Jump to content

Pakkliste for vinterjakt etter fjellrype *dagstur*


Blaser_308

Recommended Posts

Har opplevd fjellet i solskinn, og at det har snudd til full snøstorm på et blunk :wtf: . Hytta ble borte i snøstormen. Jeg var 9 år,,,,,,,,,, og hadde en flaks jeg siden ikke har hatt!!!! Den følelsen sitter i meg, den dag i dag. Akkurat som det skulle vært i går. Med andre ord, jeg lærte tidlig å respektere fjellet, og elske det :D

 

Men i slike tilfeller, gjelder det å møte forberedt.....

 

Hva slags skall klær bruker dere på jakt? Foruten hvit camo overtrekks dress.

Hva har dere med i sekken?

 

 

Har tenkt meg på rypejakt nå i februar, første gang på jakt etter vinter rypa... Så trenger litt hjelp fra erfarne fjellfolk som har vært i fjellet vinterstid.

 

 

For en dagstur har jeg med:

 

Nødpeilesender Fast Find 220 (den har fast plass i sekken, uansett hvor jeg jakter)

Reserve ull undertøy

Reserve ull genser

Fjellduken (Hunter utg)

Fyrstikker

Stearin lys

Proviant for dagen, samt en ekstra dag

Sjokolade :D

Kaffepulver :D

kokesett med dårlig sprit, altså rød :wink:

Spade

Nøkkel til turisthyttene

VHF

 

Sekken bør jo ikke bli for tung heller!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar aldri på vinterfjellet uten skibriller (googles) og neoprenmaske (halvmaske) i sekken.

Brillene sikrer at du fortsatt ser noe selv om det blåser opp og du må gå mot vinden, neoprenmasken skjermer kinnene dine fra frostskader i samme vær.

 

Jeg har vært flere ganger på vinterfjellet der været har vært av en slik karakter at man ikke ser mer enn max en meter foran seg. Uten overnevnte utstyr er det klin umulig å ta seg fram.

 

Det er noen her inne som mener at dette er "bankranerutstyr" og ikke kan tenke seg å ha slikt med seg i sekken. Det er garantert de samme som bokstavelig talt ikke har vært ute en skikkelig vinternatt før.

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger av hvor du skal og hva slags terreng. Vi fikk dårlig og svært skiftende vær sist og måtte den ene dagen "gå i blinde"!

 

Jeg syns du har noe på lista som er unødvendig for en dagstur, samtidig som det er noen ting du mangler. Slalombriller har vært nevnt sammen med noe å dekke til ansiktet med. Kompass er uvurderlig og i mange tilfeller gjelder det å peile ut retningen ofte når man går.

 

Du trenger ikke vinterkamo på fjellrypejakt. Sist gikk jeg med en lysebrun Canada Goose ekspedisjonsjakke og sorte bukser. Forøvrig ei jakke som fungerte bra sålenge jeg ikke gikk for hardt. Hadde all mat jeg trengte for en dag i lommene og rifla i bæresele på ryggen. Kompisen min var kledd i rød anorakk og hadde sekk med ekstra drikke.

 

Anbefaler en god håndkikkert! Selv bruker jeg en 8x32

 

En ekstra skitupp kan være kjekk å ha.

 

Skitt jakt! Vinterjakt på fjellrype er veldig gøy:-)

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå at slik en opplevelse sitter godt i! Det ser også ut til at du har både tenkt og planlagt godt. Kanskje en hals, ekstra ullsokker er greitt og ta med. Du er inne på det selv, vekt! Det er et valg mellom og det og være rimelig fornuftig, og føle seg godt på den trygge siden, samtidig, så er det lite hyggelig å måtte gå langt med for tung sekk, synes jeg. Det er fort gjort og pakke litt for mye, og så kan det hende at man noen ganger også glemmer ting...

 

Kart og kompass, GPS er fint og ha med. Det er nevnt her at det er kanskje mye for en dagstur, men det har jo og litt med terrenget og gjøre og hvilket vær som brått kan oppstå der, nå tenker jeg at du kjenner terrenget du skal gå i. Det blir alltid en personlig vurdering, jeg heler ofte mot og gå for tungt lastet, selv om jeg har mye fokus på så lav vekt så mulig, og så høy sikkerhet og bekvemmlighet of fremmkomlighet som mulig!

Link to comment
Share on other sites

vet ikke helt hva slags stearinlys det er du har pakket med, men jeg har alltid med type gravlys, fin å bruke inne i jervenduken mellom beina for å få litt varme hvis det biter på minusgradene. har også med ett halv thermarest liggeunderlag for å spare plass, samt at hvis ting skulle knipe så kan jeg krympe meg innpå det for å komme unna bakken. kart å kompass er allerede nevnt. kunne tenkt meg å lagt til ett par håndvarmere på listen din, tar vanvittig lite plass, men fy søren som du setter pris på de hvis du får bruk for de!

Link to comment
Share on other sites

Pakklista mi for en dagstur etter fjellrype vinterstid er:

- Ullgenser.

- Matpakke.

- Kniv.

- Ammo.

- Kikkert.

- Noe form for drikke i en beholder som ikke fryser for lett.

 

Skal jeg i ukjent terreng har jeg gjærne med kart og kompass og tillegg.

 

Pakker alltid så lett at jeg får alt i en 11liters rompetaske/hoftesekk. Utrolig behagelig å gå med.

Link to comment
Share on other sites

- Noe form for drikke i en beholder som ikke fryser for lett.
Bare et kjapt lite triks på dette som jeg lærte i Forsvaret.

Når det er kaldt bruker jeg en flat flaske av typen feltflaske som jeg henger i en snor innenfor jakken. Den holder vannet is-fritt pga kroppsvarme.

Hver gang man drikker så fyller man den helt opp med snø, og så smelter dette til mer drikkevann.

På den måten er man selvforsynt på drikkevann hele dagen uten å måtte tenke på vannkilder eller snøsmelting på primus.

Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke hvor i Norge, du skal jakte på fjellrype. Selv om jeg har jaktet (grovt sett) over hele Norge og en del i Sverige, så er det på høsten. Da primært lirype. Vinterstid har jeg kun erfaring fra sørnorge. Og den norske fjellheimen er ganske forskjellig. Her i sør, sitter jo fjellrypa høyt, gjerne over 12 -14 hundre meter og da helst på topper. Lengst nord, kan en finne fjellrypa på 2 – 4 hundre meter og da er terrenget ganske annerledes. Dette har jo litt betydning for både klær, utstyr og vær.

 

Har ikke tenkt å kommentere klær så mye, heller ikke mat og varmekilde. Men, jeg ser du spør om skallklær. Du trenger vindtette klær ytterst, ikke vanntette. Og de skallklær jeg har (og erfaring fra bekjente), så slipper skallkær lite fukt ut og en får ikke fjernet fukt fra kroppen. Så jeg anbefaler andre vindtette klær. Selv har jeg mye brukt tettvevd bomull, alla gamle militærklær. At du baserer deg på ull er ok. Selv skiftet jeg til pollypropelen, for mange år siden. Bruker dette i flere lag, fra innerst og ut til yttertøy. Lettere å variere med flere lag. Skal du sikre deg for overnatting (snøhule, eller telt), bør du ha med liggeunderlag og eventuelt telt.

 

Jeg bruker normalt hvit camo, fugl ser godt farger og du kommer nærmere. Med rifle er det kanskje ikke så nødvendig. Selv har jeg aldri hatt stor behov for snøbriller, selv om det har hent jeg har måttet myse ut av øyekrokene for å se. Men, derimot solbriller! Gule gir fin kontrast, ved ”flatt” lys. Men er det skarp sol imot deg, må en ha noe bedre.

 

Men blåser det opp og du må campe, eller grave deg ned, kan det jo hende du blir værende der 2 – 4 dager. Så vurder mat og klær. Og da gjelder det, å starte tidsnok med å finne egnet sted og lage camp/snøhule.

 

Selv går jeg uten spade og telt, er mer obs. på værmelding (i forkant) og følger med på endringer i været, hele tiden. Og jeg går aldri for langt bort fra utgangspunktet. På 20 – 30 min., kan været endre seg dramatisk. Orienterer meg om veier, skuter- og skiløyper, de kan brukes som rask rømningsveg. Men du er sjelden trygg, bare du er kommet dit. Du får bare en raskere veg til sikkerhet. Ei skuterløype kan føyke igjen på 5 min. og er sikten blitt dårlig, kan det være en utfordring å følge selv godt merkede løyper.

 

Uvær kan komme raskt, men det er alltid faresignaler i forkant. Faresignaler er: økende vind og mørke skyer! Selv en gråværsdag, kan en registrere at mørke uværsskyer kommer, enkelte ganger før vinden tar seg opp. Andre ganger motsatt, med økende vind først. Ser jeg antydning til slikt, jakter jeg meg hjemover (til bil, fast camp, eller til hytte). Her er det litt erfaring som kommer inn. Men kommer uværet raskt, avbryter jeg all jakt og rasket mulig kommer meg nedover under tregrensen og der det er lettere å se finne frem til overnevnte ”hjem”. Er det turisthytter i nærheten, kan jo også dette være en trygg ”havn”.

 

Fjellduken kan være god å ha ved pauser, ellers er den bare ekstra vekt. Samme med ditt kokeutstyr. Selv bruker jeg normalt kun en termos, i passende størrelse. Et sitteunderlag kan være greit.

 

Kart og kompass er et must, selv i kjente områder! Og konstant følge med på, hvor en er i terrenget, i tilfelle evakuering og raskest veg i trygghet. Blir sikten for dårlig, er retningssansen borte og en må gå på kompasskurs, eller etter gps. GPS kan være et godt hjelpemiddel. Har ingen erfaring med nødpeilesender og VHF og rekkevidden på disse. Der jeg har ferdes i fjellet, er det lite trolig andre med VHF. Og nødpeilesender, er vel bare brukbar hvis noen leter etter deg og vet område du er i. Mobildekning er det også sjelden der jeg ferdes, så den er normalt ikke med. En kikkert er nok bra og samme med en ”skitupp”.

 

Ellers er det et annet forum, hvor det er mange ”fjellfanter” og folk som går toppturer. Det er Fjellforum.no. Der er det nok flere, med mye erfaring fra ”høyfjellet”, selv om det er få jegere der.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et litt lengre innlegg.

 

Ivrig fjellklatrer, skikjører og jeger.

Fjellrypejakt på telemarkski er absolutt favorittjakt.

 

1795661_10155162129110529_848025790364044499_n.jpg?oh=46b2bac6f640d8d926e7ae45ce7d0227&oe=554B4335

Før tur planlegger jeg ruten grovt. Sjekker varsom.no for skredfare-nivå. Er det nivå 3 eller 4 er risikoen for fjernutløsning stor og terrengfeller må unngås.

Disse er enkel å plotte inn langs ruten på kartet. Jeg bruker skredkortet på bildet. Strekene på venstre side lar meg lese ut hellingsgraden mellom 100m høydekotene (de ekstra tykke linjene med 5 tynne linjer (20m) mellom. Dette gjelder 1:50 000 kart.

 

Er det over 30 grader kan det gå skred. Har vinden stått på og vispet inn mye snø er det områder man bør unngå. Skredlengde = fallengde x 2.

 

Ellers planlegger jeg avstand jeg forventer å gå, alternative ruter, hvor det sitter fugl :wink: osv. Alt dette er greit å ha på kartet.

 

vlcsnap-2015-02-02-21h15m15s71.png

På kropp

 

Teiper hælen med tensoplast.

To par sokker; liner og tykk ullsokk.

Brynje double arctic stilongs og trøye.

Knevarmere (gamle Felleskjøp raggsokker, klipp av tåboksen)

Norrøna Svalbard softshell bukse

Arcteryx Atom AR jakke (vindtett, lettere og varmere enn ullgenser. Bruker derimot ullgenser på toppjakt hvor det sjelden blir mye vind)

Brynje Arctic balaclava

Overtrekks vinterkamo

Solide votter

Victorinox lommekniv

 

02.02.2015%2B-%2B3

 

I sekk

Bruker 40 liters Vorn. Litt moddet med lommer.

 

På venstre hoftebelte har jeg Swaro-lommen. Den rommer Swaro EL 8.5x42, kart, speilkompass og GPS.

Speilkompasset har dessuten klinometer for måling hellingsvinkel.

Jeg har også et caritool til 1l nalgene flaske. Viktig med drikke lett tilgjengelig.

 

På høyre hoftebelte er en lomme til lasermåler, ELLA smoothie (alle med småbarn kjenner vel til den) og litt sjokolade. Og THLR baksekk.

 

02.02.2015%2B-%2B2

 

Utenpå topplokk er en gjennomsiktig lomme. Der har jeg ekstra ammo, vindmåler og vindkort.

I topplokk har jeg goggles, strips, elektrikertape (scotch), ekstra batteri til det meste, litt sterkt snøre, fyrstikker og litt ståltråd.

Lommen på baksiden med kniven utpå er til Gopro ustyret.

Integrert lomme på baksiden rommer kopp, drytech, sjokolade, spork, og ellers all mat.

I hovedrom har jeg dunjakke, vindsekk (helsport Ly/Lifesystems bothy), førstehjelpssaker, feller (kort og lang), BF, Termos og ekstra votter eller hansker.

 

Vinterstid har jeg sjelden med brenner på dagsturer. Det er kun multifuel som fungerer, og selv den bruker lang tid på å smelte snø.

Jakter som regel 2 stk sammen, og da bærer den ene en termos kaffe og den andre (med best termos) varmvann til Drytech.

 

vlcsnap-2015-02-02-21h38m21s89.png

Lunch i vindsekk kan redde turen selv i elendig vær, og skal ikke undervurderes. Om man slipper å vente på snøsmelting, og bare kan slurpe i seg rykende varm

kylling i karrigryte er livet godt. Disse veier 350-450 gram og man kan skvise inn 3stk, 2 er riktig så trivelig. Jervenduk bruker jeg kun når jeg er alene.

 

20141109_132518.jpg

På mer alpine turer, med smale ryggtraverser mellom rypeheiene har jeg med stegjern og øks.

Dette er kanskje litt ekstremt, men jeg vil iallefall anbefal Snowline brodder (kjettingbrodder) nesten uansett i tillegg til ski. Ofte er det parti med hard skare og kanskje is. Og kanskje er det akkurat der du må utpå for og hente skutt fugl.

 

Viktigst av alt jeg har med er håndkikkert, drikke og disse rakkerne:

Ellas_Kitchen_Smoothies-690x490.jpg

Om kompisn finner fugl når jeg slurper halvfråsn smooothie, så får han pent vente. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Avtreksfeil er en smule mer ekstrem enn meg ja... Jeg har faktisk jaktet rype om vinteren en hel del, men "i moderne tid" lite, likevel, jeg rusler nå dagsturer i "fjellet":

 

22022010.jpg

 

Bildet er fra en dag jeg koste meg ordentlig, selv om det var kaldt, det var 4-5m/s, og skyting var vanskelig, tidsrommet en kunne ha hendene ute av vottene før det ble plagsomt var ikke langt. Så masse ryper, men bare etter at de var støkket, og fikk ingen egentlig skuddsjanse. Vinden gjorde meg nok også for lite opptatt av å stoppe og bruke kikkerten - kikkert er ubegripelig viktig på slik jakt. "Hvor ville jeg jeg holdt meg om jeg var rype", og så gransker du det området, følg vegetasjon, kratt, kjerr, se etter spor, dokker, og bevegelse. vinterryper i snømørke er ikke lette å se.

 

IMG_4834.jpg

 

Kan være vanskelig å finne skytestilling i snøen, sekken oppå skiene, og mann og børse oppå der, så kommer en seg over alt annet enn den løseste snø. Kryssa skistaver fungerer flott som skytestøtte også, men krever litt mer trening.

 

Noen plan har jeg aldri hatt, og sjelden kart. Kompass ALLTID. Ser det ut som det kan rase så styrer jeg unna, avtreksfeilen er litt mer vitenskapelig der. Rasfaren er reell, og folk dør av det.

Påkledningen ser jeg er nesten til 100% lik, ikke merkene, men i prinsippet. Det der er gode råd. Imidlertid ser jeg ikke gamasjer på lista hans.

Sekken min er kun 30l, men sjelden full, og vindsekken min er en Fjellduk. Skal jeg pause, poste, skyte på blink, ofte er det et reinskinn bakpå sekken. Rypa liker seg der det er kratt og kjerr, og primus drar jeg ikke på. Termos, og evt. bål

 

Å hoolde seg tørr er veldig viktig, og vindtett holder en varm. Snø som kommer inn blir vann, og en er ikke tørr lenger, hold snøen ute, gamasjer og vindvotter, ikke mist vottene, og hold dem tørre. Uten votter i -19 og vind - Good Luck...

 

Den holder vannet is-fritt pga kroppsvarme

På dagstur, jakt, for å kose seg, så er det grenser for hvor langt nedover survival-wannabee action hero stigen jeg gidder å gå... En god ståltermos med varm drikke fungerer aldeles utmerket, Må man tine noe så må man ofte tine seg selv også, det er ingen sersjanter som kommanderer og en er sjelden plagsomt varm på jakt - og man trenger ikke å være uoppdaget for FI, så jeg har faktisk god erfaring med å lage et lite bål - det er mye koseligere enn å trøkke ei feltflaske med snø innpå magen :wink:

Bare så vi har nevnt alternativer.

 

I bevegelse så trenger man forbausende lite klær, bare en har noe ull innerst, og helt vindtette ytterklær. Bukse, jakke, tette skallklær, og gjerne med godt overlapp eller snølås eller noe i midjen. Gode gamasjer, gode vindvotter med løse ullvotter i. Sokker og votter kan være lurt å ha ekstra, God hette eller god lue, vindtett. Briller, ikke nødvendigvis slalåmbriller, men alt som dekker litt av ansiktet holder deg varmer, og holder evt. frostskader unna. Er det -19°C og 4-5m/s så "er han skarp", , en buff eller noe rundt hodet så en tar det verste, er ikke dumt.

 

IMG_4852.jpg

 

Sjokolade, nøtter, kosemat, flesk kanskje - på en dagstur trenger man egentlig ikke mat, det er bare for å kose seg en har med mat - rosiner kanskje? Freias Fruktnøtt er min egen favoritt, sjokolade som kan spises selv om den er stein frossen.

 

Våpen må være tørt, tørrpussa i alle ender, og fett og grease og olje må være ute av alle låse, avtrekks, og slagmekanismer. Ellers kommer det en dag der det ikke virker.

 

Skiutstyr er "labbeutstyr", gli er ikke en prioritet, og bindinger kan godt være slik at de kan betjenes med vindvotter på. En fjellduk er ikke dum å ha med. Stavene må ha ordentlige trinser som bærer litt, ski med stålkanter. Kompass er 110% must. En spade er nice, både til pauser og til nød, jeg har en solid og lett "grav deg ned i tide" spade, som jeg ikke husker hvor jeg kjøpte. Men det er en lur ting.

 

Fjellet skifter fort, og et lite kompass (man går altså ikke uten kompass ;) ) er ei billig forsikring når en står der og ikke ser skituppene sine i føyka. Jeg har også alltid med ei lita, men kraftig lykt og en minimal førstehjelpspakke. Disse har faktisk kommet til nytte i lysløypa også.

Plaster og tape er uvurderlig når blodet renner og en har et stykke å gå, og en sjelden gang blir det mørkt før en kommer seg til bilen.

 

Om "gode" vindklær, snobbeadvarsel her. Det er lov å slutte å lese.

Jeg er gammel nok til å ha gått mine første både ski og jaktturer på fjellet i rød bommullsanorakk. Dengang, og nå, så er det STOR, himmelropende stor, forskjell i vindtetthet på bommullsklær. Jeg liker egentlig moderne klær bedre, de ER tette.

Min gamle Norrøna Lofoten jakka har gitt opp ånden, og jeg har en Stormberg-jakke - den er bortimot søppel, beklager. Men den er billig, og ser ut som en jakke, til bybruk.

Vindvottene mine som var hauggamle, gikk i oppløsning for et par år siden, Norrøna, de holdt lenge. Kjøpe Stormberg, "kan ikke være så stor forskjell på vindvotter...." De ligger iallefall pent brukt i søpla, og Norønas svinedyre er tilbake i skuffa...

Snobberi til en viss grad, men fjellet er ikke et greit sted dersom "han tykje er laus", da er alt du har "mission critical" - erfarne folk kommer seg unna med mye rart, men gud det er mye mer behagelig i ordentlige greier.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Glemte gamasjene ja, men helt ærlig bruker jeg det lite i fjellet. Det er mer skare og klink enn pudder nord for Saltfjellet. Glemte også hodelykt. Det er påkrevd.

 

Igår hadde vi 15 minus og 25m/s i kastene. Samtidig kom snøkovet fykende og alt ble hvitt. Kompisn mistet sin fugl i fokket. Hadde akkurat fått rifla i stilling så kom vindkastet og vi så bare hvitt. 5 sekunder senere var sikten tilbake og rypa borte.

 

Jeg fikk en fugl. 5 cm vinddrift på 70m med 105grs scenar. Da blåser det.

 

Vekt ja, ehm med to gopro, Manfrotto og zoomkamera: akkurat nok til at jeg kom meg til bilen i skumringen. Glad jeg ikke var sjåfør.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Her er min lille oversikt hva som er med på fjellrype:

 

Kombi 12/7x57r.

Ski med langfell, labber rett opp hvor somhelst. Ikke stålkanter på ski pga turkamerat,

men har du ikke turkamerat så er stålkanter en fordel.

Kikkert.

Sammenleggbare skistaver, blackdiamomd compactor, geniale, pakker sammen og henger i karabinkrok i beltet.

Ullundertøy.

Vindtett jakke.

Fleecevinter camo jakke.

Goretex bukse.

Fleecevinter camo bukse.

Forsvarets balaklava

Ull-lue

Forsvarets vindvotter med ullhansker inni.

Tynne fleecehansker

Hoftesekk

Vannflaske

Lifeventurekopp med neoprentrekk og litt varmt oppi

Sjokolade.

Tørre skiver med brunost.

Jerven original

Snowline kjettingbrodder.

Snyltekopp

Fyrstikker

Gammel kvikklunsj som har ligget i hoftesekken ett par år.

Skitupp

Gamasjer er et must

 

På tur hjem har jeg forhåpentligvis ei rype eller en liten pus.

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...