Jump to content

Praktisk?


Keith

Recommended Posts

  • 1 month later...
Sån appropo mer eller mindre praktisk hagle... hva slags ammo er det forventet at man bruker, hvor mange skudd pr stage osv?

 

Ser ut som om jeg har tre deltager til vinstra klare nå ink undertegnede... :twisted:

 

Vil komme mere info etter hvert men; 4 eller 5 stager(mest sannsynlig 4) 80 skudd maks

Fordelingen har vi ikke helt klar ennå, det blir en stage slugs(10-15 skudd) resten blir birdshot. Det er mulig det blir en eller to stager der man ikke får bruke stålhagl(bly kan brukes, TFS har dispans). Men den største stagen blir det så vi bruker lerduer som blinker(vil tro det blir en 28 skudds stage)

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Stemmer forsåvidt det slemmo sier, hvis du har en hagle som var ombygd før 92 da det kom lovbegrensinger ift magasinkapasitet..

 

For hagler regga etter dette er det 5 skudds tuber som gjelder. :wink:

 

Jeg trodde det bare var begrensing på hvor mange patroner man kunne ha på jakt. Trodde ikke det var noen grense til konkurransebruk?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer forsåvidt det slemmo sier, hvis du har en hagle som var ombygd før 92 da det kom lovbegrensinger ift magasinkapasitet..

 

For hagler regga etter dette er det 5 skudds tuber som gjelder. :wink:

 

Jeg trodde det bare var begrensing på hvor mange patroner man kunne ha på jakt. Trodde ikke det var noen grense til konkurransebruk?

 

Joda, haglene blir så fryktelig farlige om man har lange magasinrør serru, så det får vi ikke lov til å ha her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 5 skudd og div annet dill gjelder 1/2-auto-hagler.

 

Fra http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

 

"b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

 Bare pistolgrep uten skulderstøtte

 Folde- eller teleskopstokk

 Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

 Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

 Tillater bruk av avtagbare magasiner"

 

Praktisk hagle er noe av det artigste jeg har prøvd, jeg har til og med vunnet et stevne med en grønnmalt sliten 870 med langt magasin:-)

Link to comment
Share on other sites

 

Står det forresten noe om magasinkapasitet på automathagler i den nye forskriften?

 

Nei - de er bare i utgangspunktet forbudt. Eventuelle restriksjoner på løpslengde, magasinkapasitet og kosmetikk vil komme i rundskrivet som gjør rede for hva slags våpen som får dispensasjon fra forbudet...

Link to comment
Share on other sites

NFPS har en jobb å gjøre da med andre ord, vi vil jo gjerne kunne trene på like vilkår som resten av verden, IPSC hagle er jo en internasjonal gren.

 

Og du skal ikke ta det for gitt heller, bare for og nevne noen som ikke lenger har mulighet til og konkurrere eller trene på lik linje med resten av verden

 

Australia - Maks 10-skudds magasin i pistoler

Canada - Maks 10-skudds magasin i pistoler, 5 i halvauto rifle (ser du for deg hvor gøy det ville vært på en rifle Match?)

 

I tillegg kommer merkelige lover om maks kaliber (.38 i Australia, så vi har fortsatt ett stykke og gå fra .455) og min løpslengde (120mm, som de vel også har i Danmark?)

 

Og med den nye loven der PoD kan gjøre hva de vil og må ikke svare for seg til andre enn seg selv, så skal vi faen ta ikke se bort fra at SS & Co. sitter og lager slike kjekke rundskriv as we speak.

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 5 skudd og div annet dill gjelder 1/2-auto-hagler.

 

Fra http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

 

"b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

 Bare pistolgrep uten skulderstøtte

 Folde- eller teleskopstokk

 Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

 Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

 Tillater bruk av avtagbare magasiner"

 

Praktisk hagle er noe av det artigste jeg har prøvd, jeg har til og med vunnet et stevne med en grønnmalt sliten 870 med langt magasin:-)

 

Siden denne delen av rundskrivet var myntet på Saiga 12 o.l. så kan man jo velge å tolke det som om at patronbegrensningen også kun gjelder de haglene... :D

 

Det samme rundskrivet forbød jo også Walther GSP o.l. pistoler...

 

Praktisk hagle er kjempemorsomt, var i Sverige å skjøt nå i helgen, samt at jeg skal til Finland den kommende helgen :D

 

Skyter Benelli M2 i Open

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 5 skudd og div annet dill gjelder 1/2-auto-hagler.

 

Fra http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

 

"b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 Bare pistolgrep uten skulderstøtte

 Folde- eller teleskopstokk

 Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

 Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

 Tillater bruk av avtagbare magasiner"

Praktisk hagle er noe av det artigste jeg har prøvd, jeg har til og med vunnet et stevne med en grønnmalt sliten 870 med langt magasin:-)

 

 

Så utifra det her (uthevet skrift i quote'n), så kan jeg skaffe meg en 870, sette på forlenger til 9 skudd, ha pistol grep på "pumpeskjeftet" og bytte kolbe til en med pistolgrep? Så langt det faktisk er av praktisk betydning i konkurranse da.

Eller er det bare jeg som misforstår og tror at det ovenstående rundskriv også gjelder pump?

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 5 skudd og div annet dill gjelder 1/2-auto-hagler.

 

Fra http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

 

"b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 Bare pistolgrep uten skulderstøtte

 Folde- eller teleskopstokk

 Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

 Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

 Tillater bruk av avtagbare magasiner"

Praktisk hagle er noe av det artigste jeg har prøvd, jeg har til og med vunnet et stevne med en grønnmalt sliten 870 med langt magasin:-)

 

 

Så utifra det her (uthevet skrift i quote'n), så kan jeg skaffe meg en 870, sette på forlenger til 9 skudd, ha pistol grep på "pumpeskjeftet" og bytte kolbe til en med pistolgrep? Så langt det faktisk er av praktisk betydning i konkurranse da.

Eller er det bare jeg som misforstår og tror at det ovenstående rundskriv også gjelder pump?

 

Den delen av rundskrivet gjelder bare halv-auto ja. Spørsmålet vil være hvordan man skal tolke det med "muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner", de aller fleste halvautoene har jo mulighet for flere patroner.

 

Men dette er jo typisk "venstrehåndsarbeid" fra det direktoratet. Sikkert forfattet på en sen lørdagskveld, etter inntak av noe beslaglagt drikke... :D

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 5 skudd og div annet dill gjelder 1/2-auto-hagler. "Enn hel masse annet som kan leses flere steder her... Slettet ut av quoten så vi slipper å ta opp så mye plass"

Men dette er jo typisk "venstrehåndsarbeid" fra det direktoratet. Sikkert forfattet på en sen lørdagskveld, etter inntak av noe beslaglagt drikke... :D

 

Det skulle jaggu ikke forundre meg... :P Et eller annet gjør de vel med det beslaglagte også..

 

Men da stikker jeg ut å anskaffer en 870 i morra. Så da er det bare å finne alt "digget" som jeg antagelig ikke trenger, men som jeg sikkert putter på uannsett.. :P Gi gjerne tips om forhandlere av "digg" til 870'n på PM.

 

Ellers så håper jeg ikke de leiker med no mmeer rundskriv rundt hagler nå..

Men er det så man kan søke spesifikt om å gå vekk fra det tidligere nevnte rundskrivet ved kjøp av hagle til praktisk? For det skulle jo bli på samme grunnlaget som det er for andre Praktisk våpen av lang type

Link to comment
Share on other sites

Men blir ikke hagla for kort med kun pistolgrep bak i stedet for vanlig kolbe?

 

Med mindre du bruker hagla til å åpne dører med, er kun pistolgrep en helt horribelt dårlig løsning til det aller meste. :twisted: det eneste jeg kan tenke meg som kan være verre, er å få en totalt mental nedsmelting og forsøke å fyre av uten kolbe i det hele tatt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men blir ikke hagla for kort med kun pistolgrep bak i stedet for vanlig kolbe?

 

Det var vel kolbe med pistolgrep det var snakk om her

 

men med nye loven med min løpslengde og total lengde, i teorien så kan vi vel kutte ut kolben helt så fremt resten er over maks :wink:

 

Teoretisk sett så betyr det pistol\revolver jakt såfremt hele greia måler 86 cm totalt (må vel bli en Buntline og mere til det)

Link to comment
Share on other sites

Kolbe med pistolgrep blir litt smakssak, kommer b.la ann på hvilken ladeteknikk du har tenkt å bruke. Personlig skyter jeg vesentlig dårligere med pistolgrepstokkene jeg har prød til dags dato en med standardstokk, da samtlige jeg har sett og eller prøvd har hatt vesentlig mere fall ved hæl en typiske rette standardstokker. Til overmål har de en tendens til å sende en god del av rekylenergien via kinnbeinet ditt hvis du har kinnkontakt med kolben.

 

Pistolgreps fortre er noe j*vla herk, det får deg til å dra pipa i alle retninger (eh - mest ned til venstre) når du repeterer og er egentlig bare å droppe. Ikke er det tøft heller.

 

På en 870 trenger du en magforlenger med fjær fra nordic components, få en eller annen verktøymaker til å lage noen utdragere til deg av ordentlig stål (orginalt har de noen små mangler kan du vel si) skaff deg en forstørret sikring og evt få noen som vet hva de driver med til å forstørre ladeporten litt.

 

En ide mange liker er å sette et lite nedfellbart baksikte bak på skinne, montert så lavt at det ikke stikker over skinna når det er nedfelt - dette er kjekt å ha på litt lengre hold med slugs. På EM i Hellas var det leirduer på 40 meter som slugmål, da kan sikter være kjekke å ha.

 

Til sist vil jeg anbefale deg et BFFO (big f*king fiber optic) forsikte, f.eks Hiviz sitt - IKKE modellen med plastrør du må se gjennom, bare et kort enkelt korn.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Tanken var pistolgrep, men med kolbe. Pluss pistolgrep på forskjeftet.

 

Men ved nærmere ettertanke så er jeg ikke sikker på om det er noen poeng i å sette på noe sånt.. Må være mest for at det skal se litt show ut bare..

Som DK skriver, drit i pistolgrepet på fortreet. Kolben vil det være en smaksak, prøv å få prøvd en hagle med pistolgrep før du kjøper noe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...