Jump to content

AR10 eller AR15


freezingduck

Recommended Posts

Jeg har ei Stag rifle som jeg har til dynamisk, men så er det jo vinter og nedetid.

 

Har derfor noen spørsmål.

Jeg kan kjøpe meg ei AR rifle til, men hva skal jeg gå for?

 

Denne bygges til noe for mest mulig presisjon ut til 4-500m.

Trenger ikke så mye annslagskraft på 500m, men hadde jo vært greit å se en reaksjon i stålet.

Etter dette kan jeg like godt gå til Saueren min eller andre langholdsjern fra skapet.

 

Jeg har tilgang til gratis hylser og sterkt rabbarterte kuler i 308, no som gjør at jeg har samme pris på ammo i 223 og 308.

 

Skal jeg kjøpe AR10 eller en AR15 til?

 

Har sett på disse.

HK MR223

Grei, men dyr

 

HK MR308

Tar ikke PMAG og er dyr

 

Armalite AR10

Usikker på kvalitet, men 7.00 billigere en MR308 og tar PMAG

 

Stag 3G

Veldig lik den jeg har, men jeg har 16'' løp og denne har 18'' og setter på en annen stokk.

 

Bygge selv

Har veldig lyst til dette, men virker som det er lite lowere og uppere til AR15 og spesielt AR10 inne.

Vet at PVAS har AR15, men denne er med stokk og alt og prisen når bygget er komplett er nesten like dyrt.

Også løp i 1/7 twist for 223 er det langt imellom, ihvertfall på hjemmesidene.

 

 

Har sett på følgende sider.

 

PVAS.no

Armygear.no

Oscarmike.no

Finn.no

Sandnes arms

Link to comment
Share on other sites

 

Armalite AR10

Usikker på kvalitet, men 7.00 billigere en MR308 og tar PMAG

 

Den utgaven av Armalite som Armygear selger tar ikke PMAG kun Armalites egne ombyggde M14 magasiner.

 

Armalite AR-10 er helt på høyde med MR-308 og over utgavene fra DPMS og Buskmester / Remington.

 

Ville ikke fokusert mye på hvilke magasiner det våpnet jeg valgte kunne benytte, da det uansett valg ikke er de store kostnadene.

 

Prøveskyt flest mulig utgaver og produsenter og kjøp den du liker best.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg kunne prøve litt forskjellige, men her i nord er det bare onkel Harald sine som er tilgjengelig for ''prøving''.

 

417 er jo helt grei, men mangler endel av det jeg leter etter i ei ''langholdsrifle''

 

Avtrekket er ikke spesielt bra.

Handguarden er litt kort til tofoten.

 

Kan kjøpe nytt avtrekk, men rifla er da allerede oppe i 30.000 uten optikk.

 

Er egentlig mer og mer hypp på å bygge selv, men ser ikke ut som noen som har løp eller lower til AR10 inne.....

Link to comment
Share on other sites

417 er jo helt grei, men mangler endel av det jeg leter etter i ei ''langholdsrifle''

 

Avtrekket er ikke spesielt bra.

Handguarden er litt kort til tofoten.

 

Avtrekket kan forbedres mye med fint bryne og en smule tålmodighet.

 

At forskjeftet er for kort til tofot kan jeg ikke fårstå.

417 blir jo levert med tofot i satsen og jeg har ønsket meg noe lengre forskjefte,her må duforklare nermere hva du tenker på.

Link to comment
Share on other sites

417 er jo helt grei, men mangler endel av det jeg leter etter i ei ''langholdsrifle''

 

Avtrekket er ikke spesielt bra.

Handguarden er litt kort til tofoten.

 

Avtrekket kan forbedres mye med fint bryne og en smule tålmodighet.

 

At forskjeftet er for kort til tofot kan jeg ikke fårstå.

417 blir jo levert med tofot i satsen og jeg har ønsket meg noe lengre forskjefte,her må duforklare nermere hva du tenker på.

 

 

 

Jeg ønsker å ha tofoten så langt fremme som mulig, det er godt mulig at det er bare en vanesak, men det er min følelse.

en tofot som er lengre bak vil je selvsagt være enklere å flytte på mellom ''mål''

 

skulle også ønsket et forskjefte med minst mulig picatinny rail hvor jeg holder hånden, for å få smalest mulig grep, som på Stag rifla mi.

 

Takk for gode svar

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel posta så finnes det flere varianter av forskjefte til 417/MR308.

Den utgaven Bundeswehr bruker på G28 finnes vel tilgjengelig i junaiten og jeg lurer på om ikke det skal være mulig å få tak i her også.

 

I farta husker jeg ikke om du kan feste tofot direkte på fremste del av det lange forskjeftet, men det er nok en smal sak for en børsemaker å frese ut hull for Keymod-skinne/tofotadapter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om holdet du ønsker ogskyte på er max 500m så vil en AR-15 med et match løp levere det du ønsker.

 

Med tanke på tofotfeste så vil du få tofoten lengre frem på en 20" MR308 med langt forskjefte kontra en G28 klone.

 

Jeg har både AR-10 og AR-15 utgaver med integrerte ambidexteriøs betjening og jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor

mange ganger jeg har brukt den betjeningen.

Link to comment
Share on other sites

Om holdet du ønsker ogskyte på er max 500m så vil en AR-15 med et match løp levere det du ønsker.

 

Med tanke på tofotfeste så vil du få tofoten lengre frem på en 20" MR308 med langt forskjefte kontra en G28 klone.

 

Jeg har både AR-10 og AR-15 utgaver med integrerte ambidexteriøs betjening og jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor

mange ganger jeg har brukt den betjeningen.

 

 

Tror du denne er noe tess?

Giesele avtrekk og 1/8 twist

 

https://www.stagarms.com/model-3g/

Link to comment
Share on other sites

Vet at du ikke spurte meg, men siden jeg har en slik Stag rifle må jeg jo blande meg litt..

 

Er selv meget fornøyd, og synes den er veldig behagelig å skyte med.

samler også veldig bra med den ammunisjonen jeg lader selv. (Ihvertfall i forhold til de "kravene" jeg har)

 

Jeg leste litt på nettet om at det var en del folk som klagde på kompensatoren, men dette ble oppgradert på de nye riflene og jeg synes den fungerer utmerket. =)

Link to comment
Share on other sites

Til regelmessig skyting ut til 500m med en ARXX ville jeg helt klart valgt noe i .308. Når man er begrenset til magasinlengde i en .223 gir man opp en del av det man kan kompensere for ved å bruke tyngre kuler i .223. Reaksjon i stålet som du nevner, blir ganske stusselig med den lille vs den store. Spotting av småting er ikke alltid like lett heller, signaturen generelt er ikke spesielt bra. Det går fint å skyte .223 på 500m+, men i en Ar mener jeg .308 vil være et bedre valg. Skutt 500m UNL med begge deler, og uten å forske på maten eller sikte så havnet jeg sånn ca midtveis på lista. Ikke spesielt bra, men det går an.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med 5,56x45 en god dose vv 133 og sierra MK 77g på 500 meter stål.

Reaksjoneni stålet er naturlig nok kraftigere men den visuelle og akustiske reaksjonen er mer en god nok.

Visuelt så avgir prosjektilene en mindre bevegelsei stålet men den avgir en lett synlig støvsky når den pulveriseres mot stålet.

 

Samtidig er min erfaring at 5,56x45 er en lettere patron å oppnå gode verdier med kontra 7,62x51.

Link to comment
Share on other sites

Ville bygd en ar10 eller ar15 fra bunn av til formålet. Selv med en god/dyr matchpipe så vil det bli billigere enn å kjøpe en mr308. Som sagt kan du jo bygge en 6,8 spc topp til den du har. Eller. 300blk der du kan trimme ned 223 hylser og sine til 7,62 kulene du har.

 

Driver selv å Bygger en ar15 om dagen fra scratch til semi auto open. Selv med høyt spekket deler og semi match pipe ser det ut til å ende på 13k akkurat slik jeg vil ha den utenom optikk. Planen er å bruke den også litt til benkrest ft /r open innemellom også, så håper den samler når den er ferdig:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har selv tenkt litt på muligheten for å bruke en AR-15 til litt langhold. Det har vært noen tråder her inne hvor svært lange og tunge .223-kuler har gitt bra presisjon langt ut med boltrifler, men fant det ikke igjen i farten. Problemet som noen er inne på her er at de lengste kulene ikke får plass i AR-15 magasin. Så da er spørsmålet, hva er den lengste kulen som passer i et AR-15 magasin? Eller rettere sagt, hvilke kuler med høyest BC får plass i magasinet? :D Jeg har ikke så god peiling på lading, men litt rask googling tilsier at 80 grains (utenom 75 gr AMAX) er det lengste som går. Det kommer vel også an på hvor dypt man setter kulen? Et annet alternativ kan være å mate en og en kule inn utkasteråpningen for hånd, det kan jo funke hvis man har god tid.

 

Andre alternative kaliber i AR-15 er:

- 6.5 Grendel: Masse bra kuler, men kan være en oppgave å få tak i messing (7.62x39-hylser kan formes om). Bør helst kjøpe egne 6.5 Grendel magasiner, på grunn av at diameteren på 6.5 Grendel hylsen er større enn .223 (leppene på magasinene er derfor formet litt forskjellig, og man kan få litt mateproblemer hvis man bruker vanlig magasin).

- 6.8 SPC: Skal visstnok være dårlig utvalg av kuler. Krever også egne magasiner, og man må få tak i messing på en eller annen måte.

- 300 BLK: Aner ikke hvordan ballistikken på denne er, men ser for meg at det kanskje begynner å bli veldig lite hylse igjen i forhold til hvor tung en .30 kule er? Dette kan sikkert noen andre svare på. Ellers kan det jo være en praktisk patron i ditt tilfelle, siden du allerede skyter .223 og har tilgang på billige .308 kuler. Messing lages relativt enkelt av .223 hylser, og man kan man fint bruke vanlige .223-magasiner. Det at 300 Blackout er så lik .223 er på en måte et tveegget sverd. Bra, siden det kun trengs løpsskifte for å skyte i en rifle som normalt er .223. Dårlig, siden du kan risikere å glemme å bytte løp/ mikse ammo. Nå kan man jo si at bare idioter skyter med feil kaliber, men det kan være fort gjort. Man er litt uoppmerksom og diskuterer skyting med kameraten mens man fyller magasinet, og legger ikke merke til at det sneket seg en .300 BLK-patron oppi boksen med .223 som du lader fra. Det blir en dårlig dag på skytebanen. http://blog.westernpowders.com/2014/12/a-dangerous-mismatch/ I tillegg er jeg som sagt usikker på hvor mye bedre ballistikken blir.

 

Hvis man skal ta steget opp til AR-10 så får man jo et par kraftigere kalibre å velge mellom. Vanlig .308 tror jeg vil holde et godt stykke (800 m?), og man kan kanskje strekke det lenger hvis man lader litt lange og tunge kuler? Skal man strekke en AR-10 enda lengre, så fins det mer egnede kaliber for den som vil lade, f.eks. er .260 Remington veldig populær til AR-10 langholdsbørser i USA (og til en viss grad 6.5 Creedmoor, men siden hylsen er lengre begynner det å bli dårlig plass i magasinet med de lengste kulene). AR-10 er også en tyngre og mer stødig børse, men siden du allerede har en AR-15 vil det jo være en ekstra investering med enda en børse. Plattformen er heller ikke like standardisert som AR-15, og man må sette seg godt inn i hvilke deler som passer mellom ulike produsenter (uppere, lowere, forskjefter osv.).

 

En liten kuriositet som kanskje hadde vært svært egnet kalibermessig er LUVO Arms LA-11, som er en tsjekkisk AR-type rifle i 6,5x55. Men den må isåfall først godkjennes..

 

---> Jeg tenker at mitt behov er ganske likt ditt, vi ønsker å strekke holdet til AR-15. Uansett kaliber, så kommer det jo ned til to faktorer: 1) Hvilke kuler man kan få tak i og ytelsen til disse (BC), kombinert med 2) hvilken hastighet kulen får. En god .223 kule kan kanskje ha bedre BC enn en middels 6.5 kule, og i tillegg få større hastighet? Så lenge man kan finne en god .223 kule som funker, så er det jo også mye enklere med tilgang på våpen og deler i .223/ 5.56. Da slipper man å styre med sære (men snasne) kaliber som 6.5 Grendel eller 6.8 SPC, og slipper bekymringer om å mikse 300 BLK og .223-ammo. En 18" Stag 3G i .223 med 1:8 twist bør jo være greit utgangspunkt, selv om kanskje 1:7 hadde vært optimalt. Man vil ofte ha et lengre løp for å få større hastighet, men et sted går grensen. Når kruttet er ferdigbrent vil ikke hastigheten øke mer, men hvor den grensen går vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR 80 amax kan lades til å gå i magasinet på en AR. Lapuas 77 og 69gr går iallefall an å lade til magasinlengde. 77 og 80 vil muligens ikke få allverdens hastighet, spesielt ikke satt så dypt, men de har en OK BC, 0.4-0.45, og fungerer iallefall greit til 5-600m. 69gr Lapua fungerer også greit til 5-600m sålenge det ikke blåser FOR mye, men det blir dustete en stund før 338LM blir det, for å si det slik :roll:

SS109 (eller SS109-klonen vi har her hjemme. NM WTF) ser ut til å være grei nok på 4-500m, men skader gonger og selvanvisere.

 

Om du kun skyter lenger enn 600m-ish en sjelden gang, så tror jeg at 223 er helt kurant, 69gr er faktisk ikke mye å satse på på 800m, men på 600, som sagt, så er det ikke ille. Mulig du bør se på et litt lenger løp enn en M4 :wink: det vil iallefall ikke være en ulempe.

En annen ting er at man får kjøpt "single feed follower" og sånt, og jeg ser ikke helt behovet for magasin og hurtigskyting på 800m? Kanerne konkurrerer jo ("Service Rifle"), ut til 600yds med AR15 i 223. Da bruker de magasinet på 2 og 300yds, og bytter ammo og mag. til 600yds, der de lader enkeltskudd, iallefall gjør mange det.

 

Skal du skyte 7-800m regelmessig, så er det vanskelig å argumentere for at 223 med 69gr kuler er et godt valg, men 80gr, satt til 60mm og ladd hardt, henger igrunnen med en vanlig 308 nokså greit. På disse holdene vil du også merke at 0.45 er en MYE bedre BC enn 0.40.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! M4-løpet er forresten 14.5" :P 18" blir av mange regnet som "sweet-spot" for dynamisk, ettersom man får et pålitelig rifle-lengde gass-system (= myk rekyl), samtidig som riflen ikke blir altfor lang. Men litt googling viser at lengre løp enn 18" faktisk har en del å si på hastigheten: http://www.thefirearmblog.com/blog/2014/05/14/2235-56-velocity-length/

 

Grunnet banetilgang tror jeg ikke det blir så mye skyting over 5-600 m med det første, men i tilfelle går det jo an å lade med enkeltskudd en gang i blant. :)

 

Har du noen betraktninger rundt ytelser på de andre kalibrene som er nevnt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...