Jump to content

mini14 til revejakt/rådyr


Tom Løkås

Recommended Posts

Jeg vet vi har en del forunderlige lover og regler men spekulerer littegrann.

 

Jeg vurderte en mini14 til bruk på reveåta og muligens rådyr,

Har 308 i dag men er mer storviltbørsa det. Så tenkte på en hendig sak med muliget for kjapp oppfølgning uten at det skal koste skjorta. Kom frem til at mini14 skulle være grei til det bruket.

Så begynte jeg å søke etter en mer egnet stokk som helst skulle være justerbar...

 

Da lærte jeg mye nytt, blandt annet at man får stokk til rugern som gjør den latterlig "millitær", problemet var at dette var den stokken jeg fant som virkelig var justerbar i lengde og for kinnkontakt.

Her er en link til stokken:

http://www.archangelmanufacturing.com/2 ... -sparta-3/" target="_blank

 

Men så sitter jeg med følelsen "kan dette virkelig være lov?"

Etter mye leting og tolking i lover og rundskriv er denne stokken lovlig siden den ikke er innfellbar eller en vesentlig endring av selve våpnet da det kun er stokken som byttes.

Så var det militert utseende/våpen ment til militært bruk, da er det jo våpnets egenskaper man snakker om som f,eks endring fra pistol til rifle og omvendt, endring til helautomatisk ild osv.

men hallo i luka? Hvilken politimann eller oppsynsmann ville ikke reagert? For ikke å snakke om de som måtte se meg med denne riggen på rev/rådyrjakt??

 

Det selges også slike modifiserte mini14 på finn.no

 

Alt i alt tviler jeg på at jeg tør å satse på en slik stokk og heller leter videre men sitter igjen med noen spørsmål.

 

1: er dette virkelig lov?

2: har noen erfaring med bruk av slik stokk? Søppel/bra?

3: noen som vet av bedre alternativ? Både mtp stokk og våpen.

 

Starter sikkert noen sider diskusjon nå men vær så snill vi holder dette seriøst og alvorlig selv om vi sikkert er flere som driter i hvordan våpen ser ut eller hvilket kaliber bare innehaverne er oppegående.

Link to comment
Share on other sites

1: Ja, men faller inn under "ikke for mange skrytebilder på FB med rådyr og en slik stokk"-kategorien. Selv har jeg "skummel" stokk, men så brukes den kun til koseskyting. Dessuten elsker jeg å irritere de som såvidt mener at "engelsk rett stokk fra helvete" er det eneste korrekte å bruke. "Minuset" er at folk vil prøve den hele tiden når man er på skytebanen.

2: Akkurat den stokken er søppel når jeg tenker på hvordan kikkert og sånt blir festet.

3: Ja, Tapco sin T6 stokk er et mye bedre valg. Justèrbar kolbe og man kan kjøpe en cheek riser til AR-kolben som er på. Sammen med en god kikkertmontasje så blir det ei grei børse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pistolgrepsstokk på både Mini 14 og Remington 7400.

 

Har nok vært heldig for jeg har enda ikke opplevd en eneste negativ kommentar til dem, hverken på skytebanen eller på jaktlaget. Enten det eller så er det et uttrykk for at Ola Jeger er i endring og ikke lenger synes de er like "skumle", ikke veit jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn stokk, og har aldri hatt noen problemer med kikkertsikte på skinna. At andre skyttere på banen synes den ser for "Rambo" ut er ikke noe problem om man har litt ryggrad. ;)

 

Jeg liker at den har justerbar L.O.P og høyde på kinnstøtte.

 

Det største aberet er vekta om man har tenkt seg i skauen med den. Prisen er også litt høy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vert diskutert lignende her

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=106770

 

Det er en vanlig misforståelse at "design" primært har med utseende å gjøre. MDs definisjon av "militær karakter" i siste rundskriv (som jeg klarer å finne på MDs sider) er i tråd med PODs definisjon, og helt umulig å misforstå:

 

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som

i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk,

herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.

 

Altså er børsa først godkjent for jakt kan du putte på hvilken som helst kolbe du vil, så lenge den er i henhold til loven, uansett hvor tacticool den måtte se ut. Og mini 14 er godkjent for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig lovlig, det er ingen regler for dette enn så lenge. Problemet med den stokken slik jeg ser det er at optikken festes på stokken og ikke på kassa, det er sjelden en god løsning. Noen nevnte Tapco T6, den ser mye bedre ut selv om kolben som følger med nok er alt for lav for kikkertbruk. Kanskje en Magpul PRS eller tilsvarende ville fungert bra?

Link to comment
Share on other sites

Det er antakelig lovlig å bytte til en "tacticool" kolbe på en mini-14. Så vidt jeg vet, har ingen fått reaksjoner på det. Heller ingen saker jeg kjenner til er prøvd i rettsapparatet på det.

 

Temaet er litt usikkert, selv om Erlend Meyer og Lindskog er enige i at det er uproblematisk og lovlig.

 

Bla hevder politidireltør Øystein Mæland at:

om Xxxxx xxxxxs halvautomatiske rifle i utgangspunktet er innenfor det norske lovverket, tyder alt på at terroristen utsyrte det på en måte som er ulovlig

 

Så jeg ville latt være, og heller kjøpt en enkel kolbeforhøyer...

 

Edit: fjernet navn i trå med min policy

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig du ikke forstår det. Men andre av oss er klar over at morderens fra Utøya i stor grad vil definere og ramme inn diskusjone om hvilke våpen og våpentyper som kan erveves til jakt. (av 16 åringer med jegerprøve...)

 

Det er dessverre slik i et demokrati at det er ikke den som er mest stoisk eller rakrygget og trofast som vinner frem, men flertallet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte og begripe hver gang det diskuteres mini14 så skal "terroristen" på utøya nevnes og trekkes fram.

 

Dessverre så forsvinner ikke elefanten i rommet bare fordi ingen nevner den....

 

I denne sammenhengen trakk jeg frem uttalelsen fra politidirektøren, ikke fordi den handlet om terroristen, men fordi den beskrev en mini-14 som "utstyrt på en måte som er ulovlig"

I en diskusjon om lovligheten rundt det å sette pistolgrep og "tacticool" stokk på en Mini 14 synes jeg den uttalelsen er relevant.

 

Selvladende/halvautomatiske våpen er ulovlig i Norge. Bortsett fra de det er dispensasjon på.

Fra andre saker kjenner vi til at det gjelder spesifike modeller, ikke typer. Feks er ikke alle utgaver av ruger 10/22 godkjent. (SR22RT)

Så da er spørsmålet, hva anses som godkjent ? Mini 14 - slik den var da den ble godkjent av Pod ? eller er det fritt frem å modifisere ?

 

Jeg synes det er ryddig å opplyse TS om at det er ikke sikkert det er 100% greit å bytte til en slik stokk. Kanskje det bare er 1% sjangse for at han får problemer. Men det er noe han bør få vite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at "stokken på utøya" var en helt vanlig trestokk.

 

Ikke blås opp saker og ting mer en nødvendig. Har du lyst på plastikk tapco what ever så sett på det! Du trenger ikke vifte rundt med den, men det håper jeg du ikke gjør uansett hvordan stokk du har. Vis den frem til kompiser, ha den med på skytebana. Noen vil sikkert ikke like den, men so what?? Mange børser som kommer med pistolgrep fra fabrikk.

 

Dette etter noen øl, bare så dt er sakt ;)

 

Btw har du mini tactical utgaven må du være ekstra obs på totallengden da løpet er rett over 40cm bare.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok andre krefter en de våpenvennlige som også ser med glede på slike trender...

 

Men jeg tilhører da den delen som mener at selv om noe er lovlig, så er det ikke nødvendigvis smart...

 

En annen sak er at selv om den originale mini 14 stokken "Leaves Something to be desired" så er det min emning, etter årevois med jalle stokker og utrpøving, at om en øsnker seg en bedre stokk til noe annet en å se tøff ut i speilet. Dvs til å skyte med, så er dette den beste: Houghe Overmold

Houge-Mini-14-Stock3.png

Den er forøvrig lengre en standardstokken, som vel var TS utgangspunkt. (og også det problemt jeg har med den kjipe originalstokken)

Link to comment
Share on other sites

Hassel skrev;

 

Det er godt mulig du ikke forstår det. Men andre av oss er klar over at morderens fra Utøya i stor grad vil definere og ramme inn diskusjone om hvilke våpen og våpentyper som kan erveves til jakt. (av 16 åringer med jegerprøve...)

 

Det er dessverre slik i et demokrati at det er ikke den som er mest stoisk eller rakrygget og trofast som vinner frem, men flertallet.

 

Men hvorfor skal en forsøple gud og enhver tråd med dette skitet? Lag en tråd og diskuter det på hundre sider men ikke alle sine egne spørsmål om dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

1: Terroristen fra 22. juli hadde en fullstendig lovlig Mini-14 med trestokk, et sykt sinn og en veldig liten tiss.

 

2: Det er ingenting i lovverket som forhindrer plastikk, pistolgrep og justeringsmuligheter på en Mini-14, så lenge kravet til minstelengde er overholdt. Hvorvidt det er smart å vise det fram til alle og enhver (les: politikere og andre inkompetente) er en subjektiv og umulig debatt, men dessverre realistisk og aktuell. Med andre ord: Ikke legg det ut på facebook. Ei heller kammeret, jamfør forumreglene.

 

3: Hassel har rett (f**n :twisted: ) Hougestokken e.l. er og blir det beste til jakt og "seriøs" skyting. Ordet "seriøs" brukes her for å beskrive skyting hvor man har interesse av a) Behagelig skytestilling. og b) Treffe blinken.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg vi skal roe ned hele diskusjonen om Utøya og kødden som ikke trenger nevnes. Jeg er ikke så veldig tynnhudet og fintfølende av meg, men når vi snakker om lovligheten av lys og ettersøk i den sammenhengen kjenner jeg at jeg får en dårlig smak i munnen.

 

Hassel (eller andre også selvsagt), hvordan skiller Hogue stokken seg fra den originale plaststokken? Jeg synes den ser veldig lik ut på bilder. Den originale er kort og lav, er Hogue bedre der?

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg vi skal roe ned hele diskusjonen om Utøya og kødden som ikke trenger nevnes. Jeg er ikke så veldig tynnhudet og fintfølende av meg, men når vi snakker om lovligheten av lys og ettersøk i den sammenhengen kjenner jeg at jeg får en dårlig smak i munnen.

 

Det er akkurat det som er poenget mitt!! Mulig det kom dårlig fram tidligere.....

Link to comment
Share on other sites

Det er et punkt som veier tungt hos meg:

1: følge gjeldene lover etter beste evne.

 

Noe behov for kul rifle har jeg ikke men praktisk i bruk og presis er nok det viktigste.

Vurderte faktisk en mini14 og få gått over mekanisme og bytta til tungt kvalitetsløp.. fy faen hvor man lider.. :P

 

Når det gjelder utøya osv, så er jeg dritt lei av å høre om det. Kjenner noen av de som var der og kom seg derifra og de har jeg hatt lange samtaler med. Ingen av dem klandrer noe annet en gjerningsmannen selv.. punktum.

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

For å sette et punktum for terror-koblingen, siden det var jeg som siterte politidireltør Øystein Mæland.

Han hevder altså følgende som er relevant for spørsmålet i denne tråden:

[en]halvautomatiske rifle [som] i utgangspunktet er innenfor det norske lovverket, [kan være] utsyrt... på en måte som er ulovlig

 

Jeg Para-fraser politidirektøren. Og håper derfor fokuset blir på politiets utsagn om en halvautomatisk rifle som er ubetydelig modifisert med lys og 30 skudds magasin, og ikke terroristen... Noe som er en avsporing men, som Hassel skriver desverre ikke uvesentlig for fremtiden til selvladende rifler i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kan du gjøre bedre enn å parafrasere? Det eneste treffet på det du siterer er hentet herfra: http://www.nrk.no/norge/onsker-en-skjer ... -1.7731586 og kan kun tilskrives Martin Herman Wiedswang Zondag som skrev stykket. Om Mæland virkelig har sagt noe tilsvarende får han stå for det selv, jeg kan ikke finne noe i lovverket som støtter en slik tolkning. Jeg kan heller ikke huske å ha sett en god redegjøring av hvilke paragrafer man skulle lene seg til for en slik tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet (Mini 14) over 840mm med eventuell innfellbar kolbe innfelt, så er den tillatt på benyttelse på jakt. Ferdig med det.

 

Dette gjelder alle våpen som er på godkjenningslisten, og bolt rifler. Du kan ikke jakte med eksempelvis AG-3, fordi POD og Miljødepartementet har bestemt at dette våpenet er militært, og kan ikke brukes til jakt. Derimot så har de også listet opp en del våpen som IKKE er militære i deres øyne. Et våpen er ifølge loven de vitale og registreringspliktige delene i et våpen. Kolben er ikke noen av disse. Ergo, å plassere dette våpenet som ikke er definert som et militært våpen inn i en kolbe som endrer utseende, endrer ikke karakteren på våpenet.

 

Hadde en god tråd om det for en stund siden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php? ... &start=120

Link to comment
Share on other sites

Houge stokken er mer "elegant"... Orgiginalen er kort, bred og litt klumpete. Hpougen er lit lengere (ca 1" tror jeg) smalere pistolgrep (antar nogenlunde samme avstand) og har en god greps følelse.

 

Trettvoll poengtere forvørig igjen hva som vitktig rundt mini 14 og barnedrapene på utøya. Allerede uttalte meninger fra enkelte, som har hatt viktige posisjoner. Som igjen utleder det som ofte blir stridens epple. Det er ikke dt at det er så kalrt hva som er forbudt/lov osv med modifikasjoner av våpen. Det handler om hva som er lurt eller ikke.... og her er det del uenigheter innad i skyttermiljøet. I tilegg blir redskapen Mini 14 stående i særstilling i Norge. Ikke på grunn av hva den er, men hva den symboliserer.

Link to comment
Share on other sites

Og hva symboliserer barnedrapene i Newtown? Går vi inni en sånn diskusjon, da får jeg angst av alt halvauto med hicap magasiner, selv om jeg har en mini14. Dermed kan vi heller be om et totalforbud på alle halvauto våpen i denne tråden.

 

Det er faktisk et totalforbud mot halvautomatiske våpen i Norge... det er i hvor stor grad (og hvilken vei) vi påvirker unntakene som er temaet.

 

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§7

Våpenforskriften:

§ 7.Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...