Jump to content

Grunneier i elgvald


filofloppen

Recommended Posts

Jeg er litt ny ang elgjakt. Jeg har blitt ny grunneier i et elgvald. Det finnes ikke noe grunneierlag så vidt jeg vet, og det er et relativt nytt elgvald der. Jaktlaget betaler ingenting for å felle elg.

 

Kan jeg da kreve å være med på jaktlaget? Kan jeg stille eget jaktlag? Eller er det kommunen som innvilger jaktretten til de som allerede er med i jaktlaget?

 

Mvh filofloppen

Link to comment
Share on other sites

For det første er det du som grunneier som har enerett på jakt i ditt terreng, hvis du ikke har leid den ut. Det betyr at du uansett har krav på betaling for jakta i ditt terreng, oftest beregnet ut fra en grunn pris pr da, pluss pr kg kjøtt felt av laget i hele terrenget de disponerer. Det skal også noe til for at de skal nekte deg å delta i laget. Det jeg ville gjort er å ta kontakt med laget på en pen måte og snakke med dem, forhøre meg om hvilke leieavtaler de har på terrenget, trolig hadde de en slik avtale med forrige eier av terrenget og om denne er videreført. Kan jo hende de bare mangler kontonummeret for å få overført pengene, evt ikke vet hvem som er ny eier. Utbetaling av leie for elgjakt skjer ofte ca rundt juletider, når regnskapet til jaktlaget er gjort opp. Og om det skulle vise seg å være umulig å snakke med dem, har du jo alltids mulighet til å trekke terrenget ut av arealet de kan jakte på. Om du kan starte eget jaktlag er avhengig av om du har nok areal til å oppfylle kommunens krav om minste areal for tildelt elg

Link to comment
Share on other sites

Det er INGEN som kan jakte lovlig på ditt areal, før du har gitt tillatelse til det! Og det hjelper ikke om jaktlaget hadde avtale med forrige grunneier, så lenge nåværende grunneier ikke har gitt sin tilatelse.

Hvis jaktlaget fortsetter å jakte selv om de vet at det er kommet en ny hjemmelshaver på arealet, er det regelrett tyvjakt de holder på med!

Link to comment
Share on other sites

Eiendommen er jo bare en liten del av et større elgvald. Jaktlaget som går der nå, har gått tre år på rad, og betaler ingenting for dette. De skal i utgangspunktet dele ut kjøtt til grunneierne, men det er ingen som har sett noe kjøtt heller. Jaktleder påstår å ha sendt ut innkalling til grunneiermøter, der dette er vedtatt.

 

Jeg har gitt beskjed om at jeg skal være med til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Eiendommen er jo bare en liten del av et større elgvald.........Jaktleder påstår å ha sendt ut innkalling til grunneiermøter, der dette er vedtatt. Jeg har gitt beskjed om at jeg skal være med til neste år.
Da er jo saken rimelig grei, om de har vedtatt disse ordningene på et grunneiermøte skal det jo eksistere en protokoll på dette. Du ber ganske enkelt om å få se protokollen- og vedtektene for laget. Der skal alt som omhandler innkalling av grunneiere- hvilke grunneiere som var på møtet, samt sakliste mm være nedtegnet og underskrevet. Så ber du om årsmeldingene for de tre årene de har jaktet. Der vil du forhåpentlig vis se hva som er skutt og hvordan eventuelt kjøtt er fordelt. Når en driver jakt på flere eiendommer må dette være i orden før en starter jakta. Eksisterer ikke dette har jaktlaget ett forklaringsproblem.
Link to comment
Share on other sites

Det er INGEN som kan jakte lovlig på ditt areal, før du har gitt tillatelse til det! Og det hjelper ikke om jaktlaget hadde avtale med forrige grunneier, så lenge nåværende grunneier ikke har gitt sin tilatelse.

Hvis jaktlaget fortsetter å jakte selv om de vet at det er kommet en ny hjemmelshaver på arealet, er det regelrett tyvjakt de holder på med!

 

Det er vel å dra det vel langt. Hvis forrige eier har gitt tillatelse til jakt for en tidsperiode, er vel dette en heftelse ved eiendommen som selger evt burde gitt beskjed om til ny eier. (I dette tilfellet vil "tillatelse til jakt" tilsvare det at vedkommende har meldt eiendommen inn i et grunneierlag/jaktfelt - og det normale her er at medlemsskapet følger eiendommen, ikke eier.) Hvis han ikke har gjort det, er det i prinsippet en sak mellom kjøper og selger. Et jaktlag som har en gyldig avtale med et grunneierlag/jaktfelt skal ikke måtte forholde seg til hver enkelt grunneier, det er jo litt av poenget med grunneierlag/jaktfelt.

 

Ser for øvrig ikke helt hvordan en jaktleder skal kunne kalle inn til grunneiermøter, virker litt som en klassisk rolleblanding. Viktig at leder av jaktfeltsstyre/grunneierlagsstyre og jaktleder ikke er samme person, eller i allefall er helt tydelig på hvilken hatt han har på seg til enhver tid. Har prøvd den dobbeltrollen, og det er lett å møte seg sjøl i døra. F.eks hvis jaktfeltet skal refse jaktlederen for et eller annet... (ikke at jeg husker at jeg har fortjent det noen gang..)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter kan godt komme med mer innformasjon for å belyse saken.

Hvor stor er eiendommen din?

Å kreve plass i et jaktlag om du eier 35 daa av totalarealet kan bli vansklig, da faller bare ditt terreng ut.

Skulle du derimot eie en større prosentandel av dette jaktlagets areal, blir det en annen sak.

 

Det kreves et minimumsareal for å kunne få egen jaktrett på elg ( rundt her i allefall) og deretter et minimumsareal pr dyr etter dette.

Dette kan være eks 4500 daa for første elg og deretter 2000 daa pr dyr.

 

Skal du ha noen som helst glede av denne jakta, sammen med dette laget bør du gå de rette veiene i det rette tempoet.

Å valse frem å kreve noe en ikke vet om en har rett på, skaper ikke noe godt førsteinntrykk av hverken deg som person eller som kommende jeger i dette laget.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående minimumsareal så kreves dét for et eget fellingsløyve.

Er arealet mindre enn det som kreves for et eget fellingsløyve så har man krav prosentandel av ett løyve.

Noen steder gjøres det ved at grunneier får en andel av det som felles. Andre steder får man f.eks. ett eget løyve pr fire år.

Det finnes helt sikkert også andre måter dette gjøres på.

Link to comment
Share on other sites

Jaktretten kan vel også ha blitt solgt en eller annen gang sånn den for alltid tilhører en annen enn grunneier

Det er ikke mulig å skille jaktrett fra eierskap.

I hovedsak har du rett.

Dog finns det visse unntak, og ikke minst fantes det unntak.

I en del tilfeller vil imidlertid jaktrett og fiskerett tilhøre andre enn den som eier grunnen, da i kraft av sedvane, alders tids bruk eller annet rettsgrunnlag.

Forbudet mot å skille grunneiendomsretten og jaktretten kom inn i jaktloven av 1899, for fiskerett kom tilsvarende bestemmelse inn i lovverket så sent som i 1964.

Bestemmelsene har da ikke virkning på disposisjoner som skriver seg fra tiden før disse lovens ikraft-tredelse.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36203/178440.pdf?sequence=2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...