Jump to content

Swift A-Frame i 35 Whelen?


seawolf

Recommended Posts

Tilgang på kuler ser ut til å variere stort for tiden.

Min favoritt i 35 Whelen har i mange år vært 250 grs Woodleigh, både RN og PP.

Med den har jeg tatt elg, villsvin, hjort, rådyr og dåhjort og effekten har vært upåklagelig.

Etter at PP kom på markedet har jeg benyttet den, men nå finns kun 250 grs RN hos Midway til 895 for 50 stk og tilgangen på Woodleigh ser ut til å være så som så.

 

Swift A-Frame har jeg brukt med suksess i både 338 Winmag og 375 H&H både hjemme og i Afrika, men ikke så langt i 35 Whelen.

Denne i 250 grs er stort sett tilgjengelig hos Alvestad og til en rimeligere pris enn Woodleigh ( 695 for 50 stk)

Dette er jo ei hardere kule enn Woodleigh, og spørsmålet mitt er egentlig, vil den ekspandere godt nok i hastighetsområdet til Whelen (ca 750 mps i utgangshastighet) ?

 

Vet at det finns mye annet som kunne vært brukbart i dette kaliberet, men rifla benyttes i dag kun til elg og derfor ønsker jeg ei kule med evne til å ekspandere, å holde sammen, og helst gi gjennomskyting.

Barnes TSX kan være en kandidat, men så lenge det er lov ønsker jeg å benytte premium blykuler på grunn av sikker ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

750 mps er for lite for sikker ekspansjon med A-Frame. Den vil trolig ikke ekspandere på 150 mtr.... Holder du deg på 50 mtr så går det kanskje greit.

Har selv brukt accubond i 9,3'en som er rundt samme hastighet og kan anbefale den. Pene slakt og sikker ekspansjon. Woodleigh har du nevnt. Det er en bra kule. Rhino er suveren men svinedyr.

oryx kan du glemme om du ikke liker ferdig kjøttfarse.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du lader 225grs tsx til oppimot 800 m/sek har den like god dybdevirkning på stor elg som 250grs woody og den ekspanderer også på langt hold (over 300m) . 200grs tsx og den nyere 200grs ttsx er også gode alternativer , men mindre dybdevirkning . Svært tydelig skuddtegn får du med alle tre selv på j..lig stor elg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du lader 225grs tsx til oppimot 800 m/sek har den like god dybdevirkning på stor elg som 250grs woody og den ekspanderer også på langt hold (over 300m) . 200grs tsx og den nyere 200grs ttsx er også gode alternativer , men mindre dybdevirkning . Svært tydelig skuddtegn får du med alle tre selv på j..lig stor elg :winke1:

 

For en god del år siden brukte Jørund Lien en Remington 700 Custom Montain KS i 35 Whelen og den gamle 200 grs Barnes X kula (Våpenjournalen Nr 3 - 1995).

Han skrøt av denne kombinasjonen den gang ( ladet med 60 grs Norma 202), og med de nye TSX / TTSX er nok dette en enda bedre løsning.

 

Saken er at jeg er en konservativ gammel djevel, og frivillig å hoppe over gjerdet og begynne med monometall sitter langt inne.

Jeg brukte 270 grs TSX i min 375 Ruger i Namibia, og resultatet var utmerket, men å ta steget over når det gjelder min kjære 35 Whelen som har levert så flott med 250 grs Woodleigh.....

 

Men jeg utelukker ikke at det vil bli prøvd med TSX.

Har noen amerikanske data fra "One Book, One caliber":

225 grs TSX

IMR 4895, start 51 grs (2400 fps), max 55 grs (2588 fps)

IMR 4064, start 55 grs (2534 fps), max 59 grs, compressed (2701 fps)

H 4895, start 51 grs (2445 fps), max 54,5 grs ( 2613 fps)

Link to comment
Share on other sites

Tilgang på kuler ser ut til å variere stort for tiden.

Min favoritt i 35 Whelen har i mange år vært 250 grs Woodleigh, både RN og PP.

Med den har jeg tatt elg, villsvin, hjort, rådyr og dåhjort og effekten har vært upåklagelig.

Etter at PP kom på markedet har jeg benyttet den, men nå finns kun 250 grs RN hos Midway til 895 for 50 stk og tilgangen på Woodleigh ser ut til å være så som så.

 

Kanskje kan jeg være behjelpelig? Da kan du få bestilt Woodleigh PP 225gr, 250gr, 275gr, 310gr for 79,90 Euro/50stk.

 

225gr. A-frame (pga. lavere vekt rask nok for fornuftig ekspansjon) til 87,90 Euro/50 stk.

 

200gr - 225gr. Nosler Accubond (de er gode de!) til 59,90/50stk.

 

Fra Tyskland

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om det er tilnærmet konsensus basert på innlegg og diverse PM jeg har fått: A-Frame er nok ikke den mest ideelle for 35 Whelen.

 

Får prøve å hamstre 250 grs Woodleigh når sjansene byr seg, og eventuellet ha 225 grs TSX som plan B.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig skutt mange elger med 225grs Nosler P og 200grs tsx og 225grs tsx og synes jeg får penest slakt med sistnevnte kule . Jeg bruker dem i 350 rem mag og får vel litt mer fart enn det du vil få , men forskjellen er liten . Jeg anbefaler deg å prøve med N540 som sannsynligvis er det beste valg . :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nosler liker jeg ikke noe særlig, den "spytter" litt for mange sekundærprojektiler og mister for mye vekt etter min mening.

At den virker er det ingen tvil om, men som kjøttjeger liker jeg ikke helt utseende på de slakta jeg har skutt med Nosler PT.

Fikk aldri helt den gode presisjonen heller...

 

Da har jeg mere tro på TSX, både presisjonsmessig og med tanke på dybdevirkning og ekspansjon (som sagt god erfaring i 375 Ruger).

Mottar gjerne ladningen din til 225 grs på PM, så kan jeg justere ned litt fra 358 Rem Mag til 35 Whelen og starte derifra.

Løpet på gamla er et Shilen 1/14 som har gått ca 800 skudd, så det bør vel stabilisere TSX brukbart?

Link to comment
Share on other sites

Kompisen skulle ha mer jaktkuler til sin 35 Whelen her om dagen. Endte opp med å bestille 225 grs Swift A-Frame. Har lada 250 grs SAF tidligere samt 200 grs Hornady SP og RN til trening så jeg har vel en ide om hvor vi skal begynne, men om noen har konkrete data på den kula, så ville det vært interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva skjer med tilgangen på .358-kuler for tiden?

 

Har bommet på lagerbeholdningen og bør ha noen fler 250 grs Interlock til hyggeskyting, men finner det ikke på lager noen steder.

 

(Har en boks 200 grs Interlock om noen skulle sitte på noen 250grs i Drammen/Oslo og være interessert i å bytte, evt selge.)

Link to comment
Share on other sites

For entusiastene i 35 Whelen, 358 Norma Mag, etc. :D

 

CNC - dreide, topp moderne HDB - monos med ogive - ringer fra Reichenberg Ballistics:

 

http://www.reichenberg-ballistics.com/i ... t&Itemid=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fikk noen tilleggsopplysninger fra @Mullins angående Reichenberger og tror bildene, informasjoner kan være spennende å fa sett på.

 

http://www.seeadlerforschung.de/downloa ... enberg.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...