Jump to content

1911 med hanefall


Fagerstad

Recommended Posts

Ein i klubben arva ein gamal Kongsberg-colt etter faren og har lyst til å skyte med den, men eg har sett på den og trur ikkje den er i heilt god skytestand. Eg har ikkje peiling på 1911, men det er tydeleg at hanen ikkje heng oppspent alltid. Viss ein "racker" hardt så står den som regel oppspent, men ikkje alltid. Viss ein spenner med tommelen så står den oppspent i 1 av 5 forsøk. Eg vil anta at det er ein form for slitasje her (våpenet er jo gamalt...), men er det nokon som kan seie noko meir om kva som er sannsynleg problem og evt. korleis fikse det? Takkar for innspel!

Link to comment
Share on other sites

Kor tungt er avtrekket på denne? En vanlig KongsbergColt har vel nært 5kg vil jeg tro, er det lettere har kanskje noen trikset med fjærer. Kan være så enkelt at trefingerfjæra er skambøyd av en ukyndig. Men utslitt sear er nok kanskje den største sansynligheten.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at fingerfjæra ikke ligger skikkelig på plass. Når du ser på våpenet bakfra (som du sikter) så skal du legge fingerfjæra på plass i sporet nederst på skjefte før fingrene på fjæra legges på plass. Mener å huske at du får den beskrevne feilen dersom ikke venstre fingerfjær ligger riktig. Ganske vanlig feil dersom ikke fingerfjæra ligger i sporet nederst på skjefte før fingrene kommer på plass. Skjer når enn må sjonglere fingerfjær og hammer strut på plass i hovedfjærhus før denne presses på plass.

Link to comment
Share on other sites

En 110% demontering og få vekk gammel olje og gønk pleier å fikse dette. Kan også være det snart er på tide med nye fjærer og slitedeler.

 

Man får kjøpt nye slitedeler for en hundrelapp på ebay som inkluderer alle småfjærer, pinner osv. Eneste som mangler er rekylfjær (usikker) og slagfjær (usikker der og) samt leaf spring.

Link to comment
Share on other sites

En slik feil vil vel i værste fall kunne medføre en full "auto tømming" av magasinet etter første skudd....?

 

Ville vært forsiktig med å bruke en slik pistol før den var i orden.

Kanskje lurt å teste med 1 enkeltskudd i magasinet til den var friskmeldt.

 

Enig i at du må starte med 1 skudd i magasinet, men for å teste faren for full auto må du ha 2 skudd. Med 1 skudd i magasinet så stopper sleiden i bakre stilling. Hane fall skjer vel når sleiden slamrer i fremre stilling. Så den sikre testmetoden er vel å lade magasinet med først en klikkpatron og så en ekte patron.

Link to comment
Share on other sites

Så den sikre testmetoden er vel å lade magasinet med først en klikkpatron og så en ekte patron.

 

Du mener motsatt ikke sant?

Først pang, så se om den mater inn klikkpatronen og om hanen faller...

Puss først..test etterpå.

Disse våpnene mater fra toppen av magasinet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vil en serie 80 sikkring med låsing av tennstempel (hvis ikke avtrekket holdes inne) virke som en ekstra sikkerhet rundt farene ved "auto" hanefall?

 

Har bare lest/hørt om de ekstra serie 80 delene som en sikkerhet ved dropp av våpen....

 

Har en SigSauer STX 1911 med disse serie 80 delene. Har vurdert å serie 70 modde denne med å ta vekk de fire delene og erstatte med en avstands plate, men det er kanskje flere gode grunner til å beholde disse og leve mes et litt mer "koplisert" avtrekk...?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo være dårlig rengjørig , men jeg tror ikke det.

Har en Kongsberg colt selv som hadde samme problem. Det var sear og hane. Dvs slitasje og avrunding av sear og setet på hanen i kombinasjon av noe slark i bolter til hane og sear. Jeg satte opp sear og hane til riktig vinkel med definerte kanter og alt ordnet seg til å bli bra. høyden på setet å hanen ble justert ned litt slik at det ikke ble så mye kryp. Nå er avtrekksvekten 1,5 kg og rimelig crisp. Dette er kurant for en børsemaker som kjenner 1911 og ikke så dyrt heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skulle forresten likt å se trynet til skyteleder i det pisolen din fikk spysyken!

 

Situasjonen er såpass farlig at det ikke er spesielt rart om noen reagerer litt.

 

Etter å ha opplevd "full rulle" med en kongsberg hvor eieren hadde "gjort en avtrekksjobb" som inkluderte fjerning av halvspennhakket har jeg blitt overnervøs for å skyte med 1911'er med "avtrekksjobb" uten å selv inspisere avtrekksdelene før skyting.

 

Jeg ladet tre skudd(ville jo ikke bruke opp all fabrikkammoen til eieren, selv om han selv var ivrig etter å vise fram pistolen), og tok ladegrep... skytteren var av den gamle skolen, som holder fingeren på avtrekkeren under ladegrep, og fører sleiden sakte fram. Når jeg holdt fingeren ute av avtrekkerbøylen og trakk og slapp sleiden oppførte pistolen seg uventet... Heldigvis gikk alle tre skuddene i sikker retning, men hadde det vært flere skudd i magasinet kunne det hele gått MYE værre.

 

1911-Pistoler som kan slippe hanen ved ladegrep leveres desverre ofte som følge av "avtrekksjobber" fra norske børsevrakere. Det eneste som hindrer mesteparten av dem i å gå fullauto er halvspennhakket i 1911-hanen.

 

Den viktigste testen(i mine øyne) som kan gjøres på en 1911 er å holde relativt løs i grepet, holde grepssikringen inne, og slippe hanen på tomt kammer flere ganger. Hanen skal ikke falle. Gjør den det bør pistolen strengt tatt ikke skytes med før den er fikset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...