Rango Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Jeg vurderer å kjøpe ATV og kikker litt rundt for å få oversikt. EU-traktor dukker opp ofte. Hva er det? Er det det samme som en vanlig traktor i lover og forskrifter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Think! Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Plombert til 30 (eller var det 40 kmt), Kan kjøres ute hjelm, billig forsikring (vanlig atv har MC forsikring). Plomberingen er som oftest heldigvis hastighets styrt, dvs atv fungerer som den var tiltenkt helt til den når hastighetsgrensen. Mye bedre for motor, gearing og ikke minst lett å programere vekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Må man da ha traktorlappen for å kjøre den eller holder det med klasse B? En atv som er "vanlig" registrert kan man vel kjøre med klasse B slik jeg har forstått det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoctoRoy Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Traktor kan du kjøre på B-lappen. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+T%29" target="_blank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Av registrerte typer erd et vel tre: På sorte skilt som arbeidsredskap. Dette var den gamle måten og har da ulempen at man ikke kan bruke den på vei. men så til myndighetenes store fortvilelse (AP/SV), tvang EØS avtalen igjennom endringen som gjør at man fikk mulighet til å registrere EU modeller som traktor eller MC. Og merk det må være EU modeller og dem får man via distrubutør ifor europa. Importerer man selv samme modell direkte fra USA får man ikke registrert den i Norge. Som traktor får ATVen hvite skilt slik at man kan bruke den på vei og den beholder original effekt/HK. Men får fartsperre på 40-50kmt. Man kan bruke den i utmark under vanlige regler, feks i skogsdrift ol. Også lavere avgift slik at den blir billigere. Som MC har den ingen fartssperre men er kun tillatt med inntil xx HK, slik at de fleste ATVer får da en effektsperre. Mener også at som MC reg. kunne man ikke bruke den i skogen (ikke 100% sikker) Blir dyrere enn traktor pga høyere avgifter. begge kjøres med kl B førerkort. De fleste selges vel som traktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Hvis man har tatt førerkort klasse B etter 1. jan 2005 kan man kun kjøre traktor med vekt opp til 3500kg. Så man kan ikke kjøre alle typer traktor. Men det blir litt avsporing. Fikk svar på det jeg lurte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Må også ha traktorsete for å få reg som traktor. Altså med ryggstøtte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoctoRoy Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Hvor fant du dette kravet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Er det begrensning på hestekrefter? Kan man ikke registrere i en tyngre klasse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tunderbrd Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Tror nok så absolutt kravet om traktorsete må ha blitt frafalt. Det var ihvertfall ikke noe spørsmål hverken da jeg eller to av mine kompiser kjøpte eu-traktorregistrert ATV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Som MC har den ingen fartssperre men er kun tillatt med inntil xx HK, slik at de fleste ATVer får da en effektsperre. Hva er hk begrensningen da? Polaris RZR XP 1000 har vel 110 hk. Og den er motorsykkelregistrert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Hvor fant du dette kravet? Om den var siktet til meg, så vet jeg ikke nøyaktog hvor det står, men er gjengitt i alle artikler jeg har lest hvor reglene er nevnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Hva er hk begrensningen da? Polaris RZR XP 1000 har vel 110 hk. Og den er motorsykkelregistrert Såvidt jeg vet er alle "fulleffekt" mc reg atv(quad som det da kalles) plombert på ca 22hk. Mcreg er plombert på effekt, og traktor på hastighet. Edit: forøvrig er polar rzr en utv, ikke atv. Om det er noen forskjell der vet jeg ikke. https://www.politi.no/ostfold/aktuelt/nyhetsarkiv/2005_09/Nyhet_4045.xml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Edit: forøvrig er polar rzr en utv, ikke atv. Om det er noen forskjell der vet jeg ikke. Polaris har vel opptil fler UTVs som er EU registrert så er vel ikke noen forskjell! RZR hadde vel ennå færre kjøpt om den var plombert skulle jeg tro. Ikke mye poeng med en RZR som ikke går noe jævli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.