Jump to content

cowboyrifle


winchestermannen

Recommended Posts

Dersom tittelen henspeiler på cowboy action, burde han nok se på en Marlin. Om det er mer generisk ment, har det også blitt laget mye interresant av Winchester. SKAL det være Winchester og bruks området er storvilt jakt, er valget i mod -94 begrenset til Big Bore i 307, 356 og 375 win. Nevnes bør absolutt 1886 mod i forskjellige kalibre, samt varianten i 348 win. Fra Winchester ble også levert mod 88, men den var vel knapt noen cowboy rifle. Til cowboy action, mod -94 i 357 mag, 44 mag, 44-40 og samme kalibre i reproduserte Browning mod -92, samt div kalibre i den originale Winchester -92.

Link to comment
Share on other sites

Beveren Sport hadde for en tid tilbake inne den Winchester 1886'en som er avbildet på hjemmesidene til Ola Gujord, mulig han har den fremdeles? Pen børse, og kaliberet er kurant nok hvis du lader selv. Må forme hylser fra .45-70, men det er jo ikke så vanskelig. .33WCF bør vel kunne rockes opp litt forsiktig, mekanismen tåler noe over 40000 PSI kammertrykk uten problem :-)

Link to comment
Share on other sites

har i gunn ei winchester 94 i kal 30-30 på hand men ville berre høra om ka folket meiner om nåke sånt :roll: ,, bror min har marlin i kal 45-70 ,eit godt alternativ da ..

har ikkje prøvd winchesteren :?

 

Wichester '94 i 30-30 er gode ting. (har en selv) '94 i pistolkaliber ville jeg holdt meg unna.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger plenty av winchester og marlin rifler på finn.no i kaliber .44 magnum, .356 winchester, .307 winchester, 45-70 gov. og 30-30WCF. Mange av de er til god pris også. Jeg har to winchester 1894 fra før, en i .444 marlin og en i 30-30WCF, og kjøpte nettopp en tredje i 30-30 fra Pedersens Vaabenlager. Begge skyter 3 skudd under en tomme på 100 meter, så ikke noe å klage på sånn sett. Kvaliteten på 30-30en kunne vært noe bedre med tanke på treet og tilpassning av skjeftet. Ellers er dette, i mine øyne, svært reliable og hendige rifler. Dersom holdet er under 150 meter ser jeg ikke noen grunn til å eie et annet våpen når det gjelder rådyr, hjort og rein. Bare synd at byråkratiet forbyr jakt med 30-30en på de to sistnevnte. I USA skytes det årlig, og med godt hell, tusenvis av Moose, Caribou, og Elk med dette kaliberet som også er det mest solgte i statene, noen år forbigått av 30-06en. Mange av argumentene som går igjen minner om de vi her i Norge og Sverige bruker for å forsvare 6.5en når det gjelder manglende annlsagskraft, lite rekyl (kombinert med godt balanserte bøylerifler) gjør at folk skyter godt med de, noe som igjen fører til at skuddplasseringen blir bedre. Og som vi alle vet, skuddplassering er alfa omega.

 

Tilbake til saken, mine erfaringer med Winchester 1894 er bare gode. Men ikke forvent noe "stasvåpen". De aller fleste er masseprodusert og kvaliteten på finesser er deretter. Når det er sagt, så er de holdbare bruksvåpen som tåler en trøkk. Valget mellom Marlin og Winchester avhenger i bunn og grunn smak og behag, men Marlin kan nok virke litt mer "forseggjort" og solid (mangler den kjente "winchester rattle", dvs raslingen man hører når man rister en winchester). Før var det en fordel at Marlin hadde sideutkast med tanke på montering av kikkertsikte, men de nyere winchesterriflene har Angle Eject så da er de jevnstilt.

 

Løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

har i gunn ei winchester 94 i kal 30-30 på hand men ville berre høra om ka folket meiner om nåke sånt :roll: ,, bror min har marlin i kal 45-70 ,eit godt alternativ da ..

har ikkje prøvd winchesteren :?

 

Har lagt ut min M94 for salg på forumet. XTR versjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tilbake til saken, mine erfaringer med Winchester 1894 er bare gode. Men ikke forvent noe "stasvåpen". De aller fleste er masseprodusert og kvaliteten på finesser er deretter. Når det er sagt, så er de holdbare bruksvåpen som tåler en trøkk. Valget mellom Marlin og Winchester avhenger i bunn og grunn smak og behag, men Marlin kan nok virke litt mer "forseggjort" og solid (mangler den kjente "winchester rattle", dvs raslingen man hører når man rister en winchester). Før var det en fordel at Marlin hadde sideutkast med tanke på montering av kikkertsikte, men de nyere winchesterriflene har Angle Eject så da er de jevnstilt.

 

Løp og kjøp.

 

De fleste Winchestere man finner nåtildags er laget i østen eller spania mener jeg å huske. Jeg synes de virker kjipe i forhold til f.eks en pre-64 i .30-30 jeg har i et av skapene. En annen ting jeg ikke fikser med de nye Winchesterene er advokatsikring og vinkelejektor. Jeg anser halvspenn og bøylesikring for mer enn godt nok og kikkert eller rødpunkt kunne jeg aldri tenke meg å sette på en 94. En tangdiopter type Lyman eller tilsvarende er mye mer snasent. Sistnevnte er ikke helt enkelt når tangen er opptatt av en sikringsfløy. Uansett, kryssboltene fra sent 70 tall er enda verre, de får rifla til å se direkte stygg ut.

 

Ellers så virker ladebevegelsen mye glattere på en Marlin, men det er noe egent med en 94 som en Marlin aldri kan matche. Raslingen det refereres til for eksempel er bare helt herlig.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Winchester 1894 så har den aldri blitt produsert i noe annet land enn USA (New Haven, CT). "Pre 64" er mest ettertraktet av samlere, men det er en myte at disse er bedre enn riflene lagd etter 80-tallet, når Winchester rettet opp igjen alle tabbene med den nye produksjonen som ble innført i 63. Heller tvert i mot. Bl.a. så er stålkvaliteten i en post 64 bedre enn i en pre 64. I en standard post 64 "ranger" modell så er riktignok fit og finish på treet ikke på nivå med tilsvarende pre 64 modell. Mange sier at en 1894 SKAL være scope-less, noe som er forståelig da den var lagd for det og håndteres best sånn.

 

De fleste Winchestere man finner nåtildags er laget i østen eller spania mener jeg å huske. Jeg synes de virker kjipe i forhold til f.eks en pre-64 i .30-30 jeg har i et av skapene. En annen ting jeg ikke fikser med de nye Winchesterene er advokatsikring og vinkelejektor. Jeg anser halvspenn og bøylesikring for mer enn godt nok og kikkert eller rødpunkt kunne jeg aldri tenke meg å sette på en 94. En tangdiopter type Lyman eller tilsvarende er mye mer snasent. Sistnevnte er ikke helt enkelt når tangen er opptatt av en sikringsfløy. Uansett, kryssboltene fra sent 70 tall er enda verre, de får rifla til å se direkte stygg ut.

 

Ellers så virker ladebevegelsen mye glattere på en Marlin, men det er noe egent med en 94 som en Marlin aldri kan matche. Raslingen det refereres til for eksempel er bare helt herlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå kom ikke den "quoten" opp sånn den skulle da men...

 

Får nesten lese instruksjonsboka da. Det går an å endre et innlegg etter at det er postet.

 

Disse cowboyriflene er ikke akkurat det jeg prioriterer høyest (har mer sansen for de fleste andre krasjonene til JM Browning) så jeg mikset ryktene om produksjon etter de stengte i 2006 med det rælet man kunne kjøpe på Walmart for $200-250 frem til de sluttet å produsere dem. Det forbauser meg fremdeles at de ikke flyttet produksjonen. Win 94 har tydeligvis vært ute av produksjon i over to år nå og med tanke på hvor populære selv de kjipeste versjonene var synes jeg det er rart. Det er vel Fabrique National som fremdeles styrer den butikken.

 

Uansett: Ingen skal fortelle meg at en sen versjon av 94 kan sammenliknes med en pre-64. Selv om endringene var mye mindre enn for modell 70 så var det mye rart man endret inni geværet i tillegg til det rent kosmetiske. Blant annet gikk man over til pressede metalldeler.

 

Jeg gidder ikke å liste opp dette selv så jeg sakser fra http://www.chuckhawks.com/win_94.htm

 

From 1894 to 1963 the Model 94 lever action rifle had been manufactured using high quality forged steel parts and stocked in genuine American black walnut. The metal finish was a highly polished blue and in the later part of that era the stock had a gloss finish. It was a very solid and handsome rifle, a legend in its own time, and an American icon. It was also the world's most popular sporting rifle, and still is with over 5,000,000 sold by 2001.

 

The changes to the Model 94 were relatively minor, but never the less devastating to the 94's reputation. Stamped sheet steel parts were substituted in non-critical areas for formerly forged steel parts. The most visible of these was the shell carrier, which raised cartridges from the magazine to the breech, and stood out like a sore thumb every time the action was operated. The loading gate became a stamped and riveted part, which was also obvious. And hollow steel roll pins, which just plain looked cheap, replaced the solid steel action pins. These were not the only changes, but they were the most obvious changes and, as I recall, the ones which drew the most criticism. As a lingering result of these changes, pre-1964 Model 94's are worth about 50% more than equivalent post 1964 models in similar condition on the used market.

 

Det kan legges til at Olin fikk så mye pepper etter dette at de gikk tilbake på en del av endringene på sent 60 tall. Når man fikk den første versjonen med kryssboltsikring (og siden tang sikring) pluss vinkelejektor er løpet kjørt for min del. Skal man modernisere en bøylerifle kan man like gjerne kjøpe en halvautomat i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...