Jump to content

Noen spørsmål vedr. dynamisk


kentimeter

Recommended Posts

Heihå.

 

Har vært aktiv pistolskytter i mange år, og i det siste har jeg luktet litt på å slenge meg med på dynamisk rifle da dette utvilsomt er gøy :)

 

Jeg har skjønt at man må ha et relativt høyt aktivitetsnivå for å kunne erverve/bruke eget våpen, men kan man som aktiv innsatsstyrkesoldat kunne bruke hjemmelånt HK416 i perioden fram til man er blitt godkjent medlem?

 

Hva er i DSSN definert som "i aktiv tjeneste"? vil HV's innsatsstyrkesoldater(3-5 uker i året + beredskap) gå under denne definisjonen, slik at tjenestevåpen kan benyttes?

 

Hvor ofte, og hvor kjøres kursene, samt vil aktiv militærtjeneste kunne være kvalifiserende? eller er disse kursene absolutt påkrevd?

Link to comment
Share on other sites

Kurs er påkrevd. Hvor ofte det holdes kommer jo helt an på klubbene, hør med den nærmest deg når de skal ha kurs neste gang.

 

Når det gjelder det andre så vet jeg ikke, men jeg tror du kan benytte lovlig disponert 416. Fullauto er fyfy.

 

Noen med stålkontroll kommer nok snart med utfyllende info.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det andre så vet jeg ikke, men jeg tror du kan benytte lovlig disponert 416. Fullauto er fyfy.
Intet problem å benytte rifler med mulighet for helautomatisk funksjon, men vær forsiktig med omstiller.

 

Warning på første og DQ på andre gang den går til full auto (forutsatt at første byge gikk i sikker retttning da...).

Link to comment
Share on other sites

Hva er i DSSN definert som "i aktiv tjeneste"? vil HV's innsatsstyrkesoldater(3-5 uker i året + beredskap) gå under denne definisjonen, slik at tjenestevåpen kan benyttes?
Lovlig disponerte våpen kan benyttes straks kurs er gjennomført, karantene er kun for erverv av våpen med IPSC-rifle som grunnlag.

 

Derimot krever normalt forsvaret at du deltar i uniform ved bruk av deres våpen, ref. Landsskytterstevnet. I så fall får du disp fra oppfodringen til ikke å benytte kamuflasjeantrekk.

 

Hvor ofte, og hvor kjøres kursene, samt vil aktiv militærtjeneste kunne være kvalifiserende? eller er disse kursene absolutt påkrevd?
Du må melde deg inn i en klubb med medlemskap i DSSN. Kursene er absolutte krav, militærtjeneste og dynamisk har relativ lite med hverandre å gjøre.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er allerede i en klubb som har aktive DSSN medlemmer, og jeg har snakket med lederen der i dag.

Blir nok kurs på meg til høsten antar jeg :)

Jeg forstod det slik at ved kurset brukes kun pistol?

 

Jeg fikk bekreftet fra lederen at jeg kan bruke hk416 i "karanteneperioden" som han kalte det.

 

Sånn rent praktisk, hvilken hk416 er best egnet til dynamisk, Karabinversjonen eller den vanlige med lang pipe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener hk416 er et godt våpen.. jeg har skutt med det masse, samt jeg er komfortabel med den :) Kjenner stort sett dens egenskaper i felt og på skytebanen.

Jeg får stort sett dobbeltskuddene til å sitte, derimot langhold over 200m har jeg aldri prøvd å skutt med den før.. her er det vel en stor fordel med scope av no slag.. 3x aimpoint f.eks :)

Men føler her også at jeg har mye å gå på før jeg kan utnytte dette våpenet til sitt fulle potensiale.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk rifle er en konkurransegren, og de som skyter grenen på toppnivå driver kontinuerlig eksperimentering og utvikling for å finne det helt optimale utstyret, så når noen sier at mr223 o.l. er uegnet så er det kun fordi det ikke er optimalt, selvfølgelig funker det om man ikke skal til topps, men det er ikke det beste valget.

Om man er nybegynner og har ønske om å skyte bedre enn noen av de andre på resultatlista må man se på det utstyret som brukes i toppen og ofte legge egne valg og preferanser til side, noen skjønner ikke dette fordi de kommer fra et miljø hvor man ikke har de samme referansene å sammenligne seg med, eller man kommer fra noe helt annet og heller ikke vet hva som skal til for å lykkes i denne skytegrenen.

Jeg gjorde akkurat det samme selv for 4 år siden, kjøpte en 16" og tenkte at det er jo gøy å bare skyte. Det tar ikke lang tid før man ser hva som funker og hva som ikke funker, og fasiten er stort sett den samme uansett hvem du spør, og børsa jeg har fått bygget i år er pussig nok ganske i henhold til normen.

Så, hvis du tror du aldri kommer til å bli så god at utstyret har noen betydning så er det bare å kjøpe våpen som er imot alle anbefalinger, men har man noe som helst tro på egen utvikling så hører du på de som vet hva de holder på med, det kommer garantert til å være mer tilfredstillende i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Vis du kan bruke tjenestevåpenet så er det ikke noe problem og konkurrere med dette, selve våpenet er det ikke noe problem og komme godt opp på listene med. Det som hemmer mest er sikte, så vis du får lov til og bruke en kikkert med hurtigfeste hadde det funka greit.

Kommer nok ikke helt opp i toppen, men godt over halvveis er ikke noe problem vis man bare er god til og skyte :wink:

Har milspec deler i børsa mi og det holdt da til en 9.plass i NM i fjor ;)

Link to comment
Share on other sites

Er nok en forskjell der ja, må få testa en børse med det snart. Kan nok hende jeg stiller med sånne deler neste år ;)

Men tilbake til Tråden så vil man få masse god trening med 416 frem til han kan kjøpe seg sin egen, og da har han muligheter til og prøve litt andre børser i ventetiden også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg er i samme situasjon som trådstarer.

 

Har utlevert HK416 og HK417.

 

Ønsker å komme igang med praktisk skyting. Har vore medlem i pistolklubb sidan 2013. Sender søknad over nyttår på min første pistol.

 

Lurer på kva sider eg bør kikke innom for info? Kurs? Terminliste?

 

Har ingen ambisjoner om å bli best. Men å ha det gøy sammen med andre likesinna.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje sentralt plassert i nokon av desse forbunda, men eg er medlem og deltek innanfor begge forbunda. Eg kan berre seie korleis eg har oppfatta reglane.

Det eg veit er at enkelte lokalavdelingar i NROF har gjeve nivå 3 opplæring til støttemedlemmer. Det eg trur er at det vil bli ei avklaring på dette slik at det blir ein einheitleg politikk i forbundet. Vidare meiner eg det ved opprettinga av det noverande nivåsystemet var meininga at nivå 3 skulle vera kompatibelt med DSSN, men i praksis er ikkje dette berre enkelt: DSS er ein sport som er nøygd til å legge vekt på det sportslege aspektet, og skilje seg klart frå "paramilitære", "taktiske", og andre ikkje etande ord på den politiske menyen. NROF skal virke for å halde oppe kompetansen hjå medlemmene, og skytinga der skal vera meir stridsretta. Det er også her ein del politikk inne i biletet som ikkje gjer det enklare.

NROF sine medlemmer skal vera i korrekt uniform når dei benyttar utlånte våpen i arrangement. I DSS kan det dispenserast frå forbudet mot kamo og "tactical", og krava til hylsterplassering mm. i samband med bekledning for deltakarar med militær eller politi bakgrunn. Desse dispensasjonane gjeld etter det eg har fått opplyst fast tilsette eller stadig tenestegjerande. Deltakarane skal då konkurrere med det utstyret dei nyttar dagleg.("Train as you fight"). HV personell kan til nød koma innom denne kategorien, men NROF medlemmer som ikkje er aktive i forsvaret kjem i utgangspunktet ikkje innom etter det eg har funne ut. Konklusjonen er å kle seg og konkurere slik det sømer seg innanfor kvart forbund. Det finst mange alternativ for å konkurere i DSSN som gjer utbytte etter det ein legg inn av innsats. Eg har stort utbytte både sportsleg, sosialt og personleg av såpass lågterskel inngang som ein umodda NM59 mauser i Manual action standard inntil karantenetida er forbi. Ta det du har og gjer det du kan ut av det til du finn ut at dette er noko for deg. Det er mange nesten nye AR der ute til salgs grunna skiftande interesser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...