Jump to content

.308 Subsonisk, 175 grn OTM, N32c Tin Star


SirfStar

Recommended Posts

Jeg har ikke lade-data, men litt leking med quickload kan jeg gjøre..

 

Edit: Jeg brukte .308 winchester i disse beregningene!

 

Om man tar en .308, 175, Sierra HPBT MatchK 2275 og dytter den ned i hylsa til 56 mm patronlengde,

med 14 grains N32c så bergner ql 3084 bar / 44727 psi.

med 45 cm løp beregnes 397 ms

 

Om man videre trykker kula ned til 51.16 mm patronlengde, så beregnes

3539 bar / 51324 psi (man kommer over 3500 bar som ql betegner som lilla)

407 ms

 

Man må helle nedi 15.5 grains på 51.16 mm patronlengde for å få 4148 bar / 60160 psi.

Da beregnes 440 meter i sekundet.

Maximum pressure (C.I.P.) 60,191 psi (415.00 MPa)

Maximum pressure (SAAMI) 62,000 psi (430 MPa)

Altså: Ingen fornuftige folk vil finne på å gjøre dette!!

 

51.16 mm patronlengde er rimelig urealistisk, da spissen på kula ikke stikker opp over hylsekanten :winke1:

Om man da beregner med den normale 71 mm patronlengde, samme 175 grains Sierra HPBT MatchK, 14 grains N32c Tin Star, samme løp på 45cm:

2544 bar / 36903 psi

372 meter i sekundet.

 

Iflg. ovenstående gymnastikk så burde 14 grains N32c og 175 grains Sierra HPBT MatchK

være trygt trykkmesig uansett settedybde og man kan snu kula med boattailen fram uten å risikere mye.

 

Om man vil få de teoretiske hastighetene er noe annet spørsmål.

Kula kan like godt bli sittende fast i løpet.

 

Jeg vil tro at 14 grains er en god start, og at man kan lade seg NED til ønsket hastighet.

Chronografen vil fortelle deg når du kommer lavt nok i hastighet.

 

Men, husk:

Om du sprenger hodet ditt i mange småbiter;

Ikke skyld på meg,

det var du som brukte noe du fant på internet til å kontollere en eksplosjon!

Link to comment
Share on other sites

I 1:12 er tverr eller rundnesede 170gr kuler veien å gå. Ikke en i "matchkulesamlinga" mi kom til 100m med spissen først (Sauer 200STR), heller ikke 155. 155 har forresten lavere Sg enn 168gr, den er lenger men lettere. Du vil ha ei kule som er tung og kort, dvs ikke smalner av i endene.

Dreide nesa av 168gr NCC, (kutta kula der blyet begynner) da ble de stabile, men upresise. 200gr Mega gir tålig til god presisjon, men lager ovale kulehull på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Standard er 71mm og jeg ville gått under det for å minke volumet innvendig i hylsa. Forøvrig ville jeg vektlagt det M67 sier - han har mer erfaring en meg på dette - da jeg har hatt luksusen av 1-8tvist og ikke hatt behov for å utforske dette noe særlig da både kule og kruttkombinasjonen jeg forsøkte var strålende :-) til og med skytt rype med 200gr i sub-hastighet he he

Link to comment
Share on other sites

Ja helt klart, tar med alt som skrives her. Jeg har ikke høye forventninger om stabilisering og presisjon når jeg tester i morgen, men jeg håper å komme under lydmuren, og det holder for meg denne runden. Neste runde kan jeg heller finne en særlig egnet kule og komme meg nærmere senter. Risikerer jeg at skiten går i luften når det blir så mye tomrom i hylsen som det blir ved COAL 72,5?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er tvert om.

Trykket øker dess lengre ned i hylsa du presser inn kula

(derfor all gymnastikken i mitt forrige innlegg)

 

Edit: om du da ikke setter kula helt ut i riflingen. Da vil trykket øke.

Mål hvor langt ut du kan sette den.

Jeg ville puttet den lengst mulig inn, eller prøvd med kula bakfram så kun boattailen stikker ut.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med sub er for lite krutt i forhold til hylsevolum og du kan få store problemer med trykkoppbygning i kammeret, derfor bør du sette kula dypt! Du skal også forsøke å nå et rimelig forhold mellom krutttype - volum - og lage en ideell temperatur utvikling for kruttet. Med pistolkruttet skal du ha mindre volum

Link to comment
Share on other sites

Dagens resultat...

 

Lapua hylser

Federal 210 Large Rifle

10,5 grn Viht N32C Tinstar

Nosler Custon Competition 175 grn

COAL 68mm

 

Subsonisk hastighet. Eksakt vites ikke, da akustisk kronograf bare måler supersoniske kuler.

Runde hull i papir på ca 30m. Flere avstander og optisk kronograf vil benyttes ved videre testing.

Ladningene 12 - 11,5 - 11 grn produserte supersonisk smell.

 

En god dag. :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke!

 

Fikk testet på 100m og resultatene, innenfor rammen av å lage en sub ladning av prinsipp, var oppløftende.

Runde hull, samling på 5-10cm, snitthastighet på 310m/s, latterlig lite lyd!

 

Måtte ned på 10grn blank med Tin Star for å få konsistent underlydshastighet.

Pga variasjon i hastighet kunne 10,2 iblant gi overlydsmell.

 

Forslag til andre kuler og kombinasjoner som er fornuftig å teste mottas med takk.

Jeg har merket meg Lapua Mega 200grn. Har noen funnet et sted å handle Lapuas Subsonic kuler?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle er det du bruker, pipe og riflestigning? Jeg prøvde med Lapua Scenar L 175gr i Saueren, og da laga kulene temmelig ovale hull allerede på 30m. Mente de kulene var temmelig like?

Ser ut som jeg må prøve på nytt, men med andre besvergelser eller noe :roll:

200gr Mega holder tieren med margin på 100m. Alt dette er med N310.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke N310 er det beste valget

Helt enig, men da den boksen ble kjøpt trodde alle at N310 var The Shit. N310 fungerer nå uansett bra med andre kuler, og jeg tviler vel egentlig på at kruttvalget endrer på stabiliteten.

 

Kan noen måle ei 175gr NCC? Jeg lurer på om den er kortere enn Scenaren?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 193grs Hunters Supply Hard Cast blykuler med fine resultater i en Rem 700

med 45cm løp. Brukte 6.5grs N320 krutt. Blei nesten ikke lyd.http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/2046333651/SubProducts/333651&

Bly kuler har meget liten friksjon og trenger derfor lite krutt.

Prøvde også 180grs SMK men de måtte ha 10.5 grs N320 for å

få samme hastighet som lå på ca 315m/s. Disse bråkte merkbart mere.

Brukte en A-tec Maxim demper og når en kompis stod 40m ut

i en korn åker med korn til livet var skuddet nesten ikke hørbart

for oss som stod å så på.

Vil anbefale deg å prøve blykuler hvis du ikke har prøvd det før.

 

Ser at Midway også har tatt inn Hunters Supply sine 300 AAC Blackout

spesialkuler til sub. Disse veier hele 238grs.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/2046534525/SubProducts/969892

Endret skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De er i Hard Cast og er hardere en vanlig blykuler.

Det blir ihvertfall meget stille med lite krutt og disse kulene går som

smør igjennom løpet med nesten halve kruttmengden enn tilsvarende kobber mantel kuler.

Jeg hørte jo at de var stille når jeg skjøt, men fikk helt sjokk når

jeg stod å hørte på fra 40m. Naboen kunne ha sitti på varandaen å lest bok og ikke hørt en dritt.

Link to comment
Share on other sites

Merket ikke noe til blyavleiringer i pipe eller demper, men vil allikevel

anbefale å pusse løpet litt før du skyter kobber igjen.

Kulene er godt Smørt med kulefett.

Fikk også meget jevne hastigheter, tror det skyldes at de er lettdrevet igjennom løpet.

Noe ekspansjon tror jeg ikke du kan regne med, men de er flate i tuppen og gir

kansje noe mere sjokk effekt en ei spiss kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada noe sub i min 30-06 AI i vår. Brukte 12.3 grs N310 bak 220 SMK. Samla lett på en 5 kroning på 100 meter og gav i snitt 314 m/sek. Som noen kanskje vet, eksploderte børsa og jeg fikk noen skader selv. Dro ut kulene i samtlige hylser og veide alle landingene og alle var 12.3 grs. Men kulene satt noe inni helv. .. fast i halsen. Kan dette ha fått trykket til å gå i taket og gjort at våpenet eksploderte? Har veldig lyst til å teste mer sub men er "litt" skeptisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Dèt er i grove trekk grunnen til at jeg kun bruker blykuler i sub ;) 180grs bly i 308 ga greie grupper @100m (30-35mm) Og de blypottene er dødlige ;) Sikker på at det ikke satt noe i pipa? Uansett kan jeg tippe at overraskelsen er stor når en forventer et søtt lite "fomp" og i stede for opplever et jævla smell med riflebiter flagrende rundt og kring...

Link to comment
Share on other sites

Nei man skal ikke. Blasere skal heller ikke eksplodere... (Subladning i Blaser, med 6.5x55, på elg?)

 

Du vet da like godt som meg hvor mye trykk 12,3grs N310 generer i et slik kammer

Jeg vet hvor mye trykk det genererer dersom alle forutsetninger er på plass. Hva, eller hvor lite som skal til for at trykket skal bli et helt annet vet jeg svært lite om.

Jeg kan bare registrere at svært mange får til å skyte sub med N310 i 308. Og at risikoen for uønskede hendelser er mindre der enn i andre kaliber der basen av erfaring er mindre.

Vi må ta med oss at ingen som kan tenkes å bli stilt til ansvar for data, har offentliggjort data for subladning med mantlede kuler i riflekalibere.

Hvor mye trykk det blir når alt ligger til rette, hvor mye det skal bli iht QL, og hvor mye det vanligvis blir, og hvor mye det kan bli under uheldige omstendigheter vet vi nokså lite om faktisk.

 

Dette sagt, så kan de fleste (alle?) uhell jeg har hørt om med N310 og lignende krutt forklares i ettertid med enten kule fast i løpet, eller dobbelladning.

Kule fast i løpet kan en godt få selv om en har en "riktig" ladning, og skyter du pånytt da så... De fleste som tukler med sub har på et tidspunkt hatt ei kule fast i løpet, så det kan skje. Og jeg det har rent over krutt for meg når jeg lader riflepatroner såpass mange ganger at jeg vet at man kan lade dobbelt når det er er plass til det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hos meg satt ikke noen kule fast i løpet, spotteren ved siden av korrigerte treff ved skuddet før det smalt. Jeg trodde det kunne være en dobbel ladning, da vil nok trykket gå i taket, men i ettertid har jeg bare lurt på om trykket også kunne stige dramatisk dersom kula sitter veldig hardt i hylse halsen. Jeg bruker pressa for å trekke ut kuler, og måtte slå spaken opp med full kraft for å få ut kulene. Om jeg skal teste påtatt, blir det iallefall å smøre halsene innvendig først. Og så konse max under krutt fylling. Skjøt forøvrig ut til 460 meter på murstein med ok resultat. Har 1:9 i snurr så pipa liker de tunge kulene. Ved 10.5 grs eller mindre, satt kulene fast i løpet, vi banka ut mange under testing.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg satt ikke noen kule fast i løpet, spotteren ved siden av korrigerte treff ved skuddet før det smalt. Jeg trodde det kunne være en dobbel ladning, da vil nok trykket gå i taket, men i ettertid har jeg bare lurt på om trykket også kunne stige dramatisk dersom kula sitter veldig hardt i hylse halsen. Jeg bruker pressa for å trekke ut kuler, og måtte slå spaken opp med full kraft for å få ut kulene. Om jeg skal teste påtatt, blir det iallefall å smøre halsene innvendig først. Og så konse max under krutt fylling. Skjøt forøvrig ut til 460 meter på murstein med ok resultat. Har 1:9 i snurr så pipa liker de tunge kulene. Ved 10.5 grs eller mindre, satt kulene fast i løpet, vi banka ut mange under testing.

 

 

Forstår jeg rett her?

Så spotteren din treff med kula i den patronen som gjorde at våpenet eksploderte?

 

Jeg lader mye sub, nesten mer enn std ladninger i perioder. Dette til 450 marlin rifler bygd på Winchesterkasser da poden syntes dette er artig å skyte med, det syntes forøvrig jeg også :wink: .

Jeg har aldri opplevd noe som helst uregelmessig opp gjennom alle år jeg har gjort dette. (startet vel i 2003 med dette). Jeg bruker konsekvent N320 krutt.

Dobbeltladning er svært lett å få om man slurver litt med rutinene. Om ei kvart dose henger igjen i kruttmålet etter forrige ladning, kan det gi fatale følger med N310.

"hengende" doser opplever jeg ofte om jeg ikke kjører nazi på rutinene med å knipse på trakten til kruttmålet for hver eneste ladning. Ved vanlig krutt fra N130 og oppover vil ikke dette få så store konsekvenser, og det er også synlig der da hylsa flyter over. Men, med N310/320 så ser man ikke om det er 3,5 grs for lite i en ladning, som da blir 3,5 grs for mye i neste ladning.

Jeg er overbevist over at du ikke slurver med rutinene dine Knut Erik, men jeg har store vansker med å se at en ladning du har kjørt med uten problem, plutselig skal sprenge børsa di. Tungt hevarmsløft, ja med små uregelmessigheter, men det er langt derfra til fullstendig havari.

For å sikre mine egne ladninger som da også Eirik bruker (han er 9 år nå og har skutt med dette siden han var 6) har jeg også en liten "stav" som er nøyaktig avmerket og som jeg slipper oppi hver hylse før jeg setter i kula. Denne forteller meg om det er for lite eller for mye krutt i ei hylse. Men som nevnt over, tre knips på trakta av hylsemålet ved hver ladning gjør susen.

Bruker en digital vekt med dertilhørende kruttmål elimineres jo dette.

 

Ble børsa fullstendig ødelagt, eller kan kassa brukes igjen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...