Jump to content

Noen som støper riflekuler her?


Ørret

Recommended Posts

Jeg har ingen .30 blykuler tilgjengelig.

 

Hvis du skal skyte blykuler i ei rifle må du helst ha gas checks.

 

Pass på at du skaffer støpetenger som støper kuler med plass til Gas Checks.

 

Det går som regel greiest å feste Gas Checks med litt superlim.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/ALUMINIUM-GAS ... 2592cb6206

 

Blyet du bruker bør ha en god del antimon slik at ikke det blir for mye bly som ligger igjen i løpet.

 

Blykuler .30 får du kjøpt i butikk men jeg har glemt hvor.

 

Hvis du skal bruke LEE støpetenger bør du se LEE sine videosbutter om sverting og smøring.

 

Det finnes minst 1 tråd om kulestøping på kammeret.no

 

Flere tråder

http://castboolits.gunloads.com/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Feste Gas Checks med superlim??

 

Ja.

Jeg bruker Gas Checks laget fra Svenske og Polske ølbokser og desslike. (Jada - jeg kunne ha pantet de Svenske i Sverige men i påvente av en harmonisering i regi av EU så bruker jeg det jeg ikke kan pante - Det er jo tross alt resirkulering god som noen :-)

De er litt tynne og sitter dårlig så en ørliten brøkdels dråpe med superlim gjør susen. Superlimet kjøper jeg naturligvis fra ShenZhen

for USD 1. Her gives ikke ved dørene.

 

Jeg er ikke den eneste som gjør slikt.

http://castboolits.gunloads.com/archive ... 50965.html" target="_blank

Tomme Ølbokser er lett tilgjengelige og gratis hvis de ikke er pantbare.

Jeg burde bruke brukte litografiske plater eller noe, men jeg klarer ikke å få tak på dem i riktig tykkelse.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men her snakker vi om en begynner. En ting av gangen, start med kjøpte bunnkopper. De er laget så de krympes på under sizing, passer perfekt og er den løsningen flest har erfaring med. Skal en få vettuge råd er det greit å bruke det "alle andre" bruker og kjenner. Så får en heller spare ting som hjemmelagde bunnkopper for fremtiden, man kan jo ikke gå løs på alt det morsomme på en gang.

 

Nå som jeg har herdeovnen i gang er det ikke umulig at jeg lager meg et slikt verktøy selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda

Det finnes absolutt kjøpevarer for de som vil det.

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215941015" target="_blank

45 øre stykket pluss frakt er ikke helt billig - nesten lik pris med .22LR - men kan kjøpes så lenge de ikke er utsolgt.

Jeg har ofte opplevd at det jeg skal ha er utsolgt og jeg har av den grunn laget en del selv.

Gas Checks er ikke helt billig i USA heller.

For den som klarer å klemme ut 5 Gas Checks i minuttet blir det nesten en grei timelønn for det som i utgangspunktet er en avslappende hobby :-)

" target="_blank

Det er ikke vanskelig eller særlig avansert å lage selv - det er bare en av flere muligheter.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å få god presisjon i 30-06 med blykuler. Du må bruke en legering som er ganske hard, dvs den må inneholde endel tinn. Noe antimon og arsen er også en fordel, men uten tinn har antimon ingen virkning. Bruk en blanding av 2 deler hjulvekter og en del typemetall. Prøv en skraphandel, de har ofte metall til salgs.

Hornady gas checs krympes på så de sitter fast, Lyman faller lett av.

KLulen må ikke være for lang, og den må være rundneset. 140-150 gr er en god start. Jeg liker best Lyman eller RCBS kuletenger (av de billige).

Løpet må være rent og blankt, når løpet blir utbrent er det vanskelig å få presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Feste Gas Checks med superlim??

Ja.

Jeg bruker Gas Checks laget fra Svenske og Polske ølbokser og desslike.

Man skulle tro at man kan ta ut litt gods i støpetanga så ølboks-GCen får skikkelig feste?

Får du like høy hastighet med så tynn GC samenlignet med Hornady sin GC (som jeg vil tro er vesentlig stivere)?

 

Håper jeg kan finne tid til å støpe kuler selv snart( men jeg ,mangler riktig legering, har kun taktekkerbly pr. akkurat nå).

ØlboksGC høres forlokkende ut, muligens på sikt.

Først tenkte jeg å gå for så lav hastighet at GC ikke er nødvendig.

Jeg er altså selv i startgropa :D

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at man kan ta ut litt gods i støpetanga så ølboks-GCen får skikkelig feste?

Joda, men så avansert er jeg ikke.

Hvis det dukker opp passende plater i aluminium eller kobber

som ikke koster all verden så blir de tatt i bruk.

Jeg har brukt en Dremel lignende sak og kappet av ølboksene

i endene og klipt de åpen med en stor Indisk stålsaks slik at de kan legges inn i hverandre for å spare plass og gjøre de klare til bruk.

 

TVwiederlader i Chemnitz har bestilt tenger uten riller

av estetiske hensyn. Han belegger kulene med epoxy

og liker ikke at rillene kommer til syne uten epoxy belegg.

Kun Tysk:

 

 

Får du like høy hastighet med så tynn GC samenlignet med Hornady sin GC (som jeg vil tro er vesentlig stivere)?

Jeg har aldri tenkt tanken. Min observasjon er at Gas Checks fra ølbokser fungerer utmerket på lik linje med andre.

Som tidligere nevnt gir jeg Gas Checks fra ølbokser en minimal mengde superlim før jeg trykker dem igjenom en LEE sizer.

Dette for å sikre at ikke Gas Check faller av før kula når målet.

Jeg legger 5-6 Gas Checks på benken og legger en liten flekk superlim i bunnen av Gas Check og dytter kulene kjapt i før limet tørker

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at man kan ta ut litt gods i støpetanga så ølboks-GCen får skikkelig feste?

Det blir nok motsatt, for å få feste til gas check må det legges på gods i støpetanga.

 

Jeg har ikke prøvd ølboks som materiale, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Ulempen er at GC kuler har en insmalning bak som er beregnet til en bestemt materialtykkelse. Ølbokser blir litt for tynne, og det kan gi problemer ved sizing og fettfylling i de fleste lubrisizere.

Link to comment
Share on other sites

GC av brusbokser (blander da ikke våpen og alkohol, så avstår fra ølbokser ;-) er vel best å bruke på plainbase kuler (PB), har testet noen på ei støpt .223 kule og de sitter som et skudd.

Har ladet litt til 30-06 med støpte kuler beregnet for vanlige GC, og det jeg har ladet da med med kjøpte GC har fungert greit hittil med hastigheter i overkant av 2100 fps.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I min M98 30-06 skytr jeg kun blykuler og den holder greit 9` på 100m. Har hatt gode erfaringer med RCBS sine SIL kuler i flere kaliber.

Min oppskrift er 200gr Rcbs sil og 32gr N135. ca 550 ms

Kluet med blykuler i rifle er redusert hastighet 600ms og riktig kalibrering, jeg kjører .309 på mine. Problemet kobber-bly bør man ta hensyn til og pusse godt ut mantelrester før blykuler for å unngå ekstrem blying, men GC er jo også kobber....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jevnt over bare gode erfaringer med blykuler, og jeg har støpt og skutt i mange forskjellige kalibere med kuler fra 150gr til 530gr. Alt med gas checks.

Hvis diameteren bare er riktig så er det bare farten som skal finjusteres før en har en presis kule. De fleste kulene ser ut til å ha sin egen "sweet spot" i hastighet og når du finner den er du i mål. Det er ofte små marginer i grain, men jeg har også vært borti kuler som har vært presise nesten uansett hvilken ladning de fikk. Jeg tror nok allikevel at mange av oss har en tendens til å lade for hardt i begynnelsen.

Gas checks!

Jeg har brukt noen tusen gas checks til nå og endelig har jeg funnet en fast kilde uten Norges tillegg. Anbefales.

http://www.sagesoutdoors.com/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...