Jump to content

utradisjonelt kjøtt.


renegade77

Recommended Posts

Lurer litt på om folket har noen erfaring med kjøtt fra "ikke tradisjonel spiselige" arter. Eventuelt om hvordan det tilberedes og smaken. Har vært morro og hørt om noen har testa revekjøtt, kråke, måke eller annet. Jeg kunne tenk meg og prøvd noe som ikke er så "tradisjonelt". Mye rart lukter jo hel...te men er fullt spiselig. Er ikke skvetten av meg når det gjelder mat så har spist litt forskjellig. Kan andre spise det så kan jeg:)

 

Delikatesse for noen er uspiselig for andre.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en youtube snutt fra Finnmark hvor en kar blir servert kråke. Middagen blir fullført. Det smaker jo greit.

Jeg ville ikke spist slikt type kråke og måke i bynære strøk, men i Finnmark gjerne.

(Jeg spiser ikke fisk fra Indre Oslofjord heller :-)

 

Hvis du liker å spise litt alternativt kjøtt så er Kina og Vietnam prisgunstige steder å begynne.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det litt uvanlige for meg, må bli Havsnegler.

Kokte de, og så stekte de etterpå med mye krydder :) Måtte være sikker. Men de smakte faktisk godt.

Mellom ting mellom kjøtt og fisk et sted..

Første gangen prøvde vi bare en hver.

Andre gangen spiste jeg 15 stk. Vart litt Svimlete etterpå :?

Kanskje det ikke var rett årstid..

__________________________________________________

 

En kompis fnyste når jeg nevnte at jeg har kanin i frysern.

Det ville han ikke smake.

Men Hare var ok.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har testa en del tørket mat. Tørket struts, kenguru, krokodille, piraya og div annen fisk. Tørke kjøtt og fisk er ofte saltet så det dreper mye av smaken. Er ikke så bereist, men har noen som tar med div. tørrmat etter reise. Litt utforbring og få fersk kenguru i finnmark:)

Så hvorfor ikke bruke det lokale spiskammeret:) Kortreist mat er jo inn:)

 

Hvis du liker å spise litt alternativt kjøtt så er Kina og Vietnam prisgunstige steder å begynne

Det er vel bare og grille nabo katta og en og annen løs hund:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De av oss som har noen "år på baken", husker vel TV programmene med Per Hafslund. Han spiste vel de som fantes av ville dyr, fugler og sjømat som er å finne her i landet.

 

Alle levende individer kan vel spises, med rett behandling.

Link to comment
Share on other sites

Beverkjøtt er godt.Er mange som fnyser av det,men er veldig godt i feks viltgryte.

 

Beverkjøtt er ok, men ingen favoritt.

Måkekjøtt er godt om det er riktig behandlet, og etter min mening betraktelig bedre enn skarv.

Har vel spist nesten alt av lovlig vilt i Norge utenom gaupe, jerv og bjørn(da jeg ikke har skutt disse), og alt er fra spiselig til veldig godt om det behandles riktig.

Det eneste jeg har holdt meg unna av det jeg har skutt, er røyskatt, mink, mår og rev.

Steik av grevlinglår er ganske godt, men man må sikre seg mot trikininfeksjon.

 

Ellers har jeg spist diverse greier, da jeg har reist noe rundt omkring i verden og for det meste levd sammen med de lokale og ikke på hoteller.

Noe av det verre på kjøttfronten, har vel vært fritert grisemage/tarmer og grillede kyllingtarmer på Fillipinene.

Kyllingføtter og griseører er helt greit, men det er ikke akkurat mye mat.

 

Bagoóng isdâ er vel rimelig høyt på skalaen for helt jævlig(https://en.wikipedia.org/wiki/Bagoong" target="_blank), selv om det er noe OT, da det ikke er kjøtt.

Det er en graut av såkalt fermentert småfisk og man skulle så tro det minner om rakfisk, men dette har gått veeeldig mye lengre enn rakfisk i prosessen.

Det stinker veldig likt råtten mark som har stått litt for lenge i solsteiken noen dager og smaken er enda verre.

Jeg er alltid en tilhenger av at alt skal prøves minst en gang, og dyttet innpå en skive med grønn mango med en god munnfull med "godsakene" på :shock:

 

Jeg har blitt fortalt at hundekjøtt er veldig godt, men jeg har ikke dristet meg til å steike jaktkompisene når de har takket for seg.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det verre på kjøttfronten, har vel vært fritert grisemage/tarmer og grillede kyllingtarmer på Fillipinene.

 

Er nok en grunn til at det ikke er filippinske restauranter rundt om i verden...

 

Det sies at katter, er vanskelig å få møre, men smaker er bra. :)

 

Mulig det smaker bra men det lukter noe for jævlig; ble forsøkt på-lurt kattekjøtt en gang-men lukta var så intens at det var 100% uaktuelt. Damen som prøvde å få meg med på denne restauranten (type hull i kjellervegg-riktig så idyllisk) forsikret meg om at det var ferske varer og bare kokt i vann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...