Jump to content

Øyne om natten


Gullvingen

Recommended Posts

Kanskje teit å spørre om, men når man ser dyreøyne om natten så lyser de jo ganske sterkt opp dersom man treffer rett på med en god lykt....

Spørsmålet er da om man kan se om det er f.eks ulv eller gaupe?

Elg er jo lett da øya er langt fra hverandre, rev husker gjerne hodet opp og ned når den blendes.

 

Fargen som reflekteres er jo forskjellig, kan to like dyr reflektere forskjellig farge?

Tenker ikke på katter, men her jeg bor lusker det mye rart rundt i skogen, blant annet ulv og bjørn, gaupe er sett også.

 

Mest sannsynlig er det hjort eller rådyr jeg ser mest av, men siste dagene har jeg sett et par virkelig knall gule øyne som er litt lavt over bakken, bikkja får helt anfall og guløye stikker.

Det er ikke rev...ulv?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er da om man kan se om det er f.eks ulv eller gaupe

Tja, min erfaring med hund og katt er at hundene ikke bryr seg så mye om å være i lysstrålen, mens kattene blir sittende helt stille å reflektere lyset. Om det er direkte overførbart til ville dyr har jeg ikke noe mening om.

 

Det går mot muligheter for sporsnø så da bør alle spørsmål kunne besvares.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå skal jeg "synse" for jeg har ikke faglg dekning for dette: Min erfaring er at samme dyreart reflekterer samme farge fra øynene og at dette ikke er individspesifikt.

 

Min erfaring er fra bilkjøring og jeg har ikke stoppet for å se hvilket dyr det har vært, men fargene har vært fra sølv via gult og grønt til rødoransje. Nå kan det muligens ha noe å si hva slags lys man har på bilen, glødelamper, halogen, xenon eller diodelys??

Link to comment
Share on other sites

Rådyra gir grønn refleks ja.

Har satt opp et stativ med 2X500w på terrassen som peker utover og som vanlig var rådyra på plass i går kveld. Ved bruk av NEXA fjernstyring kan jeg plassere lyset akkurat der jeg vil da rekkevidden er ca 70m. Rådyra bryr seg ikke det skvatt om at det plutselig blir veldig lyst der de står å krafser vekk snø for å komme til gresser på jordet.

 

Som regel står de 15-30m unna huset og ikke engang om bikkjene står å snøfter stikker de av.

Man kan også prate og de står der, de er ikke akkurat redde.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være slem, men har hatt noen av både rev og huskatt på åtet der dem har hatt ett gult og et grønt øye, skutt rev med grønnskjær og gulskjær på samme åtet,

 

Samt har to fuglehunder av samme rase med forskjellig farge når jeg setter vilkårlig lys i øynene på dem,

 

(Måten skille byttedyr (typ rådyr, hjort, sau osv) fra rovdyr ( ulv,rev,katt, mink osv) er plasseringen av øynene, rovdyr har begge øynene fremovervendt for å se bedre under jakt, mens byttedyr har øynene mere fra hverandre og ut mot siden for å kunne ha et bredere synsfelt for å kunne følge med på om rovdyr/farer er i nærheten)

Link to comment
Share on other sites

..har to fuglehunder av samme rase med forskjellig farge når jeg setter vilkårlig lys i øynene på dem

Jeg skiller mellom mine to på samme måte, dog er begge bastarder av sværrt forskjellig skapning. Den yngre har brunere øyne i lysskinnet.

Så jeg ville holdt en knapp på øyeplassering i skallen jeg og.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det bare er meg, men jeg opplever at fargen på retinal refleksjon endrer seg på min grønnlandshund etter avstand fra lyskilden. På lang avstand er refleksen gul, og den endrer seg via grønt mot rødlig på nært hold.

 

Har sett samme på katten også. Flere som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...