Jump to content

Lee hand primer - blir så sliten i hendene...


Muntjac

Recommended Posts

Mulig det er mine kontoristlanker, men er det vanlig at det skal mye makt til for å få hettene på plass i hylsa? Er jo øm i hendene etter noen få titalls hylser. Enkelte ganger må jeg bruke begge hender for å få hetta langt nok inn. Skal man smøre hettelommene litt? Andre tips? (Bortsett fra å trene...)

 

Bruker 308w norma hylser, cci 200 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Den billigste til LEE ble for vond å bruke.

Jeg er Radio/TV reparatør og har konsentrert livet om finere reparasjoner,

Mine hender er ikke akkurat bjørnelabber og egnet til anleggsarbeid. Snarere myke delikate fuktige pinsetter.

 

Jeg ventet trofast på denne og har ikke angret.

Jeg betalte omtrent NOK 550 for min.

Jeg har sett de leverbare helt ned til USD 30 pluss frakt og moms.

Det lønner seg å shoppe litt rundt hvis en liker gunstige priser.

Jeg har fremdeles brukt den for lite til å kunne si noe om slitestyrken.

Den er laget i presstøpt aluminium og stål og ser helt grei og solid ut.

Den bruker ganske almindelige hylseholdere.

 

Lyman Products E-ZEE Universal Priming Tool

http://www.amazon.com/Lyman-Products-E- ... B00AU6CA8O" target="_blank

 

Alternativt kan du se på de fra RCBS og Hornady.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi liker også å sette i hettene i hylsene før vi heller i krutt.

Mvh

Jim114

 

Nå må du forklare; har du en ladepresse som fyller krutt før du setter i tennhetta? Alle mine tar det på nedtur etter at den gamle er utstøtt, og 650ien til kompisen tar det i stasjonen etter, men før det fylles krutt...

 

Ening i at en manuell hetteisetter sparer litt tid dersom man ikke har hettemagasin på pressa...

 

Jeg halspresser også, så jeg bruker bare litt grafitt som smøring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 presser - herav 2 med kruttdispenser.

Jeg bruker ikke kruttdispenserene på pressene.

Jeg synes ikke de har tilstrekkelig nøyaktighet.

Jeg bruker en frittstående kruttdispenser eller en kruttøse og en av 4 kruttdryppere litt avhengig av grovheten på kruttet.

Jeg måler ut ladningene på en av mine 3 digitale vekter,

og kontrollveier en gang i blant på en av mine 2 analoge vekter.

Man kan jo aldri helt stole på disse nymotens greiene.

Jeg har mere tiltro til jordens gravitasjon og en analog balansevekt enn en A/D konverter og diverse i en digital vekt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre en ikke er alene om å tvile på digitale vektduppeditter... Jeg bruker isetteren fra Hornady (Med beina på bordet og tv'n på), og der bruker en hele klypa i stede for kun tommel. Men etter noen hundre knip, blir man naturligvis litt gelè i puselankene. Hadde også den "nye" typen fra Lee, men etter stadig problemer med matingen endte den livet sitt i veggen tidligere i høst. Isetterene i pressene har jeg ikke tenkt å prøve en gang...

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo lade hardere :wink: Det hjelper faktisk godt. Mer seriøst, så kan du skkaffe deg en bedre isetter, RCBS sin er helt kurant, og mine kontorfingre tåler godt hundrevis av den komboen du nevner i den. DEt hjelper muligens på å sette noen tusen, titusen hetter først da...

Du kan prøve å ta fra hverandre isetteren, gjøre den ren og smøre den opp med fett. Det hjelper bra på RCBSen iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som M67 skriver vil en demontering, puss og smøring av også Lee primeren ha uvurderlig virkning mtp kraften som må brukes for å presse inn hettene. Jeg har flere av de primerne som er nevnt lenger opp i tråden og bruker dem om hverandre, alt etter hvilken hylsholder som står i. Lee krever ikke mer kraft en andre nå den pusses og smøres innimellom!

(Men den varer ikke like lenger som endel av de andre aleternativene)

Link to comment
Share on other sites

Den billigste LEE hetteisetteren passer så dårlig i min hånd at det gjør vondt.

Det skader ikke å smøre, men det utbedrer ikke problemet for min del med dårlig utforming av håndtaket som for min del gjør det vondt/smertefullt å bruke.

Hvis jeg måtte bruke den så ville jeg prøvd med vintervotter og/eller polstring med f.eks skumgummi og gaffatape.

Det er altså ikke kraften som må brukes for å sette i hettene.

Det er utformingen av håndtaket som gjør at bruken er smertefyllt for min del.

 

Anbefales ikke.

http://www.midsouthshooterssupply.com/i ... licks=box2" target="_blank

 

Jeg tar det for gitt at de fleste andre er ett tryggere og mere komfortabelt valg.

 

Selv gikk jeg som tidligere nevnt for denne:

Lyman E-Zee Prime Hand Priming Tool

" target="_blank

http://www.midsouthshooterssupply.com/i ... ming_tool_" target="_blank

(Jeg tenkte å legge inn en link til Midway Norge her, men de synes å drive med ett eller annet på døgn #2 ut fra den ide at folk ikke kjøper med mindre de kan få varene på døra før Juleaften. Dem om det.)

Jeg regner det som overveiende sannsynlig at hetteisettere

fra RCBS og Hornady er mer enn greie nok.

 

1. Jeg kommer ikke til å selge min LEE hetteisetter av den grunn at jeg ikke liker å plage mine medmennesker.

2. Jeg kommer ikke til å kyle den i veggen - det kunne komme til å sette stygge merker i utrengsmål og skade malerier.

3. Jeg kommer til å beholde min LEE hetteisetter, men kun som reserve til en grå, grusom og regnfyllt dag.

 

Måtte den dagen aldri komme.

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

Det synes som Brownells har tatt over for Midway Norge.

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... iewProduct

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...