Jump to content

Lade hylser som ikke er skutt i våpenet tidligere


Rappid

Recommended Posts

Har akkurat byttet våpen, men i samme kaliber som tidligere

Så tenkte jeg å lade disse hylsene til det nye våpenet. Men synes liksom ikke de kamrer "uten motstand" uansett.

Hvordan får jeg hylsene tilbake til fabrikkstandard?

 

Burde nok kjøpt fabrikkammo for å få hylser, men har en del hylser liggende nå, og ser jo mange selger 1 gang skutte hylser.

 

Hva er fremgangsmåten?

Link to comment
Share on other sites

Blir d rett om jeg soter skulderen og skrur dien ned til jeg ser at den akkurat presse skulderen?

Da må jeg skru dien så landt ned at den er borti shellholderen og litt til

 

Du er på rett vei, men du skal ikke bare skru "litt til" etter kontakt med med hylseholderen. Du skal skru masse til! Vel, ikke masse da, men ihvertfall mer enn litt. Sørg for at det ikke er lysåpning mellom die og hylseholder når du presser max. Det spiller ingen rolle om du skrur dia for langt ned, hvis den er altfor langt så får du ikke armen helt ned. Det SKAL gå tungt! Og uten hylse i SKAL det se feil ut. Det er langt fra nok å bare touche hylseholderen uten hylse i. Du må 1/4 - 1/2 omdreining lenger. Kanskje mer. RCBS sier 1/8 - 1/4. Og for guds skyld; Bruk skikkelig hylsefett!

Soting av hylsa kan være til hjelp, men det aller beste er eget måleverktøy. F.eks denne: http://www.midwayusa.com/product/479704 ... uctFinding

Et praktisk tips er å sette en bit tynn tape på hylsebunnen og prøve hylsa i kammeret. Når du har pressa nok så er det fremdeles plass til ett lag tape, men ikke to eller 3. Det hele avhenger selvfølgelig på tykkelsen på tapen da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefalte det helt i starten av tråden.. men for stumme ører....

 

Du uttrykte deg ikke tydelig nok :twisted: En hjemmelader som har skrudd dia ned til den toucher hylseholderen er ikke mottagelig for at den ikke er skrudd langt nok. Det føles helt feil å skru den lenger ned, pressa kammer over og ting går tungt. Det må da være skadelig for pressa? Og er det kontakt med hylseholder, så er det jo ikke mer å hente. Det er jo logisk, og et mekanisk faktum. Og pressa er dønn stiv, så den endrer seg ikke selv om det sitter ei skarve messinghylse i dia. Vel, se etter lysåpningen mellom die og hylseholder og fortell meg så hvor det svikter! "Jammen, jeg trodde ikke..." -DU HØRTE IKKE ETTER! :)

Link to comment
Share on other sites

Har noen dager fri her før jeg skal avgårde igjen, og sitter akkurat og presser litt 6,5x55hylser.. (boooring...)

 

Akkurat dette fenomenet er vel det jeg kanskje har fått mest spørsmål om i de noe over 30 åra jeg har ladet, og veldig ofte kommer det etter at noen som har lest Ladebokens prosedyre for "delvis helpressing" ramler ut for et slikt problem.

 

Et patronkammer er ikke en universell enhet..det er en umulighet når det kamres med et stort antall brotsjer fra forskjellige produsenter og på en haug forskjellige benker..alt av varierende kvalitet. Kammere skal ligge mellom en max-min spec, og gjør som regel det. Noen ganger hender det et kammer blir romt..andre ganger blir det trangt, selv om det er kamret som et std.kammer. Årsakene varierer, men at det er slik er et faktum.

 

Et par ganger i min karriere som hjemmelader har jeg vært borti så trange kammere at uansett hvordan en skrur dien, så får en ikke pressa hylser skutt i andre våpen slik at de kamrer. Løsninga har da vært å spenne opp die eller hylseholder i benken og dreie av littegranne..problem solved. Jeg kunne selvsagt prøvd en annen die, men er jo ikke garantert at jeg ikke igjen får en die i den romme enden av produksjonstoleransene.

 

En annen litt elegant løsning her er å kjøpe en body-die fra redding. Denne setter hylsekroppen tilbake til fabrikkammodimensjoner, men rører ikke halsen på hylsa. Small base body die, mener jeg den heter. Jeg har funnet denne nyttig til slikt...

 

Hylsene jeg presser akkurat nå er skutt i kammeret på den børsa jeg lader til. Her er det klin spett umulig å bruke FL-die til bare å presse halsen, siden kammeret er i max-enden av toleransene og dien ikke er det. Heldigvis havner de innenfor når jeg skrur dien 1/4 tørn forbi kontaktpunktet, smører godt og helpresser. Jada, en necksizer hadde vært en mer elegant løsning som sliter mindre på hylsene....

Link to comment
Share on other sites

Et par ganger i min karriere som hjemmelader har jeg vært borti så trange kammere at uansett hvordan en skrur dien, så får en ikke pressa hylser skutt i andre våpen slik at de kamrer. Løsninga har da vært å spenne opp die eller hylseholder i benken og dreie av littegranne..problem solved. Jeg kunne selvsagt prøvd en annen die, men er jo ikke garantert at jeg ikke igjen får en die i den romme enden av produksjonstoleransene.

 

Et slikt kammer har jeg. Før min aller første hjemmelading, plukket jeg en del hylser på skytebanen. Pene engansskutte. Ikke sjans i havet å få disse kammret. Helpresset noen. Disse fikk jeg inn i kammeret, men utrolig tungt å lukke hevarma.

 

Løste problemet med å kaste dem, for så å kjøpe nye. Disse passer perfekt hver gang.

 

En kammerat "lånte" 5 for å skyte opp. Etter en runde i Saueren hans, er det ikke mulig å få dem inn i remington'en min etterpå. Selv om de er helpresset. Bare å kaste. Hvor mye arbeid skal man egentlig legge i gamle hylser, så lenge det ikke er snakk om BR eller langhold? Kjøp en kasse rekrutt eller match ammo, skyt dem en gang, og lad i vei.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips, skal prøve å få dreid av dien litt. 0.5mm holder vel ?

 

0,5 mm er mye! I tommemål snakkes det om å sette tilbake skuldra .002-.003" Altså mellom 50 og 75 tusendels millimeter, 5 - 7,5 hundredels millimeter. 0,5 mm blir da 10 ganger mer enn du trenger. Spørs selvfølgelig hvor langt unna du er i utgangspunktet da. Btw. jeg ville heller slipt av hylseholderen enn å "ødelegge" dia.

Link to comment
Share on other sites

Den debatten har vel gått her før, men begge deler gjør nytta.. å dra av dia i bunnen litt ødelegger den ikke... kikker en i bunnen på den ser en at den avslutter med en generøs radius bort i fra hylsekroppen. Hverken toppen av hylseholderen eller nunnen av dien har noen funksjon hva hylsas "retthet" angår, så her er det fritt å velge selv :wink:

 

0,5mm? tja..en øker jo bare justeringsspennet med det... det er fremdeles låseringen på dien som bestemmer hvor langt en evt. setter skuldra tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Men drar du pressa "over topp" / "kammer over" når du har ei hylse i dia? Ihvertfall er min erfaring at pressa kammer over uten hylse i, men med hylse så blir det bittelitt lysåpning mellom. Tungt går det uansett. Men det skader ikke å ta vekk litt av dia bare du har kontroll på hva du gjør i ettertid. Hvis du i neste omgang lader for et våpen med langt(romt) kammer, så kan du sette skuldra altfor mye tilbake. Det sikreste er å måle med "headspace gauge". Det er verdt de kronene det koster.

Jeg har ei Lee Challenger-presse, den er laget av aluminium og er temmelig mjuk. Jeg husker ikke eksakt hvor langt ned jeg kan/må skru diene, men det er betydelig lenger enn at dia bare kysser hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...