Jump to content

Enda et M98 prosjekt til en rookie


Dusty

Recommended Posts

Ja da begynner jeg offisiellt på mitt helt egne mauser prosjekt! Fikk den igår og jeg punga ikke akkurat mange lappene for den!

Låsekassa og løpet innvendig ser veldig fint ut og velholdt, ingen nevneverdig slitasje eller rust noe sted!

Den har dog blitt tukla en del med av forrige eier og det står nå på en tommehuls stokk som ikke er helt vakker kan man si! Overflate behadlinga på løpet er også noe skadet/ripete.

Dette er en M98 i .270win... Noe særlig mer enn det veit jeg ikke om den heller!

Målet med denne riggen er en lett og hendig jaktrifle som jeg også kan ta med meg på langholdsbanen!

Det jeg kommer til å gjøre er enten å pusse ned stokken og gjøre den vakker og slik den skal være, ellers skaffer jeg meg en synt stokk som er god og lett! Jeg heller mot det sidte alternativet, men må finne noe som er bra og ikke koster flesk! Penga vokser ikke akkurat på trær her i gården! ;)

Så blir det glassblåsing og duracoating av hele våpenet!

Kikkert har jeg allerede kjøpt inn i form av en Vector Optics, og en 20moa eratac skinne i stål! :)

 

Kikker litt på nytt avtrekk og lurer da på hvorfor timney lager avtrekk både med og uten sikring? Sikringen jeg har nå er tung og bråkete å bruke, er det derfor da lett å bytte til ett avtrekk med sikring på eller bør jeg skifte til en ny sikring som skrus på bolten?

y4u7ajuq.jpg

u7arepy3.jpg

qyzuqene.jpg

py4avyme.jpg

 

Ser også at midway selger ett sett med fjær og tennstempel inett pga av reaksjonstida på dissa mauserene skal være så treig?! Hva har dette å si? Er det noe man kunne trenge eller er det bare en gimmick?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan nok bli tøft :wink:

 

Jeg gikk for 3 punkts "M70 sikring" da jeg skulle bytte sikring på mauseren min, noe jeg ikke har angret et sekund på. http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/877219&" target="_blank" target="_blank tror du får disse billigere andre plasser en på midway :wink: Sammen med et vanlig timneyavtrekk uten sikring blir det knall!

styr unna avtrekk med sikring til disse børsene. sikringa er slarkete og kan avsikkre seg selv. + at de ikke låser tennstempelet men kun avtrekket...

Jeg jeg har også tennstempelet du prater på. Hjelper det? vet ikke... kan ikke si jeg merket stor forskjell. Men så kan jeg ikke skyte heller da :lol: mer tøft en nyttig for min del :mrgreen:

 

Legger du penga i skudd, sikkring og avtrekk så har du ei sikker og SOLID børse på jakt og ei mer en brukbar børse på bana ;)

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! :)

Tror jeg lar dette tennstempelet og fjøra være foreløpig!

Når det gjelder avtrekket som er på nå så har jeg en liten misstanke om at det ikke er orginalt da det er forholdsvis lett og fint å trykke på... Må jo demontere blrsa for å tilpasse eratac skinna ser jeg så hvilket avtrekk som sitter der får jeg jo snart se! ;)

Skinna stikker litt utenfor i bakkant der hevarmen skal gå så hevarmen stopper i skinna. I tillegg rir skinna mot radiusen i forkant på det bakre festet. Så her må det slipes litt både på låsekassa og på skinna tror jeg! Noen som har tanker om det? Legger ved noen bilder så kan dere jo se selv! :)bemu2e4a.jpg

bygetera.jpg

e8aqave7.jpg

qy5era2e.jpg

pydega7y.jpg

ete7y9y3.jpg

u2yte8yj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin børse det. Selv om stokken kanskje ser rar ut, så ser den ganske god ut å skyte med.

 

Før du bytter for mye deler og greier, så ville jeg prøvd den først. Mauser slik de er, pleier å være relativt gode i avtrekk og sånt så lenge kontaktflatene er polèrt og har en dråpe riktig olje på seg.

 

Tanken bak den spesielle tennåla er at tiden fra avtrekket "engager" til nåla treffer tennhetten skal forkortes. På en Mauser som fremdeles har gammelt lagringsfett og rester av tyskern som brukte den inne i bolten, så vil denne være ganske treg i forhold til nye våpen. Demonterer man denne og gjør ordentlig ren, så vil den nok bli mye raskere.

 

Når det gjelder det som stikker ut, så ville jeg ikke tenkt for mye på det så lenge det ikke er i veien.

Link to comment
Share on other sites

Aha! Takker for svar... Angående det som stikker ut så hindrer det i at hevarmen kan åpnes og lukkes. Samtidig som bakre skinnefeste ikke ligger nedpå basen på børsa pga den radiusen i forrkant av det fremre gjenga hullet på bilde nr 4! Så før jeg kan få på kikkerten må det fikses! Skal gjøre minimalt før jeg har testskutt! Så får jeg ta det derfra! Går den godt nå når keg får montert på kikkersiktet så har jeg jo børse til hjortejakta! :)

Link to comment
Share on other sites

Er normalt å måtte slipe av skinna for å få klaring til hevarmen og der den ligger an mot radiusen du beskriver. Noen slipper også bort dette partiet på låskassa og får en helt "plan" overflate på bakre låskassebro. da trenger du ikke modifisere skinna der, blir penere også :wink: passer forresten hullene i skinna med de som allerede er bora i kassa?

 

Avtrekket ser ikke originalt ut nei ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig info raufnakke og alle andre! :)

Har bestillt duracoat nå, tac od green og matt black! ;)

Har funnet ut at stokken er en dårlig fullført boyds tommelhulls stokk! Står i alle fall boyds på rekylkappa!

Så jeg står mellom å skaffe meg en ny billig laminat stokk eller å pusse ned denne stokken som sitter på og tilpasse den bedre! Noen meninger om dette?

Har lyst til å duracoate stokken også, men i og med at det er treverk er jeg litt usikker på hvor bra det blir! Ser det er blanda hvor bra folk lykkes med å påføre duracoat på treverk?!

Når det gjelder den radiusen så tror jeg at jeg skal slipe ned denne på låsekassebrua, så får jeg se om finmekaniker kunnskapene fortsatt ligger latent i henda mine! ;)

Og så lurer jeg på om det jeg har kalles large ring mauser eller small ring mauser?! Hva er forskjellen og hvordan ser man det?

Link to comment
Share on other sites

Se nederst på denne siden fra firmaet som har laga stokken din. :wink:

 

http://www.boydsgunstocks.com/content/B ... hguide.htm" target="_blank

 

mauser.jpg

 

Small Ring Mauser - Receiver measures 1 1/4" on the front receiver ring and 7 5/8" center to center on the trigger guard screws.

 

Large Ring Mauser - Receiver measures 1 3/8" on the front receiver ring and 7 7/8" center to center on the trigger guard screws.

Link to comment
Share on other sites

Aha! Takker for god info! :) tok forresten frahverandre våpenet på jobben i dag for klargjøring av sliping på bakre basen! :) viser seg at jeg har fått med ett Timney avtrekk på kjøpet! ;)

Det gjør meg jo ingenting!! :P Har selv byttet til Timney avtrekk på både en Brno jeg hadde og min kjære Remington som står nede! :)

 

Tror jeg skal pusse stokken og se hvordan den blir! Det kan jo bli bra i og med at jeg uansett skal duracoate det!

9007e8dd772d70b9d5619fbcbd28059e.jpg

a27ed5aa35fcdbfd6d0290a658496b99.jpg

9e8a66dd0b7af5ac587a0cdc142efd79.jpg

0cfbd37e6872d85b696d902abb1eb3b4.jpg

0e14bd1f4b043bc060e1214cce214ee8.jpg

08a82223a76ab8d47187fe0f52a0a6be.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann... Da er bakre låsekassebru slipt ned og jeg har montert eratac skinna og kikkerten.

 

Jeg sitter nå å sikter gjennom løpet på våpenet på en prikk i enden av en gang på jobben min og ser så i kikkertsiktet etterpå, og kikkertsiktet er utafor på venstre siden med ca 60 klikk på kikkerten... er dette normalt? Jeg har jo ikkeno justeringsmuligheter sideveis på montasjene som fulgte med kikkerten heller!

 

Noen som kan hjelpe litt kjapt?

Link to comment
Share on other sites

Løsningen blir at jeg sliper ned anleggsflatene på venstre siden på ringen forann. Altså anleggsflatene som ligger ann på skinna! Tar litt og litt og prøvemonterer helt til kikkerten er sentrert!

 

Så får jeg se hva jeg gjør i fremtiden med de skeive hullene i låsekassa!

 

Antageligvis ligger det nok noe duracoat i posten i dag også, men først prøveskyting når kikkerten er på plass!

Går børsa greit nå så blir den brukt slik på hjortejakta, så får jeg kose meg med duracoat og skifte av sikring i vinter!

 

Hvor vanskelig er det å skifte sikringsmuffe? Slik sikring som det er linket til ovenfor her? MÅ det gjøres av børsemaker eller er det noe en med litt teknisk innsikt kan gjøre sjøl?

Link to comment
Share on other sites

Det var en god og enkel måte å gjøre det på! Kan jo faktisk modifisere skinna jeg har også!

Det får bli etter at jeg har fått testa ut børsa! Fikk sentrert siktet ganske bra i dag etter litt filing! :) kikkerten står heller ikke i spenn, men det er jo ikke optimalt dette! Så jeg får se nå ossen børsa samler i første omgang og finne ut hva jeg vil gjøre utifra hvordan våpenet går!

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært å skutt på banen i dag!! Og jaggu er det futt i den gamle kroken her! :) 130grn jaktmatch samlet på klistrelappen bare jeg gjorde alt riktig selv! Så jeg føler ting har gått som smurt! Skrudde siktet i en firkant rundt også og den endte på samme plassen som utgangspunktet igjen! :)

Nå er det jo 5 skudds kapasitet på underbeslaget, men om jeg f.eks. Skulle skifte til et magasin som jeg ser midway bla har så vil jeg kun få 3 skudd?! Stemmer det?

Og er det noen som kan fortelle meg hvor mye stress det er å skifte sikringsmuffe sjøl?! Er det bare å skru ut den gamle sikringen og skru inn den nye?

c2106984988b2f2adfee093162ec57b2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er litt jobb hvis du skal ha m70 sikring. men har du tilgang på rett utstyr og kunnskap er der ikke noe problem. :wink: Det vanskeligste er å frese ett lite spor i sluttstykket hvor en pinne fra moffa skal låse sluttstykket for å åpne seg når du har på hakk 3 på sikringen.

I tillegg må det slipes en skrå kant på "knotten" som sitter bak på tennstempelet( den som også hekter på avtrekken).

Mulig man også må slipe inn moffa mot sluttstykket med slipepasta om pasningen på moffa er for trang.

 

Dette var vel ikke lett å skjønne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Joda skjønte den! ;) takk for svar! Har bestemt meg for å ta sikring i ettertid og bare få skutt litt nå! Teste børsa litt! :)

I dag har det blitt demontering og glassblåsing. Har også slipt stokken slik jeg mener den bør være! Nå skal det snart påføres duracoat! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge inn litt bilder fra igår! Klartgjort og påført første farge med duracoat! Bilder med farge på kommer senere! ;)

dcf6bc18f609c38119f4962a952806f9.jpg

3be72e985087a6afcda7a9bf93635e43.jpg

315603d4440922d5adc837d850af0fad.jpg

62dde9394dfad29f8db3d476e2659bc3.jpg

 

Kolben ser jo mye bedre ut nå uten den gamle svarte bengalakken på! Jeg slipte også ned pistolgrepet en god del for å få det mindre og penere. Smalnet også av stokken i fremkant da jeg synes det var penere enn å ha den like tjukk hele veien! Slipte ned og rundet av alle kanter og spor til hevarmen også!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er mauseren helt ferdig duracoatet! Skøyt storvilltprøven med den forrige mandag så nå er jeg klar for både hjort, villsvin og reinsdyr! :)

Har kjøpt en sånn knockoff versapod tofot fra DX nå også! :) fikk den i posten igår! Planen er å skjære ut den stanga som man setter tofoten inn på og støpe den inn i fronten på stokken! Jeg synes nemlig den klumpen som stanga sitter fast i er altfor stor og klumpete! :P

Kikkertsiktet fungerer fortsatt godt og har ingenting å utsette på dette! :)

Neste ting på agendaen må bli en lyd demper og diesett for ladepressa mi! :)

d1b4355ba2b910d78ad924006928ddae.jpg

22e425df21b4cd1d14e268158483ffc3.jpg

d2cfcca298b1fade9e5d5322cb297d50.jpg

b26d94695406660e78ebd5f99819f972.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...