Jump to content

Oppdretters ansvar...?


amstaff

Recommended Posts

Nå er jeg ikke videre bevandret i jakthundmiljøet... enda.

Men hvordan er det med seriøsiteten til oppdrettere av jakthundraser generellt?

 

Grunnen til at jeg spør er at en kollega har nylig gått til anskaffelse av en Gordon Setter. Vedkommende er ikke interessert i jakt, og generellt fot lat til å gå noe særlig tur. Han sier selv dette kun skal være en sofa- og kosehund.... :evil:

Faren til valpen er visstnok jaktchampion, moren brukes i jakt og har gode utstillingsresultater.

Valpen ble solgt til redusert pris siden den ikke kunne brukes på utstilling, da den har noen hvite felter på labbene og en hvit flekk på brystet.

 

Kollegaen min opplyste oppdretter om at jakt var helt uaktuelt, og utstilling var jo uansett utelukket. Han sa også ifra at hunden kun skulle være kosehund, ikke brukes til noe spesielt.

Så da stusser jeg litt over at oppdretter faktisk selger en hund av slik rase til et sånt menneske...

 

Personlig synes jeg det er forakstelig....

 

Har pratet med kollega og sagt hva jeg mener, noe som ikke førte frem til noe.

Men han sa jeg kunne bruke voffen på jakt neste høsty om jeg ville det.

Ja, ja.... har den sykt gode gener, så gjerne for meg. Men jeg har ingen mulighet til å drive noe form for trening med denne hunden uansett. Har nok med mine egne 3 :wink:

 

Hva tenker hundefolket her om saken? Er det greit at en oppdretter selger en hund til hvemsomhelst bare for å bli kvitt den?

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje mange oppdrettere som siler sine kvelpekjøpere. Spesielt ikkje når det er snakk om hund med utstillings feil.

Dei sel før hunden til nokon som vil betale for den enn å avlive den. Dette skjer uansett om ein meiner det er rett eller ikkje.

 

Og om din kolega byrjar å gå turar med den er kansje litt for tidleg å seie noko om. Det er mange som har forandra seg med hund i huset.

 

 

 

Retta skrivefeil!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på kvelper er vel større enn tilgangen på "seriøse" kvelpekjøpara.

Og einkelte raser er blitt populære blant folk og avla mykje på. Mykje grunna "kjendisar" som har rasen.

Gordon setteren hadde 766 registreringer i 2007 etter NKK sine data. Av dei fuglehund rasene som er på topp 50 i anntal registreringer ( meir enn 173) så var det 2620 kvelper.

Da må nødvendigvis ein del av dei bli solgt til folk som ikkje er intresert i jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje mange oppdrettere som siler sine kvelpekjøpere. Spesielt ikkje når det er snakk om hund med utstillings feil.

Dei sel før hunden til nokon som vil betale for den enn å avlive den. Dette skjer uansett om ein meiner det er rett eller ikkje.

 

Og om din kolega byrjar å gå turar med den er kansje litt for tidleg å seie noko om. Det er mange som har forandra seg med hund i huset.

 

 

 

Retta skrivefeil!

Min erfaring er fra beaglemiljøet og der er inntrykket at alle seriøse oppdrettere er klare på at

hundene skal få lov til å gjøre det de er avlet fram for å gjøre. Forumet beagle.no er også

dyktige til å overbevise mulige hvalpekjøpere om at beagle ikke er rasen for dem hvis de ikke

er jegere. En ting som gjorde meg forbannet var et program på NRK for en stund siden

hvor man beskrev beaglerasen og klarte å si at du godt kunne ha beagle bare du var aktiv nok, trengte ikke være jeger :evil:

sånt er veldig skadelig. Alle jakthundraser som har utseendet med seg vil ha et problem med at

andre enn jegere vil ønske seg disse hundene. Tror de forskjellige raseklubbene og NKK har en stor og viktig

informasjonsjobb å gjøre når det gjelder jakthundrasene og hva som skal til for å gi de et godt liv.

Jeg mener at en oppdretter som beskrives her viser at han er allt annet enn seriøs i sitt virke :evil:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Min oppdretter (dachs) satte nærmest som et krav at valpene han solgte skulle brukes til jakt, ettersom foreldrene til kullet var godt premierte hunder med alle forutsetninger for at valpene skulle bli gode jakthunder. Faren var 2x norgesmester på drev og mora manglet en utstilling for å bli NJCH.

Den ene valpen i kullet hadde en haleknekk, og ble solgt til en som ville ha seg jakthund, men som ikke brydde seg videre om utstilling og jaktprøver. Kjøperen av denne betalte halv pris.

Hva som er vanlig å gjøre vet jeg ingenting om, men jeg er igrunn enig i oppdretters tankegang og kan heller ikke forstå at folk selger hunder av god avstamning som de vet ender opp med å bli sofabikkjer.

Link to comment
Share on other sites

amstaff skrev:

Men hvordan er det med seriøsiteten til oppdrettere av jakthundraser generellt?

Generellt så vil jeg si at seriøsiteten til oppdrettere av jakthundraser er bra. Jeg tar av meg hatten for det enorme arbeidet som mange legger i dette. Samtidig vil det alltid være useriøse folk i markeder der det er penger å hente. Gordonsetter er kroneksemplet.

 

De fleste rasene har raseklubber med avlsråd. Her gjøres det mye bra. Det viktige er at valpekjøpere bruker disse organisasjonene. På denne måten får vi et marked der gode valper blir solgt til de rette folka.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg fått bestemt, så hadde jeg lagt ned forbud mot jakthunder til "ikke jegere".

 

Det er dyreplageri å ha en jakthund som ikke får jakte.

 

Det finnes da så mange andre raser som kan ligge på soffaen, og er det da kos dere skal ha, så kan dere da for F... kjøpe en teddybjørn

Så enig så enig, men saken har to sider, det blir jo avla så lenge folk kjøper :!:

Link to comment
Share on other sites

Oppdretteren jeg kjøpte min Springer Spaniel av selger kun til jegere. Hun har en valp igjen fra dette kullet, men vil trolig beholde den fordi det ikke har dukket opp noen "verdige" kjøpere. Henvendelser fra folk som vil kjøpe mangler det overhodet ikke på.

 

Etter å ha hatt min lille Western i noen måneder så skjønner jeg godt hvorfor hun stiller slike krav. Hunden er avlet for å være av "Working" type, og er proppfull av energi. :D Dersom en slik hund som henne ikke får daglig trim av kropp og hode, så er det nok lett for at man skaper en problemhund som ikke er til å være i hus med.

 

normal_DSC_0024.JPG

 

Nå er imidlertid mitt inntrykk at det er tildels store variasjoner innen denne rasen (ESS). Andre spaniels jeg har sett har virket temmelig sedate. Trådstarter beskrev en GS som sannsynligvis var avlet for jakt, ikke utstilling. Men kan man uten videre skjære alle hunder av jakthundrase over én kam? Noen kenneler retter seg vel først og fremst mot utstilling, også av jakthundraser. Vil det ikke kunne være forskjeller i aktivitetsnivå alt etter hvilke linjer de ulike oppdretterne bruker? Slik at hunder fra enkelte oppdrett faktisk kan fungere som noe nær en "sofahund" selv om de fleste jegere oppfatter den aktuelle rasen som en energibunt kun egnet for jakt?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter beskrev en GS som sannsynligvis var avlet for jakt, ikke utstilling. Men kan man uten videre skjære alle hunder av jakthundrase over én kam? Noen kenneler retter seg vel først og fremst mot utstilling, også av jakthundraser. Vil det ikke kunne være forskjeller i aktivitetsnivå alt etter hvilke linjer de ulike oppdretterne bruker? Slik at hunder fra enkelte oppdrett faktisk kan fungere som noe nær en "sofahund" selv om de fleste jegere oppfatter den aktuelle rasen som en energibunt kun egnet for jakt?

 

Ikke i Norge ( når det gjelder GS ). I England er det to typer, en jakthund og en "showdog". Sistnevnte er stor, med masse hår og egner seg ikke til jakt i det hele tatt. Her har de tatt skillet, og laget to typer av en rase. Det har heldigvis ikke skjedd i Norge når det gjelder GS. Her avles det først og fremst på jakthunder, og utstilling er først og fremst til for å bedømme bygningen av hunden, om den er skapt for lange jaktdager. Når det er sagt, er det mange som satser mye på utstilling av disse hundene, men det avles ikke spesielt for utstilling.

 

Når hunden har slike foreldre, vil jeg tro din kollega får store problemer om han ikke mosjonerer hunden regelmessig. Dersom en jakthund får god nok mosjon, ser jeg ikke at den er avhengig av jakt. Ihvertfall er det bedre for en hund å komme til ett hjem uten jakt, men mye mosjon, enn å bli avlivet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uten videre enig i at man drive jakt for å ha en jakthund. Men man må gi hunden den aktiviteten den trenger for å trives. Når det gjelder de meste populære rasene så er det vel ikke uvanlig at det avles på ulike linjer? Ta f.eks. Beagle, Dachs og GS. Det finnes veldig mange av disse som ikke brukes til jakt, men det er jo ikke "dyremishandling" å ikke jakte? Det er nok stor forskjell på oppdrettere i de fleste raser. Noen er "seriøse" og selger kun til jegere, mens andre ikke stiller slike krav. Jeg ser forsåvidt ikke noe galt i det, så lenge man informerer om at "denne hunden krever slik og sånn aktivitet - ellers vil den ikke trives".

 

Jeg ser ikke noe galt i at man avler på ulike linjer heller. I en del andre land (USA er vel kroneksempelet her?) så avler man på f.eks. utstilling eller andre ting enn jakt, også på jakthundraser. Selv har jeg en Weimaraner. I Norge avler man vel utelukkende på jaktegenskaper (og da som stående fuglehund) på denne rasen, mens i andre land som USA og Autstralia så har man begge deler. Noen avler på utseende/ustilling (showdogs) og andre kun på jaktegenskaper.Slik gjør man det vel også med en del andre raser (f.eks Beagle).

 

Men jeg er vel enig i at dersom oppdretteren avler bevist på jaktegenskaper, så passer det vel dårlig å selge valp til en som sier han skal han en sofabikkje. På en annen side, så kan er lett å "bløffe til seg" en valp da!

Man kan jo gjerne ljuge så det renner etter og si at man skal jakte med hunden til oppdretter - selv om man bare skal ha en sofabikkje. Er kanskje ikke så lett for en "seriøs" oppdretter å sile kjøpere da?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uten videre enig i at man drive jakt for å ha en jakthund. Men man må gi hunden den aktiviteten den trenger for å trives. Når det gjelder de meste populære rasene så er det vel ikke uvanlig at det avles på ulike linjer? Ta f.eks. Beagle, Dachs og GS. Det finnes veldig mange av disse som ikke brukes til jakt, men det er jo ikke "dyremishandling" å ikke jakte? Det er nok stor forskjell på oppdrettere i de fleste raser. Noen er "seriøse" og selger kun til jegere, mens andre ikke stiller slike krav. Jeg ser forsåvidt ikke noe galt i det, så lenge man informerer om at "denne hunden krever slik og sånn aktivitet - ellers vil den ikke trives".

 

Jeg ser ikke noe galt i at man avler på ulike linjer heller. I en del andre land (USA er vel kroneksempelet her?) så avler man på f.eks. utstilling eller andre ting enn jakt, også på jakthundraser. Selv har jeg en Weimaraner. I Norge avler man vel utelukkende på jaktegenskaper (og da som stående fuglehund) på denne rasen, mens i andre land som USA og Autstralia så har man begge deler. Noen avler på utseende/ustilling (showdogs) og andre kun på jaktegenskaper.Slik gjør man det vel også med en del andre raser (f.eks Beagle).

 

Men jeg er vel enig i at dersom oppdretteren avler bevist på jaktegenskaper, så passer det vel dårlig å selge valp til en som sier han skal han en sofabikkje. På en annen side, så kan er lett å "bløffe til seg" en valp da!

Man kan jo gjerne ljuge så det renner etter og si at man skal jakte med hunden til oppdretter - selv om man bare skal ha en sofabikkje. Er kanskje ikke så lett for en "seriøs" oppdretter å sile kjøpere da?

 

Grey Ghost

Nå vil jeg si at norge er et så lite land at man bør være veldig forsiktig med

å la det skli ut med showlinjer innen jakthundrasene. Det er noe som heter rasestandard som man har å

forholde seg til. Når det gjelder Showbeagler i USA begynner de å bli vell store, over 41 cm er mange av de.

Hvordan blir det med beagle som rådyrhund da :?: For ferske jakthundkjøpere i framtiden :?::(

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig i endel av det Greyghost her skriver. Det betyr ikke nødvendigvis at en jakthund ikke får det bra hos en som ikke jakter, sålenge hunden får den aktivitet og stell som trengs og kreves. Husk nå at svært mange fuglehunderkun er i jaktbruk maks en uke i september for deretter å fungere som en rein familiehund resten av året.

Jeg får endel hendvendelser fra folk som ønsker å kjøpe seg fuglehund for å ha som turkammerat, og blir da gjerne spurt hva jeg synes om det. Da pleier jeg å fortelle dem at det blir feil, da slike bikkjer ikke kan slippes i skogen uten at den drar avsted for å jakte. Så om de ønsker en turkammerat som skal kunne gå løs bør man velge noe annet enn jakthund.

Men på den annen side vil jeg absolutt kunne anbefale en fuglehund til en som ønsker å drive med dressur og andre typer konkurranser i lydighet osv. Hunden får en helt annen bruk og utfordring enn fysisk jakt, men mentalt krevende bruk er kanskje like bra for hunden.

 

Men, på en annen side så er det viktig for en oppdretter av eks.vis fuglehunderå få plassert valpene riktig. Med det mener jeg at det for mange oppdretter ikke er aktuellt å selge valper til folk som ikke driver med jaktprøver. Selv har jeg nå en unghund som ikke jeg hadde fått kjøpt om jeg ikke drev aktivt med jaktprøver, da det er viktig for oppdretter at kennelnavnet vises frem på resultatlister. Dette for å skaffe seg en anerkjennelse i prøvemiljøet.

Det riktige i en slik type handel er at en valpekjøper setter krav til hva han/hun ønsker av kvalifikasjoner når det skal handles valp, og motsatt, att selger kan om han ønsker det , stille krav til kjøper om hvordan hunden skal brukes. Alt i alt får dette bli en avtale kjøper og selger imellom.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg si at norge er et så lite land at man bør være veldig forsiktig med

å la det skli ut med showlinjer innen jakthundrasene. Det er noe som heter rasestandard som man har å

forholde seg til. Når det gjelder Showbeagler i USA begynner de å bli vell store, over 41 cm er mange av de.

Hvordan blir det med beagle som rådyrhund da :?: For ferske jakthundkjøpere i framtiden :?::(

 

De må jo da nødvendigvis kjøpe valp fra en jaktlinje, og ikke en "showdog" linje...

 

Har sittet med valpekull sjøl som skulle selges kun til jegere, og det er jaggu ikke så enkelt å sitte der og sile valpekjøpere når en har nok problemer med å finne kjøpere til alle valpene. Å bli sittende igjen med mange valper er et utrolig dårlig alternativ, både for oppdretter og valpene. En valp bør absolutt til sitt nye hjem når den er ca 8-9 uker gammel, å gå sammen med kullet i lang tid etter dette er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Og om din kolega byrjar å gå turar med den er kansje litt for tidleg å seie noko om. Det er mange som har forandra seg med hund i huset.

Han er av typen som parkerer på handikap-plasser for å få kortere vei inn til varmdisken i lunsjen.

Hadde hund tidligere, og gikk ikke noe nevneverdig med den... Annet enn hvis jeg stakk innom med mine firbeinte. :?

 

JEG hadde aldri solgt valp om ikke kjøper skulle brukt den til jakt.

Godt å høre! :wink:

 

Tilgangen på kvelper er vel større enn tilgangen på "seriøse" kvelpekjøpara.

---klipp---

Da må nødvendigvis ein del av dei bli solgt til folk som ikkje er intresert i jakt.

Joda, men da burde vel oppdrettere vise litt ansvar og roe ned tilgangen på valper?

Man MÅ ikke ha valpekull hele tiden vel?

 

Jeg mener at en oppdretter som beskrives her viser at han er allt annet enn seriøs i sitt virke :evil:

Taiko

Helt enig. Når man avler på jaktlinjer og selger bevisst til en som informerer om at han ikke akter å bruke hunden til noe som helst, da er man idiot spør du meg....

 

Generellt så vil jeg si at seriøsiteten til oppdrettere av jakthundraser er bra. Jeg tar av meg hatten for det enorme arbeidet som mange legger i dette. Samtidig vil det alltid være useriøse folk i markeder der det er penger å hente. Gordonsetter er kroneksemplet.

De useriøse vil selvfølgelig alltid være tilstede... Men jeg merker at de "seriøse" oppdretterne stadig har kull, og likevel sitter igjen med valper.

Selv om man har en bra hund, som kanskje tilfører rasen noe godt, så må man nødvendigvis ikke sette valper til verden.

 

Hadde jeg fått bestemt, så hadde jeg lagt ned forbud mot jakthunder til "ikke jegere".

 

Det er dyreplageri å ha en jakthund som ikke får jakte.

 

Det finnes da så mange andre raser som kan ligge på soffaen, og er det da kos dere skal ha, så kan dere da for F... kjøpe en teddybjørn

Nok engang enig med deg.

 

Jeg vet godt at det er en utfordring for oppdrettere å finne verdige valpekjøpere. Uten tvil.

Men hvorfor skal man på død og liv sette valper til verden, uten å vite om det finnes brukbare folk til å overta pelsene?

Flere oppdrettere jeg kjenner (ikke jakt), setter ikke kull til verden før de ser at neste planlagte kombinasjon er såpass etterspurt at man har flere valpekjøpere å velge i...

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig, virker det som om trådstarter er mer irritert på sin arbeidskollega enn oppdretteren :lol:

Om valpen kommer fra det kullet jeg har mistanke om, så er hverken mor eller far champion. Hannbikkja har 2x1uk og tispa har 2ak som beste. Men hannbikkja er en god og robust hund med ett stort og hardt søk. Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er denne parringen jeg tenker på, hvor hunden kommer ifra.

Dette med hvitpigmenterte GS forekommer med jevne mellomrom, og det er utslag av engelsksettere som ble parret inn i gordons for å heve rasens kvalitet. Jaktmessig har det selvfølgelig ingen betydning, men de kan som sagt ikke stilles ut.

Hadde avlivning vært ett alternativ? Personlig synes jeg det er helt greit att slike valper selges/gis bort til ikkejegere. En hund har i utg.punktet ikke vondt av å ikke bli jaktet med.

Link to comment
Share on other sites

amstaff skrev:

Men jeg merker at de "seriøse" oppdretterne stadig har kull, og likevel sitter igjen med valper.

Mulig det kan være slik innenfor noen raser. Men jeg har en annen opplevelse av det. I fjor orienterte jeg meg i markedet for rådyrhunder. Sjekket både dachs og basset klubbene. Jeg hadde ikke inntrykk av at godt dokumenterte valper var vanskelige å selge. Jeg stod på liste på 2 petit kull uten å få napp.

 

I fuglehundmiljøet opereres det med ventelister. Jeg har opplevd å måtte oppgi referanser fra respekterte folk i miljøet for å bli aktuell som valpekjøper. Siste kullet jeg kjøpte valp fra hadde oppdretter kunne solgt 60 valper.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig, virker det som om trådstarter er mer irritert på sin arbeidskollega enn oppdretteren :lol:

Tja... Ikke umulig det. Ihvertfall når man skaffer seg en sånn hund mot alle andres anbefalinger.

Han har heller ikke filla peiling på hund, og ønsker ikke å lære noe.

Gikk lenge å pratet om å skaffe seg toller, for de var så fine.... :?

 

En hund har i utg.punktet ikke vondt av å ikke bli jaktet med.

Nei... Men når en sånn hund ikke blir brukt i det hele tatt. Da har den det ikke godt.

 

I fuglehundmiljøet opereres det med ventelister. Jeg har opplevd å måtte oppgi referanser fra respekterte folk i miljøet for å bli aktuell som valpekjøper.

Høres meget bra ut. Synd dette ikke skjer oftere...

Link to comment
Share on other sites

Om han ikke jakter er vel ikke det viktigste, men det er klart at de krever å få utløp for energien sin som de fleste andre hunder og spesielt jakt og brukshunder. Dette bør vel være et premiss ved salg av valp. De fleste "slemdalshamsterne" blir vel heller ikke brukt så altfor mange dager på rypefjellet heller.

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på kvelper er vel større enn tilgangen på "seriøse" kvelpekjøpara.

---klipp---

Da må nødvendigvis ein del av dei bli solgt til folk som ikkje er intresert i jakt.

Joda, men da burde vel oppdrettere vise litt ansvar og roe ned tilgangen på valper?

Man MÅ ikke ha valpekull hele tiden vel?

 

Nei man må ikkje ha kvelpekull heile tida.

Men det er klart det er fristande for mange å ha det. Alt etter kva rase ein kjøper så koster vel ein kvelp mellom 8 og 12-13000 kr. Det vert da fort litt pengar ein tjener på eit kull. Sjølv om einkelte påstår at dei ikkje tjener pengar på eit kull med 8 kvelper til 10000kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Men det er klart det er fristande for mange å ha det.

Nettopp. Men er man seriøs så faller man ikke for fristelsen, siden man avler for å tilføre rasen noe bra. Ikke for å tjene peng...

 

Alt etter kva rase ein kjøper så koster vel ein kvelp mellom 8 og 12-13000 kr. Det vert da fort litt pengar ein tjener på eit kull. Sjølv om einkelte påstår at dei ikkje tjener pengar på eit kull med 8 kvelper til 10000kr stk.

Hehe!

Ja... Hører ofte det. Er ikke penger i det.

Nei, det er nok ikke noe å leve av. Men å si at man ikke tjener noen kroner på det er fjas... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang slik at om valpene har feil som gjør at det markedet de egentlig var myntet på, ikke vil ha dem så må en finne alternativer. Enten det, eller så må valpene slåes ihjel-

Som jeg skrev tideliggere, så er det en stor del jakthunder, jeg vil nesten våge å si de fleste, som blir lite brukt(eneste gruppe som jeg kjenner godt er fuglehunder) og som mesteparten av tiden er som vanlige familiehunder. Om arbeidskollegaen din ikke har til hensikt å aktivisere sin hund på noen måte, så ligger feilen hos ham, og ikke hos oppdretteren. Selvfølgelig har oppdretteren ett ansvar med å luke ut hvem han ikke ønsker å selge valp til, men jeg tviler på att kollegaen din har sagt at han ikke vil skjøtte og stelle hunden etter normale behov. Noe mer enn det trenger heller nødvendigvis ikke en fuglehund uten at den har det noe dårlig. Etter min mening er det bare tull att en fuglehund krever så veldig mye mer enn hvilken som helst annen hund, for å trives. Men, selvfølgelig bør den stimuleres og få den mosjon som kreves. På lik linje med alle andre hunder.

Noen raser er vanskeligere å selge enn andre raser. Ta som eks. pointer eller engelsksetter. Det er bortimot umulig å få solgt valper etter foreldre som ikke er topp premiert på jaktprøver. Nettopp fordi de som kjøper nevnte raser skal ha seg en jakthund og følgelig plukker fra øverste hylle.

Desverre er det ikke nødvendigvis på samme måte med Gordonsetter, som har blitt en svært populær rase fordi mange mener den er så spesiellt flott å se på. Da får man også endel oppdrett med en klar og enkel hensikt, nemlig å tjene raske penger.

Personlig så ser jeg det ikke slik i din kollegas tilfelle, der han har fått ett produkt andre ikke vil ha.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slått til på tilbudet om å låne hunden hans på jakt for å se hva jakt med stående fuglehund dreier seg om. Kanskje det gir deg mersmak slik at du skaffer deg dein egen fuglehund. Hvem vet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enten det, eller så må valpene slåes ihjel-

Om hunden kommer fra linjer med sterkt driv så vil jeg påstå at dette kanskje hadde vært bedre...

 

Om arbeidskollegaen din ikke har til hensikt å aktivisere sin hund på noen måte, så ligger feilen hos ham, og ikke hos oppdretteren. Selvfølgelig har oppdretteren ett ansvar med å luke ut hvem han ikke ønsker å selge valp til, men jeg tviler på att kollegaen din har sagt at han ikke vil skjøtte og stelle hunden etter normale behov.

Derfor jeg starter tråden... Vil høre hva dere jakthundmennesker mener. I brukshundmiljøene så er det nemlig uaktuelt å selge til folk som ikke skal bruke hunden.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slått til på tilbudet om å låne hunden hans på jakt for å se hva jakt med stående fuglehund dreier seg om. Kanskje det gir deg mersmak slik at du skaffer deg dein egen fuglehund. Hvem vet :wink:

Skal nok prøves ja... Og neste hund her i huset blir nok en jakthund, nå som jeg har begynt å jakte :) Men har fått litt sansen for laika da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tideliggere, så er det en stor del jakthunder, jeg vil nesten våge å si de fleste, som blir lite brukt(eneste gruppe som jeg kjenner godt er fuglehunder) og som mesteparten av tiden er som vanlige familiehunder. Om arbeidskollegaen din ikke har til hensikt å aktivisere sin hund på noen måte, så ligger feilen hos ham, og ikke hos oppdretteren. Selvfølgelig har oppdretteren ett ansvar med å luke ut hvem han ikke ønsker å selge valp til, men jeg tviler på att kollegaen din har sagt at han ikke vil skjøtte og stelle hunden etter normale behov. Noe mer enn det trenger heller nødvendigvis ikke en fuglehund uten at den har det noe dårlig. Etter min mening er det bare tull att en fuglehund krever så veldig mye mer enn hvilken som helst annen hund, for å trives. Men, selvfølgelig bør den stimuleres og få den mosjon som kreves. På lik linje med alle andre hunder.

Fuglehunder har jeg ikke inngående kjennskap til men når det gjelder drivende hunder som støvere, beagler drevere o.l. som er avlet fram for å jage så er det ikke nok med en times mosjonstur om dagen og litt

dresurtrening for at hunden skal ha et godt liv. :!::!: fortelle meg om en som jager rådyr/hare med hund som bare lar hunden jage en uke i året og jeg skal fortelle deg at han aldri får en god hund :!:

Jeg kan nok tenke meg at en god del fuglehunder kun blir brukt 1 uke i året og det kan jeg ikke

si at jeg liker noe særlig. :( begynner vel også gjærne å trimme 1 uke før jakta med å få opp kondisjonen til hunden :(

Link to comment
Share on other sites

Trur det er mange som kjøper hund av oppdretter som krever at den skal brukes på jakt/jaktprøver ikke blir brukt til det. Om en har lyst på en hund av denne oppdretteren, og ikke er jakt/jaktprøve så sier vel bare kjøperen at : ja, kommer til og jakte med den.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme at det er ikke alle som har hund på samme måte som "oss" som lever å ånder for jakt med hund.

At noe har en hund som de jakter med 14 dager i året og har hunden som familie hund resten får vel bli opp til hver enkelt,problemet er jo at noen på død å liv skal ha hvalper på denne bikkja som er så snill å grei og av og til tar en stand eller jager en hare.

Dette er et problem i alle raser, det vil være naivt å tro noe annet.

Har en nabo som har 4 beagler i en hundgård de har aldri vært løse :shock: Hva skal men si, jo, hva fan skal de med fire Beagler som kun står i en hundegård å ødelegger roden og freden i nabolaget.

Det er jo en grunn til at de har de og det skiller ikke meg, men jeg har jo en mening om det og det er jo at det er galskap og lite tjenelig for Beagelen som rase og alle oss andre som har bikkje som ikke holder naboene våkne til alle døgnets tider.

Det kunne for så vidt vært fire Tibetanske Teppetissere men det har ikke gjort saken bedre for det.

Min mening er at enten har du bikkje eller så har du det ikke,hvilke rase eller bruksområde den har er uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Trur det er mange som kjøper hund av oppdretter som krever at den skal brukes på jakt/jaktprøver ikke blir brukt til det. Om en har lyst på en hund av denne oppdretteren, og ikke er jakt/jaktprøve så sier vel bare kjøperen at : ja, kommer til og jakte med den.

 

Det er jo en del oppdrettere som i det minste krever å få se betalt jegeravgift

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme at det er ikke alle som har hund på samme måte som "oss" som lever å ånder for jakt med hund.

At noe har en hund som de jakter med 14 dager i året og har hunden som familie hund resten får vel bli opp til hver enkelt,problemet er jo at noen på død å liv skal ha hvalper på denne bikkja som er så snill å grei og av og til tar en stand eller jager en hare.

Dette er et problem i alle raser, det vil være naivt å tro noe annet.

Har en nabo som har 4 beagler i en hundgård de har aldri vært løse :shock: Hva skal men si, jo, hva fan skal de med fire Beagler som kun står i en hundegård å ødelegger roden og freden i nabolaget.

Det er jo en grunn til at de har de og det skiller ikke meg, men jeg har jo en mening om det og det er jo at det er galskap og lite tjenelig for Beagelen som rase og alle oss andre som har bikkje som ikke holder naboene våkne til alle døgnets tider.

Det kunne for så vidt vært fire Tibetanske Teppetissere men det har ikke gjort saken bedre for det.

Min mening er at enten har du bikkje eller så har du det ikke,hvilke rase eller bruksområde den har er uvesentlig.

Høres ut som 4 beagler som har det allt annet enn godt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

At noe har en hund som de jakter med 14 dager i året og har hunden som familie hund resten får vel bli opp til hver enkelt,problemet er jo at noen på død å liv skal ha hvalper på denne bikkja som er så snill å grei og av og til tar en stand eller jager en hare.

Dette er et problem i alle raser, det vil være naivt å tro noe annet.

Ja, det er et problem i alle raser. "Kriteriene" for å starte som "oppdretter" er svært diffuse hos veldig mange...:?

Har altof ofte hørt om folk som skal ha valper på tispa, fordi da blir den roligere. Men hva tilfører det rasen?

 

Min mening er at enten har du bikkje eller så har du det ikke,hvilke rase eller bruksområde den har er uvesentlig.

Uvesentlig om dens sterke iboende egenskaper ikke blir brukt?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tideliggere, så er det en stor del jakthunder, jeg vil nesten våge å si de fleste, som blir lite brukt(eneste gruppe som jeg kjenner godt er fuglehunder) og som mesteparten av tiden er som vanlige familiehunder. Om arbeidskollegaen din ikke har til hensikt å aktivisere sin hund på noen måte, så ligger feilen hos ham, og ikke hos oppdretteren. Selvfølgelig har oppdretteren ett ansvar med å luke ut hvem han ikke ønsker å selge valp til, men jeg tviler på att kollegaen din har sagt at han ikke vil skjøtte og stelle hunden etter normale behov. Noe mer enn det trenger heller nødvendigvis ikke en fuglehund uten at den har det noe dårlig. Etter min mening er det bare tull att en fuglehund krever så veldig mye mer enn hvilken som helst annen hund, for å trives. Men, selvfølgelig bør den stimuleres og få den mosjon som kreves. På lik linje med alle andre hunder.

Fuglehunder har jeg ikke inngående kjennskap til men når det gjelder drivende hunder som støvere, beagler drevere o.l. som er avlet fram for å jage så er det ikke nok med en times mosjonstur om dagen og litt

dresurtrening for at hunden skal ha et godt liv. :!::!: fortelle meg om en som jager rådyr/hare med hund som bare lar hunden jage en uke i året og jeg skal fortelle deg at han aldri får en god hund :!:

Jeg kan nok tenke meg at en god del fuglehunder kun blir brukt 1 uke i året og det kan jeg ikke

si at jeg liker noe særlig. :( begynner vel også gjærne å trimme 1 uke før jakta med å få opp kondisjonen til hunden :(

Nå har jeg aldri sagt at vedkommende som ikke bruker sin hund, får en god hund ut av det. Jeg har faktisk alltid hevdet det stikk motsatte. En hund er som en håndtverker og må brukes så mye som mulig for å bli god. Det var vel strengt tatt heller ikke det som det dreide seg om.

Her var det en konkret sak om salg av en jakthund med eksteriørmessige feil til en som ikke skulle bruke den til jakt og om dette var useriøst. Noe jeg mener det ikke er.

Jeg har hatt ganske så mange engelsksettere opp gjennom mitt liv, i tilegg har jeg hatt en rottweiler, 2 amstaffer samt en labrador og min erfaring er att jakthundene i utgangspunktet ikke trenger noe mer enn de andre hundene for å ha det BRA. Det var vel det saken dreide seg om.

Om dette er bra eller dårlig for vidreforedling av rasen osv er en helt annen sak som jeg har mine sterke meninger om, men dette har ingenting med hundens livskvalitet å gjøre så lenge den får den pleie og stell som den og alle andre hunder skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Her var det en konkret sak om salg av en jakthund med eksteriørmessige feil til en som ikke skulle bruke den til jakt og om dette var useriøst. Noe jeg mener det ikke er.

Jeg har hatt ganske så mange engelsksettere opp gjennom mitt liv, i tilegg har jeg hatt en rottweiler, 2 amstaffer samt en labrador og min erfaring er att jakthundene i utgangspunktet ikke trenger noe mer enn de andre hundene for å ha det BRA. Det var vel det saken dreide seg om.

Joda, hunder kan absolutt holdes i hus uten at dens opprinnelige egenskaper brukes. Men siden jeg ikke er spesielt bevandret i jakthundverden som sagt, så startet jeg denne tråden.

Siden jeg ser for meg at de fleste jakthunder har en del innstinkter og driv som krever mer stimuli enn en "vanlig" hund...?

 

men dette har ingenting med hundens livskvalitet å gjøre så lenge den får den pleie og stell som den og alle andre hunder skal ha.

Pleie og stell... Tja. Innbiller meg fortsatt at en GS trenger litt mer stell enn lufting på plenen hjemme :wink:

 

Uvesentlig om dens sterke iboende egenskaper ikke blir brukt?

Nei Taiko da misforstod du,iboende egenskaper skal brukes om det er en setter eller en boxser, du kan ikke bare ha en hund, de har alle sine behov å må stimuleres.

Hoi! Var jeg som spurte, men takk for svar :wink:

Og ja, jeg er enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det som gjør meg forbannet er alle disse forbannede sofaputeavlerne som på død og liv skal ha hvalper på alt som kan krype og gå av tisper fordi det er så koselig med hvalper og "familielykken" som de opplever. At tispene og den tilfeldige hannhunden de "plukker ut" fordi en kjenning har en hund av samme rase, kanskje ikke engang er egnet til avl fordi de ikke tilfredsstiller hverken rasestandarden eller innehar rasens ideelle kombinasjon av jaktegenskaper betyr ingen ting,"for de er jo så søte". Dessuten er det jo penger å tjene på disse hvalpene!

Harald nevnte foxterrieren, og det er vel den jeg bryr meg mest om fordi det er det jeg selv har. Disse hundene skal i utgangspunktet være i stand til å komme gjennom en 30 cm lang åpning på 13x17 cm. En svært stor del av hundene som disse jævla puteoppdretterne har spydd ut på markedet uten noen som helst form for kritisk sans for eget oppdrett har ingen mulighet til å komme gjennom. Disse menneskene burde kun fått tilgang til steriliserte hunder. Det eneste de oppnår på sikt er nemlig å rasere hundenes egenskaper fullstendig.

Man kan vel egentlig ikke nekte en familie eller person å skaffe seg den type hund de selv ønsker. Problemet oppstår når de plutselig finner ut at de skal begynne å avle på faenskapet, nettopp fordi de ikke har den fjerneste ide om hva det egentlig handler om!

 

Dere får ha meg litt unnskyldt fordi jeg er litt krass i ordbruken her, men dette gjør meg rett og slett forbannet.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av sofaputeavling er ofte en todeling av rasene der man på den ene siden avler frem utstillingshunder, og den andre siden avler mest på jaktegenskaper eller bruksegenskaper.

Og dette er i mine øyne allt annet enn ønskelig i lille norge da vi ender opp med allt for lite avlsmateriale

med de rette egenskapene når det gjelder jakthunder. Ha også innavlsgrad i tankene her når antallet blir mindre og egenskaper utvannet. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...