Jump to content

Forbud mot bly i rifleammo?


Revefar

Recommended Posts

Er vel ikke noe klart der foreløpig. Men hvis du tar høyde for blydebatten, og de forskiningsresultatene som ble lagt frem. Og der etter ser hvordan den debatten la ann, og deretter fulgte med på høringen, så var et par punkt seinere på agendaen Miljøgifter ut innen 2020. Dvs.. Vi kan muligens frykte at det kan bli satt restriksjoner på rifleammo i løpet av en 5 årsperiode. Og hvis vi da evt må bruke homogene kuler, uten å endre kravet til anslagsenergi, vil da 6,5x55 ha et problem. Dette da de kulene vi har i lovlig kulevekt pr dags dato blir vanskelig å stabilisere pga lengden..

 

Når dette er sagt, er det mitt inntrykk og tanke rundt de innspill jeg har hørt. Rykter? Mulig..

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det nå blir lovlig med blyammo til jakt med hagle igjen, så kan jeg ikke helt se at faren for dette er så stor i nærmeste fremtid, selv om det er enkeltpersoner som har en klar agenda på dette (Arnemo med venner).

 

Men dersom jeg mot formodning tar feil, har jeg et håp om at de som bestemmer, i det minste da tar til fornuft og tillater homogene kuler som er 120 grains og tyngre til storviltjakt.

Hvilket de egentlig burde tillate allerede.

 

Jeg vil bli meget overrasket om det blir fattet vedtak som gjør 6.5x55 ulovlig til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Se mot tyskland. Der mener jeg det er blitt ilagt forbud mot bly i rifle ammo i enkelte delstater. Er store protester der fra jeger standen, me npr nå så har ikek det hjulpet. Så hvsi de større landene i europa innfører så tror jeg "eu dilteren" Norge følger etter.

Link to comment
Share on other sites

Uff, er jo vondt å åpne slike tråder å lese slikt som dette! Stem iallefall på de politikerne som ønsker å beholde bly! Mulig det er lov å håpe at hagle bly saken kan hjelpe!

 

Det er altfor mye som er på staur og vegg rundtomkring! Så lenge det er bly i luften, er det håp! Håper aldri at noe slikt forbud kommer til å bli vedtatt!

Link to comment
Share on other sites

Frykter vi forbud mot all jakt ? Forbud mot private våpen ? Forbud mot at jeg skal kunne gå i butikken og kjøpe meg en øl ? Forbud mot at barnebarna mine skal kunne gå i jente/gutteklassen på skolen ? Det er grupper som ønsker og arbeider for slike forbud i Norge også. Men jeg gidder rett og slett ikke å engasjere meg i slike diskusjoner og krisemaksimere nå. Livet er for kort til å holde på å gruble over slike ting. Når det er noen grunn til å frykte får vi heller snakkes....

Link to comment
Share on other sites

Se mot tyskland. Der mener jeg det er blitt ilagt forbud mot bly i rifle ammo i enkelte delstater. Er store protester der fra jeger standen, me npr nå så har ikek det hjulpet. Så hvsi de større landene i europa innfører så tror jeg "eu dilteren" Norge følger etter.

 

Det er ikke helt riktig . Det stemmer med en blyforbud i enkelte delstater men det er fortsatt lovlig å bruke 6,5x55 . I Tyskland er det bare minstekrav med 6,5mm i storviltkaliber . Og blyfri er dermed på fremmarsj .

Flere jeger og jegerorganisjoner har protestert men til ingen nytte p.g.a. de kunne ikke bevise at blyfri har ikke drepeevne som bly .

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar, bare diskusjonen blant byråkrater eller hvem det måtte være(tenker ikke på dette forumets medlemmer), er som sagt tidligere for meg en meningsløs, på staur og vegg diskusjon! Ja til bly! Jeg kommer til å jobbe aktivt for å ta dette videre i bla NJFF. Hvor de står idag når det gjelder dette, vet jeg ikke. Jeg vil gjøre mitt og hva jeg kan for at bly skal bestå når det gjelder pistol, revolver, hagle og rifle ammunisjon/kuler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...