 

Deleliste:

- Vanlig mil-spec upper/ lower

- ACE ARFX riflelengde kolbe

- Forskjefte: Holder mot AP Custom 15" Ultra Light som veier 175 gram (http://apcustomusa.com/product/gen-ii-ultra-light-series-carbon-fiber-handguard/)

Vuderer også:

- JP 15.5" MK III Modular Hand Guard (JPHG3-6M-RC) på 430 gram (http://www.jprifles.com/buy.php?item=JPHG3-6M-RC), or

- JP 15.5" MK III Modular Hand Guard (JPHG3-6M) på 519 gram (http://www.jprifles.com/buy.php?item=JPHG3-6M)

(vektforskjellen mellom AP og den letteste JP er 255 gram)

- SJC Titan kompensator

 

Noen forskjellige løp:

- JP 18" light contour (878 gram) (http://www.jprifles.com/buy.php?item=JPSM223-18L8)

- BCM 18" (1133 gram) (http://www.bravocompanyusa.com/BCM-18-SPR-SS410-Barrel-with-Rifle-Length-Gas-p/bcm-brl-rec-18ss.htm)

(vektforskjell mellom BCM og JP løpet er 255 g)

 

Siden slankeoperasjonen på JP løpet er gjort under forskjefte, vil vel både forskjefte og løp ha omtrent samme påvirkning på balansen.

Link to comment
Share on other sites

Men hva er akseptabel egenspredning? 1 MOA, 2 MOA? På classic target er A-sonen 15 cm bred, hele skiven er 45 cm bred.

 

På 100 m er 1 moa 2,9 cm, 2 moa er 5,8 cm

På 200 m er 1 moa 5,8 cm, 2 moa er 11,6 cm

På 300 m er 1 moa 8,7 cm, 2 moa er 17,4 cm

På 400 m er 1 moa 11,6 cm, 2 moa er 23,2 cm

 

Vi kan vel for enkelhetens skyld regne med at det lengste holdet man normalt kommer borti er 300 m. Så hvis man har 1 MOA mekanisk presisjon og null vind vil man med et perfekt skudd treffe A sonen ut til 300 m. Men så kommer jo vind og skytterfeil i tillegg.. Skulle hatt noen langholdsfolk til å kommenetere på dette med hvilken egenspredning som er god nok. :P

 

Vindkort for 55 gr .223:

55_gr.png

75 gr .223:

75_gr.png

 

Ser ut som trenden i 3 Gun over dammen er tynne 16" løp! Men det er mulig de lange holdene der blir skutt på stålskiver istedet for papp, slik at man kan ligge og skyte seg inn.

 

Til sist er vel uansett skytteren som er største feilkilden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stålblinkene er i 3 gun er jeg ikke sikker på, men pappskivene er en god bit større enn våre, og de scorer bare treff i skive, ikke poengsoner.

 

Er man egentlig så veldig mye raskere med en tynn 16" enn en halvtjukk 18"?

 

Den åpenbare løsningen er jo å kjøpe en lett og en tung og teste selv, både hurtighet på forskjellige stager og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Eric Grauffell om dette for kun et par dager siden, han sa at rifle delen i 3-gun er ikke en dritt i forhold til det vi driver med her. (Ben Stoeger skal vel ha sagt noe lignende)

 

Som Lindskog sier, de teller kun treff eller bom i store skiver. Rifle er kun noen få skudd og veldig sjeldent over 200 Yards.

 

Så om man skal bygge rifle etter hva man har behov for i 3-gun så kan man jo egentlig putte i en utskutt rifle fra denne siden av dammen og dra over på andre siden og herje.

 

Folk må slutte å se seg blinde på alt som skjer der borte mener nå jeg, og konsentrere seg om hva vi driver med her hjemme.

 

Jeg får tonnevis av spørsmål om utstyr av alle slag og mange argumenterer med at "jammen han og han bruker jo det" og henviser til de som lever av å skyte. Svaret er veldig lett, de gutta skyter med det de får betalt for å bruke, og de blir gode fordi de skyter HVER DAG!!

 

Skal du kjøpe deg poeng så se på hva de beste som kjøper utstyret sitt selv bruker. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe deg poeng så se på hva de beste som kjøper utstyret sitt selv bruker. ;)

Hva slags løpsprofil går det i blant de beste utøverne i Europa da? (helst usponsede :) )

 

Poenget med tråden er at jeg grunnet fysikk ønsker en lett rifle, men vil samtidig vite hva jeg velger bort om jeg går for de aller letteste. Jeg er slett ikke ukritisk til utstyrsvalget i 3 Gun, nettopp på grunn av det som er nevnt her i tråden. Har hørt at noen tynne løp kan f.eks. gå fra under 1 på de første skuddene til nær 2 moa når de blir varme etter 30 skudd. Når vi begynner å se på de lengste holdene og skal treffe alfa, så er inntrykket mitt at 2 moa egenspredning begynner å bli mye. Men jeg har for lite erfaring, derfor spør jeg. Samtidig må det jo være en sweet spot for hva som er vits, gidder ikke drasse rundt på 2 kg løp..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på de som som skyter med ambisjoner om å komme seg høyt på lista så er det 18" rifle gass system, og medium profil.

 

Ser du på "de fleste" så er det jo et stort flertall av lette 16" gjerne jalla-tactical.

 

Og de må oftest sette på seg kneputer for å finne navnet sitt på resultatlista da... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på de som som skyter med ambisjoner om å komme seg høyt på lista så er det 18" rifle gass system, og medium profil.

 

Er med på 18" og rifle lengde gass for mykere rekyl, men har inntrykk av at balansen i riflen er viktigere enn løpsprofilen. Så lenge løpet er av god kvalitet tror jeg ikke spredningen ved varmgang vil være stor nok til å ha betydning for meg. Velger derfor lett profil, så får vi se hvordan det går.. ;) Satser i utgangspunktet på å holde vekten nede, så kan man alltids sette på et blylodd fremme eller bak for å gjøre noe med balansen..

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal gi ett eneste tips i dag så må det være å sjekke ut Wilson Combat løpene på Brownells.no. ;) Har et sånt og det går stygg bra. Selv etter umenneskelige mengder med all mulig slags dritt ammo.

 

Og prisen er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på de som som skyter med ambisjoner om å komme seg høyt på lista så er det 18" rifle gass system, og medium profil.

 

Er med på 18" og rifle lengde gass for mykere rekyl, men har inntrykk av at balansen i riflen er viktigere enn løpsprofilen. Så lenge løpet er av god kvalitet tror jeg ikke spredningen ved varmgang vil være stor nok til å ha betydning for meg. Velger derfor lett profil, så får vi se hvordan det går.. ;) Satser i utgangspunktet på å holde vekten nede, så kan man alltids sette på et blylodd fremme eller bak for å gjøre noe med balansen..

Er ikke Wilson Combat pipene mid-length gass system da?

Link to comment
Share on other sites

Da får du jo nesten opplyse oss du, da :wink: Pipa du har stemmer jo faktisk med det jeg sa, så du får si meg hva jeg sa feil..

http://www.bravocompanyusa.com/BCM-16-M4-Barrel-Stripped-SOCOM-p/bcm-brl-s-m4%20socom%2016%20std.htm

http://www.midwayusa.com/product/378373/noveske-recon-match-barrel-ar-15-556x45mm-nato-medium-contour-1-in-7-twist-16-stainless-steel-with-low-profile-gas-block?cm_vc=ProductFinding

 

Mulig "feilen" var at løpene du linket til var 16", mens 18" med rifle lengde gass er vedtatt som optimalt for dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Aha - mistolket hvilken pipe det dreide seg om og trodde det var denne: http://shopwilsoncombat.com/Match-Grade ... 56RC18-18/" target="_blank" target="_blank

 

Pr. i dag kjører jeg mid-length gass-system på AR'n min, og det fungerer veldig bra. angående gass-system: når det dreier seg om rekylen, så kan man manipulere timingen i våpenet og rekylimpulsen i noen grad ved hjelp av bufferen og dens egenvekt.

 

Jeg har et spørsmål angående Wilson Combat pipa: hvor mange skudd har din bak seg og hvordan er slitasjestyrken i den?

 

Om jeg skal gi ett eneste tips i dag så må det være å sjekke ut Wilson Combat løpene på Brownells.no. ;) Har et sånt og det går stygg bra. Selv etter umenneskelige mengder med all mulig slags dritt ammo.

 

Og prisen er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Mediumprofil er vel typisk 0,750"? Samme som M4-type, men uten de dreide partiene for M230?

 

Dvs.

378373.jpg

vs

BCM-BRL-s-M4%20SOCOM%2016%20STD-2.jpg?1334734642

 

Dette kan være forvirrende. For å forklare dette på enklest mulig måte så referer "barrel profile" til tykkelsen på pipa under gassblokka, det vil si:

 

"Pencil profile" er 0.625" (altså inch eller tomme) ved gassblokka

"Medium profile" er 0.750" ved gassblokka

"Bull profile" er 0.875" eller tykkere ved gassblokka

 

Med andre ord dreier det seg kun om tykkelsen på pipa under gassblokka. M4 Carbine har karabin lengde gass-lengde og kutt i pipa for å akseptere M203 40mm GUR, M4A1/SOCOM er lik denne men har tyngre profil eller "contour" og flere utfresinger for å akseptere M203. Goverment profile har lengre gass-lengde fram til gassblokka og ingen M203 kutt i pipa. Rifle length har lengre avstand fram til gassblokka, og var den opprinnelige lengden på gass-systemet på de originale M16-riflene og i A1 og A2 versjonene som hadde 20" piper.

 

Det finnes ikke en klar og entydig standard på selve konturen på AR-15 piper, men det opereres med f.eks. "H-profile", (normalt 0.750" tykkelse ved gassblokka, øvrig tykkelse før gassblokka kan variere ut fra benevnelser som "Bull", "Heavy", "Medium") altså tykkere pipe fram til gassblokka og begreper som LW (lightweight, 0.625" tykkelse) og Featherweight (0.550" tykkelse, 0.625" ved gassblokka).

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige produsenter opererer med forskjellige ting også, medium profil pipe fra en produsent behøver ikke være det samme som hos en annen.

 

Forøvrig, ja det er relativt vedtatt at 18" er optimalt, men det er flere som skyter med 20" også, jeg er veldig fornøyd med 20" rifla mi, flere av finnene skyter vel også 20"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål angående Wilson Combat pipa: hvor mange skudd har din bak seg og hvordan er slitasjestyrken i den?

 

Jeg vil ikke si noe antall, for da kommer folk til å kalle meg løyner. (igjen) men la oss si at den pipa garantert har gått flere skudd alene enn hva de fleste skyter på noen år. Evt. hele livet sitt. ;)

 

Slitasjestyrke? Tja... Jeg er ikke metallurg, eneste jeg vet er at pipa går stygg bra fortsatt. Jeg laster opp bilen med ammo for 9 dagers trening kommende fredag så jeg håper nesten at pipa gir seg iløpet av den turen. Ellers begynner jeg seriøst å lure. :lol::lol:

 

Og ang. pipe profiler så var det ene poenget mitt at ja, mange bruker forskjellige standarder på benevningene sine. Jeg har flere piper som er lik under gassblokka men som er både heavy/bul eller medium. Så man kan jo bli noe forvirra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si noe antall, for da kommer folk til å kalle meg løyner. (igjen) men la oss si at den pipa garantert har gått flere skudd alene enn hva de fleste skyter på noen år. Evt. hele livet sitt. ;)

Hva tror du den har gått, sånn ca. pr. nå? 10 000? 20 000?

 

Når det kommer til stålkvalitet så er typisk "militær" stålkvalitet Chrome-Moly 4150, som er hardere enn f.eks. 4140 -sistnevnte er slett ikke uvanlig i AR-15 piper. 4140 er bra stål og inneholder ca. 40% karbon, men tåler varmgang langt dårligere enn 4150 som igjen inneholder 50% karbon. Nyere Mil-Spec Mil-B-11595E piper er normalt 4150, men innholder mer karbon og ofte vanadium slik at de kan bli referert til som Chrome-Moly-Vanadium piper.

 

416 rustfritt er også et bra stål, men tåler heller ikke varme like godt og stålet blir blir hurtigere varmet enn f.eks. 4140, eller 4150 og slitasjen øker ved skyting. Fordelen med 416 er at presisjonen i slike piper ofte er svært god. Det må også nevnes at 416 rustfri piper generelt er dyrere enn 4140/4150.

 

Chrome lining gir pipa økt slitestyrke, framfor ingen chrome lining. Til gjengjeld kan piper ha blitt overflatebehandlet ved hjelp av nitrering -som er en prosess der man bruker varme og kjemikalier som herder overflaten på stålet og gjør det mer slitesterkt. Fordelen med sistnevnte er at pipa kan maskineres med strengere toleranser og dermed oppnå en presisjon på nivå med f.eks. 416R.

 

Andre faktorer som spiller inn er metoden brukt for å rifle pipa innvendig, hva slags rifling vi snakker om og om pipa er kaldhamret eller dreid fra et emne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...