Jump to content

Regler for kjøp av ladekomponenter


Larshanssen

Recommended Posts

Hei.

Blir ikke helt klok på lover og regler rundt hjemmeladning.

Er det slik at for og kjøpe hylser, kuler, krutt og tennhetter til 223 så må man ha våpenkort til en 223?

Eller kan man kjøpe komponenter til 223 med våpenkort til kaliber 12 hagle?

 

trenger man våpenkort for kjøp av kuler og hylser i det heletat?

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven §3:

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Merk at det under a) er brukt og. Det er komplett, skarp patron det menes. Under c) går nok hylser som har fått ny tennhette.

Kan ikke se at tomhylser kan gå under denne paragrafen. Men kuler går nok under b). Skal man tolke denne strengt burde vel også piler gå under denne.

Link to comment
Share on other sites

§ 51 Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

Blir ikke klok, får 3 forskjellige svar. I loven står det bare våpenkort men ikke presisert noe mere.

 

må bare presisere at jeg har våpenkort for 223 og ladder til det kalibret. Men lurer på om jeg kan kjøpe komponenter til feks 6,5x55 med våpenkort til 223? Ble kanskje litt uklar i første innlegg. :?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kjent problemstilling, som har vært diskutert her inne før. Sist da arbeidet med ny våpenlov pågikk. Jeg lader patroner til min far, og kjøper også ferdigrulla hvis jeg kommer over et knallgodt tilbud. Dette er ett kaliber jeg selv ikke har våpenkort på. Faktum er at dette egentlig ikke er lovlig. Men også at de fleste våpenforetninger gir blaffen i regelverket, og kun nøyer seg med ett hvilke som helst våpenkort, for å selge komponenter/patroner. Jeg syntes slike systematiske lovbrudd er uheldig. Derfor foreslo jeg en endring av regelverket. Men alle som har fulgt med en stund, vet at alle mine forslag ble kastet i dass, av utvalget som jobbet med forslag til ny lov.

Link to comment
Share on other sites

Endelig 2 gode svar :thumbup:

Ser flere butikker som krever våpenkort for hylser, men det trenger man jo ikke I følge loven så lenge de ikke er ladd med tennhetter.

Tennhettene er jo small, medium og large og ikke spesifisert for noe kaliber, samme er det jo med krutt.

Var kulene jeg var ute etter. Men men jeg ladder bare .223 og har heller ikke behov for og lade noen andre kaliber enda :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen skulle kjøpt .223-kuler til prosjektilhylselading ("sabot"...) i en .308 eller .30-06, hvordan ville det gått for seg?

Har forøvrig våpenkort i begge kaliber, så for meg er det ikke noe reéll problemstilling. Har heller ikke særlig lyst til å sløse tid på noe som har presisjon målbart i minutes-of-låve.

Lurer bare på om noen har gjort det før.

 

 

Finnes jo også de luringene som nekter å selge "pistolkrutt" til de med våpenkort på rifle. Kjekt når du skal lade sub og jyplingen på XXL sier at det er fy-fy.

Link to comment
Share on other sites

Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var en som ble forsøkt nektet å kjøpe ammo i 38 spesial til sin 357 magnum. Men dette gikk heldigvis fort i orden etter en konstruktiv samtale med betjeningen.

POD's umettelige kontrollbehov kan skape underfundige situasjoner for de fleste av oss. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var en som ble forsøkt nektet å kjøpe ammo i 38 spesial til sin 357 magnum. Men dette gikk heldigvis fort i orden etter en konstruktiv samtale med betjeningen.

POD's umettelige kontrollbehov kan skape underfundige situasjoner for de fleste av oss. :lol:

 

Så det var POD som sto bak disken og nektet fyren å handle ammo?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at det er omvendt, det står ikke noen sted at det ER, for enkelte kombinasjoner, i praksis tillatt å selge noe annet enn det som står på kortet...

 

Det er bare en aksept for at det gjøres, basert på praksis over tid.

 

Så i tilfellet over er det vel butikken som praktiserer lovverket strengere enn det POD gjør (men mest sannsynlig kun en uerfaren selger).

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel det mest kjente tilfellet hvor våpen kan brukes med andre typer ammunisjone enn den som er spesifisert på våpenkortet. Er åpning for slike untak nevnt i regelverket noe sted, eller er det kun innarbeidet sedvane?

 

 

Er vel kun vane.

 

På min 458 Lott spurte jeg spesifikt om å kunne få kjøpe 458 Win mag, så på mitt våpenkort står det en kommentar nederst om at jeg også kan erverve ammunisjon i kal 458 Win Mag.

Bare for å slippe evt diskusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Står ingenting om kaliber i lov og forskrift, det står "Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet."

Og de som har giddet undersøke lengre enn suttrebua (på banen eller nettet) vet hva POD har sagt om dette før..

 

Jeg skal være med å spikre POD på veggen for alt de roter til, men ikke gi de skylden for noe en eller annen tilfeldig deltidsansatt viktigper lager av regler i hodet sitt..

(Hadde viktigperen gjennomført bransjens egen utdanning innen feltet hadde han forresten visst dette!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være med å spikre POD på veggen for alt de roter til, men ikke gi de skylden for noe en eller annen tilfeldig deltidsansatt viktigper lager av regler i hodet sitt..

Det er da heller ikke slik, at POD får skylden for dette. Det de får skylden for, er den totalt unødvendige innføringen av regelen om at du kun får kjøpt ammo til det våpenet du har våpenkort på. Beklager at jeg trodde du klarte å forstå dette.
Link to comment
Share on other sites

For å se problemet Cardinal. Må du lese det første innlegget mitt i denne tråden. Når det gjelder hvorfor POD har innført regelen, så skjønner vi alle det. Poenget er at det er unødvendig. Mange forhandlere selger patroner/komponenter helt uavhengig av hvilke våpen som står oppført på kortet ditt. Og for litt tid tilbake gjorde alle det. Dette var helt uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var jo en enkel løsning. Kontinuerlig gå rundt med en utlånserklæring, som må fornyes hver 4'de uke, i tilfelle det dukker opp ett godt tilbud. :mrgreen:

 

Jeg må få lov til å spørre Cardinal: er det mangel på vilje, eller er det mangel på evne, som gjør at du ikke ser problemet?

 

Hender det at du lader patroner for venner eller familie i ett kaliber du selv ikke har våpenkort på?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja, jeg kan jo lage utlånserklæringer til meg selv i alle verdens kalibre. Men dette beviser jo bare at regelen om at man kun kan kjøpe ammo til det som står i kort/utlånserklæring er helt meningsløs. Er ikke da bedre å fjerne regelen, så slipper vi alt tullet, og alle misforståelsene?
Link to comment
Share on other sites

For å se problemet Cardinal. Må du lese det første innlegget mitt i denne tråden. Når det gjelder hvorfor POD har innført regelen, så skjønner vi alle det. Poenget er at det er unødvendig. Mange forhandlere selger patroner/komponenter helt uavhengig av hvilke våpen som står oppført på kortet ditt. Og for litt tid tilbake gjorde alle det. Dette var helt uproblematisk.

 

 

Nå har salg av ammunisjon og komponenter vært underlagt krav om tillatelse siden 1962, før POD var påtenkt. Langt inn på -90tallet måtte en pent gå til politiet og be om å få kjøpetillatelse for krutt, hetter, kuler og ammunisjon.

 

Og nei, jeg ser ikke dette problemet og "alle misforståelsene" du snakker om...

Link to comment
Share on other sites

Endringen fra våpenkort for å kjøpe ammo, til våpenkort for å kjøpe ammo kun til det våpenet som står i våpenkortet kom i 2009. Og det var utvilsomt POD som sto bak. Men jeg ser at dere rett å slett ikke vil forstå. Så da kaster jeg inn håndkleet her. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette klarer jeg ikke å dokumentere. Men jeg vet at før denne forskriften komhttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904 var det ingen våpenforhandlere som brydde seg ett døyt om hvilke kaliber som sto i våpenkortet. Men etter denne forskriften kom ble det plutselig ett tema. Mulig at POD kun påminnet om en regel som allerede var der. Men at det gikk ut et skriv eller en beskjed til fohandlerne på dette tidspunktet må være tilfelle. For det var da tullballet begynte.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det var nok da vi gikk fra praksisen om våpenkort for kjøp av ammo, til praksisen om kjøp av ammo til våpenet på kortet. Ingen lovendringer skjønner jeg, men like forbannet irriterende. :wink: Og det var POD som sendte ut beskjeden. Takk for oppklaringen Wheelgunner686. Nå kaster jeg inn hånkleet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at dette er mye avhengig av selger. Men reglene sier kun kuler til våpen du har våpenkort for. Aner ikke hvem POD er men reglene som ble laget var vell veldig 4 kantet.

Men som sakt viser du kort for et våpen du har kort på feks så kan man jo lade til andre våpen som deler kaliber/kule feks 222, og da er jo meningen med reglene borte.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

 

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, du kunne jo prøvd litt selv før du laget en mening om hvor rart det er....

 

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.

 

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...