Jump to content

En 30-06 nøtt - Fyller på med krutt, men farten uteblir


bjortork

Recommended Posts

Henger meg selv ut i håp om at noen kan finne ut av dette.

 

Lader 30-06 til min kjære M98 med 60cm løp fra KV. Bruker S&B hylser, Partizan 168grain hpbt kuler, CCI Large rifle hetter, og 54 grains Norma 204. Dette skulle gi en fart på rundtomkring 820+ m/s. Imidlertid har jeg fått de merkeligste resultater over kronografen:

 

Lånt Chrony: 740 m/s

Egen Chrony: 720 m/s

Ukjent kronograf på skrytebanen i dag: 500 (!) m/s

 

Fabrikkammo (Winchester XTP 180 grains) kronografert i sistnevnte kronograf, og i samme våpen på samme dag, til 807 m/s, oppgitt hastighet på boksen er 822 m/s (2700 fps).

 

Har sjekket diameter på kulene, det er 7.84mm ihht Biltemas mikrometer, omtrent det samme som noen gamle Natokuler jeg har trukket. Løpet er slugget med 9mm blykule, den endte opp med en diameter på 7.87mm. Såvidt jeg kan skjønne er da både kuler og løp innenfor fornuftige toleranser.

 

Jeg har ikke målt diameter på XTP-ene.

 

Hva i gampen kan problemet være? En ting jeg har tenkt på er kulehold - da jeg skulle lade 145grains FMJ fikk jeg problemer med at kulene ikke ville sitte i hylsen, de kunne dras ut eller dyttes lengre inn med fingrene. Det kan ikke 168 gn kulene, men kan det likevel være slik at kulene slipper for lett og og får for lite trykk bak seg? Er det bryet verdt å skru ut ekspanderen fra dien (RCBS) og måle?

 

Presisjonen er helt grei med både fabrikkammo og hjemmeladet. Ironisk nok treffer hjemmeladningene midt i svarten ved bruk av de originale jernsiktene, mens fabrikkammo går noe over.

Link to comment
Share on other sites

7,87 er litt for mye, 7,82 er normalt. Det kan gi lave hastigheter, spesielt med langsomme krutt. Prøv et raskere krutt, da vil muligens kulen bli stuket opp slik at den tetter og gir normal motstand slik at trykket bygger seg opp på korrekt måte.

Link to comment
Share on other sites

Slugging til 7,87 forteller at det trangeste stedet i løpet er 7,87, det kan være et romt løp, eller løpet kan være utslitt, det må du se på riflingen. Du kan også slugge inn 4-5 cm fra kammeret og banke sluggen tilbake. Dersom den da er mye rommere enn resten, er løpet sansynlighvis utskutt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg slugget inn fra kammeret og 4cm inn. Måler samme diameter på slugen - 7.87mm. Så da ser det ut til at løpet er jevnt over romt, slik jeg forstår det?

 

Hva slags muligheter har jeg da - nå skal det sies at jeg vurderer å sende riflen til børsemaker for å få gjenget for demper og montert på skinne for kikkert. Er det aktuelt å i samme slengen få byttet ut løpet med et annet gammelt militærløp, eller er sjansen stor for at jeg vil ende opp med samme problem? Går ut i fra at mange av disse løpene ble laget på samme maskineri og av de samme folkene. Dette er ikke en rifle der jeg i utgangspunktet har lyst til å legge 5-6000 i et nytt løp.

 

Løpet ser fint ut innvendig, i alle fall for utrente øyne.

Link to comment
Share on other sites

At du har målt fabrikk ammo idag til 807m/s som "skulle" hatt 822m/s er igrunn helt normalt.Er skjelden du får den hastigheten som er oppgitt på esken.

At kronografen måler partizan kulene dine til 500m/s tror jeg har mer med kronografen eller patronene å gjøre en børsa.

Har selv prøvd 9g partizan i 6,5.De ga lav hastighet og elendig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er målt over flere kronografer. Jeg har mer tro på 720 m/s enn 500, som ble målt over samme kronograf som målte fabrikkammo til noe nær nominell hastighet (fabrikkammo blir som kjent testet i 2 meter lange løp velsignet av Gandalf). Treffpunkt er også meget forskjellig (svært mye lavere med hjemmeladde) og tilsier i seg selv stor forskjell i hastighet. Det var også merkbart mer rekyl med fabrikkammo. Så noe er feil.

 

Tror neste trinn blir å lade opp noen patroner og veie hver ladning. De jeg har skutt nå har jeg bare kontrollveid hver 10. kruttladning (og ikke funnet noen avvik), resten er det kruttsleiden i 550-en som har stått for.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg skal lade opp noen patroner der jeg pinlig nøyaktig veier hver ladning på manuell vekt :wink: Skal også trekke noen stikkprøver fra den batchen med patroner som ikke har oppført seg pent, og se om det kan ha gått galt.

 

Æh. Glemte å presisere at treffpunkt endret seg utelukkende i høyderetning på 100 meter, de hjemmeladde lå langt under fabrikkammoen. Nå skal jeg ikke påberope meg hverken matte- eller fysikkunnskaper, men lavere fart tilsier såvidt jeg forstår at prosjektilet vil treffe lavere dersom avstand og siktepunkt er det samme (skjøt rimeligvis i benken)?

Link to comment
Share on other sites

.310 kuler

 

Godt å se at det ikke bare er jeg som er litt loco :lol: Men fra spøk til revolver, det ville vel blitt litt heftig trykkoppbygging? Rent bortsett altså fra at jeg regner med at jeg da måtte utvide hylsehalsene samt ta til takke med det noe mer begrensede kuleutvalget i .310, kjøpe nye dier osv.

 

ammunisjon med høyere utgangshastighet fikk lavere treffpunkt på 100m

Akkurat det skjønner jeg ikke hvordan går an, men jeg hoppet av fysikktoget etter grunnkurs på videregående...

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktet er avhengig av kombinasjonen rekylbevegelse og kulens tid i løpet. Om kula er lenge i løpet rekker våpenet å bevege seg mer enn om det går fort. Hvis rekylbevegelsen flytter pipa oppover kan den seineste kula treffe høyere enn en raskere.

 

F.eks. er det typisk i revolver at de hurtige ladningene går lavere og om en har to ladninger med samme hastighet og forskjellig kulevekt så treffer den tyngste høyere (på normale avstander) på grunn av kraftigere rekyl og muligens lengre tid i løpet.

 

Med faste sikter blir man god til å skyte inn ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg anntar at jeg er litt loco da.. :winke1:

 

7.84 millimeter er litt over 0.3086 inches.

7,87 millimeter er litt over 0,3098 inches, så da må da .310 bli perfekt?

 

Tror ikke .311 er noe problem heller.

Hvor mye trykket øker når kulene er oversize vet jeg ikke.

Akkurat det kan sikkert andre svare på.

 

Hvordan du gjør det med diene kommer jo litt an på hva du har fra før.

Jeg ville prøvd, om ikke annet bare for å se.

Man kan skyte mange trekroners kuler for et løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Nja, så var det kuleutvalget da. .310 er såvidt jeg kan se preget av litt greier for 7.62X39 på 100-130 grains, også noen svindyre kobberkuler. Dessuten har jeg rundt 12-1300 .308-kuler...

 

Som sagt så gikk jo fabrikkammoen i bra fart. Har nå spurt børsemaker til råds, hvis det ikke fins rimelige løp tilgjengelig og det ikke er jeg som har tabbet med ut med kruttmålingen så får jeg heller prøve meg med et raskere krutt.

 

Av og til ønsker man seg en kjedelig, moderne plastrifle. Men bare av og til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å rist på partizan kulene i hånda en og en. Har hatt partizan hp kuler i kal .30 selv der blyet og mantelen ikke henger sammen. Vet ikke om det er mulig og tror nok presisjonen ikke er bra , med kan bly og mantel separere i pipa og føre til at du kan feks måle farten på løs mantel på noen av kulene? Testet ikke de kulene jeg hadde med ristelyder da de blei byttet. Dette var kuler som var produsert for over 5 år siden. Prøv andre kuler å mål hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg jo - selv om jeg tenker partizankulene henger i hop, da jeg har skutt på både papp og en trestubbe med dem - i sistnevnte tilfelle satt mantelen igjen i utgangshullet mens blyet var vekk, men det er kanskje ikke så rart. Pappen ville vel hatt ujevne hull dersom det kom flygende mantel og kjerne hver for seg. Mener jeg skal ha noen Sierra GameKing liggende en plass, skal sette sammen noe i helgen så får vi se når det blir mulig å dra på banen igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bumper denne da jeg nå også har ladet 45acp og opplever noe lavere hastighet der og. Husker ikke ladningen her og nå, men farten ligger ca 10% lavere enn den skulle, noe som tilsvarer det jeg opplever med rifleladningene. Har brukt samme vekt, Dillons manuelle. Kan det rett og slett være at vekten er feil kalibrert? Jeg har ikke kontrollert dette før jeg tok den i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe unormalt at noen piper ikke gir hastighet, lader for to stk med 3006 og på den ene må jeg rundt 4 gr over den andre for å få samme hastighet.

Noen piper er romme å noen er trange, forskjellen med de er rundt 50 ms ved samme ladning.

 

MÅ du på død å liv opp i hastighet ? hvordan er presisjonen ?

Link to comment
Share on other sites

Er litt kontrollfrik, jeg vil vite hvorfor jeg ikke oppnår den hastigheten jeg skal ha ;) Siden jeg også ser for lav hastighet i et annet våpen jeg lader for tyder det på at noe kan være galt med vekten.

 

Fabrikkammo går like fort som det står på pakken, og presisjonen er sånn omtrent lik for fabrikk og hjemmerullet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bør også vurdere å øke ladningen litt. 54gr er vel ca min ladning til Norma til denne kulevekten. Norma oppgir maks til 56,9gr med en 165gr Hornady kule. Kjenner ikke kuleformen på kulen du bruker, men det bør være trykt å gå opp et grain eller to. Spesielt når du har et romt løp. Trykkstandarden for 30-06 er også lav i utgangspunktet. Du må selvfølgelig følge med på trykktegn..

Link to comment
Share on other sites

Å slugge løp med en 9 mm kule høres rimelig upraktisk ut og ikke helt bra ut. Det vil kanskje bli lettere å få riktige mål ved å ta en godt smurt 32 wadcutter å skyve gjennom løpet. Bruk hylsefett, ikke kulefett.

Man kan ikke sammenligne en ladning skutt med Partizan hylser og en kule som ikke er gjenngitt i ladetabellen.

Forslag: bruke Norma hylser og en kule som står oppgitt i Normas ladetabeller på nettet med aktuell kruttsort og prøve med ladninger som oppgitt i ladetabellen.

Partizan kuler er av mildt sagt variabel kvalitet, du får det du betaler for. Det finnes gode treningskuler til en rimelig penge å få tak i. Sjekk Nosler Custom HPBT. Vi er flere i gjengen som bruker disse med gode resultater i .224", "6,5" og .308".

Link to comment
Share on other sites

 

Man tager hva man haver. Siden jeg nå har store mengder av disse kulene så får jeg bruke dem til noe fornuftig. Det er, ved praktisk skyting for mitt vedkommende, null forskjell på presisjonen mellom jaktammoen fra Winchester og de hjemmeladde, bare forskjellig treffpunkt.

 

Har ladd opp noen batcher med kombinasjoner av forskjellig krutt, kruttmengde og kule så får vi se hva som skjer neste gang jeg har tid å reise på banen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja da har vi ladet og skutt litt.

 

Nr. 1

Hylse: S&B

Krutt: Norma 204 53 grains

Hette: CCI LR

Kule: Sierra GK 165 grains

COL 81mm

V=772 m/s

 

(data fra Normas ladetabell for Sierra MK 168 grain kule, der er det brukt Winchester magnumhetter)

 

Nr. 2

Hylse: S&B

Krutt: VV N540 50 grains

Hette: CCI LR

Kule: Partizan HPBT 168 grains

COL 83mm

V=772 m/s

 

(data fra VVs ladetabell for Lapua Scenar på deres nettsider)

 

Nr. 3

Hylse: S&B

Krutt: Norma 204 54.1 grains

Hette: CCI LR

Kule: Partizan HPBT 168 grains

COL 83mm

V=710 m/s

 

(data fra Ladeboken, husker ikke nøyaktig hvilken kule men det var noe med tilsvarende form og farge…)

 

Dette kan jo tyde på at Partizan-kulene er noe underdimensjonert, og krever litt raskere krutt. Sierra-kulene kommer også ut i noe lavere hastighet enn tabellen tilsier, men det er da med Large Rifle hetter i stedet for magnum, og ikke mer enn jeg kan leve med, særlig siden det er litt å gå på mtp å øke kruttdosen. Så da blir det å lade treningsammo med N540 til Partizan-partiet tar slutt, også får jeg heller kjøpe bedre kuler ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...