Jump to content

Måler jeg feil?


MiraculiX

Recommended Posts

Er i ferd med å lade mine første testserier.

Bruker 155grs Nosler CC og engangsskutte Norma hylser. Skutt i eget våpen.

Aktuelt kaliber er 308 w.

Jeg startet med å måle friflukten med denne kulen. Brukte pussestang-metoden.

Til min store overraskelse får jeg ett gjennomsnittsmål på 67mm.

Våpenet er en Sauer 202 Outback.

Er ikke dette veldig kort?

 

Spørsmål 2:

Jeg bruker ett Lee Breach Lock Aniversary Kit, med dier fra Lee.

Har nå skrudd dien helt ned til hylseholder og så enda litt, og til og med da merker jeg litt motstand når jeg kamrer de uten tennstempel i sluttstykket. Alle hylsene måler ca 51,20 etter pressing.

Må jeg til å slipe ned dien? Eller er det noe jeg gjør feil her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader disse til patronlengde 70,5mm. Husker ikke hva max lengde var i kammeret mitt, men satte de til 70,5 for å få bra kulehold.

Mener at jeg da hadde mer enn god nok friflukt. 67mm hørtes lite ut..

 

Jeg trimmer alltid hylsene før de når 51,20mm.

51,20 er max lengde i følge den store kloke boken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg husket å tape ja. Men jeg ser nå at det på ett eller annet tidspunkt har blitt ett lite hull i tapen. Skal prøve igjen i morgen.

Tror dog ikke at det lille hullet kan stjele 5-6 mm, om man skal sammenligne med andres resultat.

Skal også forsøke metoden med å sette en kule løst i halsen og kamre den.

 

Kan det stemme at jeg må trimme hylsene kun etter en avfyring av fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

Nosler oppgir selv en patronlengde på 71,1mm(omregnet fra tommer) for disse kulene i ladedataene sine.

Sjekk at du har fått kula helt inn til bommene før du måler. Rusk og grafs i overgang fra kammeret kan bygge seg opp over tid.

 

Ikke uvanlig å trimme etter første avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Problem 1:

Du er nok neppe i kontakt med bommene, du blir lurt av enten det eller tapen som ble nevnt. Bare gjør hele prosedyren en gang til i fred og ro så finner du nok ut av det.

 

Problem 2:

Siden du først har demontert sluttstykket så tester du med ammo du vet fungerer. Kjennes det likt ut? Bruk eventuelt litt tusj på hylsen for å finne kontaktpunktene.

 

NB: Det finnes en tråd angående hjelp/faddere innen hjemmelading i nærheten av der du bor. På meg så virker det som om du går frem på en flott måte, du har tydeligvis lest deg grundig opp på emnet FØR du møter problemer. Likevel så havner man avogtil "i bal", og da ser 4 øyner bedre enn 2.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Prøv gjerne også med en annen metode.

Jeg bruker vanligvis å presse halsen på ei tomhylse bittelitt slik at kula sitter litt løst, men ikke for løst og setter kula langt ut.

Mater så denne inn i kammeret, prøver flere ganger slik at jeg er sikker på at kula ikke henger i bommene når jeg drar hylsa ut.

Måler ferdig lengde og trekker fra 1-1,5 mm for friflukt. Noterer ned resultatet og gjerne risser inn resultatet og kule på hylsa og tar vare på denne.

 

Synes denne metoden er enklest og mest nøyaktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker også "soft seat" metoden, den funker gull! Blir mye mer nøyaktig enn pussestang-metoden. Dette er fordi her blir nøyaktigheten synet, det vil si at du klarer ikke å sette skyvelæret helt nøyaktig på målingene gjort på pussestangen. Du presser altså bare litt av hylsen. Aller best bare toppen av halsen om du har neck-sizer. Så tusjer du bare kulen før du setter den bittelitt nedi hylsen med isetterdia/med hånd om du klarer. Deretter kamrer du den forsiktig, og tar sluttstykket forsiktig ut igjen, og tar imot patronen. Er det ingen merker på kula av at tusjingen har gått bort over hylsen, skal dette være riktig lengde, altså kulen har ikke blitt dratt lenger ut når den satt fast i bommene idet du trakk sluttstykket tilbake. Gjør det gjerne 4-5 ganger og se om du får samme målet, evt. ta gjennomsnittet, og legg deg gjerne 0,1 mm under. Da er du sikker på at du har en fin friflyt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått tatt skikkelige mål, og får nå mål på 71,7mm. Så det er i alle fal fikset.

Problemet nå er antagelig dien min. Jeg har skrudd den helt i hylseholderen og så en helv omdreining til og allikevel er hylsene trange å kamre. Samtlige hylser er nå trimmet og målt til 50,90 mm.

Går ut ifra at jeg enten må slipe nå dien eller hylseholderen, evnt kjøpe ny die?

Link to comment
Share on other sites

Jg lager en liten krymp på ei uladet hylse, med seating-die. Så entrer j akkurat kula nedi krympen så den sitter. Kammrer Hylsa, og lukker igjen sluttstykke. Åpner sluttstykket rolig, og måler lengde av patron og noterer det. Så bruker jeg en kulehammer, og slår kula ut litt. Så lader jeg den på nytt i rifla, og sjekker målet. Hvis de da er like, er det good shit!!!

 

 

Viktig å ikke lage for stor krymp, så kula går inn i riflingen. Da må du bruke mye kraft på å få sluttstykke tilstrekkelig frem, for å lukke det. Ved for lite krymp på hylse, blir kula stående igjen i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig er dette en metode for å måle maks COL. Det har jeg for så vidt gjort alt.

Problemet er heller at engangskutte hylser ikke kamrer uten motstand, og det gjør de heller ikke når de er trimmet og presset på maks av hva dien vil gi meg.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å "jobbe" deg ned med sizedia?

Bakk ut en omdreining fra hylseholder og jobb deg ned som beskrevet i Ladeboka.

 

Sjekk at seater dia di ikke tar i hylsene, gjør den det kan det bli buler bak hylsebrystet. (Igjen iht Ladeboka).

 

Og du har selvsagt sjekket hylselengde ikke er for lang.

 

Sjekk liste:

1. etter sizing, sjekk trim lengde.

2. Prøv hylsene tomme i våpenet ditt (De skal gå lett om aly ellers er gjort riktig).

3. Pass på at seater dia ikke tar i hylsa ved kuleisetting. (Fra ladeboken: Sett en skutt hylse fra eget våpen i hylseholderen, skru ned seater dien til du får kontakt med hylsehalsen, skru så ut seater dia en halv omdreining eller mer).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...