Jump to content

Rustfritt eller svart løp ?


riflejakt

Recommended Posts

Min erfaring med maskinering av SS kontra ChroMo er at ChroMo piper er hardere å bearbeide.

SS er som smør i forhold. Man kan da trekke den konklusjonen at ChroMo piper er vesentlig mer "slitesterke" enn SS

 

Spørs hva man er ute etter

- Presisjon.

- Slitestyrke.

- Pris

 

Jeg hadde ikke vært i tvil....hadde valgt Chromo.

Link to comment
Share on other sites

Det der er et tilbakevendende tema, og jeg tviler på at du kan stole på noen. Hadde det ene vært klart bedre enn det andre, så hadde vi ikke sett det andre lenger...

 

Jeg har lest både det ene og det andre om dette i mange år, og en leser både for og imot. Det synes for meg at de fleste som skriver noe om det mener at rustfritt er best, men det er også mange som mener at CrMo er best, mest presist, varer lengst, etc.

For meg synes det som om det er langt viktigere variabler enn hva det er laget av, f.eks. hvem som har laget det. Hvilken metode det er laget med kanskje.. Et løp med dyp rifling og kanskje litt choke vil ofte beholde presisjonen lenger enn et som har grunn rifling, iallefall med kuler som har lange bæreflater, og, og, og det er 1000 variable her, og ingen av oss vil noengang få nok erfaring til å skille dem.

Men først og fremst er god kvalitet bedre enn dårlig kvalitet

 

I USA er det vanlig å mene at kaldhamrede løp ikke er særlig presise - Alle de amerikanske "billigriflene" har kaldhamrede løp. Få europeiske eiere av Blasere og Sauere vil kjenne seg igjen i beskrivelsen, Sauer kaldhamrer sine løp (hvorav de stempler Blaser på noen) på akkurat likens GFM-maskiner som Remington.

Slike ting vil komme fram i debatten om rustfritt vs CrMo også selvsagt.

 

Mange av de beste produsentene av løp bruker bare rustfritt, fordi amerikanerne etterspør det, fordi det er lettere å maskinere rustfritt, og det er lettere for en liten produsent å bare ha en sort stål. De kjøper lite nok som det er, og sliter nok litt med å få 100% nøyaktig det de vil ha av og til. Og de som skal ha menge billige løp, bruker svart stål, siden det er noen kroner billigere - hvem tror du lager de beste løpene her, uansett materiale?

Derfor får vi samme problemet med sammenligning. Kvalitetsløp er ofte rustfrie, og billige løp er ofte svarte - men er kvalitetsløpene bedre enn de dårlige fordi de er rustfrie, eller fordi de er laget med omhu, og med 110% fokus på kvalitet? Og er de dårølige dårligere fordi de er laget i et hattfokk, for å holde prisen nede, eller fordi de er av et annet stål?

 

Jeg har og har hatt, og har brukt opp, både rustfrie og "svarte" løp, knappriflede, og skjærte, og noen flere kaldhamrede - tør jeg å si at det ene er bedre enn det andre? Nei. Jeg har hatt, ila. noen år, tre løp, tror jeg, som var/er fantastisk presise, nesten så det ikke gikk an å skyte dårlig med dem. To rustfrie, ett svart, ett knapprifla, ett skjært, og ett kaldhamra... Det eneste direkte dårlige løpet jeg har hatt var skjært, svart, og kroket. Ikke var det så dårlig heller, og i ei jaktrifle ville ingen brydd seg.

 

Så når Hansen sier at rustfritt er best, så er det nok fordi han har noen av verdens beste løp på lager, og de er rustfrie (Krieger lager knapt, om i det hele tatt, løp av CrMo, grunnen kan være det som Castor nevner), Jeg tror ikke de er gode fordi de er rustfrie, men de er gode... Vel verdt å betale litt for om en har fokus på ultimat presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I og med at 90 % av alle jaktrifleløp ruster opp før de skytes ut, bør vel rustbestandighet være noe man vektlegger? Jeg har aldri skjønt at folk legger så mye vekt på hvilken overflatebehandling løp har, det er innsiden av løpene som bestemmer presisjonen. Så er det jo ikke så enkelt at rustfritt ikke er rustfritt har jeg hørt, og hva som i realiteten er mest rustbestandig av blå eller rustfrie løp vet jeg lite om. Men jeg antar at rustfrie er marginalt bedre, derfor hadde jeg valgt det i en jaktrifle. Man kan jo hevde at rust i pipa skylder dårlig våpenpuss, men jeg kjenner noen som hevder de er gode på vedlikehold, som plutselig oppdager misfarginger i munningen. Og jeg kjenner mange som jeg vet er dårlige på puss, som har synlige rustflekker i løpet. Forøvrig har jeg aldri sett et rustfritt løp i DFS sammengeng. Hva kommer det av?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for nyligt en 54år gammel HVA 1640 i .30-06. Pipe og låskasse så nesten ut som nye foruten lidt bruksridser på pipe. Ingen rust. Stokken er på den anden side nesten oppbrukt efter hårdt bruk. Gad vide hvordan en rustfri pipe og låskasse ville se ut etter tilsvarende bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen skriver dette på sin side om løp

 

Rustfrie løp har vesentlig bedre erosjonsmotstand mot varme og tåler derfor atskillig flere skudd enn sorte løp.

Antar at dette har de peiling på når de lever av å bytte løp

hva Ragnar Hansen sier om løp ville jeg ikke brydd meg så mye om..

han lever først og fremst av og selge.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blir jo litt søkt å blande overflatebehandling inn i en diskusjon om legering vs presisjon.

 

CrMo ruster utvendig og innvendig.

Stainless er et bedre begrep enn rustfritt. Det ruster mindre.

 

Stainless er stainless på utside og innside.

CrMo er ruster overalt, om man ikke behandler.

 

Ved hyppig/slørvete bruk av demper ville jeg nok valgt stainless :wink:

 

Om du oljer, blånerer, brunerer, maler, sprayer, tegner, durer, cerakoater eller pisser på overflaten får du velge selv. Det har ingenting med presisjon å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen skriver dette på sin side om løp

 

Rustfrie løp har vesentlig bedre erosjonsmotstand mot varme og tåler derfor atskillig flere skudd enn sorte løp.

Antar at dette har de peiling på når de lever av å bytte løp

hva Ragnar Hansen sier om løp ville jeg ikke brydd meg så mye om..

han lever først og fremst av og selge.. :roll:

Nå motsier du din egen teori Litago? :lol:

Mtp at rustfrie piper tåler endel mer skudd så burde vel da Hansen anbefalt CrMo piper slik at han kunne solgt fler piper.

Om CrMo pipene koster litt mindre så tar børsemakerne seg fortsatt betalt for å dreie ned emne, gjenge og kamre pipa før den blir montert ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror Hansen er bedre tjent med og selge/bli kjent for kvalitet og ekspertise enn og selge løp som må bytte noen 100 skudd før ett annet.. Det vet han nok selv og! Så tviler litt på han anbefaler rusfritt fordi det varer kortest, da er det nok heller hva han forhandler/lagerfører mest av.. Sier ikke att det ene er dårligere enn det andre, de er nok gode beggeto så lenge de som lager de har peiling på det di driver med..

 

For en børsemaker er det alfaomega og levere kvalitet! Og Hansen har vel ikke spessielt dårig rykte på seg så vidt jeg vet!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Om du oljer, blånerer, brunerer, maler, sprayer, tegner, durer, cerakoater eller pisser på overflaten får du velge selv. Det har ingenting med presisjon å gjøre.

 

Der tar du teoretisk feil. Løp som har termisk coating har jevn oppvarming og nedkjøling som medfører at ikke løpet "bøyer" seg av ytre påvirkninger. På 120mm stridsvongnskanoner er termisk coating helt nødvendig for å opprettholde presisjon på cold bore shot i sollys eller kaldt regn/snø. Våpensmias tykke belegg på røde og blå piper er ment som vibrasjonsdempende. Denne coatingen virker også termisk utjevnende.

 

S&B's fieldtarget kikkerter har lys reflektiv finish for ikke at kikkertrøret skal bøye seg og andre innvendige variabler pga skjev oppvarming av sollys. Treffpunktforflytning pga sollys/varme er et "hett" tema i fieldtargetmiljøer.

 

Min erfaring når det gjelder pipekvalitet, målt på en kombinasjon av presisjon, glatthet(sårbarhet for avleiringer) og holdbarhet, er at ingen er i nærheten av HK's polygonpiper. Jeg har en i 223 som skyter gamle 45gr Barnes X på 2,5cm uten tegn til avleiringer etter 100 skudd. 69gr sierra går på 15mm. Det rare er at målt friflukt i denne pipa er 10mm+(1cm+). Når man legger til halvstiv rullelås, niting av tennhette og flutet kammer kaster jeg inn håndkledet for å prøve og forstå hva som foregår..

Link to comment
Share on other sites

Blir jo litt søkt å blande overflatebehandling inn i en diskusjon om legering vs presisjon.

 

....

Tråden begyndte med disse spørsmål:

"Skal ha meg et nytt løp til børsa, kordan er levetid på svarte løp kontra rustfrie løp ? Er det andre ting som er "mye" bedre med rustfrie løp kontra svarte ? "

Det ser ut som at svaret ved begge spørsmål er tjaaa, hmmm, ja og nei!

Personligt synes jeg svarte ser penere ut. Selv rustne svarte ser penere ut en rustne rustfrie :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...