Jump to content

Våpenkoffert til flyfrakt


ferieguru

Recommended Posts

Eneste kravet di setter på flyplassen er at ammoen skal være i uåpnet pakke,og at ammo og en vital del (sluttstykket f.eks) skal pakkes separat. Og at børsa må sjekkes inn på manuell insjekk.

Men skal du sende ei rifle med kikert bør du ha en godt polstret hardplast kasse. Bagasjen kan fort bli kasta flere meter av sjaueran på flyplassen. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber som stuer i flyselskap. Dere kan ha med 5 kg ammo pr passasjer og det skal være pakket i orginal embalarsje eller tilsvarende. dvs: ammo kan være pakket i ammoboks. IKKE I PATRONBELTE.

Løs ammo i sekk/bag vil bare lage problem til dere.

Våpenkasse i hard plast eller i aluminium vil fungere bra.

Har selv reist mye med våpenkasse med tikka m595 i 338wm og meopta 4*32 uten at det har hendt noe med siktepunkte :)

PS: husk og ta av en vital del på våpen som settes i ryggsekk/bag. og ikke i håndbagasjen.

 

Stort sett behandler vi våpen fint :) men beklagevis er det jo selvfølgelig noen som ikke har greie på hva han i hendene :(

Link to comment
Share on other sites

Med den behandlingen bagasjen får på fly, ville jeg ikke brukt noe annet enn PeliCase. De er bare vanvittig bra. (Men dessverre også vanvittig dyre)

Tror ikke det finnes noen godkjenningsordning på slikt, men jeg har tatt feil en gang før :lol:

 

Eg fikk ødelagt våpen kufferten min på veg til sør afrika i vår, de lagde et stort hull tvert gjennom kufferten. Dette var en alu kuffert med finer sider i og det anbefaller eg absolutt ikke.

 

Når eg kom hjem, bestilte eg meg en pelican case for 2 våpen, siden eg bruker 2 våpen på turene mine. Kufferten kom og er det beste en kan ha det, men om du skal reise på fly, kan det fort bli dyrt for kufferten veier minst like mye som 2 andre kufferter, derfor anbefaller eg ikke denne, og angrer delvis på at eg kjøpte den.

 

Det eg anbefaller er en god lett plast kuffert som det går ann å feste 2 låser på, det er også mye sikrere enn alu kuffertene eg har prøvd.

 

 

Ellers ser eg at det blir skrevet at ammo skal vere i uåpnet embalasje! Det stemmer ikke. Hva med de som lader selv da? Så lenge du har de i en orginal forpakning eller tilsvarende så holder det.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra SAS sider:

Ammunisjon (våpenpatroner) til sportsbruk. Håndvåpenammunisjon til privat bruk må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon. Mengden må ikke overskride 5 kg bruttovekt per person for vedkommendes private bruk.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Farlig-gods/

Link to comment
Share on other sites

Dette er interessant!

 

Var akkurat på vestlandet på hjortejakt,og prata først med ei dame på telefonen fra SAS. Ho sa at det var viktig at ammunisjonen måtte være i uåpnet original emballasje. Når jeg kom til flyplassen sa han i innsjekkinga akkurat det samme.

 

Skal huske dette til neste gang :D

Link to comment
Share on other sites

Det samme sa de til meg da jeg tok en tur i sommer. Det jeg stusset litt over, var at ingen kontrollerte dette, og jeg som hadde tatt meg bryet med å kjøpe ny ammo for å tilfredsstille kravene. Da jeg skulle hjem, hadde jeg noen skudd til overs, og pakka disse kom i, var kastet. Da dette var dyre patroner, tenkte jeg "skitt au", la skudda løst i sekken og dro hjem. Eneste problemet jeg fikk, var at kaffen smakte rævva, og det tror jeg har liten sammenheng med ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Explorer Case - både bedre og mere prisverd en Pelican,, spørr meg.

 

Jeg frakter opp till fire våpen i min Explorer case. (åpne bildene helst i separat vindu! di blir jo kroppet her..)

Bilde098.jpg

Bilde008.jpg

Bilde121.jpg

Bilde120.jpg

 

Blir jo en del vekt med tre eller fire våpen inni,, men det spiller jo ikke nokken rolle da spesialbagasjen uansett regnes separat ;) alltså ikke inkludert i den insjekka bagasjen din.

 

Jeg foretrekker manuell luftventil (slik explorer har). Pelican har automatisk.. jeg vill vite att den er lokket eller åpen jeg 8) NULL gjetting for min del, takk!!

 

//

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei ,

mulig dette er blitt nevnt tidligere men da ha jeg oversett det......

 

Noen som vet hvor man får kjøpt skuminnlegg til våpen kuffert , sånn som man kan skjære ut

til våpenet?

Jeg fant en leverandør på nettet , prisen der var ca.900 pr. m2 og det ble levert bare hele plater.

Dette synes jeg blir litt for dyrt :?

Liggeunderlag er ikke et alternativ da de ikke er tjukke nok og må limes sammen.......

 

R.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ser etter en våpenkoffert nå og kom da fram til denne:

http://www.explorercases.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=187

 

Er det samme som du har bilder av over her?

 

 

De har foresten bra tilbud ut juni der nå...

 

Den har også fått god kritikk i villmarksliv:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/article290837.ece

 

 

 

 

-K

Link to comment
Share on other sites

Eneste kravet til våpenkofferter er at de må være låsbare i en forsvarlig tilstand. (ikke kunne åpne på 1-2-3, vri opp hjørner o.l.)

 

Mange av nevnte kofferter her er bra.

Hvis du reiser innenlands, bare med hagle funker en alukoffert greit, kjøpes relativt billig også. Norske stuere er mye mer varsomme enn i utlandet.

Reiser du i Europa lønner det seg å ha en mer robust koffert. Utenfor europa, ja da kan veldig mye skje,

far bodde 3 år i Sør-Afrika hadde en veldig veldig robust våpenkoffert (husker ikke navn, men var nærmest en våpen safe)

Da han ankom Johannes burg så det ut som on noen hadde kjørt over den med en bulldozer. Våpnene var uskadd og fikk derfor "ingen refund"...

Link to comment
Share on other sites

Nytt for ammo!!all ammo skal oppbevares i låst!!eske jeg bruker en kasse i tre m låsbar front og max 5 kg ammo pr person!har brukt både aluminium og plastikk kasser til (mange)turer til afrika aluminiumen holdt ganske godt men lister og slikt forsvandt rimelig fort :? jeg bruker per i dag kun en kasse av hard plast til rifle eller bue og har ikke hatt problemer med dette !det er nå nye regler på vei angående låser på kasser(hengelåser) og de skal være godkjente av flyselskapene (ikke innført enda) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mange anbefaler ganske tunge kofferter. De er sef solide, men risikerer man ikke å måtte betale overvekt om totaltvekten på all bagasje overstiger 20/23 kg? Det overskrides jo i så fall fort med kofferter med egenvekt på nærmere 10 kg... Eller betaler man bare et stykktillegg for våpen - uansett vekt på kofferten (med innhold)?

Link to comment
Share on other sites

Ja skummet kostet jammen en del, sjekket med peli og det kostet like mye der så fant ut at det kunne kjøpes hos møbel snekker/tapetserer i byen og han skulle ha 1500!!! :cry: og han sa at det faktisk var billig....

 

Tror jeg kommer til å bestille en slik explorer cases 13513 med skum, uansett så ser jeg på det som billig forsikring, heller dyr koffert med enda dyrere skummplast en ødelagte våpen :-) Vil tro en slik koffert holder livet ut, de har nå ihvertfall livstids garanti

 

-K

Link to comment
Share on other sites

De er sef solide, men risikerer man ikke å måtte betale overvekt om totaltvekten på all bagasje overstiger 20/23 kg?

 

Bedre med litt overvekt enn å komme frem til jakta med ødelagt våpen. En god solid koffert har plass til mye mer enn bare rifla :wink: Sist jeg reiste maxet jeg vekt på riflekofferten til 19,8kg. Og hadde god plass i den vanlige kofferten

Link to comment
Share on other sites

De er sef solide, men risikerer man ikke å måtte betale overvekt om totaltvekten på all bagasje overstiger 20/23 kg?

 

Bedre med litt overvekt enn å komme frem til jakta med ødelagt våpen. En god solid koffert har plass til mye mer enn bare rifla :wink: Sist jeg reiste maxet jeg vekt på riflekofferten til 19,8kg. Og hadde god plass i den vanlige kofferten

 

Ja, og hvis det er alternativet, så er valget enkelt. Selv har jeg reist ganske mye, om ikke så mye med våpen, men har aldri fått ødelagt noe som helst. Og egenvekta til kofferten blir ikke mindre av at det er plass til mer. Et annet problem med store våpenkofferter er vel at de vanskelig får plass i en vanlig leiebil. Hvordan gjorde dere i Skottland f.eks.?

Link to comment
Share on other sites

Da var explorer koffertene kommet i hus, tror ikke jeg skal være redd for å sende våpen i denne, den er SOLID :-)

Kraftig bygget og bra finish, smarte detaljer og løsninger, kjekt med hjul i enden også.

 

Så er veldig fornøyd, både med koffertene og servicen var ypperlig, de ble jo sendt bare timer etter bestilling!

Så kan anbefale explorer cases og explorercases.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Et annet problem med store våpenkofferter er vel at de vanskelig får plass i en vanlig leiebil. Hvordan gjorde dere i Skottland f.eks.?

 

Sent svar :oops:

Pelicase jeg hadde med og Storm case mildot brukte er begge av den største typen.

De går begge på tvers i baksetet på en Ford Mondeo.

Pelicase'n går også på tvers i baksetet på en Toyota Rav4 (98mod) da Peli'n går akkurat under begge armlenene :mrgreen:

En slik type våpenkoffert, uansett om den heter Pelicase, Storm eller lign er en engangs investering. De tåler utrolig mye.

Uansett merke, kjøp en mod som det er hjul på, som du kan trille etter deg. Det har ikke jeg på min (årsak = gml mod) den nye Pelicase'n har hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hei løfter opp denne.

Reiser til Bulgaria på svinejakt den 14/10 og lurer på ett par ting, har en "europris" koffert med kodelås samt et par billige hardplast kofferter uten lås. Er plastkoffertene lovlige om jeg bruker hengelås på håndtaket?.

Eller bør jeg bruke "europrisen"?.

På sikt vil det bli kjøpt inn en kvalitetskoffert, men tid/lommeboka hindrer dette nå.

Dette blir min første utenlandsjakt så jeg tar imot alle tips og erfaringer.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...