Jump to content

kjenner pulsen i rifla..?


LeivVidar

Recommended Posts

Jeg har et problem jeg sliter med hvis jeg virkelig skal presisjons-skyte.. jeg merker pulsen i børsa så hele siktebildet rister.. Det er utrolig irriterende for jeg føler ikke jeg greier å prestere maksimalt! Da begynner jeg automatisk å skal trekke av akkurat i det pulsen har slått og trådkorset er helt sentrert.. Det fører ofte til dårlige avtrekk. Dette skjer kun når jeg skyter i benk. Jeg prøver å legge så mye vekt som mulig på rifla for å hindre den så mye som mulig i å hoppe av rekylen, men jeg har også prøv å legge lite vekt på rifla men jeg kjenner pulsen allikevel. Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre og evt hva jeg gjør feil? Dette er med en kikkert på bare 9x forstørring..

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte en sak du må ikke ha tøy eller belte som er for stramme det er din største fiende når det gjelder puls i børsa .

 

Tror ikke dette er problemet. Merket det godt også i sommer og da var det for det meste skyting i shorts og t-skjorte..

 

Glemte å si at kalibret er 308 win ladd med 167 grs scenar, så rekylen legger jeg ikke merke til når jeg skyter så det er ikke "redd-for-å-trekke-av-puls" ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv en gang og pust godt mens du sikter så du får overskudd av oksygen finn blinken og ikke hold pusten i mer en tre sekunder og det er viktig at du ikke streser deg selv opp så skyter du og er du ikke fornøyd med siktebildet så avbryter du og starter på nytt så tror jeg det helper .

 

Lykke til forresten .

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Det er viktig å holde områder i kroppen med blodårer borte fra bakken og våpen. Nå er vel dette en umulighet i seg selv, men en kan gjøre en del for å minimalisere effekten. Først må høyrefoten trekkes noe opp, børsa bør så ikke legges på den puta nedenfor tommelen i hånda, men mer mot høyre. Dårlig forklart men satser på du tar tegningen.

Link to comment
Share on other sites

Har problemer med det samme. Både i benk og i liggende. "Dunkingen" kommer fra armen der reimes er festet (så den har jeg droppet) og fra mage/brystregionen. Med tynn kropp og kraftig puls (ikke hurtig) blir dunkingen veldig tydelig i siktet- spesielt på høye forstørringer. Har ikke klart å bli kvitt dette og jeg skyter faktisk bedre sittende enn liggende...

KAnskje jeg skal bygge meg et godt fettlag for å dempe dunkingen fra pulsen...

Link to comment
Share on other sites

Puls i børsa er ett velkjent problem for DFS-baneskyttere, og jeg har slitt veldig med puls i børsa. Spesielt i knestående for min del. Problemet kommer (som noen har nevnt), av at en blodåre presses. Det kan være hvor som helst på kroppen, men det merkes tydeligst dersom det er en blodåre "nære" geværet. For eksempel i arm eller hånd. Problemet blir selvfølgelig også større dersom blodåra som ligger i press er stor. I mage / brystregion har vi store blodårer, og derfor skal man trekke høyre kne litt opp i liggende, for å unngå dette. Jeg forstod at dette gjaldt skyting i benk, og da er det sannsynligvis ikke problemet...

 

For å løse problemet, må man finne ut av hvor pulsen kommer fra. Når man har funnet det, må man endre stillingen slik at den blodåra ikke ligger i press lenger. Det kan også tenkes at det er flere blodårer som ligger i press, og da må man luke ut en etter en etterhvert som man merker de. Helt til børsa ligger rolig.

 

Å finne ut hvor pulsen kommer fra kan faktisk være svært vanskelig. Dersom den kommer fra hånda eller venstre arm, er det greit. Det er i de fleste tilfellene også der den kommer fra. Reim over overarmen, eller i hånda som noen har nevnt. Dersom det kommer fra hånda, og man ikke får flyttet geværet slik at en unngår puls, vil en hanske kunne dempe slagene. Dersom pulsen kommer fra andre steder, er det vanskeligere. Min vanskeligste puls kom fra høyre kne...(!) På knestående ligger pulsårene bak kneet i press, og her hadde jeg mitt problem. Det tok tid å finne ut av!

For å finne ut av slik, går man i skytestilling, holder pusten og sikter. Man registrerer pulsslagene, og "tenker" gjennom kroppen om man kjenner puls noe sted som stemmer med pulsen i børsa.

Dette gjentas som sagt helt til børsa ligger rolig. Dette kan ta tid. Bonusen er at man lærer skytestillingen sin veldig godt etterhvert. For min del har det ført til at jeg med en gang "kjenner" om jeg sitter rett...

 

Jeg hadde puls fra flere steder. Venstre overarm (reimfeste), venstre hånd (anlegg mot geværet), venstre lyske (i press på knestående), høyre kne...

 

Noen "uopplagte" forslag kan være:

Ved skyting i benk, kan for eksempel magen være inntill benken, med de blodårer som finnes i magen, kan man fort få puls. Buksebeltet som strammer, kan være en årsak. Reimer eller klær som strammer må man være oppmerksom på. Samt anlegg mot gevær. Å legge mer press på, hjelper IKKE! Det blir bare verre. Man må finne blodåren der pulsen kommer fra, å unngå å legge denne i press.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er vinkelen i albuen for tett så får du pulskjenning etter noen minutter - du klemmer rett og slett av blodårene som passerer der. Har ikke noe med selve reima å gjøre men hvor stor eller liten vinkel det er.

 

Jeg merker det godt når jeg må ligge og skyte og det ikke er helt ideelt underlag. Klarer jeg å åpne opp litt i albuen så forsvinner dunkingen.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er det et tips og ta kontakt med doktern også, og få han til å sjekke blodtrykk og diverse. Veit ikkje alderen din, men hvis du er rundt 35-40 og oppover, så kan det begynne å skje ting og tang med kroppen, som du ikkje har kontroll på.

 

Mista i forrige veke ein gammel kjenning. Han fekk hjertestans Mandag, låg i respirator til Torsdag, men det var ikkje meir å hente. Han har hatt 3 infarkt og bypass operasjon, men hjertet ville ikkje meir desverre. Blei kun 38 år, og det er ALT for tidlig... R.I.P MH....

Link to comment
Share on other sites

Dette er med en kikkert på bare 9x forstørring..

Mulig du skulle gått ned på zoomen, slik at du fokuserer mindre på den lille pulsen du med 9X forstørring forsterker i kikkerten.

Når du ser "pulsen" så godt bruker du mer energi på å holde pusten og dra av i rett øyeblikk, at dette kan gå ut over avtrekket - som jo er alfa omega i et hvert skudd.

Det kan rett og slett være du napper avtrekket grunnet fokus på den "lille pulsen"

 

Egen erfaring er at jeg alltid samler bedre med minimal zoom kontra full zoom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte en sak du må ikke ha tøy eller belte som er for stramme det er din største fiende når det gjelder puls i børsa .

 

Tror ikke dette er problemet. Merket det godt også i sommer og da var det for det meste skyting i shorts og t-skjorte..

 

Glemte å si at kalibret er 308 win ladd med 167 grs scenar, så rekylen legger jeg ikke merke til når jeg skyter så det er ikke "redd-for-å-trekke-av-puls" ;)

 

Prøv å ha på et ekstra plagg i stedet da for å minimere utslaget, som en tykk jakke eller en ekstra genser?

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er det et tips og ta kontakt med doktern også, og få han til å sjekke blodtrykk og diverse. Veit ikkje alderen din, men hvis du er rundt 35-40 og oppover, så kan det begynne å skje ting og tang med kroppen, som du ikkje har kontroll på.

 

Neida, er 22 og har fått beskjed av doktormannen at jeg har bittelitt lavt blodtrykk......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...