Jump to content

Problemer med klikk i S&W 686 etter fjærbytte


Stomperud

Recommended Posts

Heisann

 

Da har jeg hatt et lite S&W 686 prosjekt gående de siste par-tre årene.

 

Revolver'n er nå så godt som komplett, men jeg fikk problemer når jeg installerte kronen på verket, Wolff fjærsett. Det sa klikk i stedet for pang!

 

Scenario:

S&W 686-6. Polert avtrekk og avtrekkstopper.

Revolver'n er satt opp med wolff main spring og 13lb rebound spring. Stramma skruen til main spring så langt det gikk

Bruker hjemmelada patroner. Fioccihi hylser med bly wadcuttere og federal tennhetter.

 

Klikk! Fikk av 4 av 5 patroner etterhvert, men da hadde tønna gått rundt 4-5 ganger. Skjedde tre-fire ganger forsøk på rad.

 

Har bytta til en 15 lb rebound spring, men det hjelper vel ikke med klikkinga? Andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange grunner til at en smith klikker når den får slappere fjærer, selv med federal tennhetter som vanligvis tenner lettest. I farta kommer jeg på disse:

 

-tennhetter som ikke er satt skikkelig i bunn.

-for kort tennstift.

-endeslark i sylinder.

-for stor patronspill.

-hane som subber et eller annet sted i ramma.

-feiltilpasning mellom hanen og returfjærsleiden, slik at litt av slaget går i returfjæren.

-for kort strammeskrue på slagfjæra.

 

....og sikkert en del annet jeg ikke kommer på i farta.

Link to comment
Share on other sites

Wolf fjærne tåler ikke at du strammer max da bøyer de seg, legg den du har problemer med ved siden av en ny wolf fjær så ser du det med en gang. Det skjer ikke alltid men jeg prøvde 3 av 4 en gang bare for å teste kvalitet. alle 3 bøyde seg. Har fabrikk skrue

 

Kjøp en ny, og stram halveis, og så øk på til alt virker.

De originale smitfjærene, om enn noe hardere både varer lengre og tåler at du skrur til helt til

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker originalslagfjær sammen med reboundfjær fra Wolff. Fungerte ikke i DA med Wolff-slagfjær. I tillegg er den vinklet noe anderledes, så hvis man ikke bruker et Hoguegrep, men som i mitt tilfelle et tregrep fra Nill, så kommer slagfjæra fra Wolff i konflikt med den gjennomgående skruen (Hogue har skruen nedenfra, og da merker man ikke noe til dette.).

 

Nå er ikke originalslagfjæra mi helt original. Den har får svak konkav fasong vha litt smergling.

 

Jeg har også oppleved at en Wolff-fjær har mistet spennet. Kjøpte slagfjær til 9mm-eren min, og etter et snaut år begynte jeg å få matefeil. Byttet til ny fjær, og da virket den igjen. Prøvde å få fjær av et annet fabrikat enn Wolff, men selv om jeg bestilte "non-brand", så var det Wolff som lå i pakka. Antar at Wolff er fine greier, men at en og annen serie har feil herding, og alle som har mottatt en dårlig fjær forteller om det ;)

Link to comment
Share on other sites

Har lang tennstift, men byttet til Wilson etter upålitelig funksjonering med Wolf. Har ikke klikk med Federal og Wilson. Wolf har fungert utmerket i en 629, men 686'ene har fungert bedre med Wilson. Litt annen bøy på Wilson synes jeg å huske, funker med Nill

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker originalslagfjær sammen med reboundfjær fra Wolff. Fungerte ikke i DA med Wolff-slagfjær. I tillegg er den vinklet noe anderledes, så hvis man ikke bruker et Hoguegrep, men som i mitt tilfelle et tregrep fra Nill, så kommer slagfjæra fra Wolff i konflikt med den gjennomgående skruen (Hogue har skruen nedenfra, og da merker man ikke noe til dette.).

 

Nå er ikke originalslagfjæra mi helt original. Den har får svak konkav fasong vha litt smergling.

 

Her var en ny vinkling. Jeg har bytta til Nil grep på revolveren. JM fjæra funka helt greit med Niel.

 

Jeg kan jo sette på Houge grepet og se om wolff fjørene gjør jobben da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Her var en ny vinkling. Jeg har bytta til Nil grep på revolveren. JM fjæra funka helt greit med Niel.

 

Jeg kan jo sette på Houge grepet og se om wolff fjørene gjør jobben da?

 

Da har jeg testa med Houge grep. Samma problemet.

 

Neste stop forlenga tennstift!

Link to comment
Share on other sites

Er tønna rimelig tight, så den ikke ligger å sklir frem og tilbake

og blir 'slått fremover'. Da misser man jo anslag på tennhetta.

Cylinder endshake kaller man det. Man får kjøpt shims for dette.

 

Det kan jo vere summen av flere ting som tilsammen er problemet

og bytte av fjæra var bare dråpen som fikk det til å bli et problem.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa og målt litt mer

 

Tennhetta sitter så godt som jevnt med hylsa. Skyvelæret forlot ikke streken til 0 mm merket.

 

Det er ett problem, sett de til -,15 ti 0,20mm. Mine går helt til -0,25mm men da i en 1050.

 

allerede ved -0,10mm begynner jeg få klikk på mine revolvere. 0,00 nekter alle ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er utformingen av Wolf fjøra som gjør at skruen ikke klarer å gi nok press. Klipp ut et stykke av en 22 patron og legg i mellom fjøra og skruen og stram til det du trenger. Bruk nå bare Federal hetter.

 

Har samme erfaring.

På min 686 har jeg satt en brukt tennhette mellom skruen og Wolff-fjæra, har funka uten funksjoneringsfeil i flere år nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hvor stor er en fisk?

Avtrekket blir lettere, men vil variere fra revolver til revolver, rebound fjær har også sitt å si, disse finnes I mange ulike styrker.

Kjører selv Wolf reduced mainspring og 11pund rebound på min mod19, det smeller hver gang, men jeg har en teori om at hanemontert tennål er mer tilgivende Ift til lettere fjærer.

Gratulerer med dagen folkens .

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått tak i en 686-4 Target Champion DL med tunet avtrekk. Avtrekket er glatt og fint, men føles likevel ganske tungt, spesielt enhånds. Er målt til over 5kg. Denne har tennnålen på hanen. Vurderer å bytte til Wolff fjærsett i håp om at det da blir litt lettere å trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir avtrekksvekten i DA med Wolff-fjærene?
Hvor stor er en fisk?

Avtrekket blir lettere, men vil variere fra revolver til revolver, rebound fjær har også sitt å si, disse finnes I mange ulike styrker.

Den med fisken, er vel en dårlig sammenligning! :) GunnarO tenker vel ikke på gram, eller titalls gram. Men noen hg, i forskjell, eller ennå værre - kg i forskjell, har stor betydning. Det er jo forskjell på et dobbelt action avtrekk på ca 7,5 kg og et på kanskje 2,5 kg. Er det ikke?

 

Så skal andre ha interesse av slik "tuning", bør dere også kunne oppgi vekten på deres avtrekk, så de har noe å sammenligne med og om dette er noe for dem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har ikke brukt disse Wolf fjærene, men skjøt mye dobbelt actoin med revolver tidligere. Spessielt på 70-tallet og da mest i praktisk.

 

Men jeg undrer på hva som er fordel, med en slagfjær fra wolf? Den orginale kan da justeres ned, til nødvendig slagstyrke. At returfjæren blir justert, eller byttet forstår jeg. Og det fordi jeg anntar du ikke skal bruke den til virkelig rask skyting, men til dagens feltskyting. Kanskje du skulle sette inn den orginale bladfjæren.

Link to comment
Share on other sites

Mykere oppdrag? Da mener du vel at den er mer "spenst" da? Tja.... Er det noen som har målt forskjellen i gram (vekt)? Spent på resultatet. :)

 

Editt: Burde kanskje ha nevnt, at jeg er litt skeptisk til den orginale rusfrie slagfjæra. Jeg bytter ut, med ikke-rusfrie fjærer. I dette tilfellet ville jeg skaffet en slagfjær fra 586.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått tak i en 686-4 Target Champion DL med tunet avtrekk.

Hva mener du med "tunet"? Kun polert, eller er det også byttet fjærer?

Etter vekta på avtrekket å dømme, er det nok bare polert. Har justert ned vekta med skruen som går mot bladfjæra til under 4 kilo, men har ennå ikke fått testet at det smeller hver gang. Men styrken på returfjæra har vel også innvirkning på den totale avtrekksvekten?

Link to comment
Share on other sites

Du må jo teste på banen, hvor langt ned du kan stille slagfjæra. Når du har en styrke som så vidt klarer å tenne alle 5/6 skuddene, kan du vri om min., en kvart omdreining til på stillskruen. Prøv så på trening (noen hundre skudd), får du klikk, still en kvart omdreining til.

 

Og når det er gjordt, er returfjæra det er mest å hente på. :) Men, ikke kapp den du har. Enten så kjøprer du ny orginalfjær og kapper på den gradvis. (Her trenger du tips fra andre) Eller så kan du jo bruke en uorginal som Wolf.

 

NB! Nevnte det ikke tildligere kommentarer, men det er nok en fordel å bytte den rustfrie slagfjæra, med en fra 586. Den er mer "spenstig" enn de rustfrie.

Link to comment
Share on other sites

Slagfjæra i 686'n min er akkurat like blå som den som sitter i 586'n. Hane og avtrekker er heller ikke rustfrie, ser flammeherdet ut. Bortsett fra løp, tønne og ramme, så er det de samme delene som sitter i 586 og 686.

Link to comment
Share on other sites

Slagfjæra i 686'n min er akkurat like blå som den som sitter i 586'n. Hane og avtrekker er heller ikke rustfrie, ser flammeherdet ut. Bortsett fra løp, tønne og ramme, så er det de samme delene som sitter i 586 og 686.

Det er ukjent for meg, at fabrikken har begynt å levere slagfjærene til rustfrie våpen i vanlig fjærstål. Jeg måtte bytte både i mod. 66 og i 686. Der var alt rustfritt. Men det er noen år siden, så kanskje de har endret praksis. Men, da er det jo bare for TS å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at Smith gikk bort ifra endel rustfrie støpte deler etter en del brekasje, en kompis kjøpte en 686 2,5" i fjor, denne har ikke rustfri hane i hvert fall.

Dersom jeg husker riktig leste jeg dette på et utenlandsk forum, så ikke ta det for den absolutte sannhet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...