Jump to content

Hørselvern til barn.


Rambol72

Recommended Posts

Hei

Har en sønn på 6 år samt en på 9 år. Tenke jeg skulle kjøpe hørselvern til de, men ser at Peltor sine hørselvern til barn passer barn opp til 7 år. Vet ikke om de blir for små for eldre barn, noen som har erfaring med det?

Lurte da på om XXL sine MacKenzie aktive hørselvern er ok til barn, noen som har testet de? De skal kanskje være med på litt duejakt samt til bruk på en konsert i ny og ne. Dersom dette bare er søppel får jeg bare kjøpe vanlige passive hørselvern.

Tips, linker tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring ( ikke så veldig stor men......) er at spesielt barn bør ha aktive hørselvern. Da hører de instruksjoner og komandoer, og det øker den totale sikkerheten på skytebanen ganske så mye. Ofte hvis barn gjør "dumme ting" på skytebane så skyldes det at de ikke har hørt hva som har blitt sagt.

Link to comment
Share on other sites

Peltor sine er helt flotte men litt knappe for en voksen. De fra Clas Ohlsson er forsåvidt også ok, men de er ikke like greie å klappe pent sammen. Guttene mine på fem og seks bruker hhv peltor og C-o og de demper helt fint, men jeg foretrekker å pakke i propper også om de skal inn på standplass og evt skyte selv. Datteren min på snart tre bruker mine Peltor Sportac, både for at hun ikke skal ta de av når det smeller og av samme grunn som Ole Brumm påpeker. Men hun har et par rosa peltor til å ha i handa... ;-)

 

Men, på den annen side, passer ikke normale hørselvern?

Link to comment
Share on other sites

Ta barna med når du skal kjøpe inn. Prøv hørselvernet på. Hvis Kids-modellen passer, kjøp den, hvis ikke, gå rett på Optime III (H540A). Ingen slår Peltor på ytelse, og når prisen også tas med blir det nesten for godt til å være sant.

(Nei, jeg selger ikke Peltor. Men etter å ha prøvd det meste har vi vel 6 - 7 par av dem i huset...)

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke bruke peltor kids på skytebanen. Altfor lite demping. Bruk i såfall propper under. Peltor merker sine med en, to eller tre streker. Kids har bare en. Kjøp optemi tre som skrevet tiliger og gjerne ed propper til ungene dine. Samme med sporttac. Dårlig demping.

Link to comment
Share on other sites

Guttungen bruker Mackenzie Phoxx aktive hørselsvern fra XXL til innendørs skyting med luftpistol. Han har også brukt det utendørs med .22 pistol. De er rimelige, men fungerer godt. Det blir et ganske høyt og skarpt smell fra 300 bar luftpistol inne i et 20 meter langt bomberom...

 

Til duejakt går det helt sikkert bra, konsertbruk er jeg litt mer usikker på. De er jo konstruert for å stoppe skarpe smell, men la lyden før og etter komme gjennom udempet. Det kan være at de "kutter" når lyden kommer over et visst antall dB, men jeg har ikke prøvd det selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...