Jump to content

Hva er en EU traktor?


Rango

Recommended Posts

Plombert til 30 (eller var det 40 kmt), Kan kjøres ute hjelm, billig forsikring (vanlig atv har MC forsikring).

 

Plomberingen er som oftest heldigvis hastighets styrt, dvs atv fungerer som den var tiltenkt helt til den når hastighetsgrensen. Mye bedre for motor, gearing og ikke minst lett å programere vekk.

Link to comment
Share on other sites

Av registrerte typer erd et vel tre:

 

På sorte skilt som arbeidsredskap. Dette var den gamle måten og har da ulempen at man ikke kan bruke den på vei.

 

men så til myndighetenes store fortvilelse (AP/SV), tvang EØS avtalen igjennom endringen som gjør at man fikk mulighet til å registrere EU modeller som traktor eller MC. Og merk det må være EU modeller og dem får man via distrubutør ifor europa. Importerer man selv samme modell direkte fra USA får man ikke registrert den i Norge.

 

Som traktor får ATVen hvite skilt slik at man kan bruke den på vei og den beholder original effekt/HK. Men får fartsperre på 40-50kmt. Man kan bruke den i utmark under vanlige regler, feks i skogsdrift ol. Også lavere avgift slik at den blir billigere.

Som MC har den ingen fartssperre men er kun tillatt med inntil xx HK, slik at de fleste ATVer får da en effektsperre. Mener også at som MC reg. kunne man ikke bruke den i skogen (ikke 100% sikker)

Blir dyrere enn traktor pga høyere avgifter.

 

begge kjøres med kl B førerkort.

 

De fleste selges vel som traktor

Link to comment
Share on other sites

Hva er hk begrensningen da?

Polaris RZR XP 1000 har vel 110 hk.

Og den er motorsykkelregistrert :)

 

Såvidt jeg vet er alle "fulleffekt" mc reg atv(quad som det da kalles) plombert på ca 22hk.

 

Mcreg er plombert på effekt, og traktor på hastighet.

 

Edit: forøvrig er polar rzr en utv, ikke atv. Om det er noen forskjell der vet jeg ikke.

 

https://www.politi.no/ostfold/aktuelt/nyhetsarkiv/2005_09/Nyhet_4045.xml

Link to comment
Share on other sites

Edit: forøvrig er polar rzr en utv, ikke atv. Om det er noen forskjell der vet jeg ikke.

Polaris har vel opptil fler UTVs som er EU registrert så er vel ikke noen forskjell!

RZR hadde vel ennå færre kjøpt om den var plombert skulle jeg tro. Ikke mye poeng med en RZR som ikke går

noe jævli :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...