Jump to content

Innstramning av jakt(U)kultur?


Kalstad

Recommended Posts

http://www.ostlendingen.no/Nekter_for_p ... 23071.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvis det forholder seg slik tiltalen lyder er dette jaktutøvelse som hos Kalstad vekker forargelse og bestyrtelse.

Enda verre hvis dette viser seg å være del av en allment godtatt jakt-ukultur i visse kretser.

 

Mot slutten av den linkede artikkelen leser man:

 

"Tryslingen er også tiltalt for å ha lånt bort sine hunder sammen med andres hunder til å jage en innfanget katt ved å jage eller bite den i hjel."(!)

 

Videre:

 

"Økokrim mener også at tryslingen har drevet ulovlig jakt fra bil."

 

Til slutt:

 

"Tryslingen skal også ha drevet jakt uten å ha tatt ny jegerprøve etter at han i 2009 ble dømt for å ha felt en bjørn i Trysil."

 

---

http://www.ostlendingen.no/Strammer_inn ... 23137.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Sorry åff tåppik, men sitat artikkel:

"– De har null peiling på jakt og jaktmetodene som brukes, forklarte tiltalte med henvisning til Økokrim, som er kjent i jegermiljøet for å ha avlet fram særs gode jakthunder".

 

Så Økokrim er plassen å gå om du skal ha særs gode jakthunder? :lol:

Rart det der med setningsoppbygging...

Link to comment
Share on other sites

I følge tiltalen skal tiltalte ved flere anledninger fra 15. november 2013 til 15. februar 2014 ha sluppet løs en eller flere hunder løs under jakt på seks til ti rødrever

Au da. Det er ut som jaktmoralen hos Inge E er like dårlig som tiltaltes. Han gjør dette stadig. Han trodde til og med at det var lovlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner kun saken gjennom de to avisartiklene, og stemmer det som står der er jo hele saken en vits. (Om det da ikke er straffbart å låne bort hunden sin- i kattasaken) Revejakt med hund er jo fullt lovlig i Norge, og det er vel en av hundens oppgaver å avlive en skadeskutt rev?

Det virker nesten som om Økokrim har fått en ledelse av fanatiske jaktmotstandere som (mis)bruker sin stilling og det Norske rettsapparatet for sin egen fanatisk overbevisning? Denne saken er jo en etterlevning av lang tids telefonavlytting, og bruk av over 70 politifolk over lang tid :shock: Saken endte som kjent i en gedigen fiasko for økokrim. Men de fikk da dømt en mann som glemte nøklene i våpenskapet(etter at politiet gjorde innbrudd i feil hus..) -og nå satser de vel på å "redde ansikt" med dette :(

Det er tydelig vis høy prioritet å ta eieren om en hund avliver en skadeskutt rev, men når hunder til "ikkejegere" angriper og lemlester barn.... (129000 treff på Google) Det er en merkelig tidsalder vi lever i.. :(

Link to comment
Share on other sites

Men de fikk da dømt en mann som glemte nøklene i våpenskapet(etter at politiet gjorde innbrudd i feil hus..) -

 

nei-de fikk dømt en som hadde gitt uvedkommende (ja, en bror er uvedkommende i en slik sak, og ihvertfall om han allerede er fradømt retten til å eie våpen..) nøkler og tilgang til sitt våpenskap.

 

 

 

Revejakt med hund er jo fullt lovlig i Norge, og det er vel en av hundens oppgaver å avlive en skadeskutt rev?

 

Revejakt med hund er lov; men er det egentlig lov å la hunden avlive viltet?

Link to comment
Share on other sites

nei-de fikk dømt en som hadde gitt uvedkommende (ja, en bror er uvedkommende i en slik sak, og ihvertfall om han allerede er fradømt retten til å eie våpen..) nøkler og tilgang til sitt våpenskap.
Her kjenner jeg også saken kun igjennom media.. http://www.ostlendingen.no/Trysling__39__ble_d_mt_for_brudd_p__v_penloven-5-69-5690.html

Men du kjenner muligens saken bedre- media skal en vel heller ikke lite på. Uansett håper jeg du forstår hva jeg prøver å belyse.

Revejakt med hund er lov; men er det egentlig lov å la hunden avlive viltet?
Ett skadeskutt dyr skal heller ikke påføres unødige lidelser, og det må avlives så raskt som mulig. Spørsmålet ditt vil forhåpentlig vis retten kunne gi oss svaret på. Men blir svaret negativt- er jeg redd det er over og ut med revejakt med hund. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Reint generelt viser bare denne og andre saker at jo mer vi jegere beveger oss i gråsonene, jo mer kritisk blir resten av befolkningen(jmf hodeskudddebatt, langholdsjakt, minkjaktvideoer på facebook osv osv.). Det beste vi kan gjøre er å opptre så ryddig som mulig og utvikle bedre nettvett.

Jegere er et snitt av befolkningen, og man finner selvfølgelig endel som ikke følger de formelle og etiske retningslinjene. Om resten av oss skal forsvare og unnskylde de handlingene disse gjør, så skyter vi oss selv i foten. Å kunne ha våpen og drive jakt er ingen rettighet i det moderne samfunn, og følger man ikke reglene så får man ingen sympati fra min side hvertfall. Uten å kjenne denne saken(høres noe rar ut ja) så forundrer det meg hvor mange her inne som står klar til å forsvare og bortforklare handlinger som de fleste oppegående innbyggere, jegere eller ei, ser bryter med etiske eller formelle regler.

Indrejustisen må være høy, ellers er jeg redd den ytre justisen blir strammet inn i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe med at folk forstår at dom ikke har falt i saken som gjør at de er avventende Kuli.

Prinsippet anbefales.

 

 

"De etiske retningslinjene" må være klart definerte skal det være målbart og dermed mulig å følge opp. Lykke til med det.

 

Ser vi rent praktisk videre på "indrejustisen" du nevner så er vedkommende neppe medlem på kammeret.no og tilgjengelig for berettiget eller uberettiget moralisme.

Link to comment
Share on other sites

Uttalelsen min er på generelt grunnlag Nilsen, så har ikke "avsagt noe dom i denne saken".

 

Etiske retningslinjer er vanskelige, nettopp fordi man ikke alltid kan trekke noen tydelige grenser(er det etisk forsvarlig å skyte elg på 200m?). Det er allikevel endel etiske retningslinjer de aller fleste jegere følger, som noen få ikke er like nøye på f.eks dette med at man er sikker på skudd man avfyrer. På noen jaktlag er det ofte samme person som gang på gang bommer eller skadeskyter, da han tøyer egne ferdigheter. Mye av etikken i det vi driver med kommer på plass om man har respekt for det viltet man tar livet av.

 

Kammeret.no er ikke verdens navle Nilsen, så jeg snakker selvfølgelig om indrejustisen i jegermiljøet generelt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord var det du skrev moralisme og verdiløse generaliseringer.

 

 

Det ble skrevet noen ord om kritikk av jakthistorier som var ganske velvalgte.

 

viewtopic.php?f=9&t=110889

 

 

De samme retningslinjene kan godt brukes på andre områder her inne også. Vi er alle forskjellige men den evige moralismen (jeg er mer etisk enn deg så gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør osv), forhåndsdømmingen (neeeida, ingen forhåndsdømming, jeg sier det bare sånn generelt..) og "selvsensuren" det oppfordres til bidrar ikke akkurat til å gjøre dette forumet til noe positivt.

 

Fakta er et Økokrim mener å ha grunnlag til å få domfelt en kar. Så får vi se fra en evt. dom hva som skal vektlegges framover.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord var det du skrev moralisme og verdiløse generaliseringer.

 

 

Det ble skrevet noen ord om kritikk av jakthistorier som var ganske velvalgte.

 

viewtopic.php?f=9&t=110889

 

 

De samme retningslinjene kan godt brukes på andre områder her inne også. Vi er alle forskjellige men den evige moralismen (jeg er mer etisk enn deg så gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør osv), forhåndsdømmingen (neeeida, ingen forhåndsdømming, jeg sier det bare sånn generelt..) og "selvsensuren" det oppfordres til bidrar ikke akkurat til å gjøre dette forumet til noe positivt.

 

Fakta er et Økokrim mener å ha grunnlag til å få domfelt en kar. Så får vi se fra en evt. dom hva som skal vektlegges framover.

 

Tror du leser innleggene mine i verste mening, så skal prøve å ikke gjøre det samme.

Med utgangspunkt i overskriften, tolket jeg det slik at innledningssaken kun var igangssetter for diskusjon, ikke hele diskusjonen.

Om du synes innlegget mitt var moraliserende og verdiløst, så ok, din oppfatning og din mening. Det vi holder på med bør gjennomsyres av moral etter min oppfatning, hvis ikke er jeg redd mine barn ikke vil kunne ha muligheten til å jakte. Den goodwillen jegere har i befolkningen er ikke selvsagt, og bygger på hvordan vi forvalter tilliten. For mange saker i media med "cowboyjegere"(setter det på spissen nå), så forsvinner tilliten.

Jeg tror ikke økokrim får domfellelse i denne saken, da den slik den er fremstilt har for mange tvilstilfeller av skyld og dermed skal man frifinnes etter rettsprinsippet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/hundene-bet-ihjel-katt-og-rever/a/23412710/

Tingretten dømmer mannen for brudd på naturmangfoldsloven, dyrevernsloven, viltloven, våpenloven og hundeloven.

 

I tillegg til 7 måneder fengsel, fradømmes han retten til å drive jakt og fangst i fem år. I samme periode forbys han alle aktiviteter med å trene, føre eller bruke hund under jakt. Han må også betale 10.000 kroner i saksomkostninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...