Jump to content

Hensoldt 3.5–26x56 FF?


sveinmk

Recommended Posts

Skal du bruke den til langhold ville jeg sett på March sin 5-40x56! Vertebrae skaffer denne!

 

Har selv hatt March og kommer til å gå for denne igjen ved neste investering:-) grunnen til det er at den gir høyere forstørrelse og har god optikk og godt justeringsområde. Retikkelet er også bra syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettop handla en IOR 12-52x56 som jeg er fornøyd med.Den har moa klikk og retikkel i 2. fokalplan.Denne har bedre glass enn mine PMII 5-25x56 og PMII 12-50x56.Jeg har kikka i March sine med opp til 80x men synes de er for mørke på stor forstørrelse.Jeg har også kikka i Khales 6-24x56 ,men det var i dagslys og den virker ganske lik PMII i samme forstørrelse.

IOR har samme glass som Zeiss og henter linser fra Schott .Det jeg ikke liker med Ior siktet er moa klikk .

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å fatte dorullproblemet. Hva bruker dere egentlig kikkerten til når dere trenger under 10x forstørring? Skal man skyte på noe hvor man trenger å gå ned i det området der, er det like greit å ha en kikkert med SFP som er laget for nærskyting. Det funker mye bedre enn et retikkel som omentrent blir helt borte på 3,5x :wink:

Link to comment
Share on other sites

De grønne er ofte glad i å bruke lav forstørrelse får å få med seg mest mulig i mål området å ved rask mål veksling .

selv om jeg liker høy forstørrelse ved blink skyting synes jeg det er fint å kunne ha en kikkert som kan alt fra jakt til 500 m f-class så ser fordelen med de kikkertene ;)

Rask mål bytte er forresten utrolig bra trening å kjempe gøy på litt hold :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører du sier det, men jeg er heldig vis ikke grønn. Det jeg ikke ser med to øyne, klarer jeg heller ikke å se med ett øye og 3,5x. Det finnes forresten noe som kalles en håndkikkert til observasjon. Det er veldig mye bedre med stereo enn mono, også blir synsfeltet så mye større.

 

For raske målbytter på litt "hold", (hva enn det er?) bruker jeg heller aldri under 10x. Jeg har begge øynene åpen. Da blir det lett å få med seg hvor enn skal med neste skudd.

 

Til elgen, eller dyr på nært hold, synes jeg fortsatt at disse kikkerten er helt ubrukelig. Da trenger man ett stor tykt kryss eller en stor rød prikk. Retikkel som blir borte i pelsen er helt for jævlig.

For meg blir det helt teoretisk at en kikkert på ett kilo eller to med 3,5-26x kan brukes til alt, så jeg skjønner ikke argumentene. Men hvis det hjelper på å rettferdiggjøre hvorfor man må ha, så hvorfor ikke. Jeg ville i hver fall aldri funnet på å bruke en slik til alt :wink: Den hadde stått på ei tung rifle og aldri blitt skrudd under 10x, slik som de andre langholdssiktene jeg har brukes.

Link to comment
Share on other sites

På "feltskyting" er synsfelt på høy forstørrelse er enda viktigere enn på lav. Jeg har skutt endel på McQueen hvor det er oppdukkende mål innenfor et begrenset område. På den ene kikkerten jeg skjøt med fikk jeg hele området i synsfeltet på 18x. Med en annen kikkert måtte jeg ned på 15,5x. Det var soleklart bedre å skyte på 18x og jeg scorte bedre med denne. Kikkertene var Hensoldt 6-24x56 mot en eller anen Nikon. Nikonen kompenserte faltisk motsatt vei med sitt enkle duplex kontra juletreet i Hensolden. Tysk 1 i Hensoldt hadde vært perfekt til McQueen men det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...