Jump to content

Charlie Chaplin og Krag


Vaquero

Recommended Posts

Dette bilde er interessant:

Første verdenskrig er i tiden om dagen, ikke så rart heller, 100 årsmarkeringer vil hagle frem til 11.11.2018?

normal_Charlie_Chaplin.JPG

Dette bilde forteller litt om sin samtids humor og tragedie. Dette er en posters jeg fant en gang tidlig på 80-tallet.

Som jeg tolker det så holder han en Springfield Krag, ellers er han satirisk udisiplinert i antrekk og feltdisiplin. Dette falt sikkert i smak hos de som kjente til virkeligheten den gangen.

På brystet henger en barberhøvel og i belte fra venstre en kaffekanne, deretter følger en hjulvisp og en grønnsaksrasp. Det som henger mellom hjulvispen og grønnsaksraspen ser ut til å være en musefelle. Samtidens ungdom som kunne bevitne skyttergravenes tragiske liv og virkelighet kunne sikkert spørre seg om hvilken avdeling kom Charlie fra? Dette var topp humor den gangen, for hundre år siden. Stigen opp fra skyttergraven som viser veien opp til en sannsynlig død var typisk, og plankeunderlag mot søle.

 

Spørsmål til dere som kan mer:

Hadde amerikanerne Springfield Krag i skyttergravene under første verdenskrig, var det ikke Springfield mod. 1903/06 som standard. Kragen (patron 30-40) ble jo avløst av Springfield 1903? Senere som vi kjenner endring av patronen til 30-06 i 1906?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg ikke kan identifisere:

På høyre side i bilde henger det en buet sak som er festet med hyssing opp mot halsen. Den henger ned mot bakken, bak armen og grønnsaksraspen.

Er det et liggeunderlag mot søle, eller hvilken praktisk løsning var dette? Sikkert ikke lett å vite for oss i dag.

Link to comment
Share on other sites

Barberhøvelen er nok et lite spark til en smart businessmann; han klarte å overtale den amerikanske hæren til å utstyre alle sine soldater med en barberhøvel med utbyttbare blader(safety razor; dere som roter med Mach3 og sånt tull bør prøve en slik!). Dermed ble en hel generasjon menn vant til å bruke produktet og King Camp Gilette ble en rik mann.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har jeg brukt en slik høvel i mange år, men blader er litt kipne å få tak i dag. Som en mann med respekt for seg selv og som innehar en Winchester mod.94 i 30-30WCF. Marlin 1895 GS i 45-70 Govt. Vaquero i .45LC. Samt flere nostalgiske panger, så bruker man i det minste en såpekopp og kost med grevlingbust. :wink:

 

Av de få her på Kammeret som barberer seg i det hele tatt bruker vel ikke maskin? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg ikke kan identifisere:

På høyre side i bilde henger det en buet sak som er festet med hyssing opp mot halsen. Den henger ned mot bakken, bak armen og grønnsaksraspen.

Er det et liggeunderlag mot søle, eller hvilken praktisk løsning var dette? Sikkert ikke lett å vite for oss i dag.

Ser ut som en badebalj - "charlie chaplin war" i googles bildesøk finner flere bilder, bl.a. dette:1b53ff8f7e5cf846036da3d7331f6a73.jpg
Link to comment
Share on other sites

Barberhøvelen er nok et lite spark til en smart businessmann; han klarte å overtale den amerikanske hæren til å utstyre alle sine soldater med en barberhøvel...

 

Jeg fikk sammen med alle andre norske rekrutter i 1994 en barberhøvel, og har bidratt med mer enn jeg vil tenke på til at også Gillettes arvinger har til salt i skjorta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...