Jump to content

Hvor mange 3006 skudd kan skytes i demperen før avkjøling


cvatican

Recommended Posts

Ikke bare på bane,men generelt etter min personlige mening da det bare er en motesak,den som lever får se.Jeg er sikker på at om en 8-10år er lyddempere på rifle generelt like vanlige som hønsetenner,men er 100% sikker på at da har noe annet dukket opp som alle bare MÅ ha for å jakte/skyte,er man i live da skal det bli jævlig moro å se hva det blir,men tipper en slags form for satelittøverført oppspenner/avsikring via PC/mobil med din personlige kode som må aktiviseres via et helpcenter før man kan løsne skudd.Time wil show.

Link to comment
Share on other sites

Gode hørselvern samt øreplugger er bra , det har funket bra for meg på bane i over 40 år og var nylig og fikk offshore helseattest og hørselen var det ingen merknader på alder tatt i betraktning.Jeg vil enda en gang påstå at det er en moteflopp,hvor mange DFS-skyttere samt Benchrest skyttere har du sett med dempere selv om det er fullt mulig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at det snart blir påbud med lyddemper på enkelte skytebaner som har problemer med støyforurensning. Det er mye bedre å få skyte med demper på en bane enn at den blir nedlagt.

 

Ase Utra lyddempere tåler tusenvis av skudd og blir gjerne demonstrert på automatgeværer og maskingeværer uten problemer. De koster ikke noe mer enn norsk std. Ved lange serier på bane er det bare å bruke miragetrekk/bånd gjerne kombinert med litt høyere enn normal kikkertmontasje og et stillbare skjefte. 30-skudds serier er ikke noe problem.

 

Lyddemper på rifle er i ferd med å bli like vanlig som eksosanlegg på bil med forbrenningsmotor. Under avvikling av storviltprøven på Løvenskioldbanen utenfor Oslo var andelen rifler med demper enkelte dager i 2014 på over 80%. I 2013 var prosenten ca 60.

Link to comment
Share on other sites

Er forskjellen så stor på bruk av rifle på bane, med og uten lyddemper, at om man ikke bruker lyddemper, så er det nærmest bare og pumpe ut skudd etter skudd...

 

Tykkelse på løp har endel og si, og selvsagt type lyddemper. Det er vel forsket så mye på dette med lyddemper at det skulle ikke være så mye igjen og forske på i den forbindelse.

Hastighet og presisjon blir aldeles ikke ødelagt og man sparer sin egen og andres hørsel, veld bra! Det jeg tenker at mange ikke liker, bortsett fra vanen, er at demperen faktisk har en tendens til å bli varm :-) Noe som gjør at man må vente, og tiden går...

 

Jeg tenker at når jeg bruker en rifle jeg har, som det ikke er montert demper på, er det ikke så forferdelig mange få skuddene den tåler, før også den må hvile seg for varmen...

Hvor mye er det snakk om, før det er et problem?

 

For min egen del, er det vanskelig og tenke seg at jeg skulle sitte på post med min 30.06 uten lyddemper og skyte uten hørselvern, det går selvsagt fint med de riflene jeg har lyddemper på, hørselen får man sjelden tilbake, og på jakt er det veldig greitt og høre noe av og til.

 

Med evt hørselvern på jakt, føler jeg at en viktig dimensjon for meg blir borte, med lyddemper er ikke dette jeg ofrer noen tanke.

 

Joda, jeg liker å dundre løs uten lyddemper, men sannelig er det godt og fredelig med lyddemper også :-)

Link to comment
Share on other sites

Gode hørselvern samt øreplugger er bra , det har funket bra for meg på bane i over 40 år og var nylig og fikk offshore helseattest og hørselen var det ingen merknader på alder tatt i betraktning.Jeg vil enda en gang påstå at det er en moteflopp,hvor mange DFS-skyttere samt Benchrest skyttere har du sett med dempere selv om det er fullt mulig?

 

Jeg tror tvert i mot at det i.l.a de nærmeste årene blir det påbudt med demper på bane. Støyeksponering kommer til å få økt fokus. Konsenkvensen blir alltid at det må gjøres tiltak.

Jeg sliter med hørselstesten for offshore helseattest, til tross for at alderen kunne vært verre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du rett demper er det ikke demperen som blir bremsen på når du må ta pause. Til mye skyting ville jeg valgt en ståldemper. De er ikke så umulige som mange vil ha det til, og de tåler å bli brukt. Jeg har kun ståldempere på alt større enn salongrifla. Det funker godt nok og tåler like mye varme som resten av børsa. Etterhvert blir varmedis et problem uansett hva en har.

Link to comment
Share on other sites

Ståldemper er bedre ja. På halvauto har jeg ståldemper og alu på bolt. Men på bane bruker jeg propper og klokker og kompensatorene til RPS.( www-rifle-precision-system.com) Norsk firma fra stavangerkanten. Anser ikke mye skyting i demper som lurt, gir mye slitasje og korrosjon omtrent som ett gammelt eksosanlegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...