Jump to content

Båt til jakt på fugl med hud mellom tærne


Bluto

Recommended Posts

Sitter og ser på amerikanske nett sider og der har de noen båter som virker perfekte til å ro/padle ut fra land og holmer for å få jaktet på elver og hav når været ikke er ekstremt. Noen som har sett noe lignende som disse "baljene" tilsalgs i Norge?

vHK0o5G-Erhttp://instagram.com/p/vHK0o5G-Er/

vc1WAAC4cshttp://instagram.com/p/vc1WAAC4cs/

vHK0o5G-Erhttp://instagram.com/p/wTxR06oYvr/

 

Kødder det til med bildene ser jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig galt med en vanlig robåt?

 

Plastic, slike båter fins det flere merker av.

b0984f3844b57f0a421b972cbb24f2b0-image.jpeg

 

Tre og tradisjon, dyrt, men mange gode båter

Viggo-ror.jpeg?w=1000&h=1000

 

Eller bygg noe selv, er ikke vanskelig om ikke MÅ ha Raudnakkes børsestokkfinish utvendig.

krister-7.jpg

 

krister-4.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

http://www.butlerprojects.com/boats/pacific/index.htm

Er ikke veldig mye arbeid om en har litt plass og vet att fram på en sparkelspade. Men de doryene som har bare et knekk på sida er jo enda enklere å bygge, og duger i massevis.

Min er 48kg, kjøpte vel materialer for 3-4k - da med West epoxy, som er dyrest i klassen, og mahognyfiner. Bruker du Biltema epoxy og bjerkefiner så blir det under halvparten.

Med ei tofte på midten ser det ikke helt bra ut med to voksne ombord, men den er nå lagt ut som enmanns. Alene er dette en meget sjødyktig båt, men den er jo lett, og stopper fort i bølger.

 

Idag tror jeg at jeg ville lagt i 10-12k og kjøpt en glassfiber robåt som er tyngre, og tregere, men mer robust, kanskje tilogmed større, og enda tyngre :roll: . En 15' båt som er under 50kg er nødt til å være spebygd, mer enn man liker når man skal i land imellom stein, og det vasker fra alle kanter...

Sammenligner du med den vaskebalja, så kan jo en Pioner 12/14 duge, de er ikke gode robåter, men de duger, og de er til en viss grad sjødyktige.

 

Eller en slik:

roregatta-nett

 

Har rodd noen få jaktturer i lånte sørlandske rosjekter og de er faktisk suverene til akkurat det bruket. Trolig er de utviklet over lange tider for å være ideelle til alt mellom å ro til kirka, sette hummerteiner, og alkejakt, som var noenlunde stort her før. Anbefales om en har plass til det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

b0984f3844b57f0a421b972cbb24f2b0-image.jpeg

 

Jeg kjøpte en slik en -eller i det minste en som er fryktelig lik og produsert i Finland- for et par år siden for å erstatte en gammel 14 fots rovennlig Askeladd. Kort oppsummert: jeg er ikke fornøyd, og velger heller en kajakk som fiskefartøy om det blåser litt.

Link to comment
Share on other sites

og velger heller en kajakk som fiskefartøy om det blåser litt

Finsk sak, sikkert for innlandsvann. Jeg har ikke prøvd akkurat den der, men "en som er fryktelig lik" - og den var da likandes på flatt vann. Når det blåser tror jeg alle kajakkpadlere heller vil velge en kajakk uansett.

Men skal en ha hauger av stash, rifler, hagler, lokkefugler, osv. ... kajakk - nei Men robåten må være sjødyktig - der kommer de gamle designene inn, de kunne litt før også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Har kajakk og som det sies blir det litt mye å holde styr på i den lille farkosten, fin til å jakte ned fugler med og komme seg over større distanser med men å ankre opp med og vente til de kommer på trekk blir ubehagelig etter noen timer. Men har tenkt på å feste noen pongtonger som jeg kan feste på padle årene, for stabeliteten sin del når jeg ligger stille. Da kan jeg jo dra benene opp og få beveget meg litt mer og slappe litt mer av når jeg ligger og dupper.

 

Grunnen til at jeg ble litt nysgjerrig på de baljene var at de kansje kunne gi meg litt mere komfort en det kajakken klarer når det er snakk om å padle max 100m for å komme i grei posisjon og ligge der til trekket kommer. Ser en mulighet for å få rigget meg litt komfortabelt i en slik sak som er mer stabil en en kajakk, men kommer til å ha på tørrdrakt uansett når jeg jakter

 

Mange fine tegninger på Butlerprojects.com ser jeg :D Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...