Jump to content

Forskjell på normahylser


Kik

Recommended Posts

Jeg har en krighoff drilling med 7x57r. Jeg ladder med norma hylser og oryx. Men når jeg ladder med norma hylser kjøpt fra hjemmelading.no så kiles de i kammeret. Når jeg ladder med engangskutte norma hylser som er kjøpt som ferdig laddet patron, kiles den ikke. Noe dere har vært borti før? Kiles aldri med fabrikk ammo fra norma.

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede fått svaret: nye hylser skal helpresses før bruk.

Du kan jo gjerne komme med en forklaring hvorfår den utvider seg i halsen. Og hvorfår helpresse den skal gjøre at den ikke utvider seg ved neste skudd? Hylsen passer helt fint når før den blir skutt. Å da er den ikke presset med hel presse. Hvorfor skjer ikke dette med hylsene fra ferdig rullet ammo? Så oleolsen vis ikke du har et mere utfyllende svar enn det dær så la vær å svar!!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor den er utvidet i halsen er vanskelig å si noe om, annet enn at det engang er slik den er.

 

Når du skyter, vil naturligvis hylsa utvide seg; det kommer du ikke utenom; forskjellen er at hylsa da utvider seg til å matche ditt kammer.

 

Forøvrig: alle hylset som ikke er ildformet til ditt kammer (altså skutt i kammeret), og som ikke kommer ferdigladet fra fabrikk SKAL helpresses for å sikre at de samsvarer med spesifikasjon for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det står FL på dien er det en "fullsize" die om det står NS er det en "necksizer" Den andre regner jeg med er kuleisetteren.

kuleisetteren må ikke skrues så langt ned at den kommer i kontakt med hylsehalsen,da stuker du hylsa.Regner med det ikke er det som skjer hos deg når du så langt bare har presset hylser.

Har du smurt hylsene godt?

 

Dersom du har et klasse A die sett så er vel dette et sett til 7x57 mauser.Jeg bruker også et slikt til 7x57R,men jeg tror faktisk det er litt forskjell på hvor langt/mye av hylsa disse diene presser.Prøv å skru dien litt opp eller ned og se om det blir noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd og justere dien, alt var og. presser rett. men hvorfår har jeg ikke problemer når jeg skyter med hylser som har vært ferdigrullet fra norma, bare når jeg skyter med hylsene jeg har kjøpt løs, bruker samme ladning, samme krutt, samme kule og samme COL. og de kiles bare i innstiksløpet, IKKe i orginalløpet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at en må trimme bulkhylser nei..Målte en gang noen never fra ei pose og fant lengdeavvik på oppimot 0,7-0,8mm noen var over maxlengde. SKaubjønn var vel også ute for at noen hylser ikke kamra i en Krieghoff.. Problemet viste seg å være at hylsa ikke var presset nok.

 

Jeg har ved et par anledninger vært ute for at toleransene i kammer og die har ligget i hver sin ene av skalaen.. Problemet måtte løses ved å slipe av bunnen på dien..eller toppen på hylseholderen for å få presset hylsa nok til at den kamret..

Link to comment
Share on other sites

helpresse er jo grett, men alle hylsene er jo under trimmlengde. max hylselengde er 57mm. trimlengde 56,8mm.

normahylsene ligger på 56,6-56,7mm.

 

måler også på de jeg testet i sted at de har utvidet seg minimal. fortsatt trimlengden.

Link to comment
Share on other sites

Glødet messing og kobber er mykt til det kaldherdes. En herdet hylsehals utvider seg og trekker seg noe tilbake etter avfyring slik at hylsa slipper kammeret. Min teori er at du har en uherdet hylsehals ved første avfyring. Denne trekker seg ikke nok tilbake, og hylsa kleber. Etter andre gangs omlading er halsen herdet- og problemet eksisterer ikke. :wink: Ved å helpresse nye hylser før første gangs lading vil halsen kaldherdes- og en vil forhåpentlig vis unngå problemet.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.niskolen.no%2Fpil%2FMedlem%2FKurs%2Fvg1%2FMateriallare_vg1%2Fstory_content%2Fexternal_files%2F01_Materiallaere_VG1.pdf&ei=smDVU4e_JoPnygOZ14GYBQ&usg=AFQjCNFFoSCHHxriuqbtMGlNXh9IIAjfFw&bvm=bv.71778758,d.bGQ

Link to comment
Share on other sites

var nokk litt snar og si at testskuddene var bra. ja dem var bra at de ikke kilte seg. etter jeg helpresset de og målte de på nytt er de over max hylselengde igjenn. måtte trimme de igjenn. to laddinger og to trimminger. hmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dette er nok det samme, en myk uherdet hylse strekker seg mere enn en herdet. Etter en par ompressinger vil nok problemet forsvinne. Derfor lønner det seg å presse nye hylser, gjerne med en rask og kontant bevegelse. Rett fra læreboka så vil duktiliteten i metallet minke og styrken økes. En R-patron er ekstra utsatt for strekking og har du i tillegg et romt kammer kommer dette i tillegg. At hylsa har over maks lengde behøver ikke å bety all verden. Ta av løpet og slipp hylsa i kammeret etter pressing. Om hylsa henger etter kraven er den ikke for lang. Har du et langt kammer vil hylsene strekke seg uansett. Med innstikkløp og brekkvåpen er jo dette lett å sjekke. Når hylsene er presset et par ganger kan det lønne seg kun å havlpresse. Juster dien slik at den ikke setter skulderen tilbake, men kun omformer ca 90-95% av halsen. Prøv den i kammeret- og går den fint, lader du hylsea og prøver den i kammeret en gang til. I ettertid er du kvitt mye av problemet med fresing av hylser osv. :wink: (Eneste minuset er at en kan risikere at disse patronene kun passer til ditt løp)

Link to comment
Share on other sites

En ny hylse skal ha korrekt hardhet uten videre arbeidsherding. Om de strekker seg til over trimmelengde på ett skudd er noe feil, spørsmålet er hva. Det første jeg ville sett på var patronspillet, det gjøres enkelt ved å legge elektriker-tape på hylsebunn: ett lag skal kamre tregt, to skal ikke kamre. Om dette er årsaken burde det bli bedre av å justere diene korrekt så hylsa kamrer på skulder fremfor krave.

Link to comment
Share on other sites

Da var patronspillet skjekket med tape. Ett lag så gjikk det tregt, to lag fikk jeg ikke kamret.

 

Vill dette si at hylsen er for kort?

 

Så også antydning til en kolaps-bulk i den ene hylsen. Kan vell også tyde på at hylsen slipper trykk forbi.

 

Dette problemet har jeg aldri vært borti før på noen av de andre kalibrene jeg ladder til så jeg lurer litt på hvordan jeg skal justere dien får og få hylsen lengere. Altså skuldrene frammover.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser i ladeboken om dette tilfellet som jeg har. At man stiller dien inn sånn at den presser halsen nesten helt ned, noen tidels mm igjenn. Etter noen ladninger vill den utvidet seg nokk til at man får skuldrene der de skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, da kamrer den på skuldra i stedet for kraven- problemet løst.

Juster dien slik at den ikke setter skulderen tilbake, men kun omformer ca 90-95% av halsen. Prøv den i kammeret....
En ny hylse skal ha korrekt hardhet uten videre arbeidsherding
Jeg er enig i dette, men i dette tilfelle var nok herdingen for dårlig. Jeg har flere ganger opplevd myke halser på bulk, spesielt på RP-hylser.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...