Jump to content

Jaktkuler cal.30


sjaueren

Recommended Posts

Hei,

 

Nettop begynt å lade selv, så er ganske fersk i gamet.

Lurer derfor på hvilke jaktkuler DU bruker i cal.30, og erfaringer rundt de kulene.

 

Jeg skal lade mest .308 og 30-06 til bruk på storvilt (hjort og elg).

 

Endret tittelen til "Jaktkuler", da uttrykket "spisser", i beste fall, brukes i forbindelse med buejakt. Jegermeistern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt veldig mye forskjellig i 30-06 gjennom årene.

Alt har fungert til å drepe det jeg har skutt på av storvilt f.o.m. rådyr t.o.m. elg og noen afrikanske dyr i tillegg.

Jeg har også brukt en del forskjellig i 308 og alt av det har også fungert til å drepe det jeg har skutt med det.

Hvor hovedvekten av storvilt har vært rådyr og noe dåhjort.

 

Men det har variert i stor grad hvordan slaktene har sett ut.

 

Per idag har jeg ingen 30-06, men jeg har fortsatt en 308.

Jeg selv lufter den ikke så mye lengre, men samboeren min kommer til å bruke den på jakt fremover.

 

Jeg er ingen fan av Nosler partition overhode.

Jeg er heller ingen fan av Oryx til rådyr, men jeg synes den fungerer bra på hjort og elg.

Favorittkulene mine til hjemmelading av 308 og 30-06 er Swift A-frame, Swift Scirocco II og Barnes TSX/TTSX.

 

Ved bruk av blyspiss kuler, foretrekker jeg 150-165 grains kuler til 308 og 165-180 kuler til 30-06.

Ved bruk av homogene kuler som Barnes TSX/TTSX, foretrekker jeg 130-150 grains kuler til 308 og 150-165 grains kuler til 30-06.

Da 130 grains homogen kule desverre ikke er lovlig til storvilt, så er det bare 150 grains Barnes TSX/TTSX man bør bruke i en 308 etter min mening.

 

Dersom du skal lade til begge kalibrene, så er det enkleste å bruke samme kula til begge.

Da ville jeg enten brukt en 165 grain Swift A-frame eller Scirocco II kule eller en 150 grains Barnes TTSX kule.

 

Jeg og jaktkamerater har hatt meget gode resultater med disse cal. 30 kulene.

Link to comment
Share on other sites

Det hevdes og menes mye om dette, og de færreste har vel nok datagrunnlag fra egne fellinger til å si noe sikkert. Realiteten er at en kan få samme resultat med ei kule til 4-5 kroner stykket, til bortimot den firedobbelte prisen. Med resultat mener jeg da sluttresultatet, altså at 1 stk hjortevilt reduseres til biffer og steiker.

 

Har prøvd en del forskjellig i en del forskjellige kaliber, og involvert meg i diskusjonen en rekke ganger. Gjennomgangstrenden er at dess raskere utgangshastighet, dess mer kreves av kula. Både for at den i hele tatt skal holde sammen, og for at den skal gi pene slakt. Relativt myke kuler i moderat hastighet gir, i snitt, de peneste slaktene. Dette kombineres ofte med økt kulevekt i forhold til kaliberet, noe som igjen bidrar til at kula har mer energi enn lettere kuler nedladet til samme hastighet i samme kaliber.

 

Rundnesede kuler har også sin tilhengerskare, og disse gir gjerne god presisjon i mange våpen. Enkelte hevder dette skyldes lengre bæreflate mot riflene i løpet. Der ei spiss/kon kule vil kun ha bæreflate lengst bak på kula, mens rundnesede er i kontakt med riflene nesten helt frem til spissen.

 

For min del har jeg tre kaliber jeg lader til jakt, et av disse nytt for året. Jeg jakter en del med 6.5x55 og har prøvd både Lapua Mega og Norma Oryx i dette kaliberet. Her har jeg blitt desidert mest komfortabel med Mega, og vil fortsette med denne. I 35 Whelen vil jeg ha ei relativt myk kule, og hadde Mega blitt laget til 358 ville jeg nok ha havnet på denne her også. Hornady lager ei veldig kurant rundneset kule som ikke er veldig ulik Mega, og jeg har derfor valgt denne som førstevalg. Nyervervelsen av året er en 8x68S, som gir rimelig bra fart på 8mm-kula. Her har jeg en plan om å gå litt høyere opp i kvalitet, for å sikre at kula holder sammen. Til tross for at dette er et "snauflatekaliber" skjer erfaringsmessig det meste innenfor 50 meter, og da vil ei for myk kule være litt utsatt. Mye tyder på at jeg ender opp med enten 200 eller 220gn NorthFork SS til dette kaliberet, som er ei loddakule i samme stil som Oryx og Swift

 

Til 308 og 30-06 ville jeg definitivt ha vurdert Lapua Mega som en sterk kandidat, gjerne 12g-versjonen til begge kaliber for enkelhets skyld, selv om 308 antakelig presterer litt bedre med 150gn kuler. Til tross for at det er ei relativt rimelig, konvensjonell blykule med mantel og blykjerne uten lodding, viser erfaringene at denne presterer veldig bra i viltet, og stort sett gir den også veldig god presisjon (og den er i praksis omtrent en rundnese-kule).

Link to comment
Share on other sites

Jibrag.

Jeg er helt enig i at Lapua Mega fungerer meget godt i 6.5x55, 308 og 30-06 og den er mitt førstevalg når jeg kjøper fabrikkammo til de nevnte kalibrene.

Veldig ofte faller valget mitt på fabrikkladet Lapua Mega når jeg skal jakte med de kalibrene, da jeg synes det er gudsjammerlig kjedelig å lade til dem og har mer enn nok med å lade til min 6.5-06 og 375 Ruger.

 

Men når jeg velger å lade til de kalibrene, er det fordi jeg ønsker å bruke "superkuler", hvor ferdig fabrikkammo med dem, fort blir en god del dyrere enn Lapua Mega fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

308 Win har i mange år vært mitt "rådyrkaliber".

150 grs Woodleigh PP ble etter hvert standardkula både på grunn av meget god presisjon og fine slakt.

 

En ny 30-06 Kimber flyttet inn i fjor høst (etter 12 år uten 30-06), og her har jeg ladet med 165 grs Barnes TSX.

Utmerket presisjon, men ingen dyr tatt med denne så langt.

Dette skal bli min dedikerte hjorterifle, men vil nok også bli med både på rådyr-og elgjakt som reservevåpen.

 

Woodleig er for øvrig mitt førstevalg både i 338 Winmag og 35 Whelen.

Har svært god erfaring med disse kule i kaliber med "normal" hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har skutt noen elg med .308 Winchester, min første elg ble skutt med Federal 180grain (en Sierra kule). Det er ikke en kule de fleste skryter av for storvilt.

De andre elgene jeg skjøt var med hjemmeladd Lapua Mega, 185 grain i hastigheter som 740 - 760m/s. Alle ble skutt fra ca. 15 - 40 meter. Nå skal jeg heller ikke belære noen her om kuler, det finnes nok av storviltjegere her på Kammeret med skuffene fulle av prosjektiler de har funnet i slaktet. Jeg kan dele noen bilder og inntrykk fra egen karriere. I mitt elg-lag i min aktive tid har vi skutt over 200 elg, jeg har dannet meg noen inntrykk. Siden det nevnes Mega her kan jeg vise frem til noen kuler plukket ut av elgslakt.

normal_Mega.JPG

Alle er mega kuler: fra venstre 9,3 - Hel kule kaliber .308" 185 grain - samme kule i .308" plukket fra slakt. De to siste til høyre er 170 grain kuler i 7mm. Rem.Mag. 7mm. Mega er utgått fra produksjon.

 

Jeg har sett mange Mega prosjektiler fra slakt, kuler som sitter i skinnet på andre siden. Flere av mine har gått igjennom, andre ikke 50/50 både med .308" og 7mm. (7mm. Rem.Mag.) Mange i mitt lag bruker også Mega i 9,3x62, 50/50 gjennomskyting der også, derfor finner vi stadig kula. Min konklusjon: jeg har ikke funnet Mega kuler som har separert mantel og kjerne. Jeg kan også nevne at jeg ikke har registrert treff i grove bein, noe som sikkert kunne justere resultatet noe. I moderate hastigheter så er nok Mega en grei og lett tilgjengelig kule, det er Oryx også. Oryx er også passe bløt for moderate hastigheter. Når det gjelder 7mm.Rem.Mag. har jeg prøvd litt forskjellig, om dette finnes det andre tråder her. Jeg lader Mega i .308 Win. for en pensjonist med lavt budsjett, han har jaktet hjort i flere år med denne kula og er storfornøyd. Han er så fornøyd at han ikke vil bytte til noe annet.

 

Siden jeg først roter i kuleskuffen:

normal_F_I_ELG.JPG

Her er to kuler plukket fra slakt, den første til venstre er kaliber 9,3x62, en Oryx, karresteristisk med loddet blykjerne som henger på mantelens innside som skrukket sølvpapir. Den til høyre er fra min første elg, en .308 Win.180 grain Sierra (Federal Classik). Den holdt sammen den også.

 

normal_Nosler.JPG

Dette er en Nosler partition 160 grain i 7mm.. V/o =915 m/s. (Utenom temaet kuler i kaliber 30.)

Jeg har litt lyst til å nevne den, dette er en kule som har gitt meg den merkeligste opplevelsen hva kuler angår.

Jeg skjøt på en elgku på ca.80 meter som kom litt på skrå. Kua ble truffet på et godt skudd mente jeg, men den gikk oppreist uten å vise tegn til å falle. Jeg la inn et skudd nr. 2. Den datt.

Når vi skulle åpne elgen viste det seg at den hadde to hul på den siden jeg skjøt på og ett utgangshull på andre siden. Denne kula her fant vi under skinnet på den siden jeg skjøt på, men ca 60 cm. fra inngangshullet. Første skudd separerte den første blykjernen rett på innsiden av skinnet, fulgte deretter innsiden av skinnet, kula skiftet retning uten å gå inn i vitale organer. Skudd nr to oppførte seg etter hensikten hvor restkjernen bak gikk igjennom dyret. Begge skuddene var rett plassert.

 

Jeg tror stort sett at det meste av moderne kuler som Accubond med mange andre fungerer like bra eller like dårlig, men har man noe i moderat hastighet, så bør en tenke på kuler som sikrer en ekspansjon, og samtidig håndterer treff i grove bein. Er man i høyhastighets kalibere i magnumklassen så bør man være ekstra kresen med tanke på kulas restvektegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...