Jump to content

Tinnitus og fortsatt småviltjakt


Torkel Skoglund

Recommended Posts

Hei. Har vært så heldig å hatt øresus i snart 20 år :? Fikk det etter flere år med massevis av skudd uten hørselvern på duejakt. Dyrekjøpt erfaring. Har heldigvis lært meg å leve med øresusen, og føler at jeg stort sett har kontroll på den.

Har dog et spørsmål. Har fortsatt å jakte småvilt med hagle, men avfyrer aldri et skudd uten at jeg har hørselvern på meg. Elektroniske hørselvern fungerer greit. Imidlertid så merker jeg at øresusen stiger en del etter at jakta har kommet igang og skuddene faller. Da kommer tvilen snikende. Er det rett og slett hasardiøst å fortsette å jakte, og kan man permanent forverre øresusen, selv med hørselvern? Hadde vært fint å hørt om noen av dere har erfaring med dette. Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt tinnitus i 23 år nå og vet godt hva du snakker om. Hvilke hørselvern bruker du? Husk at straks du blir opmerksom på lyden og retter fokuset ditt på denne, så blir opplevelsen av lyden sterkere - mulig du gjør det i forbindelse med jakta. Men det er mange andre faktorer som påvirker og forsterker iallefall mitt øresus - forkjølelse/tettere luftveier gir iallefall meg en opplevelse av mer tinnitus - det samme gjør nøtter (allergisk reaksjon)! For ikke å snakke om en dag med litt mer støyforurensing enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et interessant tema. Jeg har hatt øresus i et par år nå. Det er nok en relativt snill tinnitus så langt, men er veldig bekymret for dette. Har alltid vært flink med hørselvern, men har jo spilt trommer i mange år og en del konserter der jeg ikke brukte hørselsvern. Brukte det alltid på øving forøvrig. Men etter sist jaktdag kjente jeg det godt etter noen haglskudd. Hvilke hørselsvern er gode å bruke på jakt? Går aller mest på støkkjakt etter fjellrype og hare. Hørsel er viktig under slik jakt (høre rypene). Er aktive hørselvern gode nok eller hemmer de litt? For meg ser det ut som det hemmer for mye, men det er vel en liten pris å betale for å slippe øresus. Hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Sordin Supreme Pro-X, de forsterker de svake lydene svært godt, til og med i stereo-kvalitet. Jeg registrerer om lyden kommer fra høyre eller venstre. Samtidig demper de momentant de kraftige lydene, altså smellene. Prisen er vel idag ca 2.000,- eller litt under... På jakt bruker jeg ikke hørselvern, fordi lyden ute i naturen ikke plager meg i det hele tatt.....hittil 8)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt kraftig tinnitus med innslag av ren piping siden 1993. Kan være spesielt slitsomt om man skal separere stemmer i fra hverandre eller det er stille i rommet.

 

Når det gjelder skyting, eller lengre tids eksponering av støy så bruker jeg selfølgelig maks hørselvern, og da dobbelt med propper og hørselsvern.

 

På jakt bruker jeg bare sordin pro (vanntett), men av og til savner jeg en av mine formstøpte plugger da jeg smekker hagla opp i hørselsvernet.

 

Det er greit å vite at de elektroniske hørselsvern ofte kutter på 80dB, noe jeg mener er litt høyt, så greit med en plugg i øret også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tinnitus (eller andre hørselsskader), men er selvfølgelig redd for å få det. Jeg bruker Sordin Pro på skytebaner (rifle og hagle) og på posteringsjakt, men på jakt der man går mye (fuglejakt) syns jeg de blir for varme og ubehagelige å gå med. Syns ikke smellene fra en hagle i åpent terreng er plagsomme heller egentlig, men jeg skjønner godt at de er mer enn nok for en med tinnitus. Da hadde jeg nok valgt å gå med hørselvern på, på tross av ubehaget ved å ha dem på.

 

Når det gjelder lydkvaliteten er det ikke mye å utsette på syns jeg. Man hører, etter min mening, svært godt med slike hørselvern, og de er verdt hvert øre.

Link to comment
Share on other sites

Har bare hatt tinnitus i litt over ett år nå (fra dykking), mistet mye diskant på ene øret. Legen sa rett ut at jeg ikke tåler ett geværsmell uten beskyttelse, da blir du tunghørt. Så derfor er det helt uaktuellt for meg å ikke gå med beskyttelse under jakta. Har ett par Sordin Pro, som jeg bruker konstant under støkkjakt på fugl. Det hemmer meg overhodet ikke, heller tvert i mot:

1. Du hører deg selv gå, gnissing mot tøy, kvister som knekker osv. Dette er veldig generende. Derfor går jeg så stille som overhodet mulig! Og derfor kommer jeg som regel tett innpå fuglen. (Husker spesiellt en episode der jeg kom 10 meter inn på to røy, hvor jeg stod å så på de en god stund. De lettet uten at jeg skøyt, og det syns jeg var greit. For jeg hadde hatt overtaket, og var en jeger)

2. Når jeg går sammen med noen, hører jeg langt oftere enn de uten aktive hørselsvern, at fuglen letter. (Desverre som regel langt utenfor skuddhold og synshold.)

 

Men.... når jeg kommer hjem suser det noe helt for jæ.. i ørene.. Men dette tilskriver jeg at jeg har vært ute en helt dag, alle sanser har vært skjerpet maks hele tiden, og særlig hørselen, adrenalin-nivået som har bygget seg opp under hele dagen er i ferd med å dale. Plutselig trenger jeg ikke å høre etter mer, og som alle med tinnitus vet, er at hører du etter kommer den manisk-irriterende tonen.. Jeg pleier å helbrede meg selv med ett glass Lagavulin. (To hvis det er fugl i sekken) :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tinnitus (eller andre hørselsskader), men er selvfølgelig redd for å få det. Jeg bruker Sordin Pro på skytebaner (rifle og hagle) og på posteringsjakt, men på jakt der man går mye (fuglejakt) syns jeg de blir for varme og ubehagelige å gå med. Syns ikke smellene fra en hagle i åpent terreng er plagsomme heller egentlig, men jeg skjønner godt at de er mer enn nok for en med tinnitus. Da hadde jeg nok valgt å gå med hørselvern på, på tross av ubehaget ved å ha dem på.

 

Jeg har heller ingen hørselskader, men går med sordin på all jakt uansett. Det at du ikke allerede har fått hørselskaden er jo ingen grunn til å la være å gå med hørselvern! Det er jo i grunnen akkurat det man skal prøve å unngå...

 

Husk at på fulgejakt skytes det gjerne mye, og haglesmellene ligger vel på mellom 140-150db mener jeg å ha lest i en eller annen test. De vil ramme hørselen din over tid uansett om du skyter i åpent terreng. Hiv på deg sordin neste gang du skal på fuglejakt Rusup, det er mitt råd! Litt varme og kanskje etterhvert klamme i varmt vær, ja, men det er jo en liten pris å betale for å beholde hørselen. Eller hva sier dere med tinnitus??

 

Dersom det plager deg veldig å gå med vanlige aktive hørselvern kan du jo investere i den typen som man putter inni ørene.

Link to comment
Share on other sites

Tinnitus kan komme ganske brått. Har en jaktkompis som aldri har hatt antydning til tinnitus. Han har brukt elektroniske hørselvern fra og til, men det meste av jakt på rype og skogsfugl har foregått uten. For halvannen uke siden fikk han plutselig piping i ørene. Tiden etter har vært et helvete for han. Tar bare frem dette eksempelet for å vise hvor fort det kan skje. Ingen tiur er verdt ringing i ørene resten av livet. Var en gang oppe hos en som hadde fått tinnitus fra ETT (!) skudd. En idiot på skytebanen hadde løsnet et skudd en halv meter fra hodet på stakkarn uten at det var gitt klarsignal. Resultatet ble en voldsom piping i ørene (målt til ca 90 desibel), med utsikter til å beholde ulyden resten av livet. Nei, vær fornuftig og bruk hørselvern. Har du først fått tinnitus, så skal det utrolig flaks til for å bli kvitt'n igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer formstøpt hørselsvern? Er det som aktivt hørselsvern? Blir bare smell og høye lyder dempet? Lurer på å få meg slikt. Må vel gå til en hørselssentral først og få en undersøkelse. De lager vel også formen? Noen som vet hvordan prosedyren til dette foregår? Man kan vel få støtte til hørselvern også slik som jeg har forstått det, så lenge man har vært plaget lengre enn 2 år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tinnitus siden jeg var 13 år, etter at en skøyt rett ved siden av meg med en AG-3. Han tenkte seg ikke om, så jeg klandrer han ikke. Punktum.

 

Jeg har nærmere 50% hørselreduksjon på det øret, så jeg bruker høreapparat. Og det er ganske slitsomt å aldri få helt stillhet. For å få sove må jeg ha på musikk som overdøver "bråket" inni øret mitt. Jeg har lært meg å leve med det, og jeg håper det ikke blir værre. Jeg tar store sjanser hver høst, for all fuglejakt foregår uten hørselvern. Men på rifla har jeg nå endelig fått investert i lyddemper. Det er helt hærlig :D Skulle fantes noe sånt til hagla også. Jeg klarer ikke å bruke hørselvern, og jeg har ikke investert i noe sånt til å dytte inni øra som skal gjengi lyd osv., så du hører like godt som uten, og som blokkerer i det smellen kommer.

 

Jeg skyter under 15 smeller pr. høst etter fugl, og hagla smeller jo ikke så fælt som rifla, så jeg har ikke tatt det store steget inn i den verdenen enda. Men med tanke på at 1 smell er 1 for mye, uansett hva man skyter med, så burde man absoliutt gjøre det.

 

Håper alle som leser dette vil bruke huet, og ikke gjøre som jeg gjør/har gjort. Med unntak av lyddemper på rifla da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tinnitus på ene øret så bruker Sordin Pro når jeg jakter (skogsfugl for det meste).

Enig i at det kan bli varmt og ubehagelig etter en stund, men med noen korte pauser av og til så går det greit.

Hører jo ALT da! Trodde jeg gikk stille jeg, før jeg kjøpte dem :)

Fått spørsmål om hvorfor jeg gidder å bruke dem på jakt med hagle, men de som har spurt har vel hørsel som er i orden :)

Brukte ikke hørselvern på jakt før jeg heller... Men tinnitus er noe man GARANTERT ikke vil ha!

 

Noen syns kanskje prisen er høy for sånne hørselvern. Jeg syntes i hvertfall det før.

Nå kunne jeg lett ha betalt 10x prisen for å fått bort tinnitusen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...