Jump to content

Hageplanten barlind tar livet av rådyr og elg


Sunnmøring

Recommended Posts

Barlind er en gammel art i Norge. Den hører naturlig hjemme her, og vokser vilt i deler av landet. Jeg mener også at den er fredet enkelte steder

Det er riktig, i myter, og i gammel litteratur der den er nevnt er det også gjerne nevnt at den er giftig, spesielt for hester, men ikke for rådyr og fugler.

Mange hevder nemlig at rådyr spiser barlind helt greit, andre at de skyr enkelte av hybridene. I gamle dager fjernet man trær der hester kunne komme til, det skal være en av grunnen til at den er så sjelden - steder der den fins har nesten alltid navn etter treet - min lokale "Barlønnvig" er et slikt sted, 4 små krokete "trær" er nok til å gi vika navnet - første gang jeg gikk dit forventet jeg vel kanskje iallefall et skogholt :roll: Selvsagt hjelper det ikke at den vokser så sakte. Det kan være 2-3 årringer på 1mm, og selv flere hundre år gamle trær kan være nokså små.

 

Hagebarlind er hybrider/krysninger med utenlandske arter, og de skrå hekkbuskene med lyse bar og rask vekst har ikke nødvendigvis så mye med den ville barlinden, Taxus Baccata. Et eventuelt forbud mot hybridene, dustete uansett (at et rådyr eller tre dør i en dårlig sesong er knapt et argument for å forby noe...) er muligens ikke så dumt allikevel, men da mer for å beskytte den ville barlinden, det er et spesielt tre, som gir en en følelse av å være et gammelt og urørt sted.

Jeg vet forresten om flere steder der det er god bestand av rådyr, og samtidig antakelig blant de steder i landet der det er mest barlind, så kritisk for rådyrstammen er den ikke.

Barlind-virke importeres fra Russland, og kan være svært pent å se på. Det er lett å bearbeide, (men altså giftig) sterkt, elatsisk, og lett.

I middelalderens England var det importavgift på vin, man måtte importere 3 buestaver av barlind for hver tønne vin en importerte. Spania hadde begge deler, mens barlinden i England led under rydding pga. giftigheten for buskap, generell avskoging, og et stort behov for enda flere langbuer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I artikkelen refereres det til dyr innsendt til Vetrinærinstituttet i Oslo og uttalelsene kommer fra Vetrinærinstituttet.

 

Hvis jeg finner et dødt rådyr og jeg mistenker sykdom eller forgiftning. Vet noen hvordan jeg går frem for å sende det til obduksjon, og hvilke kostnader drar det på seg for meg? Porto/fraktkostnader for 30kg i isoporkasse? Gebyrer? Honorar?

 

Det nevnes at Vetrinærinstituttet har fått inn 5 rådyr forgiftet av barlind siden januar, så det virker jo som om de får inn noen dyr. Hadde vært greit å vite rutinene hvis syke dyr dukker opp i forbindelse med viltstellet.

 

 

 

 

Nå var det ikke noe forbud mot barlind som ble nevnt i artikkelen, Vetrinærinstituttet driver mer med folkeopplysning og advarer mot å plante barlind (hybrider) hvis man bor slik til at rådyr eller elg (og hjort sikkert) pleier å oppsøke hagen på senvinteren. Hager inneholder mange "fremmede og eksotiske arter" som dyra kan spise. Men er det andre arter i naturen i Norge som rådyra og hjorten kan spise seg ihjel på?

Link to comment
Share on other sites

Noen giftige planter i norsk natur, tatt helt etter hukommelsen:

 

Ville planter:

Selsnepe (skjermplante, kan forveksles med kvann)

Bulmurt (ble brukt som rusgift, "heksesalve", visstnok også brukt i nyere tid)

Barlind

Revebjelle, Digitalis sp. (giften brukes i hjertemedisin)

Rome ("beinbrekk", ikke veldig giftig, men giften svekker bindevev etc.)

 

Hageplanter:

Gullregn (setter frø i belger, som erter)

 

Og et mylder av sopper, grønn fluesopp skal visstnok være giftigst. De fleste beitedyr unngår giftige sopper - av en eller annen grunn.

 

Jeg vet ikke hvordan gift fra barlind virker. Men i ei vikingetidsgrav i Overhalla ble det funnet et vakkert dekorert kar, laget av barlind! Det ble kanskje brukt i en eller annen religiøs seremoni - kanskje gir barlindforgiftning litt rusvirkning?

 

Rådyr er en urteeter, og har en fordøyelse som er fantastisk - den kan ete det meste som regnes som giftplanter. Men en meny med bare barlind er kanskje i meste laget.

 

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor folk skal dyrke giftige planter i hagen - man vet jo ikke om dyr eller barn kan komme til å tygge/spise på svineriet. Jeg vil sammenligne slik hagekultur med å legge et ladet og usikret våpen på plenen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...