Jump to content

12 v lykt for å lyse etter elg på jorder.


Cola

Recommended Posts

arc mania x6 er vel ikke overlegen lengre. Den var nok det i 2009 med en ostar led, men led teknologien er som pc teknologien. Før du har fått blunket er det noe nytt som er litt bedre ute på markedet :) gammel lykt med gammel teknologi. Forskjellen på pc og lykt er jo at med en pc trenger man mer og mer futt pga programmene. En lykt vil ikke lyse skauen opp noe dårligere enn før bare pga av ny og bedre teknologi er kommet :)

Uansett så har jeg lest mye stygge ting om arc mania opp igjennom årene. Garanti kan du se langt etter.

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... o-ARCmania

Link to comment
Share on other sites

Vel, har ennå til gode å se noe som matcher denne, uten spredelys! Den fokuserer så den er i allefall nok til å dekke mitt behov.

Ja, vet at teknologien går videre. :)

Min er handlet her i Norge, men er nok ute av garantiperioden uansett, men aldri hatt noe problem med den.

Eneste ulempen med den, den er stor og tung. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Den har "bare" rundt 53000 lux. Dagens custombygde værsting er oppe i rundt 700000 lux :-) led lenser sin siste x21 har rundt 120000. Fordelen med null strølys er jo at man faktisk ser lengre. På samme måte som man ser lengre uten spredere på bilen. Vanskelig å se xx lux på noen hundre meters hold når øynene er justert etter bjørka 2 meter unna som bader i xxx lux :-) lyktene til arc mainia er av svært god kvalitet. Men det nyttet lite når han begynnte å lure kundene.

Link to comment
Share on other sites

Det hevdes at grønt lys uroer dyr mindre enn hvitt lys, er det noen som har prøvd ut dette i Norge?

 

Jeg mener din påstand om at bruk av grønt lys, uroer dyrene mindre, enn hva ved bruk av "vanlig" hvitt lys, er rett Per-S.

Jeg har som mange andre lyset i vei for å pirre min egen nysgjerrighet, men jeg synes det er en uting. Dyrene blir tilslutt mer enn vi tror, stresset og holder seg litt mer borte, om man driver dette for mye og for langt.

Grønt lys, jeg merker om man "drar" et grønt lyst over bøen/terrenget, så merker ikke feks hjorten dette i samme grad som med hvitt lys. Det spørs selvsagt om man retter en small stråle mot dyret, eller har en vid og bred lyskilde. Selvsagt kan det være nyttig og ta et kjapt sveip for å telle eller se om det er noen dyr i det hele tatt, men jeg foretrekker helst og gjøre dette i måneskinn, med en god kikkert, hvor jeg også kan se hvilke dyr som er der.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er nødvendig med lys for å telle dyr bør det legges vekt på å stresse dem så lite som mulig. Ofte skjer telling på våren når dyrene har svært små energireserver, og unødvendig lysing vil påvirke negativt.

Det blir da feil å bruke den kraftigste lykten som finnes, det bør tilstrebes å bruke så lite lys som mulig, og med en fargesammensetning som minst mulig påvirker dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene i Skåne hevdet med stor overbevisning at grønt lys forstyrret både villsvin og dåhjort minimalt.

Det ble testet ut av et par av gutta på laget, og de kunne bekrefte at grønt lys virket i den grad at dyra tilsynelatende ikke ble uroet av det og fortsatte å beite som normalt.

Ved hvitt lys derimot, så var det et grynt og dermed var grisen over alle hauger

 

Forøvrig er jeg også tilhenger av minst mulig lysbruk, da jeg mistenker at det (hvis det overdrives) kan forstyrre og uroe viltet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.torgersenbil.no/produkt/handlamper/maxtel-xenon-handlampe

 

jeg bruker denne. i klart vær så er det ingen problemer skyte blink på 500 meter i stummende mørke. ikke det att jeg jar prøvd men den lyser no jævlig.

en kompis av meg har værstingen til ledlenser x21 eller hva den heter og den blir bare ett stearinlys i forhold.

nå var vel det å dra den langt men det er vesentlig forskjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...