Jump to content

måke, kråke eller skjære som mat?


sandman1

Recommended Posts

Hmmm. Ble usikker her jeg.... :?::oops:

 

Mente at jeg hadde sett et eller annet sted at dette kunne være ok matfugl, men så begynte jeg å tenke på maten som disse igjen kan finne på å leve av.... (fysjom). Tenker da ikke på fugler i nærheten av byer/ søppelplasser, mere langt i innland/til fjells/ eller i noe avstand fra byer (folk).

 

(Søppelplassfugler regner jeg ikke med her, bare så det er sagt....).

Link to comment
Share on other sites

Hepp.

 

Måker og ung kråker, går for å være ein svært god matfugl. Far min åt måker i sin ungdom, og han har ingenting negativt å sei om den.

 

Ellers så meiner eg at eg leste ein blind test med et test panel med kokker, som testa diverse fugler og skulle rangere dei frå best til værst. Meinar at måken kom ut som vinneren, den var valgt av 6 av 10 kokker, som den beste matfulgen.

 

Men har ikkje testa ut dette sjølv, er heller ikkje særlig gira på å gjere det, men det har med den innsnvevra tolkinga mi, på at dette er rett å slett søppelfugler.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt at dette skal være god mat hvis det tilbredes riktig og har litt lyst til å prøve det :D ..men så kom jeg til å tenke på trikiner :?: ... er litt usikker på om kråker kan få det men døm spiser jo mye rart..noen som vet det sikkert?

Link to comment
Share on other sites

Trikiner er vel ikkje utbredt på anna enn rovdyr og gris stort sett, men ein kan aldrig vita det sikkert. Men nedfrysninger tar ikkje knekken på alle trikiner, det er varmebehandling over 70 grader, som tar knekken på dette. Så steik/kok det godt, så tipper eg det går bra.

 

Og kom gjerne med innspill, korleis smaken er, det hadde vært artig å høyre. :)

Link to comment
Share on other sites

trikiner var ordet..... kom rett og slett ikke på ordet.

 

Vel tenkte egentlig på fuggel som var ung/ fjernt fra menneskeavfall, for å eliminere mest mulig av sånn utøy, men disse finner nok frem til sånn mat på en eller annen måte uansett, dersom det er tilgjengelig, uansett, så har de jo vinger.... Så det er nok sikkert lurt å være litt obs på tilberedningstemperatur ja.....

 

Kramsfugl er jo også en mulighet, er ikke det trost og slikt? ved hytta er det av og til helt stu fullt i Rognebærtrærne, en (eller 10) bærspiser(e) virker litt mere vel "safe", om dere skjønner...?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt masse om disse trikinene, men hva er det egentlig? (bortsett fra drittfarlig)

 

Trikiner er da ikke farlig... Det er tull..

Ubehagelig? Ja. Farlig? Nei.

 

Hmm. Sakset utdrag fra wiki:

"mennesker kan få overført smitte ved at vi spiser trikinholdig svinekjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt. Symptomer: Trikiner forårsaker store muskelsmerter og høy feber. Det finnes ingen effektiv medisin."

 

Og så stod det at det er parasitter.... Virker ikke som at det er en feber som bare går over av seg selv liksom... Huffameg.... Tror nok at mat-temperaturen skal opp til sikkert nivå, før dette kommer på bordet...

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm. Sakset utdrag fra wiki:

"mennesker kan få overført smitte ved at vi spiser trikinholdig svinekjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt. Symptomer: Trikiner forårsaker store muskelsmerter og høy feber. Det finnes ingen effektiv medisin."

 

Og så stod det at det er parasitter.... Virker ikke som at det er en feber som bare går over av seg selv liksom... Huffameg.... Tror nok at mat-temperaturen skal opp til sikkert nivå, før dette kommer på bordet...

 

Nei, stemmer dette. Er ikke noen effektive medisiner. Men fortsatt ikke farlig.

Da tatt i betraktning at vedkommende har en normal almenn helse.

Og parasitter får du nok i deg daglig uten å merke noe.

 

Se på det som å sparke til dørkarmen. Ikke farlig, ingen behandling, veldig ubehagelig og går over av seg selv.

 

Ville ikke vært mere redd for trikiner enn å få en real omgangssjuke...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst har vil jeg anbefale havskutt ungmåke! Dette fordi at etter min mening, er det bedre å spise en måke man er temlig sikker på at stort sett har bodd langt unna nærmeste søppelplass, enn en gammel inngrodd svartbak. Stek bryststykkene i litt fett i panna, og spis dem sammen med kokte poteter og gullerøtter, og ikke glem fløtesausen! Du får nesten ikke bedre sjøfugl enn måke, etter min mening.

 

Har prøvd nøtteskrikebryst en gang, ingen suksess. Men mistenker at det har noe med kokken å gjøre. Dessuten er det ikke mye mat i en skrike, du må nok hvertfall ha en 3-4 skriker for to personer.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye historier rundt dette ute og går. Det leieste med trikiner er etter sigende at de plutselig bestemmer seg for å gnage seg ut av blodbåren den suser rundt i og inn i kjøttet ditt på andre siden. Da får du feber og ubehag etc.

 

Dersom det på andre siden av blodåren er den delen av hjernen der du har oppbevarer det som skjedde for 30 sekunder har du et ikke-forbigående ubehag...

Link to comment
Share on other sites

De ser det ut til at det utkrystalliserer seg noen gode råd her:

 

1 Ungfugl

2 Jaktsted; laaaangt fra folk og søppelavfall (havskutt ungmåke, som nevnt over).

3 (Grundig) Gjennomsteking, min kjernetemperatur? (80 graderC?).

 

4 Fløtesaus

 

Og ikke å være mere redd for trikiner enn for en omgang diare....

Veeel, en Lørdag for leeenge siden, før blåskjelltelefonen, så plukket jeg blåskjell,

noen sa "sikker på at de kan spises?"

mitt svar var; "slapp av, det står i avisa når de ikke kan spises..."

Ok.... Mandagen kom, og da var det brukt krigstyper over halve forsiden til Fevænnen;

"BLÅSKJELL ER GIFTIGE!"

Men det visste jeg jo da, allerede, kan man muligens si....... :oops:

(Systemet stod på "full auto" fra Lørdag kveld til utpå Onsdagen).

Diare fremkalt av blåskjell er garantert noe å være bekymret for..... :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...