Jump to content

Knotent å få 222rem til å gå


smaug

Recommended Posts

Sliter med å få gamlingen sin gamle Tikka M55 i 222R til å gå med det meste nå. Denne rifla har 6 riflet Bofors pipe som jeg har hørt før skal være litt kilen til tider. Saken er den at den har gått godt med Normalt Jaktmatch før men ikke nå. Prøver diverse ladninger med CFE 223 og 50gr Sako Speedhead uten noe suksess. Samme gjelder Sierra Prohunt med N130. Jeg begynner å lure på om børsa er utskutt. Noen med tips til ladeknep, ladninger eller kuler og krutt som fungerer med ganske stor sikkerhet? Det beste jeg klarer å få den til å samle så langt er 24,5gr CFE223 bak en 50gr Speedhead satt til 54mm patronlengde. Hylsene er egenskutte Normahylser som blir halspresset med Lee collet die. Samlingene er rundt 25mm på det beste og hullene er rimelig jevnt spredt.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har pusset den tre,fire ganger nå med børste, skum, tradisjonell renseolje osv og nå står den med skum i pipa igjen men det skal sies at kroningen er litt rufsete. Rifla er demontert inkl skikkertmontasje pga feil øyeavstand, avtrekket er plukket i partikler siden den også var full av guffe og lugget litt. Det mekaniske er nå veldig bra men kroningen er nok ikke 100% Hvor nøye er 222r på sånt? Kan lade enda svakere og det er litt min plan også nå. Prøve minimumslading på alle kuler og krutt jeg har til den her. Hva kan være årsaken til dårlig presisjon på jaktmatch som tidligere har gått meget bra?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Har du testet med samme lott Jaktmatch som tidligere gikk bra? Hvis det er snakk om "ny" og "gammel" ammo så kan det være forskjell i laboreringen her som er årsaken.. En annen feilkilde som jeg har hatt er Lee Collet dia! Hvis du ikke får likt hold på alle kulene, så får du presisjonsproblemer.

Sjekk dia om den fungerer som den skal, og sjekk kulene.Sitter de med samme trykk i hylsa, lett å kjenne om du trykker kula mot bordplata..forsvinner den inn i hylsa er det ikke godt nok hold (for lite presset eller ugjevnt presset).

 

Har du prøvd med vanlige helpressedier?

 

Jeg synes ikke 25mm høres så ille ut på et jaktvåpen, men begynner du å bli sikker på at pipa er utskutt eller dårlig på noen måte så er det ingenting å tape på litt eksperimentering. Ett løp jeg hadde ble betydelig bedre (en stund) etter lapping.På en annen pipe så jeg ingen forskjell. Tok den lettvinte måten og satte inn noen kuler med finkornet pasta og skjøt og pusset..Ny kroning er som nevnt også verdt ett forsøk.

 

edit:retta noen stygge skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd helpressdia nei. God idé. Lot'en på jaktmatchen har jeg ikke oversikt over men når alt går like dårlig må det jo også være noe med børsa? Den er ikke godt vedlikeholdt og trenger egentlig en glassblåsing og noen strøk med Duracoat ellers tror jeg den går en sikker rustdød i møte slik den blir brukt.

Håper på fint skytevær i morgen så skal jeg finlade litt og se om jeg kommer fram til noe.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Min egen Vixen med originalpipa var svært sær på dette med kuler. Gammel jaktmatch gikk meget bra. Men den hadde 50gr kule. Den nye har 55gr. Dette kan utgjøre stor forskjell. I min fikk jeg ikke 55gr kuler til å gå i det hele tatt, med unntak av Lapua sine. De er forholdsvis korte. Absolutt best gikk 50gr kula fra gammel jaktmatch, samt V-max 40gr og 50gr. God presisjon også med Sierra MK 52/53gr. Har ikke prøvd Jaktmatch ferdigladet eller jaktmatch kule av nye type.

 

Min pipe likte absolutt best ladninger helt opp mot maks, og gjerne litt til. Den ladningen som ble brukt mest var 21gr N200 bak 50/52/53gr kule, med CCI400 bak i Norma og Remington hylse. Dette er over tabell, så ikke gå direkte på denne ladningen.

 

Nå har jeg byttet pipe til en Douglas Match pipe med stigning 1:9, kaliberet er fortsatt 222, og skyter det meste av kuler jeg har prøvd fra 40gr til 69gr med god/glimrende presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Gamle våpen i 222Remington har nesten helt sikkert 1:14" riflestigning. Det betyr at det er veldig mange av dagens kuler de ikke vil skyte bra. Mange, men ikke alle 55gr er innafor, men trolig vil ingen boattailkuler virke noe særlig.

50gr Speedhead er jo godt innafor det som skal virke, men du skriver ikke noe om (vekt f.eks.) de andre kulene du har prøvd?

 

Kroningen bør jo selvsagt være bra skal du utelukke andre ting, og på ei gammel rifle er første spørsmål ofte: er det rust i løpet? Rifler som har stått i skapet lenge har (for eieren) overraskende ofte rust i løpet. Det kan være både nær munningen, og midt i for den del - men bør sjekkes.

Løpet kan jo være utskutt, men det tar mange skudd, og ei rifle som har stått i skapet og kjedet seg er sjellden utslitt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

25mm er bra til å være et jaktvåpen.

Nei, 25mm er ikke "bra til å være et jaktvåpen". Dette er et jaktvåpen, en CZ527 kamra i .222rem.

5skudds samling hvor det skuddet som ligger godt utenfor er min egen skytterfeil.

Ammunisjon er Nosler Balistic tip 40grn forn 22,5grn N130.

a3RsQkky.jpeg

Det er verdt å notere seg at den klistrelappen er 17mm*17mm.

 

Jeg har og god erfaring med Sako Speedhead (105G), den samler tilnærmet like bra som på bildet ovenfor.

Min riflestigning er som nevnte 1:14.

Jeg har dog ikke testet tyngre, lengre kuler men det er ikke et tema. Da benytter man større kalibre, eller bytter pipe til en med hardere twist.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få ladd noen patroner med 52gr Sierra Match HPBT med 19,5gr VV N120 eller samme vekt med Norma N200. Utgangshastighet i ei 60cm pipe er da ca 950 - 975ms. Dette er en std ladning fra viltmålmiljøet siden starten av 1970 tallet som er testet i "alle" rifler inkludert flere Tikka M55 (forøvrig er dette den gamle ladningen til 222 Norma Jaktmatch med 50gr kule). De aller fleste rifler jeg har sett med denne ladningen skyter 10 - 15mm. De riflene som ikke har skutt bra med denne ladningen har det stort sett vært noe feil med.

 

Ellers anbefaler jeg deg å kappe 2cm av løpet og krone på nytt. Gamle rifler har ofte vært pusset med snor fra munning..

Link to comment
Share on other sites

1/14 om jeg husker rett og dem samler helt utmerket med Sierra 63 grs

63gr SMP er jo like lang som 52gr HPBT. Poenget er at en må ha riflestigning og kulelengde i bakhodet. Torfs tanker om kapping av munning er uansett på sin plass.

Skytter skal jo også gjøre sitt - og med disse kulene - være oppmerksom på vinden. Selv på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@barerobert

 

25mm er bra!

 

Slike samlinger som du la ut bilde av over i tråden her kan vi alle legge ut i massevis.

 

Men ei jaktrifle som samler 25mm i snitt et ei bra rifle, det er ikke snakk om en eller annen flaksesamling. Men 25mm hele tida.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prohunt er 45gr og de gikk helt forferdelig, 5-6cm spredning men ta akkurat den ladningen med en klype salt. Laderen tok det meste på øyemål nær sagt så den kule må jeg ta fra scratch og prøve på nytt. Tok en test nå igjen med helt blikke stille ute og jaktmatch og både jeg og fattern skyter like dårlig. Rundt 30-40mm spredning over hele skiva så nå skal stokken beddes først før pipa blir kappet noen cm.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd om 222rem, hvor skyter man elg med det kaliberet?

 

Dette er et kaliber som før var standarden i BR, hvorfor skal man ikke søke å finne best mulig presisjon?

For å ha en unnskyldning når man bommer?

 

On topic igjen så vill jeg og sjekka at kroninga er i orden, om ikke kappet den et par cm for å være sikker. Er ikke rare hastighetstapet man får heller...

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere hva som er god nok presisjon gidder jeg ikke å diskutere. Med god teknikk og utstyr(tofot og bakstøtte osv) bør de fleste klare under 20mm dersom riflen har det i seg, jeg tester ikke mine skyteferdigheter her, men riflens egenspredning så alle midler er tillatt for å kartlegge riflene egenskaper. Hadde jeg kunne boltet den fast i betong, hadde jeg gjort det. For å komme inn på temaet så er planen å lade noen ladninger med 45gr Prohunt for å se om jeg kommer fram til noe. N130 og CFE223 er det jeg har tilgang til av krutt for øyeblikket.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

N130 funker bra i min Vixen med 1:14 og 45 cm pipe. Usikker på om det er Bofors-pipe, men jeg vil nesten tro det

Trenings/jaktfelt/kulestiladningen er 21.5grs N130, 40grs Vmax, col 54.1, Norma-hylser.

Har lada hardere også med samme presisjon, men såg ikke helt poenget med de siste m/s. Fikk aldri såpass presisjon med 55grs jaktmatch (50grs gikk bedre) og har heller ikke funnet godladningen med 50 grs lapua fmj. 52 grs Sierra MK gikk bra. Norma 62 grs går også bra. Merker heller ingen forskjell om jeg halspresser eller helpresser.

 

Hvis presisjonen plutselig forsvinner (samme komponenter som ved god presisjon) og du har sjekket for løse skruer og kikkertbaser, så vil jeg tro det er noe med pipa di. Enten kroning eller utskutt (hvor mange smeller går det forresten gjennom ei 222-pipe før slitasjen blir merkbar?). Det billigste å teste er vel å få kappet og kronet på nytt.

 

Skutt nå på fredag. Siste skuddet satte jeg veeeldig lang utafor så det tok jeg ikke med (skytterfeil). God nok presisjon for min del. Lappen er vanlig klistrelapp

 

20141003_112245_zpswq1jzvwi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fra den tida Junior hadde en Vixen i 222 med 1-14 stigning....

Sleit fryktelig med å finne rette kula. Men det jeg husker er at 52 gr SMK gikk styggbra med full pupp-ladning. Dette var eneste match-kula som gikk under 10 mm. 55 gr gikk "over hele skiva". Så tydelig at her var det en grense. Får du ikke 52 gr SMK til å gå vil eg tro du har et problem med pipen.

Ellers var det V-max av varmint-kulene som leverte god nok presisjon til å sprenge kråker på 200......

husker at det var N-130 krutt som ble brukt. Ladedata vil eg ikkje legge ut her, men var nok tett oppunder rød-grensen ja....

Ellers så er det å bemerke at mantelfjerner må benyttes OFTE i disse pipene.

 

Skulle eg byttet pipe hadde nok 1-14 vært skrinlagt rimelig kjapt...

Link to comment
Share on other sites

Skulle eg byttet pipe hadde nok 1-14 vært skrinlagt rimelig kjapt...

Definitivt. Jeg har en tung LW 1:9-pipe i tispa, og det er helt andre boller. Uten enormt med erfaring virker det som et veldig OK kompromiss, den går veldig godt med alt fra 40VMax til 69SMK. Det gjør kaliberet mye mer fleksibelt enn med klassisk 1:14.

Link to comment
Share on other sites

Ny test i dag. Tidligere tips om å sjekke collet dia var spot on. Presset ikke halsen godt nok. Hvordan jeg kunne overse det aner jeg ikke men en justering av mandrelen gjorde susen. Nå holdes kulen på plass, men...Presisjonen er fortsatt dårlig. 45gr kula var ikke prohunt men S&B FMJ! Prøvde med 22,5gr N130 og den sprer 6cm på 100m med tofot og bakstøtte! Mest sideveis. Har også prøvd Sako speedhead 50gr med CFE 223 i 24,1 - 24,5 - 25,5 og 26,2 og alt går omtrent like dårlig. Hvis jeg får tak i noe jeg kan krone pipa på nytt med, blir jeg å kutte den litt i morgen. Begynner å lure på om pipa er utskutt rett og slett men dette er jo en børse som aldri har blitt skutt mye om gangen med(3 skudds knotemagasin har gjerne den effekten). Nå er den jo nesten 50 år gammel så litt har den vel blitt brukt.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Gi en god dag i S&B 45 fmj... Har prøvd den både i Brno Fox'en jeg hadde og i Sako Vixen'en jeg har. Prøvde med N-110 og Norma 201 i hastigheter mellom 850 og 950 m/s (ca), men ille presisjon.

 

Jeg har opplevd best presisjon med Sako 50 fmj og Norma 50 fmj, i tillegg til at Vmax 40 har gått bra. De to førstnevnte har ruslet i vei ca 850 m/s med N-110, mens Vmax'en går ca 1 000 m/s.

 

I sommer kjøpte jeg meg patroner for hylseproduksjon. Når Normahylsa koster omtrent ti kroner pr stk, kunne jeg like gjerne kjøpe jaktmatchpatroner og spare på hylsene etter skudd. Disse gikk forbausende bra i Fox'en, med ca 15 mm samlinger jevnt, og det fabrikkladet. Solgte Fox'en og skal bruke Vixen'en i vinter, så tok den med på banen etter bedding og skikkelig puss med mantelfjerner. Den hadde en tendens til å slenge ett av tre skudd ca fem, seks cm fra de andre. Dette sluttet den med. Vmax og Norma 55 gikk veldig godt, mens S&B'en var betydelig verre. Begynte med S&B-skuddene og trodde presisjonsproblemene fortsatte selv etter fiksing av børse, siden skuddene ble slengt rundt på skiva. Men så puttet jeg i de andre. Nærmest hull i hull, uten slengere. Denne skytingen var på innskyting på bane med elektronisk skive. Er usikker på hvor nøyaktig en slik skive er. Det kan jo selvsagt hende at den er unøyaktig, men inntrykket var i hvert fall veldig tette samlinger med de to andre, mens S&B'en gikk overalt. Det skal også sies at denne skiva ikke hadde skikkelig innskytingsblink, men er en villsvinskive uten senter...

 

Jeg har for øvrig opplevd at N-130 ikke funket bra i Fox'en min. N-110 har funket bra sommer og høst, men lite krutt i hylsa var ikke noe sjakktrekk før toppjakta i vinter. Fikk stor spredning på Sakokulene da. Prøvde Norma 201 og fylte hylsa, og da kom 7-mm-seriene.

 

Du kunne jo evt prøvd annet krutt og kanskje prøvd Norma sin 55 grs fmj. Norma 201 bak denne kan funke det. Ellers skal N-120 være et velegnet krutt til .222. Det er kanskje 55 grs-kula du har prøvd? Eller er det gamle 50'en? Jeg var veldig skeptisk til 55'en selv, men kjøpte nå et par hundre kuler i vanvare, og jammen viste det seg at den funket.

 

Men, det kan jo være billigere å levere til børsemaker for sjekk fremfor å kjøpe inn hauger med kuler og ulike krutt... Når rifla er 50 år, kan det jo ha blitt noe slitasje her, selv om .222 ikke akkurat er kjent som løpsbrenner.

 

Håper du finner ut av det! :)

 

Skal levere Sako'en til børsemaker og få kappet løpet om ikke lenge selv. Kan jo faktisk bli bedre av slik og.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, sannelig en liten nøtt det her. Nå skuler vi bare på børsa i vanntro, ja det er kommet dithen at jeg må ta ut STR'en i morra og skyte litt for å få godfølelsen tilbake. Mister jo helt selvtilliten av den drittbørsa" :-P

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at 222rem ikke går. Jeg har hatt to børser i dette kaliberet og tre piper. Vixen fikk ny lilja pipe i 1-10 snurr og 16,5 mm pipe profil. Jeg tror pipen din må være problemet. Dette var tilfellet på gamle pipen til vixen. En kjapp metode er å finne baufilen og kutte 20-30 mm av pipen. Rengjøre med fin fil og sjekke presisjon igjen. Den ytterste delen av pipen er viktigst for presisjonen. Kan du ofre noen mm? Skal du skifte pipe ville jeg ha valgt en med mer snurr en1-14, men CZ som jeg hadde før samlet stygg bra med det meste og den var1-14.

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa levert til doktoren for en liten kappejobb, gjenging og selvsagt ny kroning. Børsemakeren mente at det ville være direkte vandalisme å bytte ut Boforspipa. Iflg han så den strøken ut ved første øyekast, får bare håpe at den når å bli ferdig før jeg drar sørover igjen.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

Nå er børsa kommet tilbake fra doktoren og iflg skytteren selv går den som en laser nå. Pipa ble kappet noen cm og kronet på nytt. Er usikker på om headspace ble fintunet også ut fra det eieren har sagt til meg men det kan virke sånn. Rifla går nå godt som aldri før med en tilfeldig prøveladning i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...